• Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Jag har nyligen börjat jobba på en kommunal verksamhet efter föräldraledighet och vabbar och blir sjuk ofta (barnet smittar mig). Problemet är att jag får massa dead lines från mina chefer och andra och känner mig stressad över det. Saker blir inte gjorda i tid, men det är ingen som lider av det. Exempelvis gäller det diverse utredningar som tar två månader istället för en. Varför kan inte folk bara slappna av och gilla läget. Istället skriver de massa mejl till mig och undrar när det blir gjort...

• Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 22:11:56 följande:

Hur vet du vad hon presterar på jobbet? Hon tycker uppenbart att prestationskraven är för höga. Jag har inte skrivit något om att arbeta utanför sin arbetstid. TS arbetar dock inte PÅ sin arbetstid. Hon har inga ambitioner. Vill ha lön för att gå till jobbet och sin närvaro. Jag tycker det säger allt. Och säger mig också att Ts tycker det är skönt att vara hemma, har inget emot det för hon får ändå pengar. Och har läst sig till sina rättigheter att det är arbetsgivarens uppgift att lösa hennes frånvaro. Vilket tillslut kommer slå tillbaka på henne själv.

Det är ju jättebra för dig att du är OERHÖRT uppskattad! Har dock inget med detta att göra.

Du har rätt i mycket här förutom att jag faktiskt arbetar på min arbetstid. Jag har utbildning inom bristyrke/ inget fint där det kommer alltid finnas jobb då det finns inte så många som orkar arbeta med det och lön motsvarar aldrig ens prestation. Hur mycket jag än gör så kommer jobbet finnas kvar och jag kommer aldrig se någon resultat då det beror inte på mitt arbete utan på kunders familjer, medfödda förutsättningar etc. Jag kan bara lätta deras börda en stund. Verksamheten står inte och faller med min närvaro.
  • Anonym (Be)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-22 06:09:52 följande:

Tack! Du läser vad jag skriver. Många här verkar bedöma andra utan att veta eller ens läsa allt. Jag arbetar så bra jag kan när jag är på plats. Tar inga kafferaster utan dricker min te vid datorn. Och tar emot kunder när de kommer vilket går aldrig att veta när och hur. Alla mina kunder mår dåligt ( beror inte på min frånvaro) och jag måste må bra för att kunna härbärgera det. Det är viktigast i mitt yrke. Chefer kan inte värdera den delen av mitt jobb utan bedömer bara den ( lilla) delen de kan som att sätta dead lines på utredningar.

Jag skulle börja söka jobb om jag var du. Sök de tjänster som ligger uppe. Det värsta som händer är att du får nej.

Kan tycka det är drygt om referenser ska ta upp din frånvaro eftersom detta uppenbarligenr ett tillfälligt problem. Och om de nu vill bli av med dig så lär det ju hålla tyst om det
  • Citronsaft

Förlåt men är ni på riktigt!?

Den enda skyldighet TS har är att meddela sin arbetsgivare att hon är sjuk eller vabbar. Där efter ska hon friskanmäla sig dagen innan hon ska återgå i arbete. ALL tid där mellan behöver hon inte svara på ett enda samtal eller sms. Inte heller ha någon huvudbry över vad som ska göras på jobbet eller deadlines. Det är ARBETSGIVARENS uppgift att hitta en person som gör hennes arbete under denna tiden om han vill ha det klart.

Absolut önskvärt att man delar vabben och är sin arbetsgivare lojal MEN allas familjesituation ser inte ut så. Det finns inga som helst krav på att man måste göra så.

Så TS. Sätt dig ner med din chef och förklara att såhär är det. Just nu är vi mycket sjuka och du får acceptera det. Kontakta inte mig under tiden jag är hemma. PUNKT slut! Gör han det anmäl honom till facket!! Så oförskämt att hålla på o ligga på dig när du med laglig rätt är hemma. Barn under 3år ka vara konstant sjuka i diverse grejer och man får det själv för att man vårdar dom! Det är NORMALT. Du är inte ett dugg ensam om det eller konstig. Försök äta bra mat med mycket vitaminer, ta gärna lite extra C och D. Även probiotika är bra vid mycket magsjukor. Och säg åt sin arbetsgivare på skarpen att backa! Han har inte en enda legal anledning att sparka dig pga falsk arbetsbrist. Det är bara skitsnack. Gör han det så dra det rättsligt och via facket!

O nått jäkla svammel om folk som blir lidande pga uteblivet arbete.. JA och gissa vad det är ARBETSGIVARENS problem och skyldighet att lösa det. Inte TS!

Usch blir frustrerad hur ni försöker tryck till TS och lägga ansvaret på henne!

• Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-22 06:28:37 följande:

Jag skulle börja söka jobb om jag var du. Sök de tjänster som ligger uppe. Det värsta som händer är att du får nej.

Kan tycka det är drygt om referenser ska ta upp din frånvaro eftersom detta uppenbarligenr ett tillfälligt problem. Och om de nu vill bli av med dig så lär det ju hålla tyst om det

Jag har funderat på det, men har ett dilemma: om jag berättar sanningen att jag är borta mycket just nu så kommer ingen anställa mig. Om jag låter bli att berätta det så lär de mörka det snart och kommer känna sig lurade och det blir ingen bra första intryck av mig på ett nytt arbetsplats/ bådar inte gott. På det gamla arbetsplats finns i alla fall kollegor som känner mig länge och vet att jag gjorde bra ifrån mig förut.
  • Anonym (Liv)
    Citronsaft skrev 2021-01-22 07:24:38 följande:

Förlåt men är ni på riktigt!?

