• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Lusselelle123
    Dibella skrev 2021-09-30 09:35:52 följande:
    Hoppas att smärtan lägger sig Hjärta men det är klart det är ömt och gör ont när de röjer runt med en lång nål och behöver häva sig på magen för äggstocken. Min vänstra äggstock låg gömd under mitt andra äggplock med, men inte det första? Och den ligger fortfarande gömd såg jag på VUL igår, så misstänker de kommer bli lurigt på detta plocket med. Jag ska på 2a VUL imon och boka äggplock till nästa vecka :) Så just nu håller jag tummarna för att det växer så det knakar där inne, jag hade bara 3-4 vettiga blåsor när de kikade igår, och har redan maxdos, så man kan inte höja.

Ja precis, det är nog rätt svullet där inne och sen att jag inte kan gå på toaletten bidrar nog en del också. Jahaa, men det kanske är som min läkare sa att det rör sig omkring där inne och att det är därför dessa upplevelser kan vara olika från gång till gång. Hoppas verkligen att det går bra på ditt nästa äggplock och att den dolda äggstocken inte ställer till det.

Oj vad spännande med VUL imorgon!! Det verkar ju som om det kan hända en heeel del grejer där inne på bara ett fåtal dagar efter att ha läst andras upplevelser här i tråden, men också min egen som gick från 6-17 på 3 dagar. Håller verkligen tummarna för dig och så får du uppdatera oss imorgon {#emotions_dlg.flower}

• Steeph

Hej på er!

Jag är på äl+6 idag och är redan inställd på att vårat sista försök att bli gravida på egen hand kommer att misslyckas. Iallafall så ska jag börja med menopur cykeldag 1. Nu till min fråga. Får man ha oskyddat sex under behandlingen? Jag kom på att vi glömde fråga det när vi var hos Linnékliniken i augusti. Jag kommer att ta fyremadel från cykeldag 5 och vul inbokat cykeldag 7.

• Lusselelle123
    Steeph skrev 2021-09-30 10:46:15 följande:

Hej på er!

Jag är på äl+6 idag och är redan inställd på att vårat sista försök att bli gravida på egen hand kommer att misslyckas. Iallafall så ska jag börja med menopur cykeldag 1. Nu till min fråga. Får man ha oskyddat sex under behandlingen? Jag kom på att vi glömde fråga det när vi var hos Linnékliniken i augusti. Jag kommer att ta fyremadel från cykeldag 5 och vul inbokat cykeldag 7.

Hej, hoppas att det sker ett mirakel och att ni slipper gå vidare till IVF {#emotions_dlg.flower} Under min behandling så var det helt förbjudet med oskyddat sex från och med behandlingens start och fram till äggplock, det var alltså kondom som gällde. De sa att trots Fyremadel så finns en risk att ägg släpper och att flera ägg då kan befruktas, så det är en säkerhetsåtgärd. Nu efter äggplock är det förbjudet i en vecka helt och hållet pga infektionsrisken :)

• Dibella
    Lusselelle123 skrev 2021-09-30 10:13:03 följande:

Ja precis, det är nog rätt svullet där inne och sen att jag inte kan gå på toaletten bidrar nog en del också. Jahaa, men det kanske är som min läkare sa att det rör sig omkring där inne och att det är därför dessa upplevelser kan vara olika från gång till gång. Hoppas verkligen att det går bra på ditt nästa äggplock och att den dolda äggstocken inte ställer till det.

Oj vad spännande med VUL imorgon!! Det verkar ju som om det kan hända en heeel del grejer där inne på bara ett fåtal dagar efter att ha läst andras upplevelser här i tråden, men också min egen som gick från 6-17 på 3 dagar. Håller verkligen tummarna för dig och så får du uppdatera oss imorgon {#emotions_dlg.flower}

Ja jag hoppas att det kör igång lite grann! Och hoppas du inte får något telefonsamtal utan får komma in imon som planerat {#emotions_dlg.flower}

Steeph skrev 2021-09-30 10:46:15 följande:

Hej på er!

Skyddat sex under stimuleringen pga chans att ägg släpper och ger flerbördig graviditet.

