• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    smulis85 skrev 2021-10-04 12:29:52 följande:

Liten uppdatering från mig precis kommit hem från äggplocket. Ont gjorde det och de var tvungen och trycka på magen då ena äggstocken var lite högt uppe. Men hör här jag som trodde 3 ägg Max då de bara fanns 3 stora blåsor i fredags, fick ut 8ägg!!! Så glad!! :) nu hoppas jag på några befruktade och i så fall är jag snart ruvade jag med :)

hej! men så skönt med 8 ägg när man förväntar sig väldigt få, hoppas på bra befruktning till i morgonHjärta!!
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-10-04 13:12:50 följande:

Ja, jättekonstigt att det bara slutar, nu är det bara ett generellt magknip istället. Men som du säger så slutar de nog inte växa eller släppa heller för den delen. 

Vad var det som var jobbigt med nedregleringssprutan? Känns smidigt att kunna ta en spruta ist för nässpray men jag kanske missat något här :D

Nu är det möte imorgon va? Får vi peppa för en riktigt bra plan framöver med rätt mediciner och protokoll som fungerar tidsmässigt! Hjärta

jag tror jag har känt inför varje äggplock (4 st) att äggen måste ha släppt för sista dagarna har jag inte märkt av nånting alls och däremot haft ganska mkt ont och obehag mkt tidigare i processenFörvånad framförallt upplevde jag ägglossningssymptom en eller ett par dagar innan ÄP som är så psykiskt påfrestande! hoppas på så många ägg som möjligt på ons, ska du in tidigt på morgonen?

Jag tror jag blev ganska stressad av den där sprutan - den måste tas av en skicklig och RUTINERAD sköterska eller läkare, då ´kolven´(säger man så??) känns som typ 2 cm tjock, man sprutar in ett implantat i huden som ska avsöndra hormon eller hur det nu är). sedan kände jag mig stressad över att man skulle få en blödning inom en vecka typ men min kom efter 10 dagar så jag nojade mig för det.. sen varade blödningen mkt längre än en mens också och man fick inte börja sprutorna förrän blödningen var över. Jag ska nog försöka propsa på korta protokollet med antingen Pergoveris eller Menopur/ eller ev någon blandning, får nästan ont i magen över att jag har så många frågor till kliniken med läkaren i morgon. Obestämd  i morgon efter lunch är mötet!

Mannen ska vara med också och där är jag väl lite orolig att han ska ställa för mkt frågor om vad som gick 'fel' förra gången och liksom trampa dem på tårna litegrann, men jag hoppas såklart att han inte gör det på fel sätt. Jag är ju den som vart i kontakt och kommunicerat med kliniken och min koordinator fram och tillbaka i över ett år så det kan ju bli lite fel när någon annan ska blanda sig i...kram! Hjärta
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-04 13:51:57 följande:
    jag tror jag har känt inför varje äggplock (4 st) att äggen måste ha släppt för sista dagarna har jag inte märkt av nånting alls och däremot haft ganska mkt ont och obehag mkt tidigare i processenFörvånad framförallt upplevde jag ägglossningssymptom en eller ett par dagar innan ÄP som är så psykiskt påfrestande! hoppas på så många ägg som möjligt på ons, ska du in tidigt på morgonen?

Jag tror jag blev ganska stressad av den där sprutan - den måste tas av en skicklig och RUTINERAD sköterska eller läkare, då ´kolven´(säger man så??) känns som typ 2 cm tjock, man sprutar in ett implantat i huden som ska avsöndra hormon eller hur det nu är). sedan kände jag mig stressad över att man skulle få en blödning inom en vecka typ men min kom efter 10 dagar så jag nojade mig för det.. sen varade blödningen mkt längre än en mens också och man fick inte börja sprutorna förrän blödningen var över. Jag ska nog försöka propsa på korta protokollet med antingen Pergoveris eller Menopur/ eller ev någon blandning, får nästan ont i magen över att jag har så många frågor till kliniken med läkaren i morgon. Obestämd  i morgon efter lunch är mötet!

Mannen ska vara med också och där är jag väl lite orolig att han ska ställa för mkt frågor om vad som gick 'fel' förra gången och liksom trampa dem på tårna litegrann, men jag hoppas såklart att han inte gör det på fel sätt. Jag är ju den som vart i kontakt och kommunicerat med kliniken och min koordinator fram och tillbaka i över ett år så det kan ju bli lite fel när någon annan ska blanda sig i...kram! Hjärta

Det hör nog till nojan Drömmer Yes, ska dit 7.30 på onsdag, mannen lämnar prov kl 8 och sen är det gotime! Ska bli så skönt efter fredag när allt är klappat och klart. Inget mer spring eller ledigt från jobbet, har en student jag har hand om på jobbet, samt en kollega som är lite fundersam vad jag håller på med som behöver vara borta när jag själv har viktiga möten osv. Men men, hoppas att de håller sig lugna tills allt är klart, sen om det blir en graviditet så kommer ju folk förmodligen förstå.

