• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • IVF2021
    tedlin skrev 2021-12-19 09:53:16 följande:

Tack IVF2021 och senapp för tips och erfarenheter. Tröstande att höra. Så här i efterhand ångrar jag att jag vände mig till regionen och inte gick privat direkt. Det låter som en helt annan värld!

Jag har ganska oregelbunden cykel så jag fick ändå första lediga tid för nästa behandling, tyvärr är den först v10. Dvs väntetid på 13 veckor. Men, eftersom min cykel är just oregelbunden finns ingen garanti för att det kommer bli v10, det beror på när min blödning kommer och när det finns ledig tid. Det gör mig väldigt stressad att min fasta punkt att sikta på och planera efter inte alls är särskilt fast. Jag ska prata med min läkare i mellandagarna, jag fick en snabb tid, vilket innebar 3 veckor efter min förfrågan om läkarbesök när FET:en inte blev något. 3 veckor för att få ställa sina medicinska frågor känns som en evighet. Ska bland annat höra om vi kan göra något för att få min cykel mer förutsägbar och igen fråga om nästa steg. Har ännu inte hört vad de ordinerat, om de ens har funderat över det än.

Jag upplever att det är hjälpsamt för mig att få skriva av mig här, även om jag låter gnällig. Kram på er

Jag tycker att jag fått bra behandling både i regionen och privat, så medicinskt är jag nöjd med båda hittills. Det som är skillnaden är den där ovissheten du skriver om. På RMC i Malmö får man inte ens en preliminär tid för behandling utan man ska skicka in varje lönad då mensen kommer så får man antingen ett nekande eller ett besked om att man ska starta med sprutorna. Så man får liksom ligga i startgroparna samtidigt som man måste vara beredd på att få vänta ytterligare. Rena plågan.

Usch. Tre veckor för att få ställa frågor om din pågående behandling känns ju hemskt. Det underlättar ju inte heller precis.

Du gnäller inte. Du precis som alla vi andra kämpar för att överleva/må okej genom processen!
  • Kronärtskocka
    senapp skrev 2021-12-17 22:05:18 följande:

Hoppar in lite här, men jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vänta. Har gått privat pga måste, men en jättestor psykisk fördel är ju att slippa vänta. Första besök i november, äggplock nu i december. troligtvis FET i januari, februari, osv tills grav eller tomt i frysen. Läkaren har maxat chanserna att få mycket till frysen genom att ge höga doser, kört ICSI på hälften och fryst 2 2-dagars. Ingen himla "testomgång" som de verkar köra i regionen. Ifall någon funderar på att gå privat av den anledning <3

Träna och renovera låter som en bra hantering tycker jag!

Positivt att du känner dig väl omhändertagen av din läkare och har förtroende för deras plan. Det är så viktigt när en lägger sitt hopp i deras händer.

Jag har varit patient i regionen för många år sedan och privat sedan.

Ville bara förtydliga ( ifall någon ny IVFare läser) detta med att första försöket är en ?provomgång? gäller alla kliniker, både privata och offentliga. Man menar att första försöket är då de kan se hur just du som patient svarar på behandlingen. Vilket protokoll och läkemedel som passar just dig. Beroende på vilka svårigheter man har kan olika saker passa. Men det är först efter första försöket de vet mer. Därav att det kan ses som en ?provomgång?. Att man första gången är försiktig med doserna beror på risken för överstimulering vilket kan bli riktigt allvarligt. Sedan är det första också ett riktigt försök såklart och förhoppningsvis leder redan det till många embryon och bladtocyster.

Hoppas på många fler plus här i tråden och att tiden går fort till FET för dig senapp!
  • Always choklad
    IVF2021 skrev 2021-12-17 21:33:26 följande:

Så underbart att läsa! Låter som du, precis som jag och säkert många andra, slutat läsa och tänka på hur det väl är när man är gravid och framåt. Sånt man tänkte på och drömde om för några år sedan när man började det här projektet i tro om att det skulle gå liiiiite snabbare än vad det verkar göra.

Hej ja ungefär så. Försiktigt försiktigt positiv. Har barnmorskan nu nästa tors dan innan julafton! Suttit på buss idag många timmar då jag ska på kurs. Riskerade ej att köra långt och på vinterunderlag. Sträckte mig långt och sidan för att ta en skräpåse på sidan om stolsraden. Då hög det till i sidan där bältet skärde in. Blev halvnojjig över det men det är väl att det är uppblåst en konstig rörelse + förstoppad..men man har svårt att slappna av. Imorgon går jag in i v9.
  • Always choklad
    Bmört skrev 2021-12-17 21:44:40 följande:

Hjärtat slog!

Fick tyvärr inte filma. Frågade men dem sa att man inte fick.. men har min lilla bild.

Nu ska jag tillåta mig att vara lycklig och längta till vanliga UL. När har du ditt?

Hej har mitt inskrivningsamtal 23 nästa v. Så får väl kanske veta då när de blir. Läkaren sa de gjorde ul i v18-19 aldrig jag ska ha i v12. Om jag så skall tjuta mig till det.
  • Frida123123
    Always choklad skrev 2021-12-19 23:05:15 följande:

Hej ja ungefär så. Försiktigt försiktigt positiv. Har barnmorskan nu nästa tors dan innan julafton! Suttit på buss idag många timmar då jag ska på kurs. Riskerade ej att köra långt och på vinterunderlag. Sträckte mig långt och sidan för att ta en skräpåse på sidan om stolsraden. Då hög det till i sidan där bältet skärde in. Blev halvnojjig över det men det är väl att det är uppblåst en konstig rörelse + förstoppad..men man har svårt att slappna av. Imorgon går jag in i v9.