Jag skiter i detta, vilket man säkert inte bör, men jag får inte ut några ägg ändå då jag har låg äggreserv, så skulle jag mot alla odds få trillingar, så tackar jag och tar emot :) Men finns ju de som får 20 blåsor, inte lika spännande om det skulle gå snett där.

• Always choklad
    Inalina skrev 2021-09-30 09:26:46 följande:

Oj så spännande, hoppas allt går fint idag jag hoppas operationen är tidigt så du slipper gå hungrig hela dagen! 

sövningen brukar inte vara några problem (har själv sövts 3 gånger under senaste året, och många gånger innan dess med diverse blindtarmsop etc). men jo man känner sig lite liten precis innan, men det kommer gå fint och det är ju absolut inget stort ingrepp

Du verkar otroligt stark och driven och du gör verkligen allt i din makt för att det ska bli ett barn så jag är säker på att det kommer lösa sig för dig/er. det är positivt att dina ägg och spermierna är bra, oftast är det ju där problemet ligger annars, skriv sen när du är vaken och återhämtat dig lite! kram!

Hej

Nu har jag gjort ingreppet. De hittade en misstänkt polyp 2-3 mm som skickas på snabbanalys. De tror dock att de inte skall ha nån inverkan på om ägget stannar/fäster pga att den var så liten. Kan vara en bit slemhinna också, men det såg jättefint ut i övrigt. Känner mig lite nollställd och groggy. Jag hade hoppats det var nått man kunde åtgärda, då är vi kanske tillbaka på noll..vet inget mer direkt. Hoppas att spolningen var bra i alla fall en liten rensning av gammal skit kanske. Tack för pepp!

Nu väntar jag på ny behandlingsplan 12 okt.
  • Always choklad
    Always choklad skrev 2021-09-30 14:02:52 följande:

Hej

Nu har jag gjort ingreppet. De hittade en misstänkt polyp 2-3 mm som skickas på snabbanalys. De tror dock att de inte skall ha nån inverkan på om ägget stannar/fäster pga att den var så liten. Kan vara en bit slemhinna också, men det såg jättefint ut i övrigt. Känner mig lite nollställd och groggy. Jag hade hoppats det var nått man kunde åtgärda, då är vi kanske tillbaka på noll..vet inget mer direkt. Hoppas att spolningen var bra i alla fall en liten rensning av gammal skit kanske. Tack för pepp!

Nu väntar jag på ny behandlingsplan 12 okt.

Lyckades förvirra till det idag inför operationen. Det stod att jag skulle ta med med (Cycotec) tillsammans med vatten i kallelsen på morgonen innan op. På medicinpåsen stod det förs upp i sidan. Tagit det tidigare för att driva ut en missabortion och då via munnen, antog det var så nu också men nä de var fel..Så skulle tryckt upp dem i sidan istället för att ha svalt dem, kände mig lite dum. De höll med att de var otydligt här på gyn. Kanske de ändrar det nu så andra slipper göra samma misstag i alla fall ???? Gick ju bra ändå men bidde lite tokigt som sagt.
  • smulis85
    Lusselelle123 skrev 2021-09-30 08:57:33 följande:

Ja det var verkligen fruktansvärt jobbigt, men som du säger så tillhör detta inte normalfallen. Mådde inte alls bra efteråt igår och vaknade idag och grät igen.. är nog fortfarande lite chockerad men har också väldigt ont så att jag knappt vända mig i sängen eller gå. Det känns dessutom som om känslorna kring hur orättvist detta är kom ikapp mig igen.. men unnade mig gjorde jag minst sagt igår, blev både pizza, rödvin och en stor godispåse i soffläge haha.

Är dina finansierade försök i Sverige slut eller har du valt att gå utomlands av andra skäl? Låter ju helt sjukt att de söver ned i andra länder men inte i Sverige, borde vara samma överallt eller att åtminstone valmöjligheten finns.

Tack så jättemycket 

Ja det var det verkligen, och ändå gick jag in med attityden att "äh, det är säkert inte så farligt". Har dessvärre väldigt ont även idag men hoppas att det avtar under dagen. Tror det både handlar om svullna äggstockar och förstoppning, ser ut som en ballong haha. Men tack så jättemycket! Var befinner du dig i processen? 

