• Anonym (sörjer)

Gett upp älskare

Jag sörjer fast jag inte har någon "rätt" till det...
    För ca ett år sedan lärde jag känna en man som jag klickade med direkt. Vi blev snabbt vänner och jobbade då väldigt nära varandra. Han var/är gift sedan mer än 20 år och jag var då i en särbo relation. Efter en händelse på jobbet som påverkade mig mycket, en kollega som blev väldigt sjuk, så insåg jag att jag inte mådde bra i min relation och avslutade den. Min särbo fanns inte för mig och hade egentligen aldrig gjort det.
    Efter detta kom jag och kollegan bara närmare varandra. Pratade om allt och ingenting. Vi har väldigt många lika intressen och tycker lika i mycket. Han är en fantastisk människa som sprider glädje. 
    Vi började messa med varandra varje kväll, hans fru lägger sig före honom och han satt uppe själv. Och självklart tog vi steget att inte bara vara nära mentalt utan även sexuellt. 
    Jag har tidigare i livet när jag var yngre (45+ nu) varit otrogen mot min dåvarande man men relativt snabbt insett vad jag höll på med och skiljde mig.
    Men detta är första gången som jag varit "den andra kvinnan". Har även blivit bedragen i yngre år så jag vet hur det kan påverka.
    Trots detta lät jag detta pågå på tok för länge. Klarade inte av att ge upp honom! Han har under denna tiden aldrig smutskastat sin fru utan gett en väldigt nyanserad bild av henne och deras äktenskap. Han har inte heller lovat mig något, bara sagt att han inte vet vad som händer i framtiden. 
    Men för två veckor sedan bröt jag med honom. Vi arbetar inte tillsammans längre och jag klarar inte av att vara nr 2. Jag vet att jag är värd mer! Och hans fru är värd mer!
    Han säger att han väljer att stanna, men att jag alltid kommer ha en stor del av hans hjärta. Att han kommer älska mig i resten av sitt liv.
    Jag har sagt att han inte får kontakta mig alls, inga mess, samtal eller mail för att bara kolla läget. Jag måste få sörja!
    Men detta är så sjukt svårt, jag gråter mig till sömns varje kväll. Längtar efter honom så jag tror att jag kommer gå sönder. Och samtidigt kan jag inte visa detta för någon. Ingen vet ju vad vi delade.
    Och att sörja, utan att visa det.... Fy farao vad det är svårt!
    Och jag går och hoppas att han saknar mig lika mycket, att han ska välja mig. Jag bara känner i hela kroppen att det är meningen att det ska bli vi. Och jag vet att det låter naivt men så är det.
    Men oavsett så måste jag avsluta. Hans fru vet ingenting och jag skulle ALDRIG berätta. Dock har jag sagt till honom att jag tycker att om han nu ska satsa på sitt äktenskap så tycker jag att han ska vara ärlig, att leva i en lögn blir man inte lycklig av.
    Barn har vi bägge två men de är tonåringar allihopa. 

Och ni som bara vill kalla mig (eller honom för den delen) svin, snälla låt bli. Vi är bara två människor som föll handlöst för varandra.

Får man sörja sin älskare?

• Svar på tråden Gett upp älskare
  • Anonym (Anonym (Älskarinnan))

