• Fia92

    Mormor hemma med barnet innan start på förskola. Fördelar? Nackdelar?

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn i mitten på april och börjar nu fundera kring föräldraledighet. Vår tanke är att skola in henne på förskola januari 2023 (då är hon 20-21 månader). Vi vill gärna försöka spara lite föräldradagar och skulle därför kunna få hjälp av min mamma. Hon är då nybliven pensionär och bor på samma gata. Tanken är i sådana fall att hon kan vara hemma 1-2 månader i slutet, innan inskolningen på förskola.

    Tar jättegärna emot tankar kring detta upplägg. Vad ser ni för fördelar och nackdelar?

  • Svar på tråden Mormor hemma med barnet innan start på förskola. Fördelar? Nackdelar?
  • Anonym (Ja)
    Fia92 skrev 2021-01-10 20:52:40 följande:

    Tack för alla bra tips!

    Att dela lite med mormor låter som en väldigt bra idé, i alla fall under en period när jag är hemma. Vet dock att min arbetsgivare är emot att man jobbar några dagar i veckan. De som går ner i tid är tvungna att jobba mån-fre men kortare dagar. Men de kanske inte kan säga något om det om man är föräldraledig?

    Gällande att spara på mormors krafter så skulle det bli ganska korta dagar hos henne. Min sambo börjar tidigt och slutar tidigt så mormor skulle kanske behövas 7:30-14:00 ungefär.

    Vi ska fundera på hur vi lättast sparar dagar under det första året. Mormor går i pension någon gång mellan juli och november i år så lite stöttning kan vi få i slutet av året.


    Fia92 skrev 2021-01-10 20:52:40 följande:

    Tack för alla bra tips!

    Att dela lite med mormor låter som en väldigt bra idé, i alla fall under en period när jag är hemma. Vet dock att min arbetsgivare är emot att man jobbar några dagar i veckan. De som går ner i tid är tvungna att jobba mån-fre men kortare dagar. Men de kanske inte kan säga något om det om man är föräldraledig?

    Gällande att spara på mormors krafter så skulle det bli ganska korta dagar hos henne. Min sambo börjar tidigt och slutar tidigt så mormor skulle kanske behövas 7:30-14:00 ungefär.

    Vi ska fundera på hur vi lättast sparar dagar under det första året. Mormor går i pension någon gång mellan juli och november i år så lite stöttning kan vi få i slutet av året.


    Läs föräldraledighetslagen. Det skall utgöra en allvarlig störning för verksamheten om de ska kunna neka dig ledighet. Så nej du bör inte ha problem att ta ledigt.

    Räkna på dagarna så att ni inte tar för mycket föräldrapenning första året. Och tänk på att ni gärna vill ha 96 dagar sparade när barnet fyller 4 för att sedan använda till lov eller förkorta dagar, istället för att gå ner i arbetstid.
  • Anonym (Johanna)

    När mitt barn var litet behövde jag ofta barnvakt av mina föräldrar för att kunna jobba obekväm arbetstid, jag tänkte att det var positivt för barnets relation till dem. Allt gick jättebra men de fick en sådan betydande roll i barnets liv att jag själv hamnade på sidan av. Allt var mormor och morfar, ville dit hela tiden och grät hysteriskt varje gång vi skulle hem. Det släppte efter ett tag när besöken inte blev så frekventa, men det gjorde fruktansvärt ont och jag ångrar fortfarande det beslutet (inget som påverkar oss idag).

  • Anonym (Johanna)

    När mitt barn var litet behövde jag ofta barnvakt av mina föräldrar för att kunna jobba obekväm arbetstid, jag tänkte att det var positivt för barnets relation till dem. Allt gick jättebra men de fick en sådan betydande roll i barnets liv att jag själv hamnade på sidan av. Allt var mormor och morfar, ville dit hela tiden och grät hysteriskt varje gång vi skulle hem. Det släppte efter ett tag när besöken inte blev så frekventa, men det gjorde fruktansvärt ont och jag ångrar fortfarande det beslutet (inget som påverkar oss idag).

  • nnnnnnnn
    Fia92 skrev 2021-01-10 20:52:40 följande:
    Tack för alla bra tips!

    Att dela lite med mormor låter som en väldigt bra idé, i alla fall under en period när jag är hemma. Vet dock att min arbetsgivare är emot att man jobbar några dagar i veckan. De som går ner i tid är tvungna att jobba mån-fre men kortare dagar. Men de kanske inte kan säga något om det om man är föräldraledig?

    Gällande att spara på mormors krafter så skulle det bli ganska korta dagar hos henne. Min sambo börjar tidigt och slutar tidigt så mormor skulle kanske behövas 7:30-14:00 ungefär.

