• Anonym (Fåfängan)

Make up för Teamsmöten

Hej alla hemmajobbare,

Hur ser ni ut där hemma?

Jag försöker hålla humöret uppe med att klä mig prydligt och sminka och parfym, mig även fast jag jobbar hemma. Roligare så!

Men jag tycker inte att min vanliga make up funkar i teamsmöten. Ljusreflekterande concealer

får mina ögon att se svullna ut och rouge på kindbenen ser överdrivet ut ( det kanske det gjorde i vanliga fall också, men det var jag lyckligt ovetande om.) Solpuder funkar inte alls!

Hur fixar ni er för att se fräscha men inte för mycket ut?

Idag testar jag med bara mascara, fixade ögonbryn och läpppänna i en väldigt naturlig beige nyans, så ok men ser fortfarande lite trött ut.

Jag har ändrat bakgrundsfärg på skrivbordet till varm orange, det gjorde viss skillnad.

• Svar på tråden Make up för Teamsmöten
  • Anonym (P)
    Akidoki skrev 2020-12-09 12:07:11 följande:
    Om jag kletar mig i ansiktet eller inte har ingenting med respekt att göra, bara fåfänga. Det betyder inte att jag lägger någon negativ värdering i att vara fåfäng, det är bara så uppblåst att kalla det för respekt.
    Alltså, det är fortfarande inte vad som står.

Respekten ligger i att vara lika uppklädd (och sminkad om man är det IRL)  i ett Teamsmöte hemifrån som om man skulle ha mötet IRL på kontoret.
  • Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 12:46:09 följande:
    Alltså, det är fortfarande inte vad som står.

Respekten ligger i att vara lika uppklädd (och sminkad om man är det IRL)  i ett Teamsmöte hemifrån som om man skulle ha mötet IRL på kontoret.

Respekt gentemot vem? 

Jag ifrågasätter inte, utan är genuint intresserad och lite oförstående mot vem som skulle ta det som respektlöst?

• Anonym (P)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-09 12:55:52 följande:

Respekt gentemot vem? 

Jag ifrågasätter inte, utan är genuint intresserad och lite oförstående mot vem som skulle ta det som respektlöst?

Gentemot den man möter i mötet.

Du skulle aldrig sitta i trosor och med en sliten myströja på dig i ett möte på kontoret så varför skulle det vara OK i ett möte online bara för att du sitter hemma under coronan?
  • Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 13:00:12 följande:
    Gentemot den man möter i mötet.

Du skulle aldrig sitta i trosor och med en sliten myströja på dig i ett möte på kontoret så varför skulle det vara OK i ett möte online bara för att du sitter hemma under coronan?
    Det skulle jag troligtvis kunna göra. Eller trosor skulle jag nog undvika, mestadels för att jag är lite disträ av mig och skulle nog glömma av mig och att visa mig i trosor är bara genant men jag skulle inte anse att det var respektlöst.

Men vi verkar helt enkelt ha olika uppfattningar om vad respekt är och vad som är respektfullt och inte :)
  • Anonym (P)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-09 13:03:24 följande:
    Det skulle jag troligtvis kunna göra. Eller trosor skulle jag nog undvika, mestadels för att jag är lite disträ av mig och skulle nog glömma av mig och att visa mig i trosor är bara genant men jag skulle inte anse att det var respektlöst.

Men vi verkar helt enkelt ha olika uppfattningar om vad respekt är och vad som är respektfullt och inte :)
    Förutom porrfilmsinpelningar och modeshower har jag svårt att se arbetsplatser där det är OK att komma i trosor till jobbat, men visst ...
  • Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 13:32:50 följande:
    Förutom porrfilmsinpelningar och modeshower har jag svårt att se arbetsplatser där det är OK att komma i trosor till jobbat, men visst ...
    Fast man är ju inte på jobbet. Man är hemma och det som syns är det jag räknar som viktigt i det här sammanhanget. 

Vi har helt enkelt olika syn på vad som är viktigt. Det är tur att vi inte jobbar tillsammans. Jag gillar människor som är lite mer "care-free" och inte bryr sig så mycket om utseendet. 
  • Anonym (Alice)

Jag tycker att det är ganska självklart att man beter sig på samma sätt i videomöten som på möten IRL. Skulle aldrig få för mig att sitta i myskläder och oborstat hår i ett möte på jobbet, så därför gör jag det inte hemma heller. Jag tycke att det känns ganska oprofessionellt. På samma sätt ser jag till att rummet jag är i är städat och fint. Mina arbetskamrater ska t.ex. inte behöva se min smutstvätt utströdd över golvet när vi har ett möte. 

• Anonym (Alice)
    Akidoki skrev 2020-12-09 12:07:11 följande:
    Om jag kletar mig i ansiktet eller inte har ingenting med respekt att göra, bara fåfänga. Det betyder inte att jag lägger någon negativ värdering i att vara fåfäng, det är bara så uppblåst att kalla det för respekt.
    Fast ingen skrev att det är respektlöst att inte sminka sig på jobbet. Det var bara du som misstolkade.
  • Anonym (Juliette)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-09 12:55:52 följande:

Respekt gentemot vem? 

Jag ser det som att man visar sina kollegor att man tar jobbet lika seriöst hemma som på jobbet, genom att agera och klä sig som man gör på jobbet. För mig är det att visa dem respekt. Det är inte svårt att duscha, borsta håret, ta på en ren tröja/blus/skjorta/vad man nu har på jobbet och ha en neutral bakgrund. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juliette) skrev 2020-12-09 14:26:02 följande:
    Jag ser det som att man visar sina kollegor att man tar jobbet lika seriöst hemma som på jobbet, genom att agera och klä sig som man gör på jobbet. För mig är det att visa dem respekt. Det är inte svårt att duscha, borsta håret, ta på en ren tröja/blus/skjorta/vad man nu har på jobbet och ha en neutral bakgrund. 
    Vänta nu. Nu gick det från att folk inte har smink till att folk inte duschar, borstar håret, tar på rena kläder och att man inte har en neutral bakgrund... 
Svar på tråden Make up för Teamsmöten