Oj, då förstår jag att du inte vill ha den sprutan igen, låter inte alls spännande, bara meckigt. Men hoppas att läkarna tar sig tid och lyssnar och kommer fram till ett bra protokoll imon och att mannen din låter dig köra den mesta kommunikationen som är van vid detta laget Flört Tror det kommer gå bra imon, dom bör ju hörsamma i den mån att de kan förändra saker men att det inte uppenbart kommer bli sämre på något sätt. Hoppas på bra besked imon då Hjärta

• SilverDarling

Hej på er! 

Jag har precis kört igång min första IVF, så jag hoppas jag får hänga med er här Cool hade mitt första UL idag för att kolla blåsor, och de såg 2 st på höger som var jättemogna (21-22 mm) plus en till på vänster... sen såg de några fler mindre blåsor bakom också som de hoppas skulle komma ikapp till på torsdag när vi har bokat tid för ÄP. Läkaren ville inte vänta längre än så då hon var rädd att vi skulle förlora de mogna om vi väntade längre.

Det är första IVF'en så man vet liksom inte riktigt hur man ska känna nu. 3 ägg känns ju som ingenting, men sen vet jag ju att kvalitén är det viktiga, och den vet man ju ingenting om nu när det är första omgången... 

Är det någon som vet om klinikerna brukar ha återinföring på helger? om jag plockar på torsdag borde återföring vara lördag, men jag är tveksam till om de är öppna då (?) och jag glömde självklart fråga när jag var där... 

• Frida123123
    smulis85 skrev 2021-10-04 12:29:52 följande:

Liten uppdatering från mig precis kommit hem från äggplocket. Ont gjorde det och de var tvungen och trycka på magen då ena äggstocken var lite högt uppe. Men hör här jag som trodde 3 ägg Max då de bara fanns 3 stora blåsor i fredags, fick ut 8ägg!!! Så glad!! :) nu hoppas jag på några befruktade och i så fall är jag snart ruvade jag med :)

Men åh vad bra! Där ser man. Det är det som är så svårt med vad de ser på vul och vad man får ut på äggplock. Hoppas att alla är mogna och sedan blir befruktade och delar sig som de ska. Jättespännande för er. Men ändå som någon skrev så är det inte alltid antalet som räknas utan bara att man får fram det där gyllene ägget.. stort lycka till
  • Frida123123
    Fogeln skrev 2021-10-04 08:06:39 följande:

Hej på er!

Skulle behöva få ta del av er erfarenhet. Jag vaknade imorse på rd5 med mensvärk och blödning. Förstod det från läkaren som att jag inte kan få mens medan jag äter progynon (tar även lutinus). Om det hade varit min normala cykel ska mensen starta om en vecka. Ruvar iofs en 6-dagars så det skulle ju ge 11 dagar efter ÄL om man tänker att menscykeln skulle rubbas men ändå finnas kvar?

Jag har hört om nidblödningar men det här kändes som ganska mycket blod mot hur jag föreställde mig en nidblödning.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Kan man få mens under en stimulerad cykel med progynon och lutinus? Hur riklig kan en nidblödning vara?

Vet inte vad jag ska tro.

Hm, jättesvårt att svara på. När min ruvning misslyckats har jag fått mens på ruvardag 11/12, det var iof då en 2 dagars. Hur mycket blöder du? Tror att man brukar säga att det nidblödning inte är klart blod utan ljusrött och endast litegrann. Vissa vet jag får blödning pga man irriterar slemhinnan med Lutinus, kan vara det? Absolut att man kan få mens under en stimulerad cykel. Blöder du fortfarande? Ring läkaren imorgon! Om blödningen upphör tror jag att det är ok men om det fortsätter likt en vanlig mens så låter det ju inte bra tyvärr. Hoppas att det ordnar sig. Kram
  • Always choklad
    Inalina skrev 2021-10-01 10:05:32 följande:

Hejsan! vad skönt att det är över nu, hoppas återhämtningen går bra  bra de tog bort en polyp i alla fall, gjorde de något mer när de ändå var inne? den där spolningen, var det av äggledarna eller hela livmodern på något sätt? 

Hoppas det ska göra susen för ert embryo i frysen, jag vet att man vill hitta orsaker att det inte funkar så man kan åtgärda men tyvärr gör de inte alltid det. Jobbigt med otydliga instruktioner också, att ta något tillsammans med vatten borde ju innebära att de det via munnen kan man tycka. Stor kram!