Hej! 
    Här finns ännu en som gått samma korkade väg. Jag är 26 år och har gått exakt samma väg, detta är helt okontrollerbart nu...
    Allt började för 3 år sedan då jag började på ett nytt jobb. Spänningar mellan mig och kollegan uppstod ganska direkt efter att jag började där. Vi kom varann väldigt nära och klickade på ett sätt som jag aldrig varit med om innan. Det ena ledde till det andra och efter ca 1 år hade vi sex för första gången. 
    Nu har vi setts i närmare 2 år med jämna mellanrum. Ingen anar något... 
    Vi har gjort slut sååå många gånger, men allt slutar med att vi ändå är tillbaka i samma fotspår hela tiden, ingen av oss har styrkan att bryta. 
    Jag känner hur jag bryts ner sakta men säkert, då han aldrig kommer lämna sin fru. Förstår inte vad fan det är jag har gett mig in på, vet inte hur jag ska klara av att bryta? Senaste uppehållet var på ca 3 månader, sen var det kört igen. 
    Jag mår så otroligt bra av att vara med honom, men när han lämnar så mår man så otroligt dåligt. 
    En av anledningarna till att han ej lämnar är att det är stor åldersskillnad mellan oss och han är rädd för vad folk kommer att säga. 
    Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska hitta styrkan att ta mig ur detta. Har aldrig känt så här för någon annan i hela mitt liv och han säger detsamma, ändå gör han inget åt saken. Ska jag se mig som utnyttjad bara? Han har aldrig varit otrogen innan i sitt liv heller vad han har sagt 
    Vore tacksam för råd, vill inte sitta här som älskarinna om 5 år. Var ska jag hitta styrkan? Trillar alltid tillbaka och orkar verkligen inte ha det så här mer. 
    Har försökt träffa andra killar under tiden, men känner ingenting för dom tyvärr... 

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (Anonym (Älskarinnan)) skrev 2022-01-20 14:23:24 följande:

Hej! 
    Här finns ännu en som gått samma korkade väg. Jag är 26 år och har gått exakt samma väg, detta är helt okontrollerbart nu...
    Allt började för 3 år sedan då jag började på ett nytt jobb. Spänningar mellan mig och kollegan uppstod ganska direkt efter att jag började där. Vi kom varann väldigt nära och klickade på ett sätt som jag aldrig varit med om innan. Det ena ledde till det andra och efter ca 1 år hade vi sex för första gången. 
    Vi har gjort slut sååå många gånger, men allt slutar med att vi ändå är tillbaka i samma fotspår hela tiden, ingen av oss har styrkan att bryta. 
    Jag känner hur jag bryts ner sakta men säkert, då han aldrig kommer lämna sin fru. Förstår inte vad fan det är jag har gett mig in på, vet inte hur jag ska klara av att bryta? Senaste uppehållet var på ca 3 månader, sen var det kört igen. 
    Jag mår så otroligt bra av att vara med honom, men när han lämnar så mår man så otroligt dåligt. 
    En av anledningarna till att han ej lämnar är att det är stor åldersskillnad mellan oss och han är rädd för vad folk kommer att säga. 
    Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska hitta styrkan att ta mig ur detta. Har aldrig känt så här för någon annan i hela mitt liv och han säger detsamma, ändå gör han inget åt saken. Ska jag se mig som utnyttjad bara? Han har aldrig varit otrogen innan i sitt liv heller vad han har sagt 
    Vore tacksam för råd, vill inte sitta här som älskarinna om 5 år. Var ska jag hitta styrkan? Trillar alltid tillbaka och orkar verkligen inte ha det så här mer. 
    Har försökt träffa andra killar under tiden, men känner ingenting för dom tyvärr... 

Du har väl egentligen två alternativ.
    Klargör tydligt med dig själv vad du egentligen vill välja att göra, vilket av alternativen väljer du, antingen att fortsätta som nu eller om du vill göra valet att avsluta.

Om du tycker det är ok så som du har det nu, oavsett om det är bara för tillfället eller på längre sikt, så gör då valet att fortsätta för din egen skull och se till att du själv får ut så mycket bra och så mycket positivt som möjligt av det. Men se till att du är överens med dig själv att det är ditt eget medvetna val och något som du verkligen vill göra för din egen skull och att detta verkligen är något poitivt för dig och i ditt liv. På så sätt finns det ju ingen som helst anledning att det ska vara nedbrytande eller negativt för dig.
    Ta då vara på chansen och se till att släppa alla negativa tankar och välj att inte låta dig påverkas av eventuella negativa aspekter som det innebär.
    Gör ditt medvetna val att få ut något positivt av det här.