Den enda skyldighet TS har är att meddela sin arbetsgivare att hon är sjuk eller vabbar. Där efter ska hon friskanmäla sig dagen innan hon ska återgå i arbete. ALL tid där mellan behöver hon inte svara på ett enda samtal eller sms. Inte heller ha någon huvudbry över vad som ska göras på jobbet eller deadlines. Det är ARBETSGIVARENS uppgift att hitta en person som gör hennes arbete under denna tiden om han vill ha det klart.

Absolut önskvärt att man delar vabben och är sin arbetsgivare lojal MEN allas familjesituation ser inte ut så. Det finns inga som helst krav på att man måste göra så.

Så TS. Sätt dig ner med din chef och förklara att såhär är det. Just nu är vi mycket sjuka och du får acceptera det. Kontakta inte mig under tiden jag är hemma. PUNKT slut! Gör han det anmäl honom till facket!! Så oförskämt att hålla på o ligga på dig när du med laglig rätt är hemma. Barn under 3år ka vara konstant sjuka i diverse grejer och man får det själv för att man vårdar dom! Det är NORMALT. Du är inte ett dugg ensam om det eller konstig. Försök äta bra mat med mycket vitaminer, ta gärna lite extra C och D. Även probiotika är bra vid mycket magsjukor. Och säg åt sin arbetsgivare på skarpen att backa! Han har inte en enda legal anledning att sparka dig pga falsk arbetsbrist. Det är bara skitsnack. Gör han det så dra det rättsligt och via facket!

O nått jäkla svammel om folk som blir lidande pga uteblivet arbete.. JA och gissa vad det är ARBETSGIVARENS problem och skyldighet att lösa det. Inte TS!

Usch blir frustrerad hur ni försöker tryck till TS och lägga ansvaret på henne!

Tack!!! Jag har redan pratat med facket och de håller med dig. Vi har haft möte tillsammans med arbetsgivaren, facket och HR ( på min initiativ) och där försökte HR representant skylla allt ansvar på mig precis som några här i tråden och facket är på min sida. Jag har fått erbjudande om att gå till företags hälsovård och tänker utnyttja det också. Så formellt sätt går allt rätt till just nu. Men som med allting i Sverige finns det outtalade saker som är väldigt svårt för mig att gissa mig till och ingen berättar vad de går ut på om jag frågar rakt av. Därför startade jag tråden för att reda på vad är det som egentligen förväntas av mig i den här situationen? Att jag ska byta jobb,gå ner i tid prata mer med chefen, be om ursäkt vad är det de ute efter? För att jag kan inte sluta vara sjuk/vabba/bli sen med arbetsuppgifter. Och jobba hemifrån går bara till en viss liten del då kunderna är på plats och ska helst ha fysisk tillgång till mig hela tiden när jag är på jobbet.
  • Citronsaft
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-22 07:55:18 följande:

Tack!!! Jag har redan pratat med facket och de håller med dig. Vi har haft möte tillsammans med arbetsgivaren, facket och HR ( på min initiativ) och där försökte HR representant skylla allt ansvar på mig precis som några här i tråden och facket är på min sida. Jag har fått erbjudande om att gå till företags hälsovård och tänker utnyttja det också. Så formellt sätt går allt rätt till just nu. Men som med allting i Sverige finns det outtalade saker som är väldigt svårt för mig att gissa mig till och ingen berättar vad de går ut på om jag frågar rakt av. Därför startade jag tråden för att reda på vad är det som egentligen förväntas av mig i den här situationen? Att jag ska byta jobb,gå ner i tid prata mer med chefen, be om ursäkt vad är det de ute efter? För att jag kan inte sluta vara sjuk/vabba/bli sen med arbetsuppgifter. Och jobba hemifrån går bara till en viss liten del då kunderna är på plats och ska helst ha fysisk tillgång till mig hela tiden när jag är på jobbet.

ABSOLUT inget!

Precis som jag skrev. Du sjukanmäler dig och friskanmäler dig. Därmellan SKITER du totalt i ditt jobb. Och du har ingen som helst skyldighet att svara någon alls under den tiden. Blocka dom om du måste. Jobba hemifrån ska du inte heller för att du är sjuk eller barnet. Man jobbar inte när man är sjuk.

Hur arbetsgivare löser detta är absolut inte ditt problem. När du återgår till jobbet jobbar du som vanligt i det tempo som du vet med dig att du klarar. Om någon kommentar din frånvaro säger du bestämt att det är inget personen har och göra med.

Jättebra att du får chansen att träffa företagsvården. Tycker du ska nämna där vilken psykiskt terror dom håller på med! Säg absolut inte upp dig eller något annat. Detta är normalt och det är INTE ditt problem hur arbetsgivaren löser det. Hans företag =hans problem. Rätt så jäkla säger på att du inte är den enda människan på jorden som kan lösa dom arbets uppgifrerna och är du det så får dom väl lära upp någon ny... Tro mig skulle det handla om att sparka dig så hade han redan imorgon helt plötsligt trollat fram någon som klarar av det