• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • apan95
    Fogeln skrev 2021-10-02 16:35:37 följande:

Vad spännande!

Jag fick tillbaka en blastis i onsdags och har testdag 17/10. Känns som att akademiska alltid tar i med hur många dagar man ska vänta. Hehe.

Hur gick det för dig och hur mår du?

men va märkligt att du har testdag efter mig när du hade insättning innan? Min klinik har testdag 14 dagar efter. Så din måste ha ganska lång då eller? :)

RD 1 idag och känner mig ganska likgiltig..
  • Fogeln
    apan95 skrev 2021-10-03 15:49:57 följande:

men va märkligt att du har testdag efter mig när du hade insättning innan? Min klinik har testdag 14 dagar efter. Så din måste ha ganska lång då eller? :)

RD 1 idag och känner mig ganska likgiltig..

Min testdag är 18 dagar efter insättning (med 6 dagars). Känns som väldigt lång tid att vänta och väldigt osannolikt att jag klarar att vänta så länge. Vi får se hur länge jag väntar innan jag testar första gången.
  • apan95
    Fogeln skrev 2021-10-03 17:00:06 följande:

Min testdag är 18 dagar efter insättning (med 6 dagars). Känns som väldigt lång tid att vänta och väldigt osannolikt att jag klarar att vänta så länge. Vi får se hur länge jag väntar innan jag testar första gången.

Ja det lät väldigt långt haha! Har knappt tålamod att vänta 14 dagar, får se hur länge man står ut hehe!
  • Fogeln

Hej på er!

Skulle behöva få ta del av er erfarenhet. Jag vaknade imorse på rd5 med mensvärk och blödning. Förstod det från läkaren som att jag inte kan få mens medan jag äter progynon (tar även lutinus). Om det hade varit min normala cykel ska mensen starta om en vecka. Ruvar iofs en 6-dagars så det skulle ju ge 11 dagar efter ÄL om man tänker att menscykeln skulle rubbas men ändå finnas kvar?

Jag har hört om nidblödningar men det här kändes som ganska mycket blod mot hur jag föreställde mig en nidblödning.

Vad har ni för erfarenheter av det här? Kan man få mens under en stimulerad cykel med progynon och lutinus? Hur riklig kan en nidblödning vara?

Vet inte vad jag ska tro.

• Dibella

Från sprutdag två fram tills två dagar sedan så har det varit full aktivitet i äggstockarna, sen bara stendog det. Skönt på sätt och vis men också nervigt. Slutat växa? Släppt? Gått upp i rök? Känns som hur många gånger man än gör denna process så blir man aldrig helt bekväm och avslappnad i det Drömmer 

Ovitrelle ikväll, men har redan ont i brösten sedan några dagar tillbaka. Återföring förhoppningsvis på fredag! Äntligen.

• Inalina
    Dibella skrev 2021-10-01 14:18:53 följande:

Tror plocket blir på dag 14 isåfall, så inget konstigt egentligen, det blir inget mer VUL utan dom bara kör. Minns inte 100 hur många blåsor vi hade på VUL förra gången 6 kanske, växte till en hel del i sista stund, men det var nog också de som sedan var omogna. Vet bara att vi fick plockat 11 ägg, 6 mogna, 5 befruktade. Lär nog bli en del omogna denna gången med kan jag tänka mig. Men som du säger så är det inte det som bestämmer om det blir barn eller inte!

Förra gången blev det en åter och en till frys precis, men utgångsläget denna gången känns lite sämre tyvärr.

Alltid den återkommande problematiken kring allt som krockar med IVF processen haha. Tror ändå du kan komma ifrån med mässa eller konferens som ursäkt! Du vill helst köra korta protokollet med tanke på att nedregleringen kanske inte är så spännande?

Dibella skrev 2021-10-04 08:08:27 följande:

Från sprutdag två fram tills två dagar sedan så har det varit full aktivitet i äggstockarna, sen bara stendog det. Skönt på sätt och vis men också nervigt. Slutat växa? Släppt? Gått upp i rök? Känns som hur många gånger man än gör denna process så blir man aldrig helt bekväm och avslappnad i det Drömmer 

Ovitrelle ikväll, men har redan ont i brösten sedan några dagar tillbaka. Återföring förhoppningsvis på fredag! Äntligen.

hej!! jaha mindes inte att du hade så pass många äggblåsor förra gången, låter ju ändå som att dina mogna ägg har väldigt bra chans till befruktning! Ja visst är det konstigt att man känner massor i magen ena dagen och nästa dag, INGENTING?? men nej de slutar inte växa bara sådär, eller släpper för den delen, där verkar de där Fyremadel-sprutorna ge bra skydd :) 

jag undrar om det var det som hände mig förra gången då min nedregleringsspruta skulle skydda äggblåsorna från att släppa, kanske är den inte lika 'stark' som Fyremadel-sprutan eller liknande man får...

