Inlägg från: Anonym (Ludwig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ludwig)

    Hon har slutat bry sig om sig själv

    Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

  • Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv
  • Anonym (Ludwig)
    Jemp skrev 2020-11-13 12:37:29 följande:

    Ta inte upp det. Och var beredd på att det är mycket möjligt att det fortsätter i den riktningen med barn.


    Tror du det...? Känns bara som att det är för tidigt att ha kortklippt och fotriktiga skor... :-/ Har du egna erfarenheter du kan dela med dig av?
  • Anonym (Ludwig)
    Anonym (K) skrev 2020-11-13 12:54:22 följande:

    Man kan uppskatta det lilla extra typ fixa naglar, skor men det är ju inte vem hon är. Gillat du henne naken och osminkad så tänder du ju på just henne och om du även gillar hennes personlighet är ju ett plus. Du vill väl att hon ska gilla dig även om du råkat ut för något som gör att ditt utseende inte är som tidigare?


    Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

    Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.
  • Anonym (Ludwig)
    Anonym (Britt) skrev 2020-11-13 12:53:49 följande:

    Eller så är det nu hon mår bra. Har slutat bry sig så mycket om andras syn på henne och är mer självsäker och mer avslappnad i förhållande till sitt utseende.

    När jag var tonåring höll jag på mycket med mitt utseende. Sen mellan 20 och 25 blev jag allt mer trygg i mig själv och slutade så småningom med sånt där till vardags.

    Men vi funkar olika.


    Jag förstår. Jag är bara orolig att detta är ett symtom på dåligt mående och som ett beteende som i detta sammanhang blir självdestruktivt.
  • Anonym (Ludwig)

    Det känns sjavigt... folk tittar. Min mamma har också kommenterar det. Innan hade hon ett BMI på 20,4. Nu har hon gått upp som sagt... inte riktigt vad jag har för preferenser. Älskar henne som person men attraktionen måste finnas där också. Det känns tråkigt att hon slutar vårda sig själv. Hon kan hellre klä sig i en längre klänning eller elegant jumpsuit än jeans, sneakers och stort stickat hela tiden och konstiga färger... Jag ska ta upp ett samtal med henne.

  • Anonym (Ludwig)
    Jemp skrev 2020-11-13 18:30:36 följande:

    Två fel gör inte ett rätt. Sluta se ner på hur folk klär sig. Punkt.


    Så sant
  • Anonym (Ludwig)

    Jag har gjort käklyft, rhinoplastik och fillers samt några tandingrepp (är noggrann med mina tänder) för att nämna några.

    Vi bor på Östermalm, är själv uppvuxen i Saltsjöbaden.

    Jag är inte mer ytlig än den genomsnittlige mannen i min ålder där jag bor. Som jag ser det handlar bekvämlighet om att vara fin.

    Många har kostymbyxor och vida kappor om de vill klä sig lite ledigare och minimalt med smink. Det ser i varje fall naturligt ut.

    Gällande det internationella perspektivet kan det stämma... var tillsammans med en kinesiska innan. Hon kunde verkligen klä sig elegant och feminint.

    En vän till mig är tillsammans med en kvinna från Angola som har en feminin sydeuropeisk stil.

    Många svenska kvinnor har en mer maskulin framtoning på gott och ont.

    I det här fallet handlar det om att jag bryr mig om hennes välmående. Vill inte att hon ska framstå som en sliten mamma i någon småstad som handlar på H&M. Inte för att det är något fel med det, men det är inte vår stil helt enkelt.

  • Anonym (Ludwig)
    marräng skrev 2020-11-14 17:46:04 följande:

    Kul! Vi bor i samma stadsdel! Intressant att vi har så olika uppfattning om saker. Jag är född och uppvuxen här. Jag kan lova dig att ingen bryr sig om att din tjej har jeans och speakers. Gå in i fältan en lördag kl 15 och räkna hur många som har jeans och speakers kontra högklackat och kort kjol. Jag låååååvar att detta inte är något att hetsa om.


    Vi försöker att undvika att gå dit nu i Coronatider...

    Jo, förvisso finns mammor som går runt så som ändå ska ner till Humlet med barnen efteråt.

