• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Sofia95

Ja, att få ut medicinerna är inte alltid det lättaste. Inte ens i Sverige med svenskt recept. Nu när man bara får ta ut för 3 månader åt gången har det varit problematiskt för mig att få ut medicin för att kunna äta "normal" 3 mån dos progynon på 3 veckor..

Men stort lycka till på måndag nu!!

Jag använder också både progynon och Estrodot i kombination. Jag tar inte upp progynon, hade velat ta bort dem helt och köra enbart plåster, men det fick bli en kompromiss ;)

• Lumila
    Sofia95 skrev 2021-04-30 16:18:06 följande:

Ja, att få ut medicinerna är inte alltid det lättaste. Inte ens i Sverige med svenskt recept. Nu när man bara får ta ut för 3 månader åt gången har det varit problematiskt för mig att få ut medicin för att kunna äta "normal" 3 mån dos progynon på 3 veckor..

Jag använder också både progynon och Estrodot i kombination. Jag tar inte upp progynon, hade velat ta bort dem helt och köra enbart plåster, men det fick bli en kompromiss ;)

Men om läkaren skrivit ut en särskilt hög dosering måste väl farmaceuten anpassa sig till den och ge ut enligt receptet?? Låter ju väldigt märkligt annars!
  • Sofia95

Lumila skrev 2021-04-30 19:07:53 följande:

Men om läkaren skrivit ut en särskilt hög dosering måste väl farmaceuten anpassa sig till den och ge ut enligt receptet?? Låter ju väldigt märkligt annars!

Det kan man tycka. Det beror lite på vad läkaren skriver på receptet. Hon brukar skriva "enligt tidigare ordination", för att de inte ska ifrågasätta doseringen, men ibland kollar de maxdos på fass och räknar därefter. Jag har blivit nekad flera gånger faktiskt.. minst besvär brukar det vara att hämta ut via apotea, de har bara krånglat en enda gång :)

Hur länge ska du äta kortison?
  • densomväntar
    Sofia95 skrev 2021-04-29 08:12:09 följande:
    densomväntar skrev 2021-04-28 19:57:26 följande:

Hej alla, hade FET idag med två femdagars blastocyster. Är peppad och livrädd på samma gång, så försöker hålla hjärnan och kroppen sysselsatt nu. Vi fick testdag om 2v men visst borde jag kunna testa nästa fredag (inför helgen) och få ett hyfsat säkert svar? Då är det rd9, som sagt med femdagars odlade embryon.

Tar nu dagligen 20 mg prednisolon, 1+2 tabl Progynon, 75 mg trombyl, folsyra, Lutinus x3 och Estradot-plåster. Jag hoppas det är receptet på ett plus.

Stort tack!! <3

Jag hoppas innerligt att det går vägen för dig också nu!! Ja, du borde kunna se resultat nästa rd9 med ett femdagars. Jag ville testa tidigare, för jag läste att det är vanligt att embryon fäster men hinner släppa igen mellan dygn 9-13 (rd4-8 med en blastocyst?). Jag tror det var det som hände oss förra försöket. Men det är ju också väldigt knäckande att testa för tidigt och bli ledsen i onödan om det faktiskt tagit sig.. Jag var helt förkrossad andra dagen jag testade, för då tyckte jag att strecket va? ännu svagare än första dagen, men jag hade fel.

Din medicinering är väldigt lik min, så den låter garanterat som framgång ;) vad har du för styrka på Estradot? Så himla spännande med två embryon!!
    Å jag hoppas att det är så! Rd5 idag, känns heeeeelt hopplöst och deppigt och kört. Ilar i "mensmagen" och lite lätt illamående, men allt är ju lutinuskänslor. Suck. vi har alltid fått 2 embryon tillbaka i vår 8åriga ivf-historia pga mina missfall och svårigheter att bli gravid, så det är nog tyvärr inte så spännande som det låter haha. 

Jag vet inte styrka på Estradot? En blågrön förpackning.. kanske 100 mikrogram/24h?
  • densomväntar
    Lumila skrev 2021-04-30 14:44:34 följande:
    Åh så spännande! Håller verkligen tummar och tår nu! Hjärta

Ska du ta 20 mg prednisolon hela tiden?

