• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (soc)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-22 22:36:22 följande:
    Ingen ska behöva säga upp sig pga vabb och sedan gå på soc, ingenting annat än sjukt
    Nej men jag hade inga barn. Så mina anledningar var helt andra. (ptsd) Och hade inte ens hälften av den frånvaro ts har. Det är orimligt att vara borta en dag i veckan från sitt arbete också, om det blir så 4-5 dagar varje månad.

Men det borde väl ändå vara lika för alla oavsett om man valt att skaffa ungar? Om man presterar likvärdigt på jobb förstås.
  • Anonym (Be)
    Anonym (soc) skrev 2021-01-25 05:55:48 följande:

Nej men jag hade inga barn. Så mina anledningar var helt andra. (ptsd) Och hade inte ens hälften av den frånvaro ts har. Det är orimligt att vara borta en dag i veckan från sitt arbete också, om det blir så 4-5 dagar varje månad.

Men det borde väl ändå vara lika för alla oavsett om man valt att skaffa ungar? Om man presterar likvärdigt på jobb förstås.

Så om man är sjuk ska man också säga upp sig? Du vet att det finns dem som är borta fem dagar per månad pga mensvärk? Tre dagar pga migrän?

Vi har ett skyddssystem i Sverige som vi betalar för genom skatten. Det skyddsystemet finns tillför att skydda den som är sjuk. Du får naturligtvis säga upp dig om du vill. Men det är helt orimligt från arbetsgivarens sida och hade du i efterhand ändrat dig och drivit detta rättsligt hade det troligt is dömts som att det var arbetsgivaren som på ogiltiga skäl sade upp dig, eftersom de pressade dig till en uppsägning
  • Anonym Katt
    Anonym (Be) skrev 2021-01-23 18:54:41 följande:
    Och inte heller detta är förenligt med lagen. Att skapa nya tjänster för att uppenbart bli av med en person på felaktiga grunder. I ts fall bör det vara lätt att bevisa dessutom
    Det är inte att skapa en tjänst om man ersätter ett uppenbart behov. Behovet kan mycket väl uppstå av att den person som har tjänsten i dagsläget inte är närvarande eller kan sköta sitt jobb i tillräckligt hög grad.
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-25 09:45:50 följande:

Det är inte att skapa en tjänst om man ersätter ett uppenbart behov. Behovet kan mycket väl uppstå av att den person som har tjänsten i dagsläget inte är närvarande eller kan sköta sitt jobb i tillräckligt hög grad.

Fast alltså har du nåhon som helst koll på lagen?

Om de manövrerar bort ts pga frånvaron så är det inte lagligt.

Det är heller inte lagligt att skapa en ny tjänst med hennes arbetsuppgifter med en liten del nytt endast för att få bort henne som specifik person.

Det är inte lagligt att skräddarsy tjänster för att undkomma LAS på det sättet.

Ts kan sköta sina arbetauppfifter men är sjuk och framförallt vabbar. Vilket inte på något sätt är giltiga skäl gör omplacering
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-25 09:45:50 följande:

Och gällande prestation så krävs det grov inkompetens för att kunna bli uppsagd. Detta efter erbjudande om lämplig omplacering.

Vi pratar en underprestion på runt 50%, av den tiden man faktiskt är på arbetet skall tilläggas
  • Anonym Katt
    Anonym (Be) skrev 2021-01-25 10:16:09 följande:
    Och gällande prestation så krävs det grov inkompetens för att kunna bli uppsagd. Detta efter erbjudande om lämplig omplacering.

Vi pratar en underprestion på runt 50%, av den tiden man faktiskt är på arbetet skall tilläggas
    Det är oftast inte jättesvårt att få till. Är man borta för mycket så krävs det generellt alldeles för mycket tid att sätta sig in i vad som hänt på arbetsplatsen medan man varit borta och därmed är det mycket vanligt att folk underpresterar på arbetet då. Generellt är det inte alls lika svårt att åtminstone omplacera folk som många verkar tro här.
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-01-30 21:59:19 följande:

Det är oftast inte jättesvårt att få till. Är man borta för mycket så krävs det generellt alldeles för mycket tid att sätta sig in i vad som hänt på arbetsplatsen medan man varit borta och därmed är det mycket vanligt att folk underpresterar på arbetet då. Generellt är det inte alls lika svårt att åtminstone omplacera folk som många verkar tro här.

