• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • senapp
    IVF2021 skrev 2021-12-17 21:47:59 följande:

Hej,
    Kan också verkligen relatera till frustrationen över väntan. Skönt att du mår lite bättre igen. För min del gav jag upp landstinget efter 2 av 3 skattebetalade försök och gick över till privat. De där väntetiderna knäcker en ju totalt och skapar så mycket ohälsa hos oss som är i processen. För mig har de enda som fått mig att hålla näsan över vattenytan varit att träna, så kroppens eget glada system får jobba och ge hjärnan en chans att må bättre. Har också succesivt passat på att renovera mig igenom min bostads olika rum. Sett till att ha annat att distrahera mig med. Kram om omtanke! Sörj först och försök sedan distrahera dig!

Hoppar in lite här, men jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vänta. Har gått privat pga måste, men en jättestor psykisk fördel är ju att slippa vänta. Första besök i november, äggplock nu i december. troligtvis FET i januari, februari, osv tills grav eller tomt i frysen. Läkaren har maxat chanserna att få mycket till frysen genom att ge höga doser, kört ICSI på hälften och fryst 2 2-dagars. Ingen himla "testomgång" som de verkar köra i regionen. Ifall någon funderar på att gå privat av den anledning <3

Träna och renovera låter som en bra hantering tycker jag!
  • IVF2021
    senapp skrev 2021-12-17 22:05:18 följande:

Hoppar in lite här, men jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att vänta. Har gått privat pga måste, men en jättestor psykisk fördel är ju att slippa vänta. Första besök i november, äggplock nu i december. troligtvis FET i januari, februari, osv tills grav eller tomt i frysen. Läkaren har maxat chanserna att få mycket till frysen genom att ge höga doser, kört ICSI på hälften och fryst 2 2-dagars. Ingen himla "testomgång" som de verkar köra i regionen. Ifall någon funderar på att gå privat av den anledning <3

Träna och renovera låter som en bra hantering tycker jag!

Det är ett helt annat tempo, ja! Från att jag kontaktade kliniken till första besöket för inskrivning var nog 2 veckor och från det besöket till behandlingsstart var det inte ens en vecka. Jag ångrar SÅ otroligt mycket att vi inte började privat direkt. Kostar mycket, ja. Men för min hälsas skull vore det värt det. Nu har jag ju ändå försök kvar i regionen som brinner inne, bättre hade varit att köra privat direkt och vända sig till regionen sen istället.

Det enda som är tacksam för den utdragna processen är mitt hus som sakta börjar bli allt finare ;)
  • Steeph
    Frida123123 skrev 2021-12-18 08:33:27 följande:

Fortfarande gravid :)

//

Åh vad härligt att det har slagit om för dig också

Jag ska på VUL i vecka 8+0 blev det bestämt. Såå läskigt, men tar dag för dag.

Hur mår du annars?<3
  • Frida123123
    Steeph skrev 2021-12-18 09:34:40 följande:

Åh vad härligt att det har slagit om för dig också

Jag ska på VUL i vecka 8+0 blev det bestämt. Såå läskigt, men tar dag för dag.

Hur mår du annars?<3

Ok, kul. Vilket datum blir det för dig? Jag har den 7/1, mindre än 3 veckor men känns mer som 3 år :). Såg att det slagit om för dig med, härligt. Ja, just nu mår jag hyfsat ok. Är trött, lite kvalmig, förstoppad, spända bröst. Dagarna ser så olika ut, ja du vet, humöret, ibland negativa tankar och ibland neutralt positiva tankar. Hur mår du?
  • Steeph
    Frida123123 skrev 2021-12-18 10:42:54 följande:

Ok, kul. Vilket datum blir det för dig? Jag har den 7/1, mindre än 3 veckor men känns mer som 3 år :). Såg att det slagit om för dig med, härligt. Ja, just nu mår jag hyfsat ok. Är trött, lite kvalmig, förstoppad, spända bröst. Dagarna ser så olika ut, ja du vet, humöret, ibland negativa tankar och ibland neutralt positiva tankar. Hur mår du?

Det blir den 10/1. Håller med att det känns som år snarare än veckor.

Åh, då känner vi ganska lika. Mina bröst är inte så spända eller ömma men har lite molvärk, mer hungrig och trött. Ja tankarna går verkligen upp och ned hela tiden. Jag försöker verkligen hålla mig så lugn jag kan, men det är svårt. Hur var det nu, tar du progesteron? Jag tar Utrogestan så jag har börjat bli ganska svullen och spänd om magen, allra helst kvällstid.
  • Frida123123
    Steeph skrev 2021-12-18 11:18:00 följande:

Det blir den 10/1. Håller med att det känns som år snarare än veckor.

