• Anonym (Ossi)

    Ska allt ingå?

    Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

    Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

    Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

  • Svar på tråden Ska allt ingå?
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 20:31:21 följande:
    Det jag menade var att det inte är svårt för mäklaren att veta vad som hör till och inte. Vi ska gå igenom alla papper och se vad som står och vad som sagts, men vi känner oss väldigt lurade av mäklaren som inte förklarat hur sånt här fungerar.

    Vad ni en gång köpte av er hyresvärd när fastigheten ombildades har ingen betydelse. Det är inte det ni har sålt. Ni har sålt lägenheten i det skick den var på visningen. De grejer ni installerat för att höja standarden ingår i köpet.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-14 17:28:49 följande:
    Du tycker inte det är skillnad på en köksö och ett dörrhandtag alltså?
    Jag tänkte på duschmunstycket, som de bytte ut mot ett billigare.

    Jag gissar att köksön såg ut att vara fast, och antagligen ska bedömas vara det, även om den inte var fastskruvad i golvet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Frida) skrev 2021-01-14 18:10:19 följande:

    Jag tänkte på duschmunstycket, som de bytte ut mot ett billigare.

    Jag gissar att köksön såg ut att vara fast, och antagligen ska bedömas vara det, även om den inte var fastskruvad i golvet.


    Jag tänker att även om TS säger att de saker de har tagit med sig inte nämnts specifikt i lägenhetsbeskrivningen så blir det väldigt konstigt att ta med sig dem om de varit fotograferade (och med på visningen).

    Ett kök ser ju helt annorlunda ut utan eller med en köksö. Så det skulle vara intressant att veta om mäklaren verkligen bemödat sig om fotovinklar och foton där köksön inte syns. Eftersom han (enligt TS) visste att de skulle ta med sig den.
  • EnGladPingvin

    Det är alltid bättre att vara övertydlig med vad som ingår eller inte. Efter att några vänner hamnade i en konflikt när de köpte bostad och en massa saker var bortplockade (t.ex. grind, brevlåda, rosor) tog vi det säkra för det osäkra när vi sålde. Allt som vi tänkte ta med oss och som det fanns minsta risk att det skulle kunna uppfattas som att det ingick i affären märkte vi ut med lappar vid visningen. T.ex. en stenbänk i trädgården.

    Det är inte alltid helt tydligt vad som ska ingå. Många tror att det handlar enbart om sådant som är fastskruvat, nämnt i beskrivningen eller finns med på foton. Det stämmer inte helt. Bara för att det finns med på foton ingår det inte och det är saker som inte sitter fast som ingår. Man brukar tala om byggnads- och fastighetstillbehör. Byggnadstillbehör är t.ex. duschkabin, element, persienner, mangel, vitvaror (ej lös mikro el. bänkdiskmaskin), köksinredning, mm. Fastighetstillbehör är sådant som tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Visste ni t.ex. att torkvinda räknas som sådan? Dit räknas även t.ex. lekstuga, sandlåda, stege till sotning, solur, brevlåda, hatthylla, flytbrygga, m.m.

    Om köksön ingår eller ej beror på hur den ser ut. Är det en variant som avviker från övrig inredning i köket och det är tydligt att den är fristående och på hjul skulle jag inte förutsätta att den ingår i köpet. Ser den däremot ut att tillhöra övrig inredning och inte vara enkelt flyttbar är det en helt annan sak. Dusch ingår om inget annat har avtalats och man kan inte byta ut delar, t.ex. munstycke. 

    Det sagt skulle jag ta hjälp av mäklaren. De ska veta vad som gäller.

  • Kjell2
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 15:34:11 följande:

    Har inte fått något svar därifrån än.


    Har ni fått tag på mäklaren? Säg inget till köparen innan ni snackat med mäklaren.
  • Anonym (Love)

    Det jag tycker är mest fascinerande är att man gör ändå rätt stora affärer (får man anta) när man köper och säljer hus och lägenheter, men man tar inte reda på regelverket omkring detta. Man läser inte igenom vad som gäller, varken i lagen, eller ens i kontraktet.


    Hur kan man leka med sin ekonomi på det sättet? 

  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-14 18:24:43 följande:
    Jag tänker att även om TS säger att de saker de har tagit med sig inte nämnts specifikt i lägenhetsbeskrivningen så blir det väldigt konstigt att ta med sig dem om de varit fotograferade (och med på visningen).

    Ett kök ser ju helt annorlunda ut utan eller med en köksö. Så det skulle vara intressant att veta om mäklaren verkligen bemödat sig om fotovinklar och foton där köksön inte syns. Eftersom han (enligt TS) visste att de skulle ta med sig den.
    Det är väl inte särskilt svårt att rulla bort den innan man tar bilderna, tror ts sagt att den hade hjul. 
  • Anonym (Sniket)

    Jag förstår att de är sura, det hade jag också blivit, det känns väldigt snålt och sniket också. Du säger att ni pratat med mäklaren men har ni kollat upp att det står med i papperna? Antigen måste ni skriva en lista eller så går ni igenom det när ni sitter ner så mäklaren kan anteckna. När jag sålde min lägenhet ville jag ta med inredningen i hallen, en hatthylla med matchande skoställ (handgjort av min morfar, i gjutjärn och målat trä inget billigt från Ikea) fastsatta krokar mm väldigt unika saker som höjde standarden. Det stod tydligt med i bilderna i broschyren, i produktbeskrivningen och en lapp fanns uppsatt i hallen under visningen. 

  • Anonym (Sara)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-15 19:26:41 följande:

    Det är väl inte särskilt svårt att rulla bort den innan man tar bilderna, tror ts sagt att den hade hjul. 


    Exakt. Men har mäklaren gjort det?
  • Anonym (Cissi)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-15 19:26:41 följande:
    Det är väl inte särskilt svårt att rulla bort den innan man tar bilderna, tror ts sagt att den hade hjul. 

    TS har bara skrivit att köksön inte var fastskruvad (brukar de vara det?). Det är andra som skrivit om köksöar med hjul.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Cissi) skrev 2021-01-16 09:46:57 följande:

    TS har bara skrivit att köksön inte var fastskruvad (brukar de vara det?). Det är andra som skrivit om köksöar med hjul.
    Är den inte fastsatt kan jag inte komma på något annat än att den har hjul. 
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-15 20:26:12 följande:
    Exakt. Men har mäklaren gjort det?
    Det spelar ingen roll om den är med på bilden eller inte, det var mest en reflektion. 
  • Anonym (Sara)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-16 13:07:42 följande:

    ;Det spelar ingen roll om den är med på bilden eller inte, det var mest en reflektion. 


    För mig spelar det roll. Om köket är fotat med köksön i fokus och kanske med på separat bild så utgår jag från att den ingår. Om inget annat särskilt sägs i beskrivning eller kontrakt alltså om att den inte ingår.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-16 13:15:15 följande:

    För mig spelar det roll. Om köket är fotat med köksön i fokus och kanske med på separat bild så utgår jag från att den ingår. Om inget annat särskilt sägs i beskrivning eller kontrakt alltså om att den inte ingår.


    Det får spela hur stor roll som helst för dig men man måste utgå från verkligheten inte dina åsikter. Det är beskrivningen som gäller fotot har inget med det att göra alls.
  • Anonym (Sara)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-16 15:48:24 följande:

    Det får spela hur stor roll som helst för dig men man måste utgå från verkligheten inte dina åsikter. Det är beskrivningen som gäller fotot har inget med det att göra alls.


    Ok, så fotona spelar ingen roll alltså. Då ska det vara ok att ta med köksön som TS gjorde? Den var ju inte nämnd i beskrivningen. Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att ta med en köksö om den både synts på foton, varit med på visningen och det inte stått skriftligt att den inte ska ingå. Jag hade sett den som en del av köket som det såldes. Men jag har egentligen ingen aning om vad som gäller rent juridiskt eller hur långt mäklarens ansvar sträcker sig. Hoppas TS återkopplar hur det går.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-16 16:53:20 följande:
    Ok, så fotona spelar ingen roll alltså. Då ska det vara ok att ta med köksön som TS gjorde? Den var ju inte nämnd i beskrivningen. Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att ta med en köksö om den både synts på foton, varit med på visningen och det inte stått skriftligt att den inte ska ingå. Jag hade sett den som en del av köket som det såldes. Men jag har egentligen ingen aning om vad som gäller rent juridiskt eller hur långt mäklarens ansvar sträcker sig. Hoppas TS återkopplar hur det går.
    Nej, det är inte okej att ta med den eftersom den INTE nämndes i beskrivningen. Förutsatt att det är en riktig köksö och inte en serveringsvagn räknas det som fast inredning. Ibland hamnar saker som inte ingår på bild för att det kan vara svårt att flytta dem eller för att det ska se bra ut. 
  • Anonym (hur går det?)

    TS- hur har det gått? Har ni fått återkoppling från mäklaren?

  • Anonym (Sara)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-16 19:00:42 följande:

    Nej, det är inte okej att ta med den eftersom den INTE nämndes i beskrivningen. Förutsatt att det är en riktig köksö och inte en serveringsvagn räknas det som fast inredning. Ibland hamnar saker som inte ingår på bild för att det kan vara svårt att flytta dem eller för att det ska se bra ut. 


    Borde vara fast inredning ja, och en del av köket. TS har inte beskrivit den så noga mer än att det var en köksö som inte satt fast.

    Det ska bli hursomhelst bli intressant när TS återkopplar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 08:37:38 följande:

    Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

    Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

    Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?


    Är du kvar TS ?

    Har ni löst problemet med köparen?

    Vad hände med sakerna?
  • Anonym (Jo)
    Egon den stora skrev 2021-01-15 12:18:20 följande:
    Det här påminner ju om dom nötterna som drog upp alla fruktträd och buskar i trädgården innan dom flyttade .
    Jösses
Svar på tråden Ska allt ingå?