Eller om du hellre vill göra valet att avsluta och gå vidare i livet, gå vidare för din egen skull mot något mera positivt och mot att du är öppen för nya möjligheter och en annan framtid för dig själv.
    Om du helt och hållet kommer överens med dig själv så borde det inte vara särskilt svårt att gå vidare, men du måste fokusera på att du går fram mot ny utveckling, nya möjligheter och mot något positivt. På så sätt kan du lämna och gå mot något mera positivt, fokusera framåt i stället för att se tillbaka.
    Det finns oändligt många bra vägar för att komma ur något sådant här. Om du bestämmer dig för att ditt eget bästa val är att avsluta så kan du själv börja studera och lära dig metoder och synsätt. 
    Men det 
    blir så väldigt mycket enklare om du tar professionell hjälp. En bra terapeut kan enkelt hjälpa dig att sortera dina tankar så att du kan ta det för dig bästa beslutet och du kan utan tvekan få de verktyg som du behöver för att kunna gå vidare framåt och mot en ny framtid. Det här och liknande är mycket vanliga problem som en erfaren och kompetent terapeut kan hjälpa dig med på ett rätt så enkelt sätt.

Så välj antingen att njuta av livet så som det är, se positivt på det och ta vara på den här chansen som du nu har. Gör ditt eget aktiva val att acceptera att det är som det är men låt inte de negativa aspekterna påverka dig.
    Eller gör ditt aktiva och medvetna val att avsluta för att gå vidare till en framtid som är mera positiv för dig. Se då till att ta till de metoder och ta den hjälp som du behöver.
    Hur som helst så är det ditt val, det ligger helt och hållet i dina egna händer, för ingen annan kommer ordna det åt dig.
  • Anonym (Ajdå)
    Anonym (Anonym (Älskarinnan)) skrev 2022-01-20 14:23:24 följande:

Hej! 

Är ni båda gifta ? Hur kan det inte kommit fram?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Vanligt) skrev 2022-01-20 12:14:21 följande:
    Det är väl mest bara en enda medlem som alltid och i alla trådar anser sig vara perfekt, som i alla otrohetstrådar alltid inbillar sig ha facit och vara och veta bättre än alla andra?
    Men när andra medlemmar börjar ställa lite frågor och andra börjar belysa saken ur fler än ett perspektiv ger den nämnda medlemmen oftast intryck av att vara en mycket bitter och skadad människa, som alltid bara utgår från sig själv, tycket att alla andra borde ändra sig till att tycka och vara precis som den själv. Verkar uppenbarligen vara en ovanligt svartsjuk, avundsjuk, begränsande och inlåsande person som ofta uttrycker sig både dömande, fult och nedvärderande mot sina medmänniskor och andra medlemmar. Medlemmen försöker ofta tysta andra medlemmar, tar ingen hänsyn alls till trådsartaren och ägnar sig åt att medvetet försöka förstöra tråden om inte alla håller med medlemmen.
    Men den medlemmen anser alltså ändå sig själv vara den perfekta människan...
    Låter intressant. Ur ett moraliskt, eller oegoistiskt perspektiv, hur vet dessa människor som du hänvisar till bättre? Vad gör deras erfarenheter mer riktiga?
    Är det inte personliga uppfattningar vi redovisar här?
  • Anonym (Förståsigpåaren)
    Anonym (Ajdå) skrev 2022-01-20 15:16:05 följande:
    De flesta otroheter kommer väl aldrig fram?
  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (Vanligt) skrev 2022-01-20 15:07:18 följande:
    Klargör tydligt med dig själv vad du egentligen vill välja att göra, vilket av alternativen väljer du, antingen att fortsätta som nu eller om du vill göra valet att avsluta.

Om du tycker det är ok så som du har det nu, oavsett om det är bara för tillfället eller på längre sikt, så gör då valet att fortsätta för din egen skull och se till att du själv får ut så mycket bra och så mycket positivt som möjligt av det. Men se till att du är överens med dig själv att det är ditt eget medvetna val och något som du verkligen vill göra för din egen skull och att detta verkligen är något poitivt för dig och i ditt liv. På så sätt finns det ju ingen som helst anledning att det ska vara nedbrytande eller negativt för dig.
    Ta då vara på chansen och se till att släppa alla negativa tankar och välj att inte låta dig påverkas av eventuella negativa aspekter som det innebär.

