• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Citronsaft
    Limeblad skrev 2021-01-23 11:42:43 följande:

Fattar nog inte riktigt vad du menar. Om omplacering är nödvändigt kommer ju någon ny få rekryteras till ts nuvarande tjänst.

Anonym (Mo) skrev 2021-01-23 15:16:48 följande:

Arbetsgivaren "jagar" ju ts för att hon ska göra sitt jobb som hon är anställd för. Inte för att hon är den enda i världen som kan göra jobbet. Ts kan ersättas av någon annan och det gjordes säkerligen under hennes föräldraledighet. Det är varken konstigt eller dubbelmoral.

Läser ni ens tråden innan ni svarar!?

Ts skriver "Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna."

Så åter igen! Hur ska han omplacera henne när han i samma stund jagar henne för att hon är den enda som kan utföra sitt jobb!?
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 00:25:33 följande:

Ts skriver "Jag skulle vilja ha det så. Men de säger dem att det är bara jag som är insatt i verksamheten och känner kunderna så det inte går att anställa vikarie för det här. Det finns två till som skulle kunna göra det men det ena har inte utbildning för sådana arbetsuppgifter och det andra jobbar bara halvtid och hinner knappt med sina egna."

Så åter igen! Hur ska han omplacera henne när han i samma stund jagar henne för att hon är den enda som kan utföra sitt jobb!?

Förstår du inte det. Arbetsgivaren menar att det inte bara går att sätta in en vikarie tillfälligt för att ts är sjuk ibland. Det krävs att man har rätt utbildning och sätter sig in i verksamheten. Om ts blir omplacera kommer man rekrytera en ny person med rätt kompetens som får sätta sig in i jobbet. Precis som man gör om någon säger upp sig.
  • Citronsaft
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-24 07:41:25 följande:

Förstår du inte det. Arbetsgivaren menar att det inte bara går att sätta in en vikarie tillfälligt för att ts är sjuk ibland. Det krävs att man har rätt utbildning och sätter sig in i verksamheten. Om ts blir omplacera kommer man rekrytera en ny person med rätt kompetens som får sätta sig in i jobbet. Precis som man gör om någon säger upp sig.

Nej det gör han ju inte alls. Det är vad DU menar. Arbetsgivaren menar det han sagt och så som han sagt det till TS. Om han hade menat så som du säger så hade han ju inte jagat TS utan fokuserat på att lära upp en vikarie.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:09:42 följande:

Nej det gör han ju inte alls. Det är vad DU menar. Arbetsgivaren menar det han sagt och så som han sagt det till TS. Om han hade menat så som du säger så hade han ju inte jagat TS utan fokuserat på att lära upp en vikarie.

Nej det hade han inte. Ts är anställd för att göra jobbet. Chefen kan inte anställa en vikarie som ska jobba ibland, när ts råkar bli sjuk eller vabbar. Det fattar du väl själv.
  • Citronsaft
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-24 08:21:06 följande:

Nej det hade han inte. Ts är anställd för att göra jobbet. Chefen kan inte anställa en vikarie som ska jobba ibland, när ts råkar bli sjuk eller vabbar. Det fattar du väl själv.

Om han inte kan leva med att TS är sjuk eller vabbar och jobbet är ogjort så JO då får han lära upp en vikarie och erbjuda denne en annan tjänst också inom företaget. Det fattar du väl själv.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-24 00:25:33 följande:

Jag har svarat på principfrågan. När du skrivit felaktigheter att vissa saker inte går. Att de är olagliga punkt.
  • Anonym (Mo)
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:29:22 följande:

Om han inte kan leva med att TS är sjuk eller vabbar och jobbet är ogjort så JO då får han lära upp en vikarie och erbjuda denne en annan tjänst också inom företaget. Det fattar du väl själv.

Så fungerar det ej. Dessutom jobbar TS i kommunen inte på ett företag.
  • Citronsaft
    Limeblad skrev 2021-01-24 08:29:47 följande:

Jag har svarat på principfrågan. När du skrivit felaktigheter att vissa saker inte går. Att de är olagliga punkt.

Det ÄR olagligt att omplacera TS eftersom orsaken skulle komma på tal som anledningen. Det är diskriminering och fog för att anmäla arbetargivaren. Så det enda du gjort egentligen är att skriva saker som inte gäller i TS fall.
  • Citronsaft
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-24 08:34:26 följande:

Så fungerar det ej. Dessutom jobbar TS i kommunen inte på ett företag.

Jo det är precis så det funkar. Precis så det funkar på alla andra arbetsplatser! Vad är det du inte förstår?

Same shit men ok, komunnen.
  • Limeblad
    Citronsaft skrev 2021-01-24 08:35:18 följande:

Det ÄR olagligt att omplacera TS eftersom orsaken skulle komma på tal som anledningen. Det är diskriminering och fog för att anmäla arbetargivaren. Så det enda du gjort egentligen är att skriva saker som inte gäller i TS fall.

Du skrev sjukdom i ditt svar vilket jag kommenterade på.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem