• Anonym (FEG)

    Kommer man att bli tvingad att ta Covid-vaccin?

    Hur ser ni på detta? Kommer ni att våga ta ett vaccin?

  • Svar på tråden Kommer man att bli tvingad att ta Covid-vaccin?
  • Anonym (Inget tvång)

    Nej folk lär inte bli tvingade här i Sverige, inte av regeringen åtminstone. En del arbetsplatser lär ju däremot sätta som krav på sin personal att alla som kan skall vaccinera sig, exempelvis vårdanställda.

    Själv kommer jag absolut att ta vaccinet. Riskerna att få permanenta men, eller långtidscovid är större än risken att få någon allvarlig biverkning av självaste vaccinet. Riskerna att dö är större med covid-19 än vaccinet också.

  • Mrs Moneybags

    All vård i Sverige är frivillig, så nej, ingen kommer att bli tvingad.

    Personligen kommer jag att ta det så fort jag kan. 

  • Anonym (Y)
    Anonym (Inget tvång) skrev 2020-11-18 14:59:20 följande:

    Nej folk lär inte bli tvingade här i Sverige, inte av regeringen åtminstone. En del arbetsplatser lär ju däremot sätta som krav på sin personal att alla som kan skall vaccinera sig, exempelvis vårdanställda.

    Själv kommer jag absolut att ta vaccinet. Riskerna att få permanenta men, eller långtidscovid är större än risken att få någon allvarlig biverkning av självaste vaccinet. Riskerna att dö är större med covid-19 än vaccinet också.


    Eh nej. Det är extremt liten risk att dö av covid eller få långvariga problem om man inte är mkt gammal med underliggande sjukdomar... Är ju därför äldre har företräde på vaccinet. 
  • Glinda från Oz

    Det kommer bli krig om det vaccin som finns. De som verkligen behöver kommer stå utan så det är ingen risk att någon ens kommer fråga dig om du inte är en riskgrupp eller jobbar i vården.

    För att tvingas till vård krävs det att två läkare oberoende av varandra anser att du ska så stora psykiska problem att du är en fara för dig själv eller andra (vi pratar självmord, ge sig på andra fysiskt mm)

  • EpicF
    AndreaBD skrev 2020-11-18 11:51:17 följande:

    Läkaren på TV sa att man VET (kanske visste man redan före svininflusensan) att denna risken kan finnas med just influensa-vaccin. Inte med andra vaccin, så som mot covid. 


    Fortafarandd ingen som kan veta om det kan ske med covidvaccin.
  • Steven01
    Glinda från Oz skrev 2020-11-18 15:59:27 följande:

    Det kommer bli krig om det vaccin som finns. De som verkligen behöver kommer stå utan så det är ingen risk att någon ens kommer fråga dig om du inte är en riskgrupp eller jobbar i vården.

    För att tvingas till vård krävs det att två läkare oberoende av varandra anser att du ska så stora psykiska problem att du är en fara för dig själv eller andra (vi pratar självmord, ge sig på andra fysiskt mm)


    Jag tror inte alls som du, jag tror att det kommer finnas tillräckligt med vaccindoser men landstingen blir flaskhalsen då dom är för oeffektiva och kommer inte få till vaccineringen.
  • EpicF
    Överste Senap skrev 2020-11-18 12:02:10 följande:

    Så vad är oddsen för att absolut ingen, i något land, skulle begära ersättning för det om det inträffat? Kan du försöka dig på en gissning i alla fall?


    Finns många som har begärt ersättning men inte fått eftersom det inte funnits bevis på att det är kopplat till vaccin.
  • Överste Senap
    EpicF skrev 2020-11-18 16:37:57 följande:

    Finns många som har begärt ersättning men inte fått eftersom det inte funnits bevis på att det är kopplat till vaccin.


    För vilka andra vaccin har ersättning begärts för narkolepsi?

    Vilka data stöder att det vaccinet faktiskt orsakat narkolepsi?

    Mig veterligen har ett samband observerats endast för svininfluensavaccinet.
  • EpicF
    Överste Senap skrev 2020-11-18 17:24:05 följande:

    För vilka andra vaccin har ersättning begärts för narkolepsi?

    Vilka data stöder att det vaccinet faktiskt orsakat narkolepsi?

    Mig veterligen har ett samband observerats endast för svininfluensavaccinet.


    Jag vet inte exakt förutom svininfluensa. Ja, på svininfluensa har man kunnat bevisa ett samband. Men det säger dock inte att man kan få det av andra vacciner, ex framtida covidvaccinet.
  • Överste Senap
    EpicF skrev 2020-11-18 17:26:50 följande:

    Jag vet inte exakt förutom svininfluensa. Ja, på svininfluensa har man kunnat bevisa ett samband. Men det säger dock inte att man kan få det av andra vacciner, ex framtida covidvaccinet.


    Av alla världens vacciner, tbc, hpv, div influensatyper (nya varje år), mpr, gula febern, gulsot, stelkramp, difteri, polio osv, så har narkolepsi endast observerats i samband med svininfluensan. Vad är rstionalen för att oroa sig för att just Covid-19 vaccinet skulle ha samma biverkan?
Svar på tråden Kommer man att bli tvingad att ta Covid-vaccin?