• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • joy85
    Sofia95 skrev 2021-06-13 21:07:37 följande:

Joy85, jag tror att jag missförstod din fundering. Jag kollade dessutom upp novofem nu och det räknas ju som bioidentiskt. Om du undrade över risker så tror jag inte att du behöver vara orolig. Däremot så behöver man ju bara medicinera om man upplever besvär som påverkar en i vardagen. Jag hade inte behövt börja med östrogen, jag hade inga besvär mer än psykiska spärrar. Jag läste att brist på östrogen kunde ge torra slemhinnor och som från en dag till nästa upplevde jag problem med det, men jag tror det bara var i mitt huvud. Jag ångrar det i efterhand.

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag könnt att de vet väll vad de pratar om mennefter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....mennde vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....
  • joy85
    joy85 skrev 2021-06-13 21:37:22 följande:

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag kännt att de vet väll vad de pratar om men efter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....men de vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....

Och tack för svar och all info:)
  • Sofia95
    joy85 skrev 2021-06-13 21:37:22 följande:

Tänker definitivt på risker, har ätit dem i 10 år vilket nu verkar ganska konstigt för.mina äggstockar har ju fungerat fram tills nu även om de inte producerat ägg som de "borde". Så tänkte mest på risken för tex cancer ...min gynekolog säger att det finns risker för hjärt och kärlsjukdomar och neskörhet om jag inte äter dem så för.mig verkar det vara lite som pest eller kolera....varför jag inte tagit tag inget tidigare är för att jag könnt att de vet väll vad de pratar om mennefter att ha åkt på.ek hel del niter inom läkarvård (vi har även en fantastisk sådan) så känner jag att om det fanns någon Chans att sluta äta dem och kanske att det inte hade så.mycket påverkan ( då jag aldrig haft några klimakteriet besvär alls) så ville jag gärna sluta....mennde vill att jag ska äta dem.minst 20 år till....

Ja, så sa de till mig också. Östrogen är ju viktigt för oss. Mår du bra av novofem? Jag tänker att riskerna för cancer inte ökar nämnvärt av underhållsdos, eftersom du då bara äter en dos som ska göra att du kommer upp i normala nivåer. Däremot tror jag inte det är bra att hålla på med stimuleringar i fertilitetsbehandling under längre tid, då det är mycket högre nivåer. Jag gjorde misslyckade stimuleringar som bara fick avbrytas i nästan sju månader innan jag lyckades bygga slemhinna. Det känns som mycket hormoner i "onödan", samtidigt var jag ju tvungen att testa mig fram vad som fungerade för mig och nu i efterhand var det ju värt det alla gånger.
  • joy85
    Sofia95 skrev 2021-06-14 09:18:46 följande:

Ja, så sa de till mig också. Östrogen är ju viktigt för oss. Mår du bra av novofem? Jag tänker att riskerna för cancer inte ökar nämnvärt av underhållsdos, eftersom du då bara äter en dos som ska göra att du kommer upp i normala nivåer. Däremot tror jag inte det är bra att hålla på med stimuleringar i fertilitetsbehandling under längre tid, då det är mycket högre nivåer. Jag gjorde misslyckade stimuleringar som bara fick avbrytas i nästan sju månader innan jag lyckades bygga slemhinna. Det känns som mycket hormoner i "onödan", samtidigt var jag ju tvungen att testa mig fram vad som fungerade för mig och nu i efterhand var det ju värt det alla gånger.

Nej det är ju förvisso sant, kommer fortsätta äta dem jag har ju aldrig mått dåligt av dem eller haft några klimakteriebesvär så antar att det vore dumt att äventyra om de nu fungerar bra. Hur går det i rean resa? Du har inga tabletter för att stimulera nu?
  • Sofia95
    joy85 skrev 2021-06-14 22:15:23 följande:

Nej det är ju förvisso sant, kommer fortsätta äta dem jag har ju aldrig mått dåligt av dem eller haft några klimakteriebesvär så antar att det vore dumt att äventyra om de nu fungerar bra. Hur går det i rean resa? Du har inga tabletter för att stimulera nu?

Jag har precis slutat med alla mediciner utom levaxin och trombyl (är i v13). Jätteläskigt att trappa ner och sluta, kändes som att förstöra allt! Såklart skönt nu att slippa, men jag är väldigt nervös inför vårt ultraljud som är nästa vecka. Planerar ni att återföra de ni har kvar i frysen? :)
  • Lumila

Hej alla!