    Vi ska fundera på hur vi lättast sparar dagar under det första året. Mormor går i pension någon gång mellan juli och november i år så lite stöttning kan vi få i slutet av året.
    Som tidigare redan sagt, det är ovanligt att inte få "sin vilja igenom" när man tar FL eftersom arbetsgivaren måste påvisa att det inte bara är krångligt eller inte optimalt utan de måste bevisa att det är i princip omöjligt för verksamheten att anpassa sig till dina önskemål.
    De enda jag vet som AG fått igenom är en som ville jobba dag, som nattvakt... Det gick inte (såklart). Arbetsgivaren hade ganska lätt att visa att det inte gick att arbeta som nattvakt under dagtid utan att skada verksamheten...

    Så är man FL kan man (inom rimliga gränser) bestämma väldigt exakt hur man vill jobba och hur man vill vara FL.

    Sparar dagar under första året gör man bäst genom att dra ner på alla utgifter under det året.
    Kolla om ni måste amortera på lån. Eller om ni iallafall kan dra ner summorna under detta år.
    Kolla om ni har sparande pengar som ni kan ta av om det krisar.
    Kolla över ALLA utgifter ni har, kan ni byta försäkringsbolag eller förhandla ner era försäkringskostnader? Elkostnader? Abonnemang/prenumerationer? Behövs de ens? Matkostnaden - kolla tex "mat under tian" och passa på att ändra era matvanor. Bil? Måste ni ha det? Hur lite kan man köra? Nöjen? Vad hinner/orkar man med? Något att dra ner på? Gymkort? Har ni det? Behövs det? Hinner ni dit? Kan man avsluta det? osv.
    Gå igenom precis varenda utgift ni har under ett par månader och diskutera, avsluta, ändra villkoren osv.
  • isabelle81

    Låter fint. Vi jobbar båda deltid och behöver på så vis inte använda förskola alls. Vår dotter blir nu 20 mån. Synd bara vi inte gjorde lika med de andra tre men vi hade inte samma tänk och möjligheter tyvärr... Tiden de är små är kort.

  • Ebo88
    Fia92 skrev 2021-01-10 15:07:27 följande:

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn i mitten på april och börjar nu fundera kring föräldraledighet. Vår tanke är att skola in henne på förskola januari 2023 (då är hon 20-21 månader). Vi vill gärna försöka spara lite föräldradagar och skulle därför kunna få hjälp av min mamma. Hon är då nybliven pensionär och bor på samma gata. Tanken är i sådana fall att hon kan vara hemma 1-2 månader i slutet, innan inskolningen på förskola.

    Tar jättegärna emot tankar kring detta upplägg. Vad ser ni för fördelar och nackdelar?


    Vi har en dotter på 13 månader och jag ska snart börja jobba.

    Min mamma gick i förtidspension och hon ska ha hand om Stella på dagarna. Min mamma är pigg och aktiv och har många vänner med barnbarn som ofta är hemma med sina barnbarn någon dag i veckan.

    Tanken är att mamma ska gå på öppna förskolan, gå ner på bibliotek och träffa sina vänner men även bara ha mysig kvalitetstid med sitt barnbarn.

    (Nu under rådande pandemi så blir det nog inte så mycket social kontakt om inte utomhus etc)

    När Stella sedan är 3.8år så ska hon börja på förskola men gå kortare dagar. Jag lämnar henne innan jobb och mamma (mormor) hämtar vid 14-15. Vissa dagar ska hon få äta mellanmål på förskolan.

    Jag och min sambo har även många vänner med barn i olika åldrar och Stella har många kusiner hon har träffat så jag är inte orolig över att Stella inte ska få träffa och leka med andra barn. Och som sagt, nu under pandemin så känns det ok.
  • Anonym (...)

    Vi tog inga föräldrardagar det första året. När barnet var över 1 år tog vi ut 5/vecka och kunde leva länge på det.

  • Brumma

    Min äldsta "skolades in" hos sina farföräldrar första året, dvs vi träffades ofta och mycket. Jag åkte även ofta hem till dem för att få sova ngn timme eftersom sonen bara sov i 30minutersperioder.. då fanns jag till hands men de kunde ha sonen själva i runmet bredvid

    När det blev dags för oss föräldrar att arbeta båda två (sonen var ett år ca) fick vi inte plats på förskola förrän tre månader senare, farmor och farfar erbjöd sig att ta honom dagtid och sedan fortsatte de tills han var tre år :)

    Under första året (alltså när han var 1-2 år) var jag föräldraledig en dag i veckan och min man en av de andra dagarna, dvs sonen var hos farmor o farfar tre dgr i veckan.

    Andra året var han fyra dagar i veckan hos farmor o farfar och en dag (med övernattning) hos sin morfar.