Åh, då känner vi ganska lika. Mina bröst är inte så spända eller ömma men har lite molvärk, mer hungrig och trött. Ja tankarna går verkligen upp och ned hela tiden. Jag försöker verkligen hålla mig så lugn jag kan, men det är svårt. Hur var det nu, tar du progesteron? Jag tar Utrogestan så jag har börjat bli ganska svullen och spänd om magen, allra helst kvällstid.

Jamen du, då säger vi två fortsatta graviditeter efter den 10:e eller hur! Jag tar cyklogest 3 ggr om dagen, Fragmin injektion på kvällen och Trombyl på morgonen och sedan typ 100 vitaminer. Har aldrig hört talas om Utrogestan men det finns ju lite olika progesteron preparat. Förut har jag tagit Lutinus, fy. Och Fragmin sprutorna, inte kul, hat ett blå märke lika stort som en halv handflata på magen. Ja stackars mage, min är med svullen. Tänk vad vi får kämpa, på alla möjliga vis.
  • Steeph
    Frida123123 skrev 2021-12-18 11:57:08 följande:

Jamen du, då säger vi två fortsatta graviditeter efter den 10:e eller hur! Jag tar cyklogest 3 ggr om dagen, Fragmin injektion på kvällen och Trombyl på morgonen och sedan typ 100 vitaminer. Har aldrig hört talas om Utrogestan men det finns ju lite olika progesteron preparat. Förut har jag tagit Lutinus, fy. Och Fragmin sprutorna, inte kul, hat ett blå märke lika stort som en halv handflata på magen. Ja stackars mage, min är med svullen. Tänk vad vi får kämpa, på alla möjliga vis.

Jaaa det tycker jag verkligen.

Aha okej, ja Cyklogest har jag hört talas om. Utrogestan tar jag också 3 gånger per dag. Det är en liten tablett man för upp, och de kladdar nästan ingenting, det är riktigt skönt. Trombyl tar jag också varje morgon. Nej men fy håller tummarna för dig och mig <3
  • senapp
    IVF2021 skrev 2021-12-18 00:51:52 följande:

Det är ett helt annat tempo, ja! Från att jag kontaktade kliniken till första besöket för inskrivning var nog 2 veckor och från det besöket till behandlingsstart var det inte ens en vecka. Jag ångrar SÅ otroligt mycket att vi inte började privat direkt. Kostar mycket, ja. Men för min hälsas skull vore det värt det. Nu har jag ju ändå försök kvar i regionen som brinner inne, bättre hade varit att köra privat direkt och vända sig till regionen sen istället.

Det enda som är tacksam för den utdragna processen är mitt hus som sakta börjar bli allt finare ;)

Fattar det! Men det vet man ju inte innan. Även om man hör många historier såklart.

Mysigt med fint hus ändå <3
  • tedlin
    senapp skrev 2021-12-19 08:13:48 följande:

Fattar det! Men det vet man ju inte innan. Även om man hör många historier såklart.

Mysigt med fint hus ändå <3

Tack IVF2021 och senapp för tips och erfarenheter. Tröstande att höra. Så här i efterhand ångrar jag att jag vände mig till regionen och inte gick privat direkt. Det låter som en helt annan värld!

Jag har ganska oregelbunden cykel så jag fick ändå första lediga tid för nästa behandling, tyvärr är den först v10. Dvs väntetid på 13 veckor. Men, eftersom min cykel är just oregelbunden finns ingen garanti för att det kommer bli v10, det beror på när min blödning kommer och när det finns ledig tid. Det gör mig väldigt stressad att min fasta punkt att sikta på och planera efter inte alls är särskilt fast. Jag ska prata med min läkare i mellandagarna, jag fick en snabb tid, vilket innebar 3 veckor efter min förfrågan om läkarbesök när FET:en inte blev något. 3 veckor för att få ställa sina medicinska frågor känns som en evighet. Ska bland annat höra om vi kan göra något för att få min cykel mer förutsägbar och igen fråga om nästa steg. Har ännu inte hört vad de ordinerat, om de ens har funderat över det än.

Jag upplever att det är hjälpsamt för mig att få skriva av mig här, även om jag låter gnällig. Kram på er
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021