Idag hade vi vårt första möte med läkaren på Olgakliniken via skype. Hon rekommenderade kombinerat paket med max 2 IVF försök med egna ägg och sen ÄD.

Och det är väl så vi tänkt också. Eller egentligen tänkte vi testa ett IVF och sen ÄD. Nästa möte ska vi meddela vilket paket vi vill köra på och när vi vill köra igång. 

Men alltså det här med va((in. Ta eller inte ta. Jag vet inte! Han har tänkt ta, men jag är inte lika säker. Olgakliniken rekommenderar, eftersom det är de allmänna rekommendationerna, men beslutet är mitt eget.

Det skulle ju så klart underlätta med tanke på resor och sånt. Men jag är så rädd att det kan ställa till med något för min fertilitet eller till och med våra framtida barn.

Hur tänker ni?

• Sofia95
    Lumila skrev 2021-06-15 12:56:48 följande:

Hej alla!

Idag hade vi vårt första möte med läkaren på Olgakliniken via skype. Hon rekommenderade kombinerat paket med max 2 IVF försök med egna ägg och sen ÄD.

Och det är väl så vi tänkt också. Eller egentligen tänkte vi testa ett IVF och sen ÄD. Nästa möte ska vi meddela vilket paket vi vill köra på och när vi vill köra igång. 

Men alltså det här med va((in. Ta eller inte ta. Jag vet inte! Han har tänkt ta, men jag är inte lika säker. Olgakliniken rekommenderar, eftersom det är de allmänna rekommendationerna, men beslutet är mitt eget.

Det skulle ju så klart underlätta med tanke på resor och sånt. Men jag är så rädd att det kan ställa till med något för min fertilitet eller till och med våra framtida barn.

Hur tänker ni?

Hej! Vad härligt att höra att er process fortlöper, jag hoppas innerligt att Olga har lösningen för dig <3

Om du har Facebook så finns en grupp som heter "Embryo och äggdonation-frågor" där det just nu pågår livliga diskussioner kring just vaccinering före återföring och under graviditet...
  • Wonderstruck
    Lumila skrev 2021-06-15 12:56:48 följande:

Hej alla!

Hur tänker ni?

Har gjort ÄD och är gravid i v.36. Tog min andra spruta med vaccin igår. Har inte märkt av något förutom lite ömhet runt stickstället båda gångerna. Bebis mår prima (har gjort flertalet UL efter första sprutan). Så jag säger ta. Jag resonerade som så att bebis får antikroppar samtidigt som jag förhoppningsvis undviker förtidig förlossning, långvarig sjukdom och att i värsta fall dö. Det verkar som många tycker att det finns för lite forskning men samtidigt är kunskapen om covid och dess påverkan på graviditet liten. Jag känner mig trygg i mitt beslut, hoppas du kommer fram till en lösning som känns bra för dig och lycka till på Olga.
  • pixie78

Nu har vi fått sätta in ett embryo! Vi blev insläppta vid gränsen till Finland igår och embryot överlevde tinandet idag. Snacka om 1000 kg av axlarna alltså. Imorgon ska jag ta den där gonapeptylsprutan. Den ska tydligen hjälpa till att hålla slemhinnan fin. Fick även embryo glue denna gång. 

På tal om vaccin eller inte resonerade vi som så att jag ville ta båda doser i god tid innan insättningen. Så jag fick min andra dos för 2 veckor sedan. I och med ivf:en klassades jag som fas 3 riskgrupp och fick första redan i april (vid den tidpunkten rekommenderade man ju inte att gravida skulle ta den). Nu har ju rekommendationerna ändrats. 

Sofia95 - så underbart att du kommit så långt i graviditeten! Jag håller alla tummar för ett lyckat ultraljud nästa vecka! :)

• Livskamraten

Hej på Er :) vi fortsätter kämpa på här och äntligen kom den vanliga mensen igång, och omgång 2 nu. Fick den igår. Ringt kliniken för att få sätta igång m progynon, ringde efter de stängt igår, pratat in meddelande och mailat. Men ingen hört av sig. Ringde idag igen, . Hur långt kan det gå in i veckan när man kan ta progynon, ?¿ kanske får avvakta en menstruation till,. Japp är lite frustrerad, men kan ju inget annat göra än att vänta att de ska ringa.

Era erfarenheter och positiva inlägg, ja alla inlägg förstås hjälper mig att behålla hoppet. Glädjer mig med era graviditeter <3

Svar på tråden Äggdonation 2021