• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-10-05 17:45:19 följande:

Åh, imorgon kommer domen?.Lyckades bli gravid förra gången som tragiskt nog slutade i att man på vul i juni i vecka 8+2 såg att embryot stannat i utvecklingen och inget hjärta som slog.

Blev gravid igen, glad absolut men med en viss försiktighet pga det som hände sist. Är idag i V8 +0. Vul imorgon. Ångest. Idag har jag även haft så ont i magen att jag mått illa. På ett oroväckande sätt. Hoppas på det bästa men förberedd på det värsta. Nej, något sådant kan man aldrig förbereda sig på.

Hej håller tummar och tår!
  • Dibella
    SilverDarling skrev 2021-10-04 17:05:37 följande:

Hej på er! 

Jag har precis kört igång min första IVF, så jag hoppas jag får hänga med er här  hade mitt första UL idag för att kolla blåsor, och de såg 2 st på höger som var jättemogna (21-22 mm) plus en till på vänster... sen såg de några fler mindre blåsor bakom också som de hoppas skulle komma ikapp till på torsdag när vi har bokat tid för ÄP. Läkaren ville inte vänta längre än så då hon var rädd att vi skulle förlora de mogna om vi väntade längre.

Det är första IVF'en så man vet liksom inte riktigt hur man ska känna nu. 3 ägg känns ju som ingenting, men sen vet jag ju att kvalitén är det viktiga, och den vet man ju ingenting om nu när det är första omgången... 

Är det någon som vet om klinikerna brukar ha återinföring på helger? om jag plockar på torsdag borde återföring vara lördag, men jag är tveksam till om de är öppna då (?) och jag glömde självklart fråga när jag var där... 

Hej och välkommen! Hoppas att du får ett bra första plock och att det är riktiga guldisar du får ut! Första gången brukar benämnas som lite testomgång innan man vet vad som funkar för en. Jag har ÄP imon så hoppas vi kan ruva ihop om några dagar!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-05 14:20:22 följande:

Hejsan, nu har jag haft möte med kliniken i Prag.

Inga jättepositiva utlåtande från dem, de tycker vi ska köra med äggdonation eftersom mina IVFer vart så dåliga på sistone. 

Dock är varken jag eller mannen redo för det och jag TROR verkligen på att jag kan framkalla ETT bra ägg för ett syskon om vi fortsätter försöka...

I alla fall, vi kom väl fram till att vi kör igång tidigast i november då de vill att man vilar kroppen några månader när jag fått så höga doser ev medicin i augusti, de vill helst att jag gör långa metoden med den där fruktansvärda sprutan (men jag kan nog få igenom korta metoden också) det var ju uppenbarligen inget jättemkt bättre utfall med långa metoden senast.

De vill gärna att min man skulle vara där för ett färskt spermaprov vid äggplocket så denna gången blir det att vi får åka dit alla tre när jag ska ha äggplock. (vi har ju ingenstans att göra av vår lilla mirakeldotter om vi båda åker i väg..) 

Så lite besvikelse var det med mötet även om jag tycker det är bra att de var hårda med att man måste vila kroppen och äggstockarna lite efter en 'tuff' behandling, och om färska simmare är bättre ska de ju få det..

Jag skulle få Pergoveris nästa gång som är någon blandning mellan Gonal F och Menopur (jag fattar inte exakt hur) men det var ju den medicinen som verkar ha funkat bäst på mig de senaste 3 IVFerna. de sa att anlendingen att de inte vill ge menopur är för att det inte är reglerat hur stora doser det finns av vissa ämnen.) också väldigt oklart men jag orkade inte gå in på detaljerna...

ja ursäkta för långt inlägg, men nu är det ju upp till oss att köra en sista IVF-omgång (enligt kliniken i alla fall...- de vill väl inte att vi förstör deras statistik genom att fortsätta för evigt...) och det verkar i alla fall som att jag kan få ruva igen innan jul åtminstone! Kram, känns lite tufft eftersom de inte kändes så optimistiska men jag vill inte ge upp ännu...

Förstår att du är besviken med att behöva dels vila och vänta men också att de inte är superpositiva och talar om donation, ni kommer motbevisa dem här nu i november! Jag hoppas verkligen att det kommer bli bra med Pergoveris, massa kramar till dig.
  • Always choklad
    Fogeln skrev 2021-10-05 18:53:16 följande:

Hej, jag vet inte hur det går. Det kommer mer blod men det var "rent" blod ganska kort tid och nu är det mer en rosa/brun sörja. Förlåt den äckliga beskrivningen...

Vet inte vad jag ska tro. Kliniken tycker absolut att jag ska fortsätta och eftersom jag bara är Rd 6 finns det ju fortfarande hopp. Men jag vet verkligen inte vad jag ska tro om det här. Håller såklart tummarna för nidblödning eller irriterade slemhinnor av lutinus. Känns inte helt hoppfullt dock.

Spännande att höra om ditt möte med kliniken!