Tack så mycket!! Ja det var mitt första äggplock och jag ber till högre makter om att det var det sista haha. Läkaren sa efteråt att det inte behöver bli samma sak nästa gång då saker och ting ständigt rör på sig där inne, men jag vet också att gynekologer alltid haft svårt att hitta min vä äggstock så risken finns ju att det blir samma visa. Men du har inte behövt avbryta? För mig kändes det som om de tog i allt dom hade o trots det såg vi den inte på skärmen.. tappade färgen i ansiktet och höll på att svimma/kräkas så det gick liksom inte :(  Var befinner du dig i processen? 

Ja det känns trist men hoppas vårt guldägg befinner sig bland de 4a! De sa igår "ringer vi inte imorgon så blir det återföring på fredag kl 14", så nu vill man ju nästan stänga av telefonen så att dom inte ens kan ringa med dåliga nyheter hehe. Tack så mycket!! 

Tack så mycket   Hur går det för dig med allt, känner du av den förhöjda dosen? Så spänd över att höra resultat på ditt VUL imorgon, hoppas verkligen att det växt på sig där inne!

Stackare hoppas du mår bättre snart så påfrestande det här med alltihop! <3 jag mår okej har haft som migrän idag och känner mig ganska svullen om magen. Hoppas på att de är ett tecken på att de finns lite mer äggblåsor imorgon. Är väldigt nervös inför imorgon =/
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-09-26 06:48:32 följande:

Tyvärr blev det inget för oss den här gången. Testet är så negativt det bara kan vara på testdagen! :( Känns extra tomt och ledsamt eftersom detta var vårt sista embryo. Nu ska vi bryta ihop och fundera kring vad som blir nästa steg! Tänker att det blir en paus härifrån! Håller tummarna för er andra!

Nej vad tråkigt att läsa!

Jag har hållit tummarna och hoppas för dig denna gång här i bakgrunden.

Styrkekramar
  • Fogeln
    Anonym1Ha skrev 2021-09-29 18:53:34 följande:

Åh det låter bra!! Tar du några mediciner upptill eller var det helt naturlig cykel både nu innan och efter? Håller tummarna!!

Å ja dagarna fick verkligen såå sakta när man ruvade. Väääldigt speciella dagar ;)

Hej!!

Ja det går så otroligt långsamt nu och det känns ju som att kroppen är på helspänn och registrerar allt som händer eller känns annorlunda. Väldigt spännande väntan nu.

Jag gjorde stimulerad cykel så har tagit progynon i 18 dagar och lutinus i sex dagar innan FET. Fortsätter nu med lutinus och progynon fram till graviditetstest. Om det är positivt ska jag tydligen fortsätta med lutinus till v 7+6 och progynon till v 9+6. Känns väldigt väl tilltaget men också rätt skönt att de vill vara säkra på att kroppen får det stöd den behöver.

Har varit så grymt illamående idag och haft som mensvärk och även om jag förstår att det är medicinen så blir varje känning ändå bidragande till ett ökat hopp om att det ska gå vägen.
  • Frida123123
    Fogeln skrev 2021-09-30 19:06:49 följande:

Hej!!

Ja det går så otroligt långsamt nu och det känns ju som att kroppen är på helspänn och registrerar allt som händer eller känns annorlunda. Väldigt spännande väntan nu.

Jag gjorde stimulerad cykel så har tagit progynon i 18 dagar och lutinus i sex dagar innan FET. Fortsätter nu med lutinus och progynon fram till graviditetstest. Om det är positivt ska jag tydligen fortsätta med lutinus till v 7+6 och progynon till v 9+6. Känns väldigt väl tilltaget men också rätt skönt att de vill vara säkra på att kroppen får det stöd den behöver.

Har varit så grymt illamående idag och haft som mensvärk och även om jag förstår att det är medicinen så blir varje känning ändå bidragande till ett ökat hopp om att det ska gå vägen.

Om jag förstått det rätt fick nu ett barn på den senaste ivf omgången och 2 till frysen, vilket ett som du ruvar på nu. Tycker att det låter mycket mycket lovande med tanke på att senaste omgången resulterade i ett mirakel. Jag kommer hålla tummarna för er, även om jag inte tror det behövs :), men man vet ju självklart inte helt säkert. Men oddsen är på er sida!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021