• Tommy2

    Samvetsfråga skulle du sätta dina barn i en skola med upp till 90% invandrarbarn om du får välja?

    När man stängde Fisksätraskolan i Nacka flyttades barnen i stället till Igelbodaskolan vilket innebar att många föräldra bytte skola då det kom många elever med invandrarbakgrund en sk "White Flight". Så nu är skolan dominerad av barn från andra kulturer. Så ärligt om det gäller era egna barn hade ni gjort likadant?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Samvetsfråga skulle du sätta dina barn i en skola med upp till 90% invandrarbarn om du får välja?
  • Sven19
    Skogshuggaren skrev 2021-01-19 14:37:49 följande:

    Det har alltid funnits invandrarbarn i varierande mängd i mina barns skolklasser. Från början tänkte jag att det skulle vara bra för mina barn. De skulle få kunskap om och förståelse för andra kulturer, få kompisar med annan bakgrund, vidga sina vyer. Mångkulturen som finns i dagens Sverige skulle bli en självklar del av deras värld.

    Tyvärr har det inte alls blivit så. Fast de har gått i samma klass har de helsvenska barnen och invandrarbarnen inte blivit kompisar, snarare verkar de vilja ha så så lite med varandra att göra som möjligt. Mina barn har ständigt talat om hur stökiga invandrarbarnen är, hur de stör lektionerna, slåss och bråkar. Deras sätt att tala om invandrarbarn (oftast från Mellanöstern och Somalia) visar att de inte alls förstår varandra och helst skulle slippa träffas. Det känns som att mina barn har en mer negativ attityd till invandrare än vi föräldrar.

    Det bådar inte gott för framtidens samhälle...


    En svensk tjej har nog ingenting gemensamt med en muslimsk tjej som går runt i hijab och aldrig får vara ute eller med i fotbollslaget eller åka och simma eller vad det nu kan vara.
  • AnnaSturesson

    Nej det skulle jag inte. Många killar från Mellanöstern har en bedrövlig kvinnosyn och även om det inte är bråk och stök så kommer man komma efter. Detta eftersom invandrare ofta saknar fullständiga kunskaper i svenska och läraren behöver förklara, förenkla och gå sakta fram i alla ämnen.

    Bättre om det är 1 invandrare per klass.

  • fornminne

    Jag skulle inte ha något emot lite blandning, däremot skulle jag inte sätta mina barn i en skola där svenskar var i minoritet. I övrigt beror det på hur skolan fungerar. Vi har dåliga erfarenheter av sk förortsskolor (mycket stök, dålig kvinnosyn mm). Men som flera redan har skrivit finns det andra skolor som är relativt blandade men där fungerar det bra, för det är ordning och reda och där går de ambitiösa eleverna.

  • Spucks

    Jag är själv inte svensk och bor inte längre i Sverige - jag lämnade landet framför allt för att skolorna är extremt stökiga och jag ville inte utsätta mitt barn (då 9år) för detta längre. Dem sista två åren jobbade jag även som lärarvikarie på många olika skolor i området (genom ett bemanningsföretag - friskolor och kommunala skolor). Det fanns skillnader mellan skolor, men alla var stökiga och antalet invandrarbarn spelade ingen roll. Jag var i klasser med nästan 100% invandrarbarn som var hemska och andra som var bland dem minst stökiga. Samma sak med klasser med nästan 100% "infödda" svenskar.


    Om jag kommer flytta till Sverige igen kommer jag välja skola efter att jag har tittat på skolan noga och kommer att välja den som är minst stökig. Jag kommer även välja staden jag flytter till med tanken på skolor, dvs. helst Stockholm, där det finns tyska skolan, eller en stad med en internationell skola.

  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2021-04-13 08:22:28 följande:

    Jag är själv inte svensk och bor inte längre i Sverige - jag lämnade landet framför allt för att skolorna är extremt stökiga och jag ville inte utsätta mitt barn (då 9år) för detta längre. Dem sista två åren jobbade jag även som lärarvikarie på många olika skolor i området (genom ett bemanningsföretag - friskolor och kommunala skolor). Det fanns skillnader mellan skolor, men alla var stökiga och antalet invandrarbarn spelade ingen roll. Jag var i klasser med nästan 100% invandrarbarn som var hemska och andra som var bland dem minst stökiga. Samma sak med klasser med nästan 100% "infödda" svenskar.


    Om jag kommer flytta till Sverige igen kommer jag välja skola efter att jag har tittat på skolan noga och kommer att välja den som är minst stökig. Jag kommer även välja staden jag flytter till med tanken på skolor, dvs. helst Stockholm, där det finns tyska skolan, eller en stad med en internationell skola.


    Ja, mina barn gick i en kommunal skola i ett villaområde med nästan bara barn med helsvensk bakgrund. Alla barn bodde i villor eller radhus och det var inga familjer som hade dålig ekonomi. Men denna skola var  jättestökig och barnen hade en massa problem trots sin priviligierade bakgrund. Jag var med ibland i skolan, heldagar, och blev chockad över hur många barn betedde sig.  Vi bytte sen till en friskola och mina barn älskade den nya skolan. Mamma, här är det lugnt och bra på lektionerna sa mina barn. Rektorn var aktiv och lärarna mycket engagerade, 
  • PH76

    För mig så är det inte själva invandrartätheten som är ett problem utan den möjliga konsekvensen av dålig integration.

    Med det sagt så skulle jag aldrig sätta min barn i någon skola eller område med någon typ av märkbart stök, vare sig från svenskar, finnar, kineser, eller invandrare från mellanöstern/Afrika.

    Jag tycker mycket om det fria skolvalet, även om vissa påstår att det skapar segregation bland skolorna. Jag säger, vänta bara och se vad som händer om det tas bort, då kan vi prata om att öka boende segregationen, mångfalt jämfört med nu.

  • Spucks
    Anonym (Mamma) skrev 2021-04-13 08:31:24 följande:
    Ja, mina barn gick i en kommunal skola i ett villaområde med nästan bara barn med helsvensk bakgrund. Alla barn bodde i villor eller radhus och det var inga familjer som hade dålig ekonomi. Men denna skola var  jättestökig och barnen hade en massa problem trots sin priviligierade bakgrund. Jag var med ibland i skolan, heldagar, och blev chockad över hur många barn betedde sig.  Vi bytte sen till en friskola och mina barn älskade den nya skolan. Mamma, här är det lugnt och bra på lektionerna sa mina barn. Rektorn var aktiv och lärarna mycket engagerade, 

    Det var precis i en sådan område - villaområde utanför stan, nästan 100% helsvenska med enskila få immigranter från västra länderna inströdda, men sina perfekter genomsnittliga villor med svenska flaggan övanför dörran, sina perfekta genomsnittliga 1,9 barn och sina perfekte golden retriever - där jag hade en av mina värsta upplevelser. Det var inte den stökigaste skolan, men det berodde nog på att det bara var en lågstadie skola och det blir värre ju äldre barnen blir (dem sista månaderna sa jag till bemanningsföretaget att de inte behöver ringa mig mer om det handlar högstadiet ... pengarna var helt enkelt inte värt vad jag behövde utsätta mig för där). Det var inte heller svårast för mig, eftersom i lågstadiet hade jag aldrig barnen själva, jag bara assisterade den vanliga personalen. Men barnens attityder var skrämmande.
    Jag bara kommer ih
    åg en sak, men jag vet att det var flera sådana händelser under dem ~3 dagar jag var där: ett barn gjorde någonting under rasten som han absolut inte fick göra (slog någon eller kastade sten eller något åt det hållet). Jag var i närheten, därför kallade jag till barnet att jag vill prata med honom och blev helt enkelt ignorerat flera gånger. Han gick någon cm förbi mig utan att bry sig i det minsta. Jag höll honom lätt i armen för att stoppa honom (och ja, visst får man göra det!), då tittade han på mig med en blick som om han kommer att ta fram en kniv skär av mig halsen och sa med passande röst "Du rör mig inte!" ... det hjälpte honom inte såklart, jag förklarade att jag har allt rätt att rör vid honom om det behövs och sedan pratade jag med honom om vad han gjorde. Men det var ändå skrämmande, för jag tänkte om detta barnet är såhär vid 6-7år, hur kommer han blir som ungdom? 
    Och som sagt, det var vanlig med s
    ådana attityder i den skolan.


    PH76 skrev 2021-04-13 09:26:29 följande:

    För mig så är det inte själva invandrartätheten som är ett problem utan den möjliga konsekvensen av dålig integration.

    Med det sagt så skulle jag aldrig sätta min barn i någon skola eller område med någon typ av märkbart stök, vare sig från svenskar, finnar, kineser, eller invandrare från mellanöstern/Afrika.

    Jag tycker mycket om det fria skolvalet, även om vissa påstår att det skapar segregation bland skolorna. Jag säger, vänta bara och se vad som händer om det tas bort, då kan vi prata om att öka boende segregationen, mångfalt jämfört med nu.


    Jag tror inte heller att det fria skolvalet skapar segregation, eftersom friskolar är ju lika gratis som kommunala skolor. Det är nog hellre bostands"systemet" som ställer till med problem. Det räcker inte med att skolor blir blandade, det är ju en liten del av livet och då bara för barnen. Hela livet måste "blandas", och där måsta man börjar med var folk bor.

  • PH76
    Spucks skrev 2021-04-13 10:10:41 följande:
    Jag tror inte heller att det fria skolvalet skapar segregation, eftersom friskolar är ju lika gratis som kommunala skolor. Det är nog hellre bostands"systemet" som ställer till med problem. Det räcker inte med att skolor blir blandade, det är ju en liten del av livet och då bara för barnen. Hela livet måste "blandas", och där måsta man börjar med var folk bor.

    Men du kan ju aldrig styra var folk ska bo, det måste alltid finnas 100% valfrihet i det. 
  • Spucks
    PH76 skrev 2021-04-13 10:25:05 följande:
    Men du kan ju aldrig styra var folk ska bo, det måste alltid finnas 100% valfrihet i det. 
    Det finns ingen valfrihet om många bara ha råd med att leva i några få områden. Och det skapar segregering - inte genom tvång, men genom brist på möjligheter.
  • PH76
    Spucks skrev 2021-04-13 10:36:03 följande:
    Det finns ingen valfrihet om många bara ha råd med att leva i några få områden. Och det skapar segregering - inte genom tvång, men genom brist på möjligheter.
    Alternativet är "Social housing" likt det de har i UK, extremt stigmatiserande för de som blir placerade på det sättet. Men kanske bra i långa loppet, jag har inte sett någon studie på det långsiktiga resultet.
  • Spucks
    PH76 skrev 2021-04-13 10:46:41 följande:
    Alternativet är "Social housing" likt det de har i UK, extremt stigmatiserande för de som blir placerade på det sättet. Men kanske bra i långa loppet, jag har inte sett någon studie på det långsiktiga resultet.

    Det finns inte bara "social housing" i UK, det finns i många länder. Jag bor i Wien och "vår" social housing tas oftas som bra exempel på bostadspolitik .... trots att det finns många problem även här, och trots att det såklart även finns segregering här. Fast så extremt som i Sverige är nog ingenstans här, inte ens i närheten.
    Och man blir inte placerade heller, man ansöker och kan s
    åklart avslå en lägenhet.
    Det finns även en sorts bostadsrätt, men priserna är (för det mesta) lägre än i Sverige. Dem bostaderna f
    år tillskått från staten när dem byggs och dem som bor där betala en andel av byggskostnader och en lägre ränta än i "vanliga" lägenheter. Priserna variera, beroende på hur mycket tomten och byggden kostade (det påverkas såklart även på hur mycket gemensamme utrymmen som finns). Vad hyran beror på vet jag inte. Jag själv fick en av dem billigare - jag betalade 12000? (alltå ungefär 120 000 SEK) som min bidrag och betalar lite över 400? i hyran (3 rum, 72m² plus balkong).


    I området där jag bor finns även många kommunale bostäder (="social housing", där betalar man inget för att flytta in och har en lägre hyra än på den privata marknaden), eftersom under en av högtiderna av det sociala byggnandet var "mitt" område inte särskilt tätt bebott, det fanns alltså mycket plats. Samtidigt finns många nyare bostadsrätter, som är dyrare än min, nyare rådhus och flera områden med villor, som finns sedan länge (dvs. dem fanns innan an började bygga mer). Det gör området väldigt blandad, och det är många områden i standen som är såhär.


    Genom att se till at det finns bostäder som fattig folk har råd med överallt i staden, minskar man segregeringen. 

  • PH76

    Det du skriver låter bra, men det föresätter en fungerande hyresmarknad och den kommer vi inte ha på väldigt länge i Sverige.

Svar på tråden Samvetsfråga skulle du sätta dina barn i en skola med upp till 90% invandrarbarn om du får välja?