Hej ja väntar på analys på polypen nu. De skickar ju in en koksaltlösning i livmodern, vet inte hur långt den åker. Slemmigt några dagar nu blodblandat men har inte ont bara trött. Ska prova träna lite imorgon få se hur de går.
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-10-04 14:39:48 följande:

Det hör nog till nojan Drömmer Yes, ska dit 7.30 på onsdag, mannen lämnar prov kl 8 och sen är det gotime! Ska bli så skönt efter fredag när allt är klappat och klart. Inget mer spring eller ledigt från jobbet, har en student jag har hand om på jobbet, samt en kollega som är lite fundersam vad jag håller på med som behöver vara borta när jag själv har viktiga möten osv. Men men, hoppas att de håller sig lugna tills allt är klart, sen om det blir en graviditet så kommer ju folk förmodligen förstå.

Oj, då förstår jag att du inte vill ha den sprutan igen, låter inte alls spännande, bara meckigt. Men hoppas att läkarna tar sig tid och lyssnar och kommer fram till ett bra protokoll imon och att mannen din låter dig köra den mesta kommunikationen som är van vid detta laget Flört Tror det kommer gå bra imon, dom bör ju hörsamma i den mån att de kan förändra saker men att det inte uppenbart kommer bli sämre på något sätt. Hoppas på bra besked imon då Hjärta

Kom på att jag visst totalt gjort 5 äggplock, inte 4..! liten detalj i sammanhanget men jag verkar väl hinna med ett 6:e i år också...Förvånad
    känns som att tiden är min värsta fiende och många tycker nog att det är galet att göra så många IVFer men för mig går det i den takten jag önskar i alla fall, man har ju hela tiden målet i sikteBaby

Åh jag förstår stressen över jobbet och att vara borta utan ordentliga förklaringar, jag förstår att ni inte heller är så öppna med hela IVF-grejen då, men som sagt, efter återföringen är det förhoppningsvis bara lite ultraljud du får springa på under de kommande 9 månadernaSolig!!
    återkommer när jag fått en ny plan från kliniken!
  • Inalina
    Fogeln skrev 2021-10-04 08:06:39 följande:

Hej på er!

Skulle behöva få ta del av er erfarenhet. Jag vaknade imorse på rd5 med mensvärk och blödning. Förstod det från läkaren som att jag inte kan få mens medan jag äter progynon (tar även lutinus). Om det hade varit min normala cykel ska mensen starta om en vecka. Ruvar iofs en 6-dagars så det skulle ju ge 11 dagar efter ÄL om man tänker att menscykeln skulle rubbas men ändå finnas kvar?

Jag har hört om nidblödningar men det här kändes som ganska mycket blod mot hur jag föreställde mig en nidblödning.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Kan man få mens under en stimulerad cykel med progynon och lutinus? Hur riklig kan en nidblödning vara?

Vet inte vad jag ska tro.

hej, hur går det för dig? Har det kommit mer blod? tror inte du kan göra så mkt mer än att avvakta, och höra med kliniken vad de tror?
    nidblödningen borde ha kommit någon eller ett par dagar efter återföring (men ganska få får denna har jag förstått).
    stor kramHjärta
  • Inalina
    SilverDarling skrev 2021-10-04 17:05:37 följande:

Hej på er! 

Jag har precis kört igång min första IVF, så jag hoppas jag får hänga med er här Cool hade mitt första UL idag för att kolla blåsor, och de såg 2 st på höger som var jättemogna (21-22 mm) plus en till på vänster... sen såg de några fler mindre blåsor bakom också som de hoppas skulle komma ikapp till på torsdag när vi har bokat tid för ÄP. Läkaren ville inte vänta längre än så då hon var rädd att vi skulle förlora de mogna om vi väntade längre.

Det är första IVF'en så man vet liksom inte riktigt hur man ska känna nu. 3 ägg känns ju som ingenting, men sen vet jag ju att kvalitén är det viktiga, och den vet man ju ingenting om nu när det är första omgången... 

Är det någon som vet om klinikerna brukar ha återinföring på helger? om jag plockar på torsdag borde återföring vara lördag, men jag är tveksam till om de är öppna då (?) och jag glömde självklart fråga när jag var där... 

Hejsan! Välkommen till tråden! du verkar ligga i fas med några av de andra tjejerna här i tråden, bland annat Dibella som har äggplock denna veckan så roligt om ni kan följas åt!

det måste ha gått ganska fort för dig om du hade så mogna äggblåsor redan på första VUL på typ dag 7? de säger ofta att första omgången är en provomgång, men många lyckas ju bli gravida även då så håller tummarna för dig att dina ägg blir befruktade fint efter plocket! 

Jag tror de flesta kliniker i sverige har återföringen på helgerna och absolut på lördagar, annars skulle det liksom inte funka rent logistiskt med någontingFlört går du privat eller landstingsfinansierat? och har ni försökt själva länge?
    jag vet att det ät svårt att ställa alla frågor man egentligen har när man är på plats, jag måste alltid skriva upp varenda liten grej jag funderar på innan, för jag får total tunghäfta när jag är där...
    Kram!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021