• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Frida123123 skrev 2021-12-22 20:28:15 följande:

Hej alla! Vill önska er alla här i tråden en god jul.

Clemmentina: håller tummarna, givetvis, för ett eller flera guldägg.

Till: Ivf2021: stort grattis!

Tilll: Andrasladdis. Stort grattis till dig med. Låter ju finfint med bra stegringar.

Tack fina du! Håller tummarna även för dig. God jul!
  • palettjunkie

Hej!

Jag var hos gyn förra veckan som konstaterade lätt PCOS. Vi har inte kunnat försöka något alls sen jag klev av preventivmedel i somras då jag inte ägglossat. Har konstaterad endometrios sedan innan så fick direkt remiss till IVF-klinik. Nu är jag och min sambo kallade till ?inskrivningssamtal? på Sophiahemmet i slutet av januari. Undrar om nån mer har erfarenhet av dem? Vad var bra/dåligt? Tror vi bara kommer göra ägglossningsstimulering till att börja med.

Undrar också vad man kan bli nekad för? Vi lever helt normala liv med jobb, lägenhet osv. men jag har haft depression, har GAD och ADHD men är fullt fungerande i livet och samhället haha. Är dock rädd att de ska neka oss. Min sambo har också kronisk värk. Kan det ställa till det?

• Jill92
    IVF2021 skrev 2021-12-22 11:18:35 följande:

Hej tjejer,

Detta trodde jag ALDRIG! Men det verkar som jag fått en julklapp i år. Tjuvtestade imorse på RD 12 med en 2-dagars. Jag är gravid! Gravid och överstimulerad. Blandning mellan smärta och glädje. Ny kontroll på kliniken imorgon. Hoppas på bättre blodvärden, mindre vätska men ökat hCG. :)

Åh men grattis!!! Håller tummarna också för att överstimuleringen lägger sig <3
  • Jill92
    Clemmentina skrev 2021-12-22 11:06:45 följande:

Samma erfarenhet här! Svarade bättre på menopur och fick fler mogna ägg. Blev dock ej gravid men det var nog äggkvalitet. Nu testar vi blandning av menopur och Gonal-f.

Tips är att kika på medicininstruktioner. Du kommer vänja dig fort! :)

Åh det ger mig så mycket hopp, att veta att många andra verkar svara lite böttre på menopur. Man blir ju nojig när man byter läkemedel och det är sista försöket, en risk ändå. Vi får se hur det går :)
  • Jill92

Måste bara kolla detta med er också! Fick veta från min läkare att de beslutat att återföra TVÅ embryon vid min nästa menopurbehandling(om flera ägg klarat dig vill säga). Blev så chockad, trodde inte man brukade göra det. Är ju så stor risk för tvillingar. Är det nån som varit med om det??

Ändå ett stort beslut att medvetet ?tacka ja? till en eventuell tvillinggraviditet/riskgraviditet.

• Clemmentina
    Dibella skrev 2021-12-22 15:37:15 följande:

Skönt att ni får kollat och får besked redan imon! Förhoppningsvis planerat för insättning i januari sedan då? Håller tummarna för er! Tack  hoppas vi med.

5 av 6 ägg var mogna och av dessa 5 befruktades alla normalt. Får mer besked i början av nästa vecka! Nu blir det sängläge under julen?är lite överstimulerad.
  • Clemmentina
    Jill92 skrev 2021-12-23 09:53:51 följande:

Måste bara kolla detta med er också! Fick veta från min läkare att de beslutat att återföra TVÅ embryon vid min nästa menopurbehandling(om flera ägg klarat dig vill säga). Blev så chockad, trodde inte man brukade göra det. Är ju så stor risk för tvillingar. Är det nån som varit med om det??

Ändå ett stort beslut att medvetet ?tacka ja? till en eventuell tvillinggraviditet/riskgraviditet.

Fick ni inte en fråga om ni vill? Vi fick erbjudande men fick veta att det är upp till oss. Tror chansen att bli gravid ökar några procent och om jag inte missminner mig så var chansen/risken till tvillingar 25 procent vid graviditet. Stort beslut!
  • IVF2021
    AndraSladdis skrev 2021-12-22 18:19:36 följande:

Å så glad för dig! Vilken julklapp! Men hoppas överstimuleringen håller sig i styr.

Återbesök idag visade på högre hcg, jag är alltså gravid på riktigt! Vilket ju ger delade känslor då det tyvärr också gör överstimuleringen värre. Ont som tusan rusande puls och svårt att andas. Blev tappad på 1,5 L vätska idag. Så just nu är det lite lättare. Verkar som de ska göra så lite då och då tills överstimuleringen lagt sig.

Bästa julklappen jag kunnat få ändå!
  • IVF2021
    Clemmentina skrev 2021-12-23 15:06:29 följande:

5 av 6 ägg var mogna och av dessa 5 befruktades alla normalt. Får mer besked i början av nästa vecka! Nu blir det sängläge under julen?är lite överstimulerad.

Då är vi två som håller oss i sängen/soffan över jul. Är hos grannen på julkalas nu. Ligger i soffan och deltar härifrån. Hehe. Ta hand om dig!
  • Clemmentina
    IVF2021 skrev 2021-12-23 19:08:35 följande:

Då är vi två som håller oss i sängen/soffan över jul. Är hos grannen på julkalas nu. Ligger i soffan och deltar härifrån. Hehe. Ta hand om dig!

Låter helt klart som om du är värre däran än jag och det är ju ett gott tecken då du är gravid! :) Grattis och god jul från en annan soffa.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021