• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • Anonym (Tack FK)

I vanliga fall jobbar jag när jag är sjuk och barnen är med mig på jobbet när dom är sjuka.

Kan inte avveckla då jag har skulder sen jag köpte firman som måste betalas och dessutom vill jag inte det heller jag lever för min verksamhet

Anonym (S) skrev 2020-11-10 08:27:14 följande:

Det låter som att du inte får din butik att gå runt, det är bara konstgjord andning. Dessutom har du skatteskulder och ingen buffert. Är det en enskild firma?

Hur har du gjort tidigare när barnen varit sjuka, stängt butiken?

Jag föreslår att du söker ett vanligt jobb istället och avvecklar butiken. 

• Anonym (Tack FK)
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-10 08:30:52 följande:

Studiemedel från CSN skyddar tidigare inkomst, som blir vilande, det ligger nog mer bakom detta. Kanske dags att inse att du inte kan fortsätta med ditt företag, och söka jobb. Det har antagligen inte gått bra gör ditt företag på länge, med anledning av skatteskulder och liknande.

Fast inte när man äger firma
  • Anonym (S)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 08:31:39 följande:

I vanliga fall jobbar jag när jag är sjuk och barnen är med mig på jobbet när dom är sjuka.

Kan inte avveckla då jag har skulder sen jag köpte firman som måste betalas och dessutom vill jag inte det heller jag lever för min verksamhet

Du lever för din verksamhet. Är det inte bättre att leva av sin verksamhet?

Du har ansvar för dina barn, tycker du att du tar detta ansvar när du köpt ett företag du inte kan dra runt?
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (S) skrev 2020-11-10 08:41:57 följande:

Du lever för din verksamhet. Är det inte bättre att leva av sin verksamhet?

Du har ansvar för dina barn, tycker du att du tar detta ansvar när du köpt ett företag du inte kan dra runt?

Du, när jag köpte verksamheten så budgeterade jag för att inte ha någon anställd de första fem åren och vabb har jag kunnat ta ut innan Corona.

Jag är inte den enda som drabbas hårt av pandemin.

Att f försäkringskassan då bestämmer sig för att jag inte får ut vabba för att jag haft CSN är inget jag räknat med
  • Anonym (F)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 08:56:09 följande:

Du, när jag köpte verksamheten så budgeterade jag för att inte ha någon anställd de första fem åren och vabb har jag kunnat ta ut innan Corona.

Att f försäkringskassan då bestämmer sig för att jag inte får ut vabba för att jag haft CSN är inget jag räknat med

Vad är regeln FK lutar sig på? Får du inte driva företag och låta CSN vara SGI-grundande samtidigt?
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (F) skrev 2020-11-10 09:04:05 följande:

Vad är regeln FK lutar sig på? Får du inte driva företag och låta CSN vara SGI-grundande samtidigt?

Dom grundar det på att jag tog CSN och därmed inte tagit ut lön och inte tjänst så mycket som jag borde då CSN inte räknas med enligt handläggaren dom räknar bara lön från min näringsverksamhet och då jag inte plockat ut lön blir jag nollad
  • Kjell2
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 09:15:28 följande:
    Dom grundar det på att jag tog CSN och därmed inte tagit ut lön och inte tjänst så mycket som jag borde då CSN inte räknas med enligt handläggaren dom räknar bara lön från min näringsverksamhet och då jag inte plockat ut lön blir jag nollad
    Spontant känns det som FK tillämpar reglerna rätt. Däremot påverarkar det väl inte din inkomst negativ, inkomsten från butiken är fortfarande noll och CSN oförändrad.

Det som påverkats är väl i första hand omsättningen i butiken vilket naturligtvis inte är bra,

Tyvärr hamnar små egenföretagare ofta i kläm. System är i mycket byggt för att mans ka vara anställd i ettt företag. Blir man sjuk eller likande har man inget val,verksamheten stoppas och kunder mm drabbas.

• Anonym (Tack FK)

Jag tar ut lön från min firma det enda var att jag under de tuffaste månaderna i våras tog CSN istället och det påverkade mig så att mitt sgi blev noll och gör att jag nu trotts att jag tar ut lön igen inte kan få ersättning för vab eller när jag själv är sjuk

Kjell2 skrev 2020-11-10 09:27:32 följande:

Spontant känns det som FK tillämpar reglerna rätt. Däremot påverarkar det väl inte din inkomst negativ, inkomsten från butiken är fortfarande noll och CSN oförändrad.

Det som påverkats är väl i första hand omsättningen i butiken vilket naturligtvis inte är bra,

Tyvärr hamnar små egenföretagare ofta i kläm. System är i mycket byggt för att mans ka vara anställd i ettt företag. Blir man sjuk eller likande har man inget val,verksamheten stoppas och kunder mm drabbas.

• Drottningen1970

Du behöver helt enkelt skaffa ett annat arbete. Ett arbete är i första hand en försörjning. Har man otrolig tur kan man ha ett jobb som man förutom försörjning även kan förverkliga sig själv genom. Men som sagt ett arbetes första syfte är försörjning, vilket ditt arbete inte fixar. Du försöker överleva på en hobby som inte går runt. Och i den processen så blir du just nu en samhällsfara. Inte ok. Utöver detta så tar du heller inte ditt föräldraansvar, utan släpar med sjuka ungar till en butik när de borde vara hemma och tas om hand. Dags att växa upp kanske?

• Anonym (S)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 08:56:09 följande:

Varför har du tagit ut vab när du skriver så här:

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!