• Inalina

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Frida123123 skrev 2022-03-22 17:52:42 följande:

    Jag hoppar in här ibland dom gubben i lådan :). Varit på rutinultraljudet och allt ser perfekt ut! Tänka sig att det kunde gå såhär bra på den 5:e insättningen och efter 2 missed abortion. Snart Halva graviditeten avklarad! Mår rätt bra, förutom tröttheten och en förändrad kropp som man behöver vänja sig vid dagligen. Beräknad förlossning 14/8. Håller tummarna för er andra i er resa för att få barn


    hej! vad härligt att höra att RUL såg bra ut, då har man verkligen kommit en bit på vägen, stort grattis!Skrattande är så glad för din skull att det äntligen blev eran tur!
    då ligger du bara 3 v efter mig om jag räknat hyfsat rätt ;) spännande tider framåt när du får känna bebisen mer o mer. Tog ni reda på kön också? Kram!
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-03-26 07:12:01 följande:

    Inte varit in på ett tag och ser att Jill92 plussat. Härlig överraskning! Grattis! Hoppas du får må bra men ändå känner dig gravid. 

    Och skönt Inalina, Emma1b och Frida123123 att era små utvecklas som de ska och växer till sig. Hoppas ni får må bra i era graviditeter!

    Always choklad: Kan vara bra att utreda din ev blödningsbenägenhet. Jag håller också på att utredas ( har kraftiga blödningar vid mens och haft problem i samband med kirurgiska ingrepp) och vissa kan få missfall pga det så det kan vara bra att utreda ur en fertilitetssynpunkt. 


    Var snäll mot dig, inte konstigt du kan känna dig nedstämd när någon annan har en bebis. All kamp du sliter med tar ju, och din saknad och längtan gör sig påmind.

    Hoppas ni hittar vilken klinik som känns bäst för er nu och att ni kan komma igång när ni önskar. Tungt när kriget sätter stora hinder. 


    I väntan på äggdonator gjorde jag ändå ännu ett IVF försök. Min läkare har haft hopp eftersom jag alltid fått få men fina embryon. Fick denna gång bara ut tre ägg men det gav ett toppembryo även denna gång. Och jag plussade! Men, två dagar senare var testerna negativa och när jag slutade med lutinus kom blödningen. Så jäkla tungt och trist. Allt slit och alla pengar i sjön. Är ganska bitter över att vara själv. Hade jag haft spermier kanske jag kunnat bli gravid hemma men utan spermier är det svårt. Inseminationer är för låg chans och IVF blir så dyrt och slitigt när en bara får till ET och aldrig till frys.  Får försöka tänka vad som ger störst chans till barn, och kanske är mina ägg av dålig kvalite att det ändå gett fler missfall. Sörja och ta nya tag. Jag hoppas de snart har en donator till mig. Är less på att kämpa och längtar efter att denna kamp tar slut en dag.


    Hej vännen, åh kan knappt föreställa mig efter allt man har gått igenom att äntligen få ett plus efter allt kämpande! så otroligt orättvist när man då inte får behålla den otroliga känslan och få rida på vågen. Jag kan förstå att man känner sig bitter och sviken och även lurad (av både sin egen kropp och att det inte bara ska få fungera liiite åt ens eget håll för en gångs skull i denna processen!) 

    Jag håller verkligen tummarna för att de hittar en donator snart, jag kan nog rekommendera min klinik i Prag, Gennet heter den om du skulle vilja se dig om efter donator om det tar för lång tid på din klinik, jag tycker bemötandet vart bra och de verkar duktiga på ÄD. Jag förstår att insemination känns som för låg chans, beundrar alla här inne som tar nya tag gång efter gång, till slut ska det lyckasHjärta
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-03-29 15:41:58 följande:

    Hej
    Idag hade jag mitt första möte med Instituto Bernabeu på Mallorca
     
    Det kändes bra. De har typ samma approach som Olga. Verkar bara gå lite snabbare där. De har större klinik och mer parallell forskning som bedrivs. Mitt orosmoment om att allt ska gå på 18mån sen stänger de banken så att säga ...de har satt 18 månader för att man inte ska få för sig mitt i processen och resa typ jorden runt. Då måste provningen etc typ startas om, att få veta det känns skönt. Vi får nog veta senare i veckan vilka prover vi behöver ta för att kvala in på deras garantiprogram. Håller tummarna! Innebär lite mer prover på min sambo känns bara rättvist. Har tryckt så många nålar i mig så jag kan dela med mig den bördan lite gladeligen. 


    Hej! Vad skönt att ni kommer framåt med klinik på Mallorca. Känns ju definitvt som ett enklare resmål att ta sig till och det är ju fantastiskt vackert där med!

    Alla kliniker (i alla fall utomlands) vill att man har prover som är MAX 12 mån gamla när man börjar hos dem, så drar de ut på tiden måste man ta om allt igen vilket är lite jobbigt såklart. Det har jag fått göra flera gånger...

    Håller tummarna att ni 'kvalar' in på garantiprogrammet :) Förstår känslan också att mannen behöver synas mer under lupp - det är ju helt otroligt med alla tester och invasiva ingrepp, undersökningar som vi kvinnor ska behöva gå igenom i den här processen.. medan mannen behöver lämna typ 1 blodprov och 1 spermaprov (ev 2) och that´s it! Om ni kvalar in, när får ni då börja tror du?
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-03-30 21:27:08 följande:
    Ja, sorgen kommer ta sin tid att hantera. Alla drömmar och allt kämpande som inte blev.

    Samtidigt som jag fortsätter kämpa och tror att det en dag kommer ett liv som jag får välkomna till världen.. Tack för tipset. Förstått att många är nöjda med den kliniken. Som ensamstående tror jag inte (men är inte helt säker) att de skulle ta emot mig tyvärr. Alternativen blir färre som ensamstående och begränsas ytterligare av att jag vill ha en öppen donator.

    Men, dagens glädje: Min klinik ringde mig idag och erbjöd mig en donator. Så nu är bollen äntligen i rullning. Jag har ingen direkt koll på något om behandling och tidsplan. Men just nu spelar det ingen roll. Det kommer lösa sig tids nog. Och jag kan samtidigt som jag sörjer också känna hopp inför att jag nu får större chans att lyckas! 
    Ja just det förlåt, de är lite restriktiva i Tjeckien, tror t.o.m. man ev måste vara gifta sedan en tid tillbaka, glömde helt bort det.
    Men låter ju fantastiskt att kliniken ringde!! Vad spännande att du är igång, vet du om det vanligtvis är FET som de kör då eller får man tillbaka ett färskt embryo? Känns som att det är mkt som ska tajmas in om det är i en färsk cykel men allt går juFlört Vad spännande!! Lite skönt också att du slipper äggplock och de jobbigaste grejernaGlad! stor kram!
  • Inalina
    Sanathalie skrev 2022-04-04 15:59:43 följande:

    Hej allesammans!
    Så fint att se att den här tråden tågar på, med allt från fina hejarop, sorg, tröst och lycka Hjärta Det är en ofattbart svår resa på så många sätt.

    Vi påbörjade vår Ivf i slutet av förra året, fick sex st fina femdagars-embryon till frysen och har gjort två återföringar i simulerad cykel med progynon och lutinus men inget av de två tog sig.
    Vi valde att pausa en månad eftersom jag inte mådde bra av alla hormoner och har sedan trackat ägglossningen med stickor för att göra en ny åf i naturlig cykel efter rekommendation från kliniken.
    Problemet är att igår och idag är jag som mest fertil enligt stickan och åf blir då på lördag eller söndag men kliniken har inte öppet på helger vilket för mig låter helt sanslöst! För hur kan man driva en sådan verksamhet utan att kunna anpassa efter sina patienters cykler? Jag har sedan innan inte så mycket förtroende kvar för kliniken av olika anledningar och det här spädde bara på mina redan dåliga känslor vilket känns så trist.
    Hur ser det ut där ni går? Har jag missförstått detta och är det så att de flesta har verksamheten stängd på helger?
    Enligt kliniken ska jag behöva ta progynon ändå för att styra när vi kan planera återföringen. 
    Jag känner mig så frustrerad över allt det här.

    Ha en fin måndag allihop Hjärta


    Hejsan! ja det är en fin tråd Hjärta låter som någon annan skrev, fantastiskt att ni fick så många fina embryo till frysen! Jag kan tänka mig att din klinik har gjort stimulerad cykel i första hand om de inte är öppna på helgerna, det låter logiskt då man kan styra det lite mer.

    Utomlands gör de oftast inte alls naturliga FET-cykler för det är för svårt att tajma in och blir en onödig stress för patienten, jättetråkigt att höra att du håller på att tappa förtroende för kliniken dock :(
    jag har nog tyvärr inte så många tips och råd att ge, förutom att kanske fortsätta med stimulerade cykler för att slippa stressen över helger. Stor kram{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-04-21 17:37:38 följande:
    Sådär nu är vi igång!
    Bokat två ej återbetalningsbara biljetter????
    Drar till Alicante nästa veckoslut för fördjupad sperma-analys. Blir första utlandsresan på lääääänge!
    Så kul!
    hej!! åh så bra, och hur mysigt som helst med en helg i AlicanteSolig det är ni värda, njut av resan nu! kram!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-04-24 16:43:30 följande:
    Hej 
    Ja det känns riktigt bra faktiskt börjar kännas att man är igång nu snart på riktigt igen. Planen ser ut som så att vi skall vara på plats i Mallorca 3juni, 6e äggplock. Sen ska vi tillbaka dit i mitten av juni. Vi har plockat ut typ hela juni i semester. 
    Ja jag håller alla tummar och tår givetvis! Ni skulle ju stanna på Mallis ett par veckor och bara njuta om ni ändå tagit ut semesterSolig Lycka till nu i helgen! kram!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-05-02 15:25:26 följande:

    Så tillbaka från Alicante. Nu får vi vänta 2 veckor typ på provsvar från spermaprovet. Vi kände oss väl omhändertagna var en påkostad klinik där alla gick omkring i kostym. 


    hej! skönt att ni kände er väl omhändertagna och att allt verkar ha gått bra! hoppas ni kunde njuta lite på plats också, gjorde de inga tester alls på dig denna gången?
    Kram!
  • Inalina
    Frida123123 skrev 2022-05-04 18:38:22 följande:
    Hej Inalina! Du måste vara rätt långt gången nu, kan det vara vecka 29-30 kanske :). Kul. Själv är jag i vecka 25+2 idag. Allt går toppen. Var hos bm igår, och allt var normalt. 
    hejsan! 
    japp v 30 idag :) vad skönt att höra att allt går bra för dig, här är det också bra, så länge jag inte mår illa så känner jag inte att jag har så mkt att klaga på ;) och det slutade i v 17-18 typ;)

    jag går hos gynekolog varannan vecka då jag har lite riskgraviditet med mkt sammandragning etc (men det hade jag även förra gången) så roligt att få se den lille på ultraljud ofta ;)
    Kram!
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-05-04 20:56:58 följande:

    Frida123123: Härligt att veckorna går och det börjar närma sig för er! 

    Always choklad: Segt att behöva göra sånt detektivarbete. Hoppas du hittar alla provsvar tillslut! Det är dumt att inte allt syns lätt i journalen på 1177. Får du begära ut dem i papper från olika ställen då? Skönt att ni kände er bra omhändertagna på kliniken. Gott inför nästa resa. 

