• Anonym (Fåfängan)

Make up för Teamsmöten

Hej alla hemmajobbare,

Hur ser ni ut där hemma?

Jag försöker hålla humöret uppe med att klä mig prydligt och sminka och parfym, mig även fast jag jobbar hemma. Roligare så!

Men jag tycker inte att min vanliga make up funkar i teamsmöten. Ljusreflekterande concealer

får mina ögon att se svullna ut och rouge på kindbenen ser överdrivet ut ( det kanske det gjorde i vanliga fall också, men det var jag lyckligt ovetande om.) Solpuder funkar inte alls!

Hur fixar ni er för att se fräscha men inte för mycket ut?

Idag testar jag med bara mascara, fixade ögonbryn och läpppänna i en väldigt naturlig beige nyans, så ok men ser fortfarande lite trött ut.

Jag har ändrat bakgrundsfärg på skrivbordet till varm orange, det gjorde viss skillnad.

• Svar på tråden Make up för Teamsmöten
  • Anonym (Juliette)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-09 14:31:02 följande:
    Vänta nu. Nu gick det från att folk inte har smink till att folk inte duschar, borstar håret, tar på rena kläder och att man inte har en neutral bakgrund... 
    Oj, det känns som att du har helt missförstått vad P skrev från första början. Kan det vara så? 

P skrev: 
    Anonym (P) skrev 2020-12-08 13:02:07 följande:

Av respekt för alla andra och utifrån ett professionellt agerande så är man klädd (och sminkad?) i ett onlinemöte som man skulle vara i ett möte IRL.

Då utgår jag från att kameran är påslagen.

Och:
    Anonym (P) skrev 2020-12-09 12:46:09 följande:
    Respekten ligger i att vara lika uppklädd (och sminkad om man är det IRL)  i ett Teamsmöte hemifrån som om man skulle ha mötet IRL på kontoret.
    Varpå du undrade vem man skulle visa respekt mot. Så jag svarade att jag tycker att det är respektfullt mot kollegorna att bete sig på samma sätt som man skulle göra på jobbet IRL, dvs duscha, ha samma kläder som man skulle haft på jobbet etc. Det är ju basen för hela diskussionen i den här tråden. Hur klär man sig i Teams/videomöten? Jag tyckte inte att det var direkt svårt att hänga med här. Men du kanske missförstår med flit? 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Juliette) skrev 2020-12-09 14:52:21 följande:
    Oj, det känns som att du har helt missförstått vad P skrev från första början. Kan det vara så? 

P skrev: 

Av respekt för alla andra och utifrån ett professionellt agerande så är man klädd (och sminkad?) i ett onlinemöte som man skulle vara i ett möte IRL.

Och:Varpå du undrade vem man skulle visa respekt mot. Så jag svarade att jag tycker att det är respektfullt mot kollegorna att bete sig på samma sätt som man skulle göra på jobbet IRL, dvs duscha, ha samma kläder som man skulle haft på jobbet etc. Det är ju basen för hela diskussionen i den här tråden. Hur klär man sig i Teams/videomöten? Jag tyckte inte att det var direkt svårt att hänga med här. Men du kanske missförstår med flit? 
    Precis! Tror många har missförstått speciellt P i den här tråden. Respekten ligger i att klä sig hemma som man gör på jobbet. Går man till jobbet osminkad och med en fin blus eller tröja? Kanon! Gör det i Teamsmötet också i så fall. Dom i tråden får det att låta som ett svårt koncept att greppa. Liksom, ingen har sagt att det är respektlöst att inte sminka sig. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Juliette) skrev 2020-12-09 14:52:21 följande:

P skrev: 

Och:Varpå du undrade vem man skulle visa respekt mot. Så jag svarade att jag tycker att det är respektfullt mot kollegorna att bete sig på samma sätt som man skulle göra på jobbet IRL, dvs duscha, ha samma kläder som man skulle haft på jobbet etc. Det är ju basen för hela diskussionen i den här tråden. Hur klär man sig i Teams/videomöten? Jag tyckte inte att det var direkt svårt att hänga med här. Men du kanske missförstår med flit? 
    Kläd och sminkad, japp. Vad har det med att vara allmänt ovårdad (som att inte duscha, ta på orena kläder, oborstat hår). Ingen har, vad jag ser, tagit upp att man är ovårdad i teamsmötet? Det är en annan sak.