    När förskolan väl började vid 3 års ålder gick han 15h (fördelat på tre dagar i veckan) och var sedan antingen henma med mig (föräldrakedig med barn nr två) eller hos sina far - morföräldrar.

    Att ha kunnat ge barnen (och öven våra föräldrar) förmånen att knyta så starka band har vi aldrig någonsin ångrat. Barn behöver nära relationer med andra närstående vuxna, utan föräldrarnas "översyn", och har man far-morföräldrar som vill och orkar ha barnen tycker jag inte man ska tveka en sekund :)

    Jag hade tom funderat på om din mamma vill ha henne längre än de tre månaderna... det är en tid som aldrig kommer åter, och förskolan hinns med ändå.

  • Anonym (Stackars mormor)
    Ebo88 skrev 2021-01-11 12:25:05 följande:

    Vi har en dotter på 13 månader och jag ska snart börja jobba.

    Min mamma gick i förtidspension och hon ska ha hand om Stella på dagarna. Min mamma är pigg och aktiv och har många vänner med barnbarn som ofta är hemma med sina barnbarn någon dag i veckan.

    Tanken är att mamma ska gå på öppna förskolan, gå ner på bibliotek och träffa sina vänner men även bara ha mysig kvalitetstid med sitt barnbarn.

    (Nu under rådande pandemi så blir det nog inte så mycket social kontakt om inte utomhus etc)

    När Stella sedan är 3.8år så ska hon börja på förskola men gå kortare dagar. Jag lämnar henne innan jobb och mamma (mormor) hämtar vid 14-15. Vissa dagar ska hon få äta mellanmål på förskolan.

    Jag och min sambo har även många vänner med barn i olika åldrar och Stella har många kusiner hon har träffat så jag är inte orolig över att Stella inte ska få träffa och leka med andra barn. Och som sagt, nu under pandemin så känns det ok.


    Hoppas innerligt att mina barn inte skulle föreslå att jag skulle ta hand om barnbarn på heltid i flera år. Låter som en mardröm. Varför skaffar ni ens barn om ni ska dumpa dem på en förälder som redan har gjort sitt med den biten,
  • Ebo88
    Anonym (Stackars mormor) skrev 2021-01-12 14:46:14 följande:

    Hoppas innerligt att mina barn inte skulle föreslå att jag skulle ta hand om barnbarn på heltid i flera år. Låter som en mardröm. Varför skaffar ni ens barn om ni ska dumpa dem på en förälder som redan har gjort sitt med den biten,


    Det är inte vi som har gett det förslaget. Det var min mamma. Innan Stella så har vi förlorat två barn och då kände hon att hon inte vill gå förlora tid med Stella eftersom även hon har förlorat två barnbarn.

    Tråkigt att du upplever det som en mardröm men min mamma känner inte som du gör så tack och lov för att min mamma känner som hon gör.

    Sorligt att du beskriver tid med dina barnbarn som en mardröm.
  • Fia92

    Tack för ALL input! Känns som att vi bara behöver sätta oss och fundera på ett upplägg som passar just oss.

    Mormor skulle säkert vilja vara hemma med barnet på heltid flera år (om hon fortsatt är så här pigg) men vi har inga kusiner eller andra barn i närheten i nuläget och jag känner att det är viktigt att hon får träffa kompisar i förskolan. Upplägg med kortare dagar och/eller färre dagar/vecka i förskolan skulle nog kunna bli helt perfekt för oss.

    Även morfar bor i närheten och är pigg. Han jobbar dock fortfarande heltid trots pensionsålder men kommer garanterat också slåss för att få ta hand om sitt enda barnbarn så småningom.

  • Brumma
    Anonym (Stackars mormor) skrev 2021-01-12 14:46:14 följande:

    Hoppas innerligt att mina barn inte skulle föreslå att jag skulle ta hand om barnbarn på heltid i flera år. Låter som en mardröm. Varför skaffar ni ens barn om ni ska dumpa dem på en förälder som redan har gjort sitt med den biten,


    Hoppas innerligt att mina barn VET att jag tycker det vore en självklarhet och en ynnest att ta hand om mina barnbarn i flera år om jag har möjlighet.

    Högst troligt är TS mamma en person som vill vara mycket delaktig i sina barnbarns liv, du är det inte. - alla mönniskor är inte lika vet du.

    Och hon ser det knappast som att hon "gjort sitt" med den biten.., då hade hon knapoast föreslagit det..

    Du vet skillnaden på att dumpa och låta någon vara involverad va?

    Jag är innerligt glad att mina och min mans föräldrar inte är som du.
  • Anonym (Stackars mormor)
    Brumma skrev 2021-01-12 19:50:32 följande:

    Hoppas innerligt att mina barn VET att jag tycker det vore en självklarhet och en ynnest att ta hand om mina barnbarn i flera år om jag har möjlighet.

