• Sun 13 Dec 2020 00:41
    441 visningar
    4 svar
    4
    441

    Hjälp med inkokt lax!

    Har fått i uppgift att göra laxen till julbordet i år.

    Eftersom vi ska bort tänkte jag försöka göra inkokt lax

    Tycker det känns roligare än att göra lax i ugn som sedan äts kall.

    Testade att göra inkokt lax med fyra portionsfileer enligt recept men det var bara ytan på laxen som blev bra - den var typ rå inuti? Den låg i lagen ca 3h

    Snälla hjälp mig, vill kunna bjuda på god Lax till jul :)

    Tips?

  • Svar på tråden Hjälp med inkokt lax!
  • Sun 13 Dec 2020 13:03
    #1

    Du kanske skulle grava i stället. Jag har inte gjort det själv men de som har gjort de säger att det är lätt. Inkokt lax låter faktiskt inte lika gott. Vad brukar det vara för typ av lax andra år?

  • Mon 14 Dec 2020 11:46
    #2

    Köp en sida av färdig varmrökt lax.

  • Mon 14 Dec 2020 14:27
    #3

    Lax bör alltid tillagas med termometer i tjockaste biten. Så du vet att du har fått perfekt innertemperatur (55 °C). Så gärna låg värme och lite längre tillagningstid, då blir det oftast bäst.

  • Wed 16 Dec 2020 18:43
    #4

    Enklaste är att koka en lag med goda saker man vill ha med, sen droppa laxen efter man tar grytan av pannan och sen efter någon minut är det klart.
    Nu vill jag personligen ha en mot en rå kärna, men portionslaxfilé går rätt snabbt.

    TS det låter som att lagen inte ens var varm, eller hur kan det efter 3h inte ha hänt nått direkt?
    Och på något som inte borde ta mer än 5min(allt beroende på storlek), sen är det okey när det kallnat att låta laxen få vara med lagen igen.

Svar på tråden Hjälp med inkokt lax!