    Här känner jag mig så olycksförföljd. Var till gyn idag, på eget initiativ bara för att se att allt såg bra ut då jag vid sista IVFen hade ovanligt tjock slemhinna, sedan blev jag ju gravid och fick missfall. Idag hittade de en polyp i min livmoder. Så där gick planerna på den första insättningen med ett donerat ägg upp i rök. Istället skickades remiss till hysteroskopi för borttagande av polypen. Oklart hur lång väntetid det är. Fy fan vad jag är less på alla udda saker som händer ( har genomgått en generisk undersökning och en konisering under dessa år som försökare) som om inte försöken i sig är en kamp..


    hej vännen, ja det är tufft med motgång efter motgång när man bara vill bli gravid! det är ju ganska vanligt att man får en polyp eller att en äggblåsa blir kvar och inte spricker etc efter ägglossning/IVF, jag har haft så flera gånger och oftast försvinner de ju vid nästa mens. Jag har faktiskt fått göra en insättning en gång trots att de hittat en liten polyp men de menade på att det skulle försvinna av sig själv, och jag BLEV gravid den gången och fick min dotter. Kanske var den så liten att det inte skulle göra någon skillnad..

    Jag tycker det är lite konstigt att de skickar en remiss direkt istället för att kolla om 4 v igen om den är borta? nu har ju inte jag all info, och kanske har du en polyp som de kan se direkt behöver tas bort. 

    Jag har också tagit bort en polyp med hysteroskopi/titthålsundersökning innan vi började med IVF men den hade då setts under flera år på ultraljud. (har även gjort konisering - så jag vet vad du går igenomHjärta

    Stor kramHjärta
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-05-04 20:35:41 följande:

    @Inalina
    Nä inga prover på mig denna gång.
    Jag håller däremot på att leta mig galen på att få resultat från mammografi och cellprov. Inte varit lätt i Sverige får man det nämligen endast med personnummer och resultat ej datum? Man måste verkligen vara ihärdig och lite av en detektiv, jättekonstigt. Kommer få intyg på mailen och via brev där detta står. Har kvar vad min blodgrupp är ingen verkar veta var man kan få tag på den och på 1177 står det att den är tagen men ej vidimerad..väntar nu att de ska ringa åter imorgon då de ej återkom idag som det var sagt.

    Därefter kvarstår min sambos blodgrupp samt hans karotyp då de kollar kromosomförändringar i blod som jag förstått. Just nu står det på hans 1177 att läkare tittar på det då vi begärt journal från hans del av vår missfallsutredning. Inte lätt att få veta sina egna uppgifter om sin egen hälsa...


    ah jag känner igen det där detektiv-arbetetet! jag har bott i lite olika länder innan vi flyttade till schweiz och har också behövt de där intygen att skicka till olika kliniker att man exempelvis vart vaccinerad mot allt möjligt etc etc eftersom mina blodprover inte visar detta. men trägen vinner ;) Jag som trodde att Sverige var så enkelt då man har tillgång till sina journaler online via 1177 (det finns inte i andra länder vad jag vet!)

    ang blodgrupp fick jag åka in snabbt som ögat och ta ett sånt prov efter ett tidigt MF innan jag fick min dotter så att det inte visade sig att man var RH negativ eller hur det nu var. nu för tiden går jag alltid omkring med min blodgrupp (på ett kort) i plånboken;)

    Jag har också behövt ringa olika arkiv i en stad jag bodde innan i sverige då jag gjorde en konisering för 15 år sen och min klinik ville veta utfallet etc på den med, suck! så det är OTROLIGT mkt grejer runtom man ska fixa hela tiden, för att inte tala om att tajma in alla flygtider och att försöka hålla sig frisk vid ev äggplock och återföringar, man får ju stresspåslag av bara tankenFörvånad
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-05-31 23:49:52 följande:

    Nu i Mallorca! 24 grader varmt och jag har en kyl på rummet så min menopur ej kokar. Var riktigt varmt innan vi satte på Aircond. Imorgon får jag träffa min doktor irl för första gången. 