Tråden handlar om smink, det är bara att läsa första inlägget. Så basen för hela tråden är egentligen smink, sedan gick några offtopic med att ta upp kläder och nu gick du vidare med att ta upp dusch och borstat hår.

Så nej, jag har inte missförstått något. Jag ifrågasatte inte ens. Jag såg inte vad det hade med respekt att göra. Professionalitet, javisst. Men respekt, nja..
  • Mrs Moneybags

Hoppas tråden kan gå tillbaka till att handla om tips på make up och annat inför online-möten, som vi nu är många som deltar i dagligen. 

De som inte har jobb där man bör vara lite fixad kan ju starta en egen tråd om sina jobb.

• Anonym (Lillemor)

Det jag tycker funkar bäst är:

BB cream (Maybelline)för att jämna ut huden på ett naturligt sätt och möjligtvis lite concealer under ögonen om jag har ringar men då bara väldigt lite. Mascara på ögonfransar, ifyllda bryn med penna i samma ton som ögonbrynen (Nyx). Om jag ser blek ut så använder jag blush i ros/persikoton (Bare Minerals) men då bara väldigt lite, drar borsten på handen innan jag drar på kinden. Brukar lägga lite på pannan och hakan också för att ge ett naturligt intryck. Sedan använder jag färgat lip balm på läpparna (Chapstick).

Ser naturligt ut och bra för online-möten.

• Anonym (Clownen)

Så bra med lite tips! Jag sminkar mig tämligen diskret och hade häromdagen ett diskret läppstift i beige ton som jag ofta haft. På skärmen blev färgerna väldigt förvrängda och jag såg ut som en clown. Munnen fick en helt annan och skarpare färg. Detsamma gäller rouge som jag nästan helt slutat använda vid hemmajobb. 

• Lönnsirap

Väldigt viktigt för en trevligt utseende i teams är ljus, kamera och vinkel.

Det är trevligare ut att se folk framifrån, belysta och inget motljus.... Att faktiskt öppna upp ett gammalt, tomt möte, är ett bra sätt att faktiskt se hur man ser ut!

• EpicF
    Akidoki skrev 2020-12-09 11:53:57 följande:

Om du läser mitt inlägg som du citerade, känner du då att din kommentar alls hade med det att göra? Varför citerar du mig alls? Är du P och F och alla andra anonyma bokstäver i tråden?

Om du läser ditt egna inlägg så ser du att min kommentar är relevant. Nej, jag har inte skrivit anonymt i tråden öht.
  • Anonym (X)

Ljuset har stor betydelse. Jag kollar innan möten i preview i kameran hur jag ser ut i bilden, och rättar till så det ser bra ut i bilden. Finns det ingen förgranskning i datorn innan mötet så kollar jag i mobilkameran och förgranskar hur sminket ser ut i kameran och i ljuset/belysningen där jag sitter vid datorn. Förbättrar det som ser galet ut. På onlinemöten och på jobbet är jag 100 % jättesnygg och när ingen ser sitter jag och har fett hår, osminkad, morgonrock och mjukisar och filtar på mig i hemmajobb. Måste ju få bara vara ibland och göra det lätt för sig och inte anstränga ihjäl sig. Men annars snygg i ansiktet och håret, mjuka kläder och ingen bh men det syns inte i bild - bara mitt huvud och axlar syns i bild - man får ju göra så att det inte syns om man har mjukisar på sig, ta på sig en mjuk stickad, lite pösig, snygg, svart, varm polotröja upptill så att det inte syns att man inte har bh.

• Akidoki
    Anonym (Alice) skrev 2020-12-09 14:11:05 följande:

Fast ingen skrev att det är respektlöst att inte sminka sig på jobbet. Det var bara du som misstolkade.

Då får du nog läsa om inlägget, samt användaren fortsatta kommentarer.
  • Akidoki
    EpicF skrev 2020-12-09 18:33:53 följande:

Om du läser ditt egna inlägg så ser du att min kommentar är relevant. Nej, jag har inte skrivit anonymt i tråden öht.

Ok. Vi låter det vara så.