Frågan är snarare hur många som är medvetna om sina rättigheter skulle jag vilja säga. Att omplacera en person är inga problem så länge personen i fråga inte själv ifrågasätter. Eller facket heller för den delen.

Kan säga att vårat fackförbund som är ett stort förbund inte har koll på de anställdas rättigheter och diskrimineringsgrunder
  • Anonym (soc)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-25 06:22:32 följande:
    Så om man är sjuk ska man också säga upp sig? Du vet att det finns dem som är borta fem dagar per månad pga mensvärk? Tre dagar pga migrän?

Vi har ett skyddssystem i Sverige som vi betalar för genom skatten. Det skyddsystemet finns tillför att skydda den som är sjuk. Du får naturligtvis säga upp dig om du vill. Men det är helt orimligt från arbetsgivarens sida och hade du i efterhand ändrat dig och drivit detta rättsligt hade det troligt is dömts som att det var arbetsgivaren som på ogiltiga skäl sade upp dig, eftersom de pressade dig till en uppsägning
    Ja du har rätt.

men det får ju finnas en gräns. hur kul är det som småföretagare att anställa någon som verkar skitbra, men sedan får den anställde barn, eller andra ändrade levnadsförhållanden och kommer bara till jobbet hälften av tiden. och småföretagaren har inte råd att betala full lön för någon som jobbar i princip halvtid. Då bör man gå ner till halvtid. 

Jag förstår från båda håll. Jag ägde inget och bodde i hyreslägenhet då, så jag fick soc. Inser att det kan vara svårt för en barnfamilj som har belånat sej och måste sälja allt innan soc kan ge något.
    Men kommer man inte till jobbet så klarar man kanske inte heltid. karln får väl hjälpa ts och hyra in tjänster som barnpassning när barnen är sjuka.
    Alternativt göra uppgifter som går att göra hemma på nattetid eller nåt.
  • Anonym (Be)
    Anonym (soc) skrev 2021-02-01 11:06:59 följande:

Ja du har rätt.

men det får ju finnas en gräns. hur kul är det som småföretagare att anställa någon som verkar skitbra, men sedan får den anställde barn, eller andra ändrade levnadsförhållanden och kommer bara till jobbet hälften av tiden. och småföretagaren har inte råd att betala full lön för någon som jobbar i princip halvtid. Då bör man gå ner till halvtid. 

Jag förstår från båda håll. Jag ägde inget och bodde i hyreslägenhet då, så jag fick soc. Inser att det kan vara svårt för en barnfamilj som har belånat sej och måste sälja allt innan soc kan ge något.

Men kommer man inte till jobbet så klarar man kanske inte heltid. karln får väl hjälpa ts och hyra in tjänster som barnpassning när barnen är sjuka.

Man kanske får göra skillnad på att ts kommer ha det på detta sätt en kort period? Och att ts dessutom inte arbetar för en småföretagare
  • Citronsaft

Ja du har rätt.

Det är fortfarande inte mitt problem som anställd utan företagarens. Anställer du någon får du räkna med att denne blir sjuk eller har sjuka barn. Från väldigt lite till mycket. Det är något man får räkna på/med innan man anställer. Pallar inte företaget det nä då får man lägga ner. Absolut inget jag ska behöva gå ner i arbetstid för.

Nej mannen behöver inte alls hjälpa till. Det är upp till TS och hennes man vad dom har för upplägg. Finns ingen lag som kräver att man ska dela vabben.
  • Jemp

Ja du har rätt.

Ja, arbetsgivare bör vara medvetna om sina anställdas rättigheter. Sen är det ju inte de som betalar vabb, så det blir knappast full lön för 50% arbete.
  • Anonym (Mo)
    Anonym Katt skrev 2021-01-30 21:59:19 följande:

Helt rätt.

I offentlig verksamhet har man t ex sin anställning i en större organisation och det är inte alls svårt att omplacera en person inom samma organisation om personen inte uppfyller arbetets krav, t ex pga mycket hög frånvaro, vilket i de allra flesta fall påverkar arbetsprestationen negativt.
  • Citronsaft

"Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring föräldraledighet finns i Föräldraledighetslagen, den hittar du här och skydd och rättigheter kring egen sjukdom finns i Lag om sjuklön, här och i Lagen om anställningsskydd(LAS), här.