    gud så härligt med mallorca!! ligger kliniken i Palma? hur var det att träffa läkaren? är det bestämt med ÄP på fredag? Solig
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-06-02 10:18:00 följande:

    @Inalina och @Kronärtskocka
    Ja nu är det klart att det blir på fredag 09:00 vi tog decapeptyl igår kväll 0,2mg och ikväll ska sambon dricka en dekokt Zitromax 1000mg, nån form av antibiotika ifall han skulle gå å bära på nått. 
    Var lite knivigt med decapeptylen men vi löste det glasampuller man skall bryta av..
    Flygresan gick bra och jag informerade redan i inscheckningen om min medecin för att de kanske kunde varsko säkerhetskontrollen, väl där ville de endast se storleken på behållarna för vätskan, ej intyget trots att jag proppsade på det. 
    Känns bra här på plats, sambon fick första gången vara med på ett ultraljud och både äggen och slemhinnan såg perfekt ut. De hade typ en stor skärm uppsatt på väggen där man såg allt tydligt i detalj, behövde ej se på nån liten skärm.  Idag har jag sprutledigt och är nog den enda dagen jag kan bada, sen kan jag bara svalka armar och ben typ som jag fötstått. Har smörjt in mig topp till tå! Väntar nu i telefonkö på banken så jag kan göra betalningen. 


    Ok så skönt att ha allt klart och bara kunna slappa på stranden nu då, fint att äggen ser bra ut :) 
    visst blir du sövd vid ÄP nu? det har jag alltid blivit och det har gått jättebra! jag har också flugit med en massa sprutor men det har aldrig vart något problem eller att någon frågat (kanske kan de inse att det är lite känsligt också...?) 
    ja de är inte så pigga på att man badar efter ÄP tyvärr så lite taskigt när man är på ett så badvänligt ställe som Mallorca... stort lycka till i morgon, skriv när du vet du allt har gåttGlad
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2022-06-02 16:42:33 följande:

    @always choklad: vad spännande med äggplock imorgon! :) Är planen fortfarande dubbel stimulering? Typiskt att du inte får bada efter idag. Ta ett dopp och njut! Håller tummarna. 


    Hej Clemmentina, hur är det med dig, vad är er plan nu framöver?{#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-06-03 17:21:20 följande:

    @Inalina, @Kronärtskocka, @Snöoväder
    Nu är äggen uttagna, jag blev nedsövd så skönt! De tog även en biopsi i livmodern, ett litet vävnadsprov. De var mycket förvånade att man ej blir nedsövd i Svergie då det ju gör ont? Jag har en vän som endast fått alvedon inte ens smärtstillande via dropp..

    Vi kommer köra igång igen på måndag med utrogestran 200mg kapslar ett form av progestron som man sväljer samt 300ml Menopur. Jag har svarat väldigt bra på menopuren, över förväntan. Som de förklarat i dimman efter jag vaknade upp idag kan man stimulera äggstockarna 3ggr under en cykel och hämta ägg från dem. Ofta kan man få fler andra gången då den gamla stimuleringen påverkat de äggfoliklar som varit för små och hämta nu plus att de utsätts för en ny stimulering. 

    Idag/ikväll ska jag vila och bara ta en kort prommis för att äta något. Imorgon kan jag leva som normalt men i sakta tempo. 

    Ultraljud nästa vecka på Torsdag får vi se hur äggstockarna svarat. 


    hej! vad skönt att äggplock är klart, men som sagt det brukar inte vara så jobbigt när man ändå blir nedsövd och kan därför inte ligga och spänna sig under tiden :) jag förstod nog inte riktigt, ska du göra ett ÄP till? nu direkt efter? hur länge tar man Menopur då? vad spännande, aldrig hört om det förfarandet tidigare, hoppas det funkar! Är du hemma i Sverige nu eller stannar ni plats några veckor då? 