Kvinnor och smink liksom...
  • EpicF
    Akidoki skrev 2020-12-10 00:29:49 följande:

Ok. Vi låter det vara så.

Kvinnor och smink liksom...

"Kvinnor och smink liksom" ehh va?
  • Anonym (Utan BH?)

Kollar alltid ljussättning och i preview att jag ser hyfsad ut. Har inte alltid mascara eller foundation, men vill att håret ska vara ok antingen uppsatt eller utsläppt. Känner jag mig får glåmig och inte orkar piffa med make-up sätter jag på mig terminalglasögonen och vips ser jag per alert och proffesionell ut

Men jag undrar, ni som uttrycker att ni passar på att att vara utan bh eftersom ni är hemifrån. Varför är det en "grej" med bh? Är det för att det är ett extra plagg helt enkelt eller är  det obekvämt? 

Själv går jag också absolut utan bh till och från, men det är liksom lika som att jag ibland går utan strumpor, varken mer eller mindre. 

• Drottningen1970
    Anonym (Utan BH?) skrev 2020-12-10 10:25:57 följande:

Kollar alltid ljussättning och i preview att jag ser hyfsad ut. Har inte alltid mascara eller foundation, men vill att håret ska vara ok antingen uppsatt eller utsläppt. Känner jag mig får glåmig och inte orkar piffa med make-up sätter jag på mig terminalglasögonen och vips ser jag per alert och proffesionell ut

Men jag undrar, ni som uttrycker att ni passar på att att vara utan bh eftersom ni är hemifrån. Varför är det en "grej" med bh? Är det för att det är ett extra plagg helt enkelt eller är  det obekvämt? 

Själv går jag också absolut utan bh till och från, men det är liksom lika som att jag ibland går utan strumpor, varken mer eller mindre. 

Tycker bh är obekvämt. Tar av mig så fort jag kommer hem.
  • Mrs Moneybags

Det kan ju ha med bröstens storlek att göra. För de med mindre bröst är bh inte jobbigt. Med större bröst är det en plåga. Åtminstone är det så för mig numera, när mina bröst är stora...de var mindre när jag var yngre. 
  • Anonym (NN)

Äntligen någon som bryr sig om detta!! Vad kul! 

Jag är en arbetssökande student så har ca en arbetsintervju i veckan via teams och då vill man ju verkligen framstå som sitt bästa möjliga jag och även sitt verkliga jag. 

Rent generellt känns det som kameran reagerar mycket på kontraster så jag tar lite mindre av allt med färg ex läppstift, rouge osv. Jag tycker eyeliner piggar upp en hel del men lägger en rätt tunn linje och då ser ögonen mer vakna ut. Sätter mig så att ljuset från fönstret kommer rakt framifrån. 

Sist men inte minst, jag ställer min dator på en liten låda så det inte blir underifrån. (Så otroligt osmickrande med underifrån så man ser in i folks näsborrar uuh)

Och personligen stör jag mig verkligen på folk som har blurrade bakgrunder, det är irriterande, konstigt, är verkligen inte smickrande för ens utseende och det gör att man tappar fokus på personen eftersom det liksom rör på sig. Vad är det för fel med ex en vägg i bakgrunden? Konturerna blir inte fina heller och går inte ihop med ljuset som faller på en själv. 

• Anonym (X)

Jag känner mig avslappnad och ledig utan bh. I bh känner jag mig påklädd och liksom "redo" och "bepansrad". När jag kommer hem blir bh plötsligt obekvämt när jag ska mysa i soffan och slappna av. Den smiter ju åt runt ryggen och klämmer brösten. Bh är typ som smink, lite av en mask. En korsett för brösten Bekvämt på kontoret att känna sig riktigt påklädd men inte när jag ska slappna av, då vill jåg inte ha något tight som smiter åt alls på mig utan då är allt fritt.
  • Anonym (Skäs)

Passar pånär.jag kan vara anonym att erkänna att jag när.jag började mitt mya jobb nyligen av misstag aktiverat webkameran i laptopen istället för den ovanpå min skärm. Jag hade inga byxor på mig och råkade filma mig själv i skrevet när jag justerade laptopen för att nå något jag placerat på andra sidan...

Svar på tråden Make up för Teamsmöten