VAB

Lagstiftaren har uppställt en rätt för anställda att vara föräldralediga och i det begreppet ingår även vård av barn(1, 3§). Din arbetsgivare får inte missgynna dig pga att du vårdar barnet och detta är en tvingande skyddsregel(2§). Som exempel räknas missgynnande vid löneutveckling, anställningsförmåner, befordringar och påverkan vid fördelningen av arbetsuppgifter(16§).

Arbetsgivaren riskerar att få betala skadestånd och det som krävs är att du kan visa "anledning att anta" att du fått en sämre behandling pga att du varit föräldraledig(22, 24§). Detta är ett lägre beviskrav än vad som brukar gälla.

Egen sjukdom

Sjuklön

Du har en ovillkorlig rätt till sjuklön från din arbetsgivare de 14 första dagarna(dock med karensdag)och detta kan inte heller avtalas bort(1-3 §). Lagen anger att sjukanmälan ska göras till din arbetsgivare(8§).

Anställningsskydd(LAS)

För att du ska kunna bli uppsagd så krävs det att arbetsgivaren har saklig grund(7§). Det ska göras en avvägning mellan dina och arbetsgivarens intressen och även om du skulle ha en hög sjukfrånvaro så har arbetsgivaren ett långtgående rehabiliteringsansvar. Företaget måste visa att de har gjort allt de rimligen kan för att anpassa arbetet för att en uppsägning ska kunna undvikas och att du trots detta inte kan fullgöra en skälig arbetsinsats. Av vad du beskriver så är omständigheterna inte sådana utan du har bara sporadiskt varit sjuk och saklig grund för uppsägning finns därför inte.

Om arbetsgivaren ändå säger upp dig, trots att godtagbara skäl inte finns, så kan du väcka talan om att uppsägningen ska ogiltigförklaras samt kräva skadestånd(34, 38§).

Sammanfattning

Du får inte missgynnas pga att du är hemma och vårdar ditt barn och du har en lagstadgad rätt till sjuklön när du själv är sjuk. Det är din arbetsgivare som ska ta emot din sjukanmälan och lagen uppställer inte en skyldighet för dig att anmäla till ytterligare personer.

Arbetsgivaren måste också ha saklig grund för att säga upp dig och det krävs mycket för att säga upp en person pga sjukdom. Du kan ha rätt till skadestånd både om du missgynnas pga föräldraledighet eller om du sägs upp utan saklig grund."

• Anonym Katt
    Citronsaft skrev 2021-02-01 12:43:00 följande:

"Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring föräldraledighet finns i Föräldraledighetslagen, den hittar du här och skydd och rättigheter kring egen sjukdom finns i Lag om sjuklön, här och i Lagen om anställningsskydd(LAS), här.

VAB

Lagstiftaren har uppställt en rätt för anställda att vara föräldralediga och i det begreppet ingår även vård av barn(1, 3§). Din arbetsgivare får inte missgynna dig pga att du vårdar barnet och detta är en tvingande skyddsregel(2§). Som exempel räknas missgynnande vid löneutveckling, anställningsförmåner, befordringar och påverkan vid fördelningen av arbetsuppgifter(16§).

Arbetsgivaren riskerar att få betala skadestånd och det som krävs är att du kan visa "anledning att anta" att du fått en sämre behandling pga att du varit föräldraledig(22, 24§). Detta är ett lägre beviskrav än vad som brukar gälla.

Egen sjukdom

Sjuklön

Du har en ovillkorlig rätt till sjuklön från din arbetsgivare de 14 första dagarna(dock med karensdag)och detta kan inte heller avtalas bort(1-3 §). Lagen anger att sjukanmälan ska göras till din arbetsgivare(8§).

Anställningsskydd(LAS)

För att du ska kunna bli uppsagd så krävs det att arbetsgivaren har saklig grund(7§). Det ska göras en avvägning mellan dina och arbetsgivarens intressen och även om du skulle ha en hög sjukfrånvaro så har arbetsgivaren ett långtgående rehabiliteringsansvar. Företaget måste visa att de har gjort allt de rimligen kan för att anpassa arbetet för att en uppsägning ska kunna undvikas och att du trots detta inte kan fullgöra en skälig arbetsinsats. Av vad du beskriver så är omständigheterna inte sådana utan du har bara sporadiskt varit sjuk och saklig grund för uppsägning finns därför inte.

Om arbetsgivaren ändå säger upp dig, trots att godtagbara skäl inte finns, så kan du väcka talan om att uppsägningen ska ogiltigförklaras samt kräva skadestånd(34, 38§).

Sammanfattning

Du får inte missgynnas pga att du är hemma och vårdar ditt barn och du har en lagstadgad rätt till sjuklön när du själv är sjuk. Det är din arbetsgivare som ska ta emot din sjukanmälan och lagen uppställer inte en skyldighet för dig att anmäla till ytterligare personer.

Arbetsgivaren måste också ha saklig grund för att säga upp dig och det krävs mycket för att säga upp en person pga sjukdom. Du kan ha rätt till skadestånd både om du missgynnas pga föräldraledighet eller om du sägs upp utan saklig grund."

Visst är det så men som arbetsgivare finns det enkla och fullt lagliga sätt att ta till när människor har upprepad korttidsfrånvaro tex förstadagsintyg. Det gäller så klart inte för vab men är det så att någon ofta är borta oavsett anledning på måndagar eller alltid blir "sjuk" själv efter vabbande så är det fullt tillräckligt för att man som arbetsgivare ska kunna säga att man är orolig över den anställdes frånvaro. Och som tidigare sagt så är det prestation på jobbet som kan bli skäl för omplacering på samma grunder som alla andra. Frånvaro får inte orsaka att man missgynnas med samma prestation på arbetet under arbetstid som för alla andra är fullt lagligt att kräva. Det finns inget krav på att arbetsgivare måste favoritisera de med hög frånvaro så att de kan ta igen missad information eller liknande på bekostnad av produktivt arbete.
  • Anonym (Be)
    Anonym Katt skrev 2021-02-02 17:39:06 följande:

Visst är det så men som arbetsgivare finns det enkla och fullt lagliga sätt att ta till när människor har upprepad korttidsfrånvaro tex förstadagsintyg. Det gäller så klart inte för vab men är det så att någon ofta är borta oavsett anledning på måndagar eller alltid blir "sjuk" själv efter vabbande så är det fullt tillräckligt för att man som arbetsgivare ska kunna säga att man är orolig över den anställdes frånvaro. Och som tidigare sagt så är det prestation på jobbet som kan bli skäl för omplacering på samma grunder som alla andra. Frånvaro får inte orsaka att man missgynnas med samma prestation på arbetet under arbetstid som för alla andra är fullt lagligt att kräva. Det finns inget krav på att arbetsgivare måste favoritisera de med hög frånvaro så att de kan ta igen missad information eller liknande på bekostnad av produktivt arbete.

Om en anställd utför sina arbetsuppgifter när denne är på plats så gör denne det förväntade arbetet. Naturligtvis kan man inte utföra samma arbeta på 8 timmar som man egentligen borde göra på fyra. Men det är ju inte det vi talar om här. Och nej. Arbetsgivaren kan då inte omplacera utan att det kan härledas till att den anställde behandlats annorlunda
  • Anonym (Jane)
    carpediem86 skrev 2021-01-22 22:26:29 följande:

Nu har jag inte läst några av inläggen i tråden, så andra har möjligen sagt något likande. Men om du är sjuk/vabbar så mycket att projekt tar 2 månader istället för 1 månad är det inte bra. Det betyder att du är borta ca varannan dag. Skulle du acceptera att få 50 % lön då du endast gör 50 % av arbetet? Nu har vi väldigt generösa regler i Sverige så du får full lön ändå. Men det är klart att det blir sämre om du bara gör hälften av ditt jobb.

Skulle du acceptera att din läkare bara gör hälften? Så varannan gång du är så sjuk att du behöver vård på sjukhus får du stanna hemma. Eller att du får vänta dubbelt så länge innan du får vård. Allas jobb är viktiga på något sätt, ditt med. Att någon får vänta 2 månader istället för 1 månad påverkar någon/några personer på olika sätt.

En läkare måste vara det dummaste exemplet någonsin. Är det några som VERKLIGEN ska stanna hemma när de är sjuka eller när barnen är sjuka är det just läkare och annan vårdpersonal som dagligen har närkontakt med mäniskor som har nedsatt immunförsvar. Det är viktigt även i vanliga fall, men nu under pandemin är det viktigare än någonsin.

Jag är förundrad, ja nästan chockad över att du tycks ha missat att just läkare och annan vårdpersonal har extremt strikta förhållningsorder för när de vid sjukdomssymtom hos sig själva eller familjemedlemmar överhuvudtaget FÅR komma till jobbet nu under pandemin. Och det gäller inte bara läkare som jobbar på särskilda covid-19 avdelningar utan läkare överlag.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem