Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

    Får era barn (10-18 år) klä sig så dåligt de vill?

    Minus 15 och snöstorm och högstadiesonen drog iväg utan termobyxor idag. 3 km prommis hem och när jag kom hem låg han ff under täcket och värmde sig :)

    Jag tror bestämt han kommer ta med byxorna imorgon. Men helt ärligt så påminner jag på mellanstadiet men äldre än så borde de lärt sig och annars får de frysa.

  • cosinus
    Pappa2006 skrev 2021-01-19 14:05:41 följande:

    För det första som svar på frågan, nej självklart inte. Jag är vuxen och ansvarig vårdnadshavare. Om jag mot förmodan skulle märka en dag att mina barn inte var klädda efter väderlek och temperatur så skulle jag säga till om det och förvänta mig att de klär sig ordentligt.

    Nu bor vi i glesbygd och en helt underbar sak som jag märkt med det under tiden som ungarna blivit äldre är att (iallafall här hos oss) så klär sig skolungdomen efter årstid. Jag vet inte om det har att göra med att de flesta tillbringar mycket tid med att jaga, fiska, åka skoter och annat som gör att de förstår vikten av att vara ordentligt klädd.

    Jag minns att det var betydligt mer "slappt" när vi bodde i stan. Jag har jobbat med barn och ungdomar i större delen av mitt yrkesliv och jag skulle säga att här där vi bor nu så skulle skolan se det som omvårdnadsbrist och skäl för en orosanmälan om det upprepas att man inte är ordentligt klädd för raster och utedagar. 


    Det är ju djävligt svårt att vara cool blåfrusen och jag tänker att ungar som är vana att vara ute och jaga/fiska och såna saker lär sig att det är ganska skönt att slippa frysa. Men det är också stor skillnad på hur länge barnet ska vara ute. Pratar vi hela dagar i skidbacken så måste de naturligtvis klä sig ordentligt men ska de t ex ta bussen hem efter skolan får de nästan klä sig hur risigt de vill för de kommer inte frysa ihjäl ändå. 

    Mina kids har 3 km hem och det kan man gå utan täckbyxor ner till -25 iaf. Det är inte behagligt för fem öre och de kommer frysa som f-n. Men det är inte farligt och de kommer knappast göra om det i närtid. Så nej jag vaktar inte, de får tänka själv och göra sina egna misstag när vi pratar vardaglig transport till och från skolan.

    Själv har jag gått utan täckbyxor och frusit låren knallröda så många gånger under min tonårstid att jag numera kastar in täckbyxor i bilen om det är kallare än -20. Bara för att vara på lite bättre humör om det skulle hända något med bilen och jag tvingas stå ute/gå hem.

    Sämsta kategorin på kläder efter väder är ändå krogköer. Kanske inte just nu men att köa sig in på uteställen i -25 i typ dansvänliga skor, nylonstrumpor och kort kjol står ganska högt upp på listan över tillfällen man frusit som f-n i ungdomen, och då är man så gammal att föräldrarna definitivt inte har något att säga till om :)
Svar på tråden Får era barn (10-18 år) klä sig så dåligt de vill?