Heja dig och ditt embryo. Visst är det så att från vecka 10 är det ett foster :). Så underbart! Så roligt att höra att du mår bra och att allt flyter på bra. Kan tänka mig att man vill att tiden ska passera lite till då man kan slappna av och verkligen njuta och ställa in sig på att få ett barn!! Mår du bra fysiskt förutom förstoppningen då vill säga? Kram
  • Always choklad
    Frida123123 skrev 2021-12-20 06:34:41 följande:

Heja dig och ditt embryo. Visst är det så att från vecka 10 är det ett foster :). Så underbart! Så roligt att höra att du mår bra och att allt flyter på bra. Kan tänka mig att man vill att tiden ska passera lite till då man kan slappna av och verkligen njuta och ställa in sig på att få ett barn!! Mår du bra fysiskt förutom förstoppningen då vill säga? Kram

Hej ja jag skulle säga att jag mår bra. Brösten som håller mig vaken om nätterna ibland så svårt att hitta en skön sovställning inte direkt illamående utan lite kvalmig som nån sa ibland. När jag blir trött då somnar jag på en gång. Somnade i fre efter jobb samtidigt som.jag skrev på lapptop, märker inte ens att zoomar ut, det är som att trycka på en knapp! Klagar inte kunde vara klart värre. Nu börjar nedtrappning inget östradiolplåster och inget progynon. Har kvar kortisonen en dryg vecka. lutinus samt trombyl är v12 vs v16. Lite läskigt. Med är som en trygghet..
  • senapp
    Kronärtskocka skrev 2021-12-19 18:01:35 följande:
    Positivt att du känner dig väl omhändertagen av din läkare och har förtroende för deras plan. Det är så viktigt när en lägger sitt hopp i deras händer.

Jag har varit patient i regionen för många år sedan och privat sedan.

Ville bara förtydliga ( ifall någon ny IVFare läser) detta med att första försöket är en ?provomgång? gäller alla kliniker, både privata och offentliga. Man menar att första försöket är då de kan se hur just du som patient svarar på behandlingen. Vilket protokoll och läkemedel som passar just dig. Beroende på vilka svårigheter man har kan olika saker passa. Men det är först efter första försöket de vet mer. Därav att det kan ses som en ?provomgång?. Att man första gången är försiktig med doserna beror på risken för överstimulering vilket kan bli riktigt allvarligt. Sedan är det första också ett riktigt försök såklart och förhoppningsvis leder redan det till många embryon och bladtocyster.

Hoppas på många fler plus här i tråden och att tiden går fort till FET för dig senapp!
    Tack! Jag vet att det är så. Det jag menade var att det såklart var en provgång eftersom läkaren inte VET förstås. Men hon var inte direkt feg utan gav en HÖG dos menopur i förhållande till mitt AMH och satsade på att kunna plocka över 20 ägg. Och förhoppningsvis gör det att jag slipper fler stimuleringar!
  • Inalina
    Fogeln skrev 2021-12-17 21:17:41 följande:
    Jag håller verkligen med dig! Fokusera på det lilla miraklet så är det enklare och även om måendet inte är på topp så känns sinnet så oerhört mycket lättare nu efter att ha fått se den lilla på vul och i tron av att den är där för att stanna till juli! (Och sen komma ut såklart :D) första veckorna efter plus var så oerhört nervösa då vi samma dag som plusset fick veta från en klinik vi tänkte byta till att jag såg ut att ha i det närmaste slut på äggblåsor och att de knappt vågade tro på att vi skulle kunna genomföra ett endaste försök till. Det kändes verkligen som att den lilla rackaren som nu är här för att stanna är ett riktigt mirakel <3

Vad tar du för medicin? Jag har testat postafen utan direkt framgång men ska träffa barnmorska på måndag och be om något annat.

Vad roligt att vi är så nära! Din resa är verkligen så häftig och visar på att man nästan aldrig kan räkna ut den egna kroppen :)
    hej! ja det känns verkligen som att detta var sista försöket innan en ev äggdonation, så jag är oerhört glad och tacksam om detta kan gå vägen nu. det är tufft att få besked att de egna äggen verkar svika en, men ingen har ju ett exakt svar, man förstår också att de inte vill ge hopp där det knappt finns heller.

min klinik tyckte vi slängde pengarna i sjön som tänkte försöka en gång till med egna ägg.. 

jag får nåt som heter Cariban men det ges nog inte i Sverige tror jag, däremot har ni en bra medicin som heter Lergigan Comp som man kan få utskrivet.

med den medicinen kan jag åtminstone jobba på förmiddagarna och gå ut på en promenad eller liknande, så jag vågar inte sluta med den ännu. 
    Kram!
  • AndraSladdis

Hej!

Testdag i dag ruvardag 10 med blasto, ganska tidigt den här gången. Och visst är jag gravid, men det ser inte riktigt så ljust ut som man kan tro. Mina test slutade öka under helgen nämligen, och det rosa sjönk tydligt till och med, även om det digitala ökade sen i fredags. Ibland önskar jag att man inte hade så mycket erfarenhet av detta och så mycket att jämföra med så jag noterar sånt. Men just idag är jag fortfarande gravid.

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021