• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • Anonym (. 2)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:23:21 följande:
    Det är inte mitt problem. Vad tycker du att tusentals andra, de som du smittat och de sköter dig när du är sjuk i covid ska leva av när de är sjuka?

Jag hoppas vid gud att någon ser dig när du jobbar sjuk och anmäler dig. För du utsätter andra för livsfara...
    Eller de som dör eller får kroniska skador...

Som någon sade: får du inte ihop ekonomin är det dags att du tar ditt ansvar och lägger ner din affär.

• Anonym (Tack FK)
    Kjell2 skrev 2020-11-10 18:14:28 följande:

CSN och din inkomst övriga dagar.

Men jag har inte CSN, det hade jag endast under några månader i våras, sen i augusti har jag tagit ut lön som vanligt. Men blir jag eller barnen sjuka så får jag ju ingenting om jag är hemma
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:38:50 följande:

Som någon sade: får du inte ihop ekonomin är det dags att du tar ditt ansvar och lägger ner din affär.

Fast ts måste ju ändå kunna få vara beroende av ersättning vid vab för att få det att gå ihop? Det är garanaterat många heltidsanställda som inte skulle klara vab utan att få ersättning
  • Anonym (Tack FK)

Jag får ihop ekonomin, men inte om jag inte kan få ersättning för att vabba när jag tvingas vara hemma med sjuka barn

Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:38:50 följande:

• Anonym (D)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 18:59:59 följande:

Men jag har inte CSN, det hade jag endast under några månader i våras, sen i augusti har jag tagit ut lön som vanligt. Men blir jag eller barnen sjuka så får jag ju ingenting om jag är hemma

Oavsett så gör fk fel. Du räknas som anställd och din sgi skall beräknas på precis samma sätt som alla andras.

Att de fastställer ny sgi för varje vab bör handla om att du inte tar ut samma månadslön hela tiden. För precis som för alla andra räknas du sgi på din förväntade inkomst kommande 6 månader.
  • Jemp

Eller anser de att du inte förväntas tjäna pengar kommande månaderna och det är därför de nekar?

• Anonym (D)
    Jemp skrev 2020-11-10 19:08:35 följande:

Eller anser de att du inte förväntas tjäna pengar kommande månaderna och det är därför de nekar?

Bra tanke. Men isf ska det handla om tex en tidsbegränsad anställning som är begränsad till mindre än 6 månader tänker jag?
  • Anonym (. 2)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 19:04:38 följande:
    Jag får ihop ekonomin, men inte om jag inte kan få ersättning för att vabba när jag tvingas vara hemma med sjuka barn
    Det är ingen ursäkt för att bryta mot rekommendationerna och utsätta andra för livsfara.

Får du inte ihop det får du söka andra lösningar helt enkelt.
  • Anonym (D)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 19:46:55 följande:

Det är ingen ursäkt för att bryta mot rekommendationerna och utsätta andra för livsfara.

Får du inte ihop det får du söka andra lösningar helt enkelt.

Ganska lätt att säga när du själv inte är i denna situation?
  • Anonym (D)

Ts hur nytt är ditt företag? Numera omfattas även av av de tre första uppstartsåren. Mao din sgi ska iaf beräknad på förväntad inkomst som anställd

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!