Nja för mig spelar nog ingen roll med korta eller långa protokollet denna gången, kör man långa förstår jag det som att det är större chans att blåsorna växer mer jämnt, (men då vill jag fråga efter den där nässprayen och inte ta helvetes-sprutan Zoladex!) Tajmingmässigt skulle det ev vara bättre att köra igång med långa protokollet faktiskt, jag upplevde inga särskilda nedregleringsbesvär senast vad jag vill minnas, men vet inte om det är annorlunda med nässprayen.

Busy vecka för dig nu!! håller alla tummar på att du får ett fint embryo tillbaka på fre tidigast!Hjärta
  • smulis85

Liten uppdatering från mig precis kommit hem från äggplocket. Ont gjorde det och de var tvungen och trycka på magen då ena äggstocken var lite högt uppe. Men hör här jag som trodde 3 ägg Max då de bara fanns 3 stora blåsor i fredags, fick ut 8ägg!!! Så glad!! :) nu hoppas jag på några befruktade och i så fall är jag snart ruvade jag med :)

• Steeph

Hej på er! Är på äl+10 och är så säker på att vi inte lyckades på sista försöket innan ivf, men det är helt okej.

Nu väntar jag mens inom 3-5 dagar. Hur gör jag om jag får mens på fredag kväll? Ringer jag in till Linnékliniken på måndag morgon då? För man ska ju boka in ett VUL på dag 7. Eller blir det för ?sent? att låta hela helgen passera? Jag har fått instruktioner att börja med sprutor på cykeldag 1.

• Dibella
    Steeph skrev 2021-10-04 12:59:09 följande:

Hej på er! Är på äl+10 och är så säker på att vi inte lyckades på sista försöket innan ivf, men det är helt okej.

Nu väntar jag mens inom 3-5 dagar. Hur gör jag om jag får mens på fredag kväll? Ringer jag in till Linnékliniken på måndag morgon då? För man ska ju boka in ett VUL på dag 7. Eller blir det för ?sent? att låta hela helgen passera? Jag har fått instruktioner att börja med sprutor på cykeldag 1.

Jag pratade med kliniken innan och de sa att kom det efter arbetstid eller helg så hade jag klartecken att börja utan deras godkännande, och sedan ringa för att boka VUL tidigaste möjliga vardag, du kan alltid ringa och kika om du kan få samma deal? 
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-10-04 10:21:11 följande:
    Dibella skrev 2021-10-04 08:08:27 följande:

hej!! jaha mindes inte att du hade så pass många äggblåsor förra gången, låter ju ändå som att dina mogna ägg har väldigt bra chans till befruktning! Ja visst är det konstigt att man känner massor i magen ena dagen och nästa dag, INGENTING?? men nej de slutar inte växa bara sådär, eller släpper för den delen, där verkar de där Fyremadel-sprutorna ge bra skydd :) 

jag undrar om det var det som hände mig förra gången då min nedregleringsspruta skulle skydda äggblåsorna från att släppa, kanske är den inte lika 'stark' som Fyremadel-sprutan eller liknande man får...

Nja för mig spelar nog ingen roll med korta eller långa protokollet denna gången, kör man långa förstår jag det som att det är större chans att blåsorna växer mer jämnt, (men då vill jag fråga efter den där nässprayen och inte ta helvetes-sprutan Zoladex!) Tajmingmässigt skulle det ev vara bättre att köra igång med långa protokollet faktiskt, jag upplevde inga särskilda nedregleringsbesvär senast vad jag vill minnas, men vet inte om det är annorlunda med nässprayen.

Busy vecka för dig nu!! håller alla tummar på att du får ett fint embryo tillbaka på fre tidigast!Hjärta

Ja, jättekonstigt att det bara slutar, nu är det bara ett generellt magknip istället. Men som du säger så slutar de nog inte växa eller släppa heller för den delen. 

Vad var det som var jobbigt med nedregleringssprutan? Känns smidigt att kunna ta en spruta ist för nässpray men jag kanske missat något här :D

Nu är det möte imorgon va? Får vi peppa för en riktigt bra plan framöver med rätt mediciner och protokoll som fungerar tidsmässigt! Hjärta

smulis85 skrev 2021-10-04 12:29:52 följande:

Liten uppdatering från mig precis kommit hem från äggplocket. Ont gjorde det och de var tvungen och trycka på magen då ena äggstocken var lite högt uppe. Men hör här jag som trodde 3 ägg Max då de bara fanns 3 stora blåsor i fredags, fick ut 8ägg!!! Så glad!! :) nu hoppas jag på några befruktade och i så fall är jag snart ruvade jag med :)

Tråkigt att du upplevde smärta, hoppas att du nu efteråt ändå repar dig snabbt! Men gud va gott att du fick ut hela 8 st! Super ju.

Så var det för mig vid 2a IVF med bara några få vid vul och 11 vid plock! Helt galet, dock var vissa av de senast tillväxta omogna men jag hoppas på samma denna gången ändå.
    Nu hoppas vi på fina befruktningar och återföring torsdag då troligtvis? {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021