• Anonym (Orolig)

    Han vägrar betala för flytthjälp

    Vi ska flytta om några veckor, först få ut en massa saker (här finns åtminstone hiss), sen in i nästa hus där saker ska bäras uppför trappor.

    Jag trodde det var bestämt att vi skulle anlita flytthjälp eftersom vi inte har någon vi kan be om hjälp, men fick idag veta att han vägrar betala för det och jag har inte råd att betala ur egen ficka.

    Jag har typ panikänslor nu, hur ska det här gå till!? Jag kan inte bära och tror omöjligt att han klarar att flytta allt själv.

    Vet inte vad jag vill med tråden, har bara sån ångest nu och behövde skriva av mig.

  • Svar på tråden Han vägrar betala för flytthjälp
  • Anonym (-)
    Fiona M skrev 2020-12-27 10:18:37 följande:

    Men TS, bara strunta i det.

    Han säger att han löser det, då får han göra det.


    Detta.

    Jag hade åkt och fikat för hade inte orkat med hans gnäll när han inser att saker inte löser sig magiskt för att han vill det
  • Anonym (MM)

    Den här tråden är ett ypperligt exempel på varför jag inte längre är på Familjeliv. Rena rama sandlådenivån där man sitter och kastar skit så fort man har möjlighet. Vädrar sitt eget illamående genom att trycka ned andra och på så vis må bättre för stunden, känna sig lite bättre. 

    TS orkar inte lyfta - vad finns att diskutera kring det? Ösa skit på henne, kalla henne parasit, säga att hennes man borde lämna henne - för att hon av någon orsak inte orkar lyfta. 

    Möbler är väldigt tunga, inte alla orkar bära det. Man kan ha olika orsaker till att inte kunna lyfta heller - gör det en till en sämre människa? Är det bättre att hon lyfter och riskerar förstöra hela ryggen exempelvis? Vad är det för man som skulle kräva det när man istället kan betala in hjälp? 

    Nä TS, skit i alla negativa kommentarer. Skit i hela Familjeliv. Här finns bara en hel masa sura och illamående människor som vill få andra att må lika dåligt som de gör. 

  • Anonym (Ö)
    Anonym (-) skrev 2020-12-27 10:47:59 följande:

    Detta.

    Jag hade åkt och fikat för hade inte orkat med hans gnäll när han inser att saker inte löser sig magiskt för att han vill det


    Precis! TS kan åka iväg och göra nåt kul istället.
  • Anonym (Y)
    Anonym (MM) skrev 2020-12-27 10:58:45 följande:

    Den här tråden är ett ypperligt exempel på varför jag inte längre är på Familjeliv. Rena rama sandlådenivån där man sitter och kastar skit så fort man har möjlighet. Vädrar sitt eget illamående genom att trycka ned andra och på så vis må bättre för stunden, känna sig lite bättre. 

    TS orkar inte lyfta - vad finns att diskutera kring det? Ösa skit på henne, kalla henne parasit, säga att hennes man borde lämna henne - för att hon av någon orsak inte orkar lyfta. 

    Möbler är väldigt tunga, inte alla orkar bära det. Man kan ha olika orsaker till att inte kunna lyfta heller - gör det en till en sämre människa? Är det bättre att hon lyfter och riskerar förstöra hela ryggen exempelvis? Vad är det för man som skulle kräva det när man istället kan betala in hjälp? 

    Nä TS, skit i alla negativa kommentarer. Skit i hela Familjeliv. Här finns bara en hel masa sura och illamående människor som vill få andra att må lika dåligt som de gör. 


    TS är väl hemmafru? Och väldigt många på FL hatar hemmafruar per automatik.

    Allt de gör är fel och de ska hånas.
  • Anonym (Snåla svenska män)
    Anonym (MM) skrev 2020-12-27 10:58:45 följande:

    Den här tråden är ett ypperligt exempel på varför jag inte längre är på Familjeliv. Rena rama sandlådenivån där man sitter och kastar skit så fort man har möjlighet. Vädrar sitt eget illamående genom att trycka ned andra och på så vis må bättre för stunden, känna sig lite bättre. 

    TS orkar inte lyfta - vad finns att diskutera kring det? Ösa skit på henne, kalla henne parasit, säga att hennes man borde lämna henne - för att hon av någon orsak inte orkar lyfta. 

    Möbler är väldigt tunga, inte alla orkar bära det. Man kan ha olika orsaker till att inte kunna lyfta heller - gör det en till en sämre människa? Är det bättre att hon lyfter och riskerar förstöra hela ryggen exempelvis? Vad är det för man som skulle kräva det när man istället kan betala in hjälp? 

    Nä TS, skit i alla negativa kommentarer. Skit i hela Familjeliv. Här finns bara en hel masa sura och illamående människor som vill få andra att må lika dåligt som de gör. 


    Håller med. Startade också en tråd för första gången på typ flera år här. Blev chockad över vilka svar man fick. Folk verkar må riktigt dåligt och ta sig rätten att säga saker som de inte har en aning om. Man mår bara sämre än innan man ens ställde frågan för vägledning. Håller borta från FL när man bara får en massa skit tillbaka för att man öppnar upp sig och ber om råd. 
  • mari123
    Anonym (Snåla svenska män) skrev 2020-12-27 11:07:29 följande:
    Håller med. Startade också en tråd för första gången på typ flera år här. Blev chockad över vilka svar man fick. Folk verkar må riktigt dåligt och ta sig rätten att säga saker som de inte har en aning om. Man mår bara sämre än innan man ens ställde frågan för vägledning. Håller borta från FL när man bara får en massa skit tillbaka för att man öppnar upp sig och ber om råd. 
    FAST om man startar en tråd där man är anonym så ska man väl inte ta svaren PERSONLIGT!? Är man sådan att man tar åt sig och blir ledsen ÄNDÅ så kanske man ska fråga en god vän till råds ist?
  • Xenia
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-27 09:30:06 följande:
    Extrapass? Dels går inte det, men också varför när det inte handlar om pengarna?
    Det är klart det handlar om pengarna, dvs att du inte har tillgång till HANS pengar och alltså inte kan beställa flytt på eget bevåg.

