Anonym (Be) skrev 2021-01-25 06:22:32 följande:
Så om man är sjuk ska man också säga upp sig? Du vet att det finns dem som är borta fem dagar per månad pga mensvärk? Tre dagar pga migrän?
Vi har ett skyddssystem i Sverige som vi betalar för genom skatten. Det skyddsystemet finns tillför att skydda den som är sjuk. Du får naturligtvis säga upp dig om du vill. Men det är helt orimligt från arbetsgivarens sida och hade du i efterhand ändrat dig och drivit detta rättsligt hade det troligt is dömts som att det var arbetsgivaren som på ogiltiga skäl sade upp dig, eftersom de pressade dig till en uppsägning
Ja du har rätt.
men det får ju finnas en gräns. hur kul är det som småföretagare att anställa någon som verkar skitbra, men sedan får den anställde barn, eller andra ändrade levnadsförhållanden och kommer bara till jobbet hälften av tiden. och småföretagaren har inte råd att betala full lön för någon som jobbar i princip halvtid. Då bör man gå ner till halvtid.
Jag förstår från båda håll. Jag ägde inget och bodde i hyreslägenhet då, så jag fick soc. Inser att det kan vara svårt för en barnfamilj som har belånat sej och måste sälja allt innan soc kan ge något.
Men kommer man inte till jobbet så klarar man kanske inte heltid. karln får väl hjälpa ts och hyra in tjänster som barnpassning när barnen är sjuka.
Alternativt göra uppgifter som går att göra hemma på nattetid eller nåt.