Eller om du hellre vill göra valet att avsluta och gå vidare i livet, gå vidare för din egen skull mot något mera positivt och mot att du är öppen för nya möjligheter och en annan framtid för dig själv.
    Om du helt och hållet kommer överens med dig själv så borde det inte vara särskilt svårt att gå vidare, men du måste fokusera på att du går fram mot ny utveckling, nya möjligheter och mot något positivt. På så sätt kan du lämna och gå mot något mera positivt, fokusera framåt i stället för att se tillbaka.
    Det finns oändligt många bra vägar för att komma ur något sådant här. Om du bestämmer dig för att ditt eget bästa val är att avsluta så kan du själv börja studera och lära dig metoder och synsätt. 
    Men det blir så väldigt mycket enklare om du tar professionell hjälp. En bra terapeut kan enkelt hjälpa dig att sortera dina tankar så att du kan ta det för dig bästa beslutet och du kan utan tvekan få de verktyg som du behöver för att kunna gå vidare framåt och mot en ny framtid. Det här och liknande är mycket vanliga problem som en erfaren och kompetent terapeut kan hjälpa dig med på ett rätt så enkelt sätt.

Så välj antingen att njuta av livet så som det är, se positivt på det och ta vara på den här chansen som du nu har. Gör ditt eget aktiva val att acceptera att det är som det är men låt inte de negativa aspekterna påverka dig.
    Eller gör ditt aktiva och medvetna val att avsluta för att gå vidare till en framtid som är mera positiv för dig. Se då till att ta till de metoder och ta den hjälp som du behöver.
    Hur som helst så är det ditt val, det ligger helt och hållet i dina egna händer, för ingen annan kommer ordna det åt dig.
    Mycket bra svar. Jag är också i hennes situation men är äldre än den jag träffar. Jag har vuxna barn och han små. Han står alltså inte i vägen för mig att bilda familj men absolut hindrar detta mig att hitta min egen gubbe. Vi planerar ingen framtid och bortser från de känslor som uppstått. Jag vet att om jag avslutar får jag aldrig se honom igen. Jag är singel. 
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (FYI) skrev 2022-01-20 15:31:07 följande:
    Låter intressant. Ur ett moraliskt, eller oegoistiskt perspektiv, hur vet dessa människor som du hänvisar till bättre? Vad gör deras erfarenheter mer riktiga?
    Är det inte personliga uppfattningar vi redovisar här?
    Jag har väl inte hänvisat till några människor som säger sig veta bättre? Jag har inte sagt att några erfarenheter skulle vara mer riktiga än andra.
    Så vitt jag förstår redovisas på forumet många olika saker, t ex såväl personliga uppfattningar som hänvisningar till faktamaterial, undersökningar, artiklar och väldigt många andra saker, både faktabaserat och även förmedlas ibland sådana uppfattningar som någon annan har lagt fram.
    Jag kan inte hålla med om att det enbart och endast skulle vara personliga åsikter som redovisas här på Fl. 
    Så jag kan inte hålla med dig i ditt inlägg och jag förstår inte riktigt vad du menar och vad du vill med ditt inlägg?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Vanligt) skrev 2022-01-20 17:29:40 följande:
    Jag har väl inte hänvisat till några människor som säger sig veta bättre? Jag har inte sagt att några erfarenheter skulle vara mer riktiga än andra.
    Så vitt jag förstår redovisas på forumet många olika saker, t ex såväl personliga uppfattningar som hänvisningar till faktamaterial, undersökningar, artiklar och väldigt många andra saker, både faktabaserat och även förmedlas ibland sådana uppfattningar som någon annan har lagt fram.
    Jag kan inte hålla med om att det enbart och endast skulle vara personliga åsikter som redovisas här på Fl. 
    Så jag kan inte hålla med dig i ditt inlägg och jag förstår inte riktigt vad du menar och vad du vill med ditt inlägg?
    Förvånar mig faktiskt inte alls att du varken håller med eller fattar.
    Du och andras här diffusa angrepp på Anonym(gösses) inställning till otrohet och otrogna personer är ju bara så lågt.
    enar du att "gösses" åsikter inte är hans, utan någon typ av allmän hysteri, för jag är övertygad om att det han skriver är det många som håller med om utanför FL...I den riktiga världen.
  • Anonym (Anonym (Älskarinnan))
    Anonym (Ajdå) skrev 2022-01-20 15:16:05 följande:
    Han är gift, jag är singel. Vet inte, det har bara inte gjort det. Inte har vi vart det minsta försiktiga heller så det är helt otroligt!
    Anonym (Vanligt) skrev 2022-01-20 15:07:18 följande:

Men det blir så väldigt mycket enklare om du tar professionell hjälp. En bra terapeut kan enkelt hjälpa dig att sortera dina tankar så att du kan ta det för dig bästa beslutet och du kan utan tvekan få de verktyg som du behöver för att kunna gå vidare framåt och mot en ny framtid. Det här och liknande är mycket vanliga problem som en erfaren och kompetent terapeut kan hjälpa dig med på ett rätt så enkelt sätt.

Tusen tack för att du tog dig tid att svara!

Ja oftast känns det helt ok att ha det så, jag får det jag behöver och är nöjd. Sen kommer stunderna då jag känner mig så ensam och ledsen över det hela då jag inser att jag aldrig kommer bli vald i slutändan ändå. Men så tänker jag att tänk om han skulle skilja sig och jag inte vill ha honom därefter? Då har han kastat hela sitt långa (20+åriga) äktenskap till ingen nytta. i för sig gör han ju det nu med då man aldrig vet om vi blir upptäckta eller ej... Vi har avslutat så många gånger nu, men det slutar alltid med att vi slutar i varandras famnar.. Bara en tidsfråga tills vi blir påkomnna. Vi har tagit så mycket risker att det är rena vansinnet. 

Ingen hade kunnat tro detta om mig. Är en ordningsam tjej som jobbar mycket och har ut runt 35-40 k i månaden. Så att jag lyckats sätta mig i denna sitsen är egentligen orimligt, men jag var väl naiv när jag gick in i detta, trodde aldrig att man skulle kunna få så starka känslor som man fick.

Vet inte vad jag ska göra riktigt, tär som tusan på en. Men det är inte synd om mig någonstans, gav mig in i detta med öppna ögon. Trodde aldrig det skulle bli en sån soppa som det nu blivit. 

• Anonym (hur händer det)

Undrar vad det är i männsikor som gör att de går med på att vara älskare under längre tid. Kort tid kan jag förstå, det är spänningen, nyhetsbehag osv. Men under längre tid, särskilt om man känner att man är kär? Det är ju för tusan förnedrande, att vara nummer två. Man har en stund tillsammans och sen går de hem till sin riktiga partner medans man själv sitter och väntar till nästa gång, som en hund.

Man kan läsa alla sorters tragiska ursäkter (typ att man förstår att det inte är så lätt att skiljas), men jag undrar vad det är som egentligen står bakom detta handlingsförlamning. Oförmåga att ställa krav för sin egen räkning.
    Kan det vara att man egentligen är rädd för, eller vet inte ens hur man har ett normalt förhållande, och då är otrohetsaffär en bra preventiv mot detta?
    Är man för rädd att konfrontera sanningen och väljer således att aldrig ställa krav? För att inte få bekräftat att man faktiskt kommer i andra hand?

Själv har jag varit den andra mannen. Det var för länge sen, jag var ung och brydde mig inte om hennes mans känslor. Jag skulle inte göra om det idag. Hur som, vi blev ganska kära men hon kunde inte förmå sig att lämna. Hon behövde vara extra trygg att jag ska vara där som safety net. Jag tappade både tålamod och respekt för henne. Vad är det för tjej, svag och utan egen vision. Ska jag sitta och vänta medans du ska väga mellan mig och honom? F U. Jag träffade en annan snart. Nej, jag förstår inte folk som väntar som en hund. Som en totalt underordnad varelse, tacksam för klappar på huvud, oavsett vad händer emellan.

Svar på tråden Gett upp älskare