    Du har inte svarat på frågan hur det kan vara gemensam ekonomi när det är han som bestämmer över pengarna?
  • Fiona M
    mari123 skrev 2020-12-27 12:16:02 följande:

    FAST om man startar en tråd där man är anonym så ska man väl inte ta svaren PERSONLIGT!?


    Hur menar du nu? Om man frågar om råd är det väl just för att man, personligen, behöver råd?

    Att säga att man ska bortse från svaren som du gör är ju att bortrationalisera hela familjeliv.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Ö) skrev 2020-12-27 11:02:31 följande:

    Precis! TS kan åka iväg och göra nåt kul istället.


    Hon har nog inga pengar...

    Fast hon kanske gillar långa skogsutflykt med barnen.
  • mari123
    Fiona M skrev 2020-12-27 12:36:54 följande:
    Hur menar du nu? Om man frågar om råd är det väl just för att man, personligen, behöver råd?

    Att säga att man ska bortse från svaren som du gör är ju att bortrationalisera hela familjeliv.
    Du förstår vad jag menar. Svar som är otrevliga bortser man ifrån. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-26 20:04:42 följande:

    Som sagt så är ekonomin gemensam och det har han alltid sagt.


    Har du tillgång/kort till era gemmensamma konton?
  • Anonym (eh?)

    är det något fel på din man mentalt sett TS för han låter ju inte klok. Men låt han sköta allt en jag håller med alla som säger att du ska inte vara där när han exploderar och inser att han gjort bort sig för då är det nämligen dig han kommer skälla på

  • Anonym (Hemskt)

    Vilken envis karl! Lever du på sjukpenning/soc eller varför har du inte några tusenlappar över för att betala flyttfirma?

  • Almavivas
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2020-12-25 23:02:08 följande:
    Allt jag gjorde var att klippa ihop dina egna citat??

    Om du nu varken kan bidra finansiellt eller med muskler, hur menar du att du bidrar alls?

    Om nu karln din är villig att även "bära din ända" av det hela så är väl det minsta du borde göra vara att låta honom själv bestämma om han önskar gör det med plånboken eller ryggen?
    Ts kan ju ha packat allt? Tänkt på det? Det tar mycket längre tid än att bära.
  • Almavivas
    EnAnonumius skrev 2020-12-26 09:00:10 följande:
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-25 22:26:49 följande:
    Så för att jag inte kan hjälpa till att bära betyder det att jag inte gör något? Jag tar ju ansvar, det är han som plötsligt kastade omkull det jag trodde var planen utan att ha en egen lösning.
    Ja du "trodde", men "trodde" är aldrig samma sak som att veta av fakta. Så nej han har inte omkullkastat något.

    Så bara för att du väljer att tro/trodde något så kan du ju inte lasta honom för att omkullkasta saker för att du aldrig försäkrade dig från början så att du hade konkret fakta istället. Så den som har omkullkastat något egentligen är du själv.

    Med det sagt..

    Dock om du inte kan bära (finns ju många anledningar till detta) och ni inte kan be vänner och familj om hjälp så anser jag att han skyldighet att komma med något vettigare än "det ordnar sig" som förklaring på din fråga om hur han hade tänkt att lösa det med flytten.
    Ställ din man mot väggen och kräv ett ordentlig svar helt enkelt.
    Man uttrycka sig på olika sätt. Att säga "Jag trodde vi bestämt" Är rätt i sak om den andre ändrar sig. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-12-25 22:56:15 följande:

    Han säger alltid att pengarna är gemensamma. Jag förstår ingenting av vad som tagit åt honom nu. Varit tillsammans i femton år och har tre barn, så är inget nytt förhållande heller.


    Har du frågat i klartext hur flytten ska lösas utan flytthjälp? Det behöver ju klarställas och snabbt, går inte att räkna med att seriösa flyttfirmor har lediga tider med kort varsel.

    Själva är vi låginkomsttagare men fick punga ut med tjugotusen för flytt ändå (ja, mycket, borde ha blivit max 15000 men så många timmar tog det orutinerade flyttare med för liten lastbil), kan man inte flytta själv så kan man inte.

    Något verkar väldigt fel om din man gör så här och det finns all anledning att prata om. Men oavsett anledning och oavsett om det löser sig nu visar det hur sårbar du är ekonomiskt i relationen. Du säger att ni som familj har god ekonomi och att detta setts som gemensamt, men du har uppenbarligen inga reserver eller besparingar alls själv. Har han betalat in pension för dig? Hur klarar du dig ekonomiskt om ni skiljer er? Om han dör?
  • Anonym (..)

    Om det inte löser sig snabbt föreslår jag att du försöker förvara saker med högt affektionsvärde hos pålitlig anhörig så att åtminstone de är i säkerhet vi ev dålig akutlösning.

Svar på tråden Han vägrar betala för flytthjälp