Väldigt imponerande hur ni orkar kämpa vidare och det känns ju som att ni gör helt rätt i att tro på dina egna ägg ä än så länge. Gonal-F känns ju som en medicin som ger sämre kvalitet för många så att gå över till ÄD utan menopur/pergoveris förstår jag att du vill undvika.

Hoppas verkligen ni får ruva innan jul och såklart ett syskon under 2022!

Hej behöver inte vara kört, en del blöder å rätt mycket utan att det är något fel, det har jag hört från bm och från kliniken. Se denna sida - Ettbarnblirtill.se - Färgad flytning inte missfall. Kan vara tröstande, många ggr det går bra. Kämpa på med allt till testdag. Styrkekram
  • Frida123123
    Amelia84 skrev 2021-10-05 21:47:01 följande:

Hmm, det är ju lite märkligt ändå att de bara utgår från det värsta. Har du möjlighet att få till ett nytt möte för att kunna ställa lite fler frågor? Så att du kan landa lite mer i vad de olika alternativen innebär och varför de tror att det ena eller det andra skulle fungera bättre.

Jag mår ganska bra, mina symptom svänger. Ena dagen känner jag ingenting, för att nästa dag gå runt och känna mig konstant bakis. Men tycker ändå att jag har väldigt milda symptom. Så det går jag ju såklart och oroar mig för. Men försöker att tänka positivt och att alla graviditeter är olika. Är idag i 7+0 och har mitt VUL på torsdag. Så det ska bli spännande, det känns som en viktig milstolpe. Om allt ser bra ut, kanske jag kan börja landa i att jag faktiskt är gravid. För just nu känns det som att jag går runt och inbillar mig det :D

Ja men du har ditt vul imorgon. Spännande. Lycka till du med! Håller alla mina tummar och tår för dig med.
  • Inalina
    Fogeln skrev 2021-10-05 18:53:16 följande:
    Hej, jag vet inte hur det går. Det kommer mer blod men det var "rent" blod ganska kort tid och nu är det mer en rosa/brun sörja. Förlåt den äckliga beskrivningen...

Vet inte vad jag ska tro. Kliniken tycker absolut att jag ska fortsätta och eftersom jag bara är Rd 6 finns det ju fortfarande hopp. Men jag vet verkligen inte vad jag ska tro om det här. Håller såklart tummarna för nidblödning eller irriterade slemhinnor av lutinus. Känns inte helt hoppfullt dock.

Spännande att höra om ditt möte med kliniken!

Väldigt imponerande hur ni orkar kämpa vidare och det känns ju som att ni gör helt rätt i att tro på dina egna ägg ä än så länge. Gonal-F känns ju som en medicin som ger sämre kvalitet för många så att gå över till ÄD utan menopur/pergoveris förstår jag att du vill undvika.

Hoppas verkligen ni får ruva innan jul och såklart ett syskon under 2022!
    ok så det känns inte som en vanlig mens? RD 6 är tidigt för någon mens ändå. du äter inte blodförtunnande eller liknande? (vissa får det utskrivet vid IVF, eller tar det på eget bevåg.. och det kan göra att man blöder lättare också.)

Håller med om att avvakta till testdag, försök hålla dig neutral och se hur det går. Du kan ändå inte påverka något som händer, så som vanligt är det mest lite tålamod till testdag eller när du tänkt testa som gäller... håller tummarna att det går vägen{#emotions_dlg.flower}

jag hade ett bra o långt samtal med mannen igår om vad vi tyckte om mötet (har ju mest vart jag själv som vart i kontakt och styrt upp allt etc etc med kliniken innan så det var ju typ första gången han blev inblandad nu.) han verkar inte helt emot äggdonation i alla fall vilket jag blev positivt överraskad till så vi ska ha det i bakhuvudet också så nu känns allt lite bättre igenHjärta men kommer def köra en cykel med pergoveris i nov och hoppas på det bästa!
  • Inalina
    Amelia84 skrev 2021-10-05 21:47:01 följande:
    Hmm, det är ju lite märkligt ändå att de bara utgår från det värsta. Har du möjlighet att få till ett nytt möte för att kunna ställa lite fler frågor? Så att du kan landa lite mer i vad de olika alternativen innebär och varför de tror att det ena eller det andra skulle fungera bättre.

Jag mår ganska bra, mina symptom svänger. Ena dagen känner jag ingenting, för att nästa dag gå runt och känna mig konstant bakis. Men tycker ändå att jag har väldigt milda symptom. Så det går jag ju såklart och oroar mig för. Men försöker att tänka positivt och att alla graviditeter är olika. Är idag i 7+0 och har mitt VUL på torsdag. Så det ska bli spännande, det känns som en viktig milstolpe. Om allt ser bra ut, kanske jag kan börja landa i att jag faktiskt är gravid. För just nu känns det som att jag går runt och inbillar mig det :D
    jo, jag har väl en teori om det där också, och eftersom kliniken själva gör mkt äggdonationer kanske det är vad de rekommenderar lite 'snabbare' när de märker att det inte går så bra med befruktningen etc med egna ägg, att de liksom inte exhaustar alla options (ursäkta svengelskan!) riktigt utan vet ju att ÄD ofta ger positiva resultat. 
    min klinik i schweiz föreslog ju inte det alternativet exempelvis, och är osäker på om de erbjuder den 'tjänsten' också.. 