    Desto fler ser man i kostymbyxor och blus. Eller klänningar och kappa med strumpbyxor.

    Vad jag poängterar här är att i våra kretsar klär man sig inte i sneakers och jeans till vardags en lunch...
  • Anonym (Ludwig)
    EnAnonumius skrev 2020-11-14 19:04:55 följande:

    Så du vill påstå att det är en vanlig kvinnlig stil i Östermalm att klä sig som en porrskådis?

    Och  du om du PERSONLIGEN anser att jeans och sneakers är "manhaftig stil" så får du inse att det är något som får stå för dig själv..

    Och blondera (bleka) håret är inte nyttigt för hårkvalitén i längden heller. Det sliter en hel del med blondering (bleking) både på hårbotten och håret isig.  Blondera (bleka) är det värsta man kan göra på sitt hår..

    Men det var som någon skrev till  dig i tråden.. Du kan ju prova med att klä upp DIG själv och sminka dig själv efter dina egna  personliga "porr-preferenser" i c:a 6 månaders tid så kan du starta sedan en ny tråd och dela med dig av hur det gick och det skall inkludera även hur hur dina fötter mår..

    Och du även damer i de riktigt FINA salongerna (adel och kungligheten) klär sig i bekväma fotriktiga skor när de är gravida, även i sammanhang där de skall på tillställningar eller annat.

    Det finns faktiskt fotriktiga bekväma skor som ser snyggare ut än pumps till och med.

     Du hävdar att du bryr dig om din flickväns välmående... Varför anser du att hennes välmående måste ligga i att gå i i bekväma skor, förstöra hår kvalitén och hårbotten med blekning (blondera) håret, sminka hårt och ha en klädstil som en porrskådis på daglig basis?

    Nej du ÄR motsatsen till "bry dig om någons välmående". Du är egoist. Det enda du i grund och botten bryr dig om är att få behålla ditt ögongodis, det lyser så tydligt igenom så du kunde lika gärna skriva det  i klartext.


    Att dra paralleller mellan porrakådespeleri och att klä upp sig, sminka sig och gå i feminina kläder är att dra höga växlar. Hon har aldrig blekt sönder sitt hår. Hon har gått till en bra frisör vi känner. Har både dietist och stylist, designers i umgängeskretsen för övrigt.

    Hon är inte heller gravid.

    Jeans är inte manligt i sig men sjavigt. Menar att elegant damig stil i Sverige inte riktigt är samma sak som en damig spansk stil. Svenska tjejer har blivit mer och mer manliga. Mycket streetmode som är minst sagt special...
  • Anonym (Ludwig)
    EnAnonumius skrev 2020-11-14 22:16:55 följande:

    Jag har aldrig hävdat att hon har förstört håret.

    Jag skrev att blekning av håret i längden kan förstöra hårkvalitén och hårbotten. Ser du och kan du ta till dig att det ÄR skillnad?

    Ja och en bra frisör som är mån av sina kunders hår kan säga ifrån att "du får vänta med blekning då ditt hår och hårbotten ser lite risigt ut".

    Ja du har stylist,  dietist och designers i umgängeskretsen.

    Och hon har en pojkvän (ja dig) som skiter i hennes välmående.

    Det skrev du i klartext i inlägg#2

    Jag  citeraa dig ch dina egna ord från inlägg #2.

    Känns bara som att det är för tidigt att ha kortklippt och fotriktiga skor... :-/

    (slut citat)

    Synd att du inte har  en läkare i umgängeskretsen som kan förklara för dig att du faktiskt i praktiken skiter i hennes välmående egentligen.

    För ingen läkare skullee anse att det är nyttigt för det kroppsliga välmående med att gå i högklackat på daglig baasis. Har aldrig hävdat detta..Ja och då kanske den där designern du hävdar att du skulle ha i umgängeskretsen förklara för dig att "hårt sminkad, högklackade skor och korta kjolar" är knappast typiskt  svensk feminin look heller.


    Dessvärre är inte alltid en svensk feminin stil nuförtiden någonting att sträva efter.

    Nej men likväl drar du paralleller mellan att kvinnor i hovet har platta skor när de är gravida. Att bleka håret är skadligt när man inte vet vad man gör. Vi går inte till vem som helst.
Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv