• Anonym (Fåfängan)

Make up för Teamsmöten

Hej alla hemmajobbare,

Hur ser ni ut där hemma?

Jag försöker hålla humöret uppe med att klä mig prydligt och sminka och parfym, mig även fast jag jobbar hemma. Roligare så!

Men jag tycker inte att min vanliga make up funkar i teamsmöten. Ljusreflekterande concealer

får mina ögon att se svullna ut och rouge på kindbenen ser överdrivet ut ( det kanske det gjorde i vanliga fall också, men det var jag lyckligt ovetande om.) Solpuder funkar inte alls!

Hur fixar ni er för att se fräscha men inte för mycket ut?

Idag testar jag med bara mascara, fixade ögonbryn och läpppänna i en väldigt naturlig beige nyans, så ok men ser fortfarande lite trött ut.

Jag har ändrat bakgrundsfärg på skrivbordet till varm orange, det gjorde viss skillnad.

• Svar på tråden Make up för Teamsmöten
  • Drottningen1970

Gud... hela behållningen med att jobba hemma ät ju att man slipper fixa sig och kan sitta med mysbyxor och utan BH....

• Anonym (Fåfängan)

Men man gör som man vill så klart, jag dömer ingen. Jag har en kollega som bor själv och sitter utan bh och slitna linnen på våra möten. Hon skulle nog aldrig visa sig så på kontoret.

Jag mår iallafall bättre om jag tar hand om mig själv som vanligt.

• Mrs Moneybags

Jag kör bara foundation i krämform och fyller i ögonbrynen lite. Jag har glasögon så jag orkar inte sminka ögonen om det inte är något viktigt möte. Sedan sätter jag på lite läppstift för att markera munnen så att jag ser sminkad ut haha. 

En fin topp/tröja och mjukisbyxor, så är jag redo. 

Ja, håret är ju fixat också, förstås! 

• Anonym (Q)

Eftersom att jag nästan aldrig bär smink i vanliga fall så skulle jag aldrig använda det på ett Teamsmöte. Kan nog räkna på en hand hur många gånger jag har använt smink till jobbet under detta år. 

• Anonym (P)

Av respekt för alla andra och utifrån ett professionellt agerande så är man klädd (och sminkad?) i ett onlinemöte som man skulle vara i ett möte IRL.

Då utgår jag från att kameran är påslagen.

• Anonym (Belysning)

Jag tror belysningen gör väldigt mycket. Mitt arbetsrum har belysning på ett sådant sätt att det fungerar för mig när jag tittar på skärm och på papper. Däremot har jag ingen bra belysning på mig. Häromdagen märkte jag att min julröda tröja blev blekrosa i kameran. En riktad spotlight kanske skulle hjälpa?

• EpicF
    Anonym (P) skrev 2020-12-08 13:02:07 följande:

Av respekt för alla andra och utifrån ett professionellt agerande så är man klädd (och sminkad?) i ett onlinemöte som man skulle vara i ett möte IRL.

Iallefall klädd ovantill... undertill spelar ingen roll hur man ser ut, ingen som ser ändå
  • Akidoki

Jag sminkar mig aldrig.

Inte mina manliga kollegor heller.

Hur fungerar det där med respekt och smink, kan du förklara det lite närmare?
  • Fiona M

Varför behöver man vara sminkad?
  • Anonym (N)

Nej. Jag fixar mig inte ett dugg.

Svar på tråden Make up för Teamsmöten