    Kram!!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-06-12 16:46:05 följande:
    Hej ja en har de frysit ner nu å magen bötjar vara klar för rond 2. Imorrn ska vi på koll och se hur de växt. Var på en koll torsdag förra veckan då vi börjat stimulera mån då var de på tok för små men koll för att se att några fanns där och det gjorde det. 
    hejsan! hur har det gått? 
  • Inalina
    Frida123123 skrev 2022-08-15 21:17:09 följande:

    Kapar tråden lite :). Jag har varit aktiv i tråden tidigare och gjorde ett inlägg för en tid sedan där jag delade med mig att jag var gravid efter 2,5 års försök med ivf. Är över 40 år och  då kan det bli lite knepigare. Efter misslyckade försök och 2 missfall så ledde denna sista insättning till ett barn. I torsdags föddes vår son, 3,7 kg, 50 cm lång. Helt bedårande söt! Efter misslyckad igångsättning blev det sedan ett halvt akut kejsarsnitt som gick bra ändå. 


    Nu hemma efter en vecka på sjukhus. Helt overkligt. Nu börjar nya utmaningar med amning, sömnlöshet :). Men självklart värt det! En dock övergångsfas, från att vara gravid till nu mamma:). Jag känner till ett flertal av er i tråden och önskar er ALL LYCKA med denna process. Ge INTE upp! Jag hejar på i bakgrunden! 


    hej! stort grattis till sonen! Hjärta så underbart att han äntligen är här, så efterlängtad! Jag fick också min son på 3,7 kg den 21 juli! allt gick fort denna gången (var ju andra barnet) och det var sjukt häftigt då jag fick föda honom i en förlossningspool. (kan varmt rekommendera!!) 

    jag önskar så stort lycka till till er andra i tråden, ser att flera ruvar/sätter igång just nu{#emotions_dlg.flower} ni är så starka allihopaSolig stor kram från mig!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2023-01-31 20:12:26 följande:

    Hej 
    Var ett tag sedan nu.
    Jag är gravid i V12+6
    Nipt var bra och normalt.
    Rutinultraljudet var normalt, rätt antal armar och ben m.m
    Nästa vecka berättar vi för nära och kära.

    Känns helt underbart och skrämmande och fantastiskt på samma gång. Kommer nog fasa för varje ultraljud men nu är största risken över. En stor milstolpe.

    Är ett litet pyre därinne, otroligt men sant. 


    Men åååååh så glad jag blir!!! Hjärta stort stort grattis, blir tårögd av att läsa att du äntligen är gravid och kommit så långt. vad härligt att höra att du får må ganska bra också, jag gick in på tråden här lite på vinst o förlust och hoppades att någon av er hade plussat nu äntligen. njut nu och blicka framåt,
    ett riktigt litet mirakel!!  stor kramSolig
  • Inalina
    Jill92 skrev 2024-03-18 12:04:47 följande:

    Hej jag var aktiv för två pr sen. Här kommer en liten solskenshistoria som kanske kan va hoppfull för nån som trillar in i tråden.


    Vi gjorde tre försök som inte lyckades, efter sista försöket hade vi ett mycket dystert samtal med läkaren som i princip gav brsked om att våra embryon var av för dålig kvalite för att det ska va värt att fortsätta med ivf. Så himlq ledsen var jag. 


    MEN! Efter bara två veckor fick jag mitt första pluss i livet! Och ett och ett halvt år senare blev vi gravida med vår andra dotter. känns helt otroligt med tanke på hur säker läkaren var på att avråda oss vidare. 


    kramar till er alla


    Wow stort grattis till två små flickor, så fantastiskt!! Låter lite som min historia där kliniken tyckte vi skulle köra ÄD om det skulle vara lönt att lägga våra pengar, och när jag skulle starta min sista IVF (efter att ha bestämt mig ändå för att köra en gång till med egna ägg) så blev jag gravid naturligt!

    han är vårt lilla mirakel som springer runt och är 20 mån gammal nu :) tänk som det kan gå :) Kram!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021