Jag började med prednisolon idag och ska ta 20 mg de tre första dagarna och fr.o.m. FET inkommande måndag 10 mg /dag.

Intressant att du tar både Progynon OCH Estradotplåster. (Båda är ju östrogen.) Hur starka är de båda preparaten du tar?
    Tack! Det här är det värsta jag vet, "ruvardagarna". Mår fysiskt illa och pendlar SÅ mellan hopp och förtvivlan. Min man håller på bli tokig på mig....

Jag har trappat upp Prednisolonet till 20 mg och ska ta det tillsvidare, vet inte hur länge ifall jag blir gravid. Jag kombinerar progynon och estradot pga haft dåligt svar på bara plåstren. Tar 6 mg progynon/dag och plåstren tror jag är på 100 mikrogram/24h.
  • Sofia95
    densomväntar skrev 2021-05-03 09:39:24 följande:

Å jag hoppas att det är så! Rd5 idag, känns heeeeelt hopplöst och deppigt och kört. Ilar i "mensmagen" och lite lätt illamående, men allt är ju lutinuskänslor. Suck. vi har alltid fått 2 embryon tillbaka i vår 8åriga ivf-historia pga mina missfall och svårigheter att bli gravid, så det är nog tyvärr inte så spännande som det låter haha. 

Jag vet inte styrka på Estradot? En blågrön förpackning.. kanske 100 mikrogram/24h?

Ja, det låter som 100mg estradot.

Jag tycker att dina symtom verkar lovande? Jag tänkte likadant, att det kunde vara biverkningar av medicinerna för mig, men får du biverkngar av dem? Annars tänker jag att du ska se dem som positiva tecken! Ruvningen är så påfrestande, men håll ut! Heja dig!!
  • Myntan
    Sofia95 skrev 2021-04-27 11:23:59 följande:

Jättemycket tack allihop <3 <3 det betyder massor!

Myntan, klinikens testdag brukar vara 2v efter insättning. Ja, jag fick ett väldigt svagt (men ändå tydligt) positivt på rd7, men det beror också på hur många dagar embryot är vid insättning. Vi hade FET av en 5 dagars blastocyst. Jag använde stickor från testlagret (20-pack för 139kr).

Stort lycka till vid er insättning! (Fredag var det va?)

Och Lumila, härliga nyheter! Följer dig med spänning!

Grattis! Vilken lycka!!! <3

Japp, nu ruvar jag sen i fredags. FET av en femdagars blastocyst. Helt overkligt spännande!

Det är första gången och försöker att inte hoppas för mycket, men efter insättningen på väg hem till Sverige igen kände jag mig helt euforisk. :) Är så tacksam över denna möjlighet!

Tänkte testa på söndag hemma om inte mensen kommit och sen vill kliniken att jag tar ett blodprov på tisdag för att få säkert besked. De förklarade att det ibland kan visa negativt på hemtest även om det är positivt men att det inte brukar visa fel åt andra hållet iaf. :)
  • Livskamraten
    Sofia95 skrev 2021-04-24 09:46:58 följande:

Jag hade testdag från kliniken igår och lyckan att få meddela dem att jag är gravid. Känns helt otroligt, jag är liksom mållös. Jag började testa på rd7 och sedan har jag testat varje dag för att jag varit livrädd att strecket skulle försvinna. Men det är kvar och har blivit starkare för varje dag. Nu ber jag för att det stannar och går hela vägen <3 <3 kram till er!

Åh vad härligt att höra!! Håller alla tummar o tår ~ vilken känsla <3
  • densomväntar

Jag fick ett plus på stickan idag. Jag är.. gravid? Herregud. 5 år sedan sist, andra graviditeten på 8 år. Det känns så otroligt sjukt. Delmål ett avklarat, nu väntar bara hundra delmål till innan det f ö r h o p p n i n g s v i s kommer en januaribebis... shit...

• Sofia95
    Livskamraten skrev 2021-05-06 20:31:44 följande:

Åh vad härligt att höra!! Håller alla tummar o tår ~ vilken känsla <3

Stort tack <3 Jag hoppas att du är igång igen snart och att det då går hela vägen! <3
Svar på tråden Äggdonation 2021