    Högst troligt är TS mamma en person som vill vara mycket delaktig i sina barnbarns liv, du är det inte. - alla mönniskor är inte lika vet du.

    Och hon ser det knappast som att hon "gjort sitt" med den biten.., då hade hon knapoast föreslagit det..

    Du vet skillnaden på att dumpa och låta någon vara involverad va?

    Jag är innerligt glad att mina och min mans föräldrar inte är som du.


    Man kan vara delaktig utan att passa barn på heltid. Jag är innerligt glad att mina barn inte ens skulle komma på tanken att föreslå något sådant
  • Anonym (Stackars mormor)
    Ebo88 skrev 2021-01-12 17:31:30 följande:

    Det är inte vi som har gett det förslaget. Det var min mamma. Innan Stella så har vi förlorat två barn och då kände hon att hon inte vill gå förlora tid med Stella eftersom även hon har förlorat två barnbarn.

    Tråkigt att du upplever det som en mardröm men min mamma känner inte som du gör så tack och lov för att min mamma känner som hon gör.

    Sorligt att du beskriver tid med dina barnbarn som en mardröm.


    Jag har inga barnbarn än men skulle aldrig i hela mitt liv passa dem varenda dag i flera år. Man har ett eget liv
  • Brumma
    Anonym (Stackars mormor) skrev 2021-01-12 21:23:27 följande:

    Man kan vara delaktig utan att passa barn på heltid. Jag är innerligt glad att mina barn inte ens skulle komma på tanken att föreslå något sådant


    Nu finns det ju gott om mor-farföräldrar som föreslår sådant själva, så det vore nog en bra ide om du slutar påstå att det är deras barn som föreslår det.. ingen här har faktiskt skrivit att de bett sina föräldrar ha barben utan tvärtom har det varit på mor- farföräldrarnas initiativ.

    Mina svärföräldrar föreslog att de skulke ha sonen istället för att han skulle gå på förskola, xa tre dgr i veckan. Min pappa valde att gå ner i tid för att "hinna med sådant som betyder något" - dvs umgås med barnbarn (han hade min äldsta en natt o en dag i veckan sedan strax innan sonen fyllde två), resa, segla, åka motorcykel, gå på konserter och äta goda middagar med goda vänner.

    Bara för att en far-morförälder tar aktiv stor del av sina barnbarns liv innebär det inte att de ÄVEN kan lögga tid och energi på sig själva och sina intressen.

    Självklart kan man vara delaktig i sina barnbarns liv även om man inte har dem "heltid" men jag är övertygad om att relationen blir starkare om man har dem hyffsat ofta utan att föräldrarna är med. Naturligtvis innebär det inte att jag anser att man måste ha dem flera dagar i veckan, men övernattning någon helg i månaden, biobesök, semesterresor, gå till kekplatsen, påta i potatislandet, läsa godnattsagor osv är helt klart något som bygger en relation. Tid tillsammans helt enkelt - hur man lägger upp det är olika.

    Jag tror säkert att dina barn inte skulle föreslå något sådant - jag tror man känner av om ens förälder vill göra sådant med sina barnbarn eller inte.
  • Brumma
    Anonym (Stackars mormor) skrev 2021-01-12 21:25:43 följande:

    Jag har inga barnbarn än men skulle aldrig i hela mitt liv passa dem varenda dag i flera år. Man har ett eget liv


    Ja, för ett eget liv kan man ju inte ha om man umgås med sitt barnbarn några dagar i veckan...

    Du tänker inte att för en del människor är barn och barnbarn en stor del av "ens eget liv"? Och nej, jag menar inte att man inte har ett liv utanför det, tvärtom har mina föräldrar, och svärföräldrar, ett betydligt mer innehållsrikt liv än många andra pensionärer jag känner. De prioriterar bara barnbarnen OCKSÅ, inte istället eller bara.

    Det låter sorgligt att du inte verkar kunna förstå det..
  • Ebo88
    Anonym (Stackars mormor) skrev 2021-01-12 21:25:43 följande:

    Jag har inga barnbarn än men skulle aldrig i hela mitt liv passa dem varenda dag i flera år. Man har ett eget liv


    Ja, man har ett eget liv. Och min mamma har själv valt att tillbringa det livet så mycket hon kan med sitt barnbarn.

    Vad du vill göra me ditt är upp till dig.
  • Elin P

    Låter väl toppen att vara med mormor om det går. Ser inget negativt alls med det. Små barn på 1-2 år har inget eget absolut behov av förskola utan det går lika bra att vara hemma.

Svar på tråden Mormor hemma med barnet innan start på förskola. Fördelar? Nackdelar?