när jag har frågor kan jag enkelt maila till kliniken så svarar de inom några dagar, jag har en koordinator so har koll på all historik etc och man får ofta utförliga svar. men jag har mailat och frågat om långa vs korta protokollet för nov. 

det är ju ganska tidigt ännu med v 8 för symtpom, så du hinner ev. få lite fler inom de kommande veckorna (men hoppas du slipper!!) sååå spännande med VUL på torsdag! skriv o berätta hur det går!Hjärta jag tror nog att du får en mer verklig känsla efter VUL när man sett det där underbara hjärtat som pickar! Kram!
  • Anonym1Ha
    Frida123123 skrev 2021-10-05 17:45:19 följande:

Åh, imorgon kommer domen?.Lyckades bli gravid förra gången som tragiskt nog slutade i att man på vul i juni i vecka 8+2 såg att embryot stannat i utvecklingen och inget hjärta som slog.

Blev gravid igen, glad absolut men med en viss försiktighet pga det som hände sist. Är idag i V8 +0. Vul imorgon. Ångest. Idag har jag även haft så ont i magen att jag mått illa. På ett oroväckande sätt. Hoppas på det bästa men förberedd på det värsta. Nej, något sådant kan man aldrig förbereda sig på.

Tänker på er idag! Hoppas det ser bra ut nu denna gången <3
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-10-05 14:20:22 följande:

Hejsan, nu har jag haft möte med kliniken i Prag.

Inga jättepositiva utlåtande från dem, de tycker vi ska köra med äggdonation eftersom mina IVFer vart så dåliga på sistone. 

Dock är varken jag eller mannen redo för det och jag TROR verkligen på att jag kan framkalla ETT bra ägg för ett syskon om vi fortsätter försöka...

I alla fall, vi kom väl fram till att vi kör igång tidigast i november då de vill att man vilar kroppen några månader när jag fått så höga doser ev medicin i augusti, de vill helst att jag gör långa metoden med den där fruktansvärda sprutan (men jag kan nog få igenom korta metoden också) det var ju uppenbarligen inget jättemkt bättre utfall med långa metoden senast.

De vill gärna att min man skulle vara där för ett färskt spermaprov vid äggplocket så denna gången blir det att vi får åka dit alla tre när jag ska ha äggplock. (vi har ju ingenstans att göra av vår lilla mirakeldotter om vi båda åker i väg..) 

Så lite besvikelse var det med mötet även om jag tycker det är bra att de var hårda med att man måste vila kroppen och äggstockarna lite efter en 'tuff' behandling, och om färska simmare är bättre ska de ju få det..

Jag skulle få Pergoveris nästa gång som är någon blandning mellan Gonal F och Menopur (jag fattar inte exakt hur) men det var ju den medicinen som verkar ha funkat bäst på mig de senaste 3 IVFerna. de sa att anlendingen att de inte vill ge menopur är för att det inte är reglerat hur stora doser det finns av vissa ämnen.) också väldigt oklart men jag orkade inte gå in på detaljerna...

ja ursäkta för långt inlägg, men nu är det ju upp till oss att köra en sista IVF-omgång (enligt kliniken i alla fall...- de vill väl inte att vi förstör deras statistik genom att fortsätta för evigt...) och det verkar i alla fall som att jag kan få ruva igen innan jul åtminstone! Kram, känns lite tufft eftersom de inte kändes så optimistiska men jag vill inte ge upp ännu...

Hej! Kikade in här för att se om du hade en uppdatering. Tråkigt att höra att kliniken vill att ni kör på äd. Det är ju bra att de är realistiska men samtidigt kan man inte låta bli att fundera på om de tex har sin statistik med i tankarna. Jag tycker ni gör rätt i att satsa på ett försök till i Prag och att ni inte ger upp ännu. Bra att du får testa ny medicin nu! Hoppas verkligen att det gör skillnad. Håller tummarna för ny ruvning innan jul!

Vi väntar svar på om vi får göra en missfallsutredning eller inte här i Sverige. Oavsett om det blir så eller inte har vi mer eller mindre beslutat oss för att åka till Ryssland för nästa behandling. Känns som ett stort steg men jag orkar inte lägga mer tid (och pengar) på fler behandlingar utan att veta att läkarna har undersökt alla möjligheter till våra missfall oavsett om problemet är äggens kvalitet eller något i min kropp.
  • Clemmentina
    Dibella skrev 2021-10-05 23:30:05 följande:

Hej och välkommen! Hoppas att du får ett bra första plock och att det är riktiga guldisar du får ut! Första gången brukar benämnas som lite testomgång innan man vet vad som funkar för en. Jag har ÄP imon så hoppas vi kan ruva ihop om några dagar!

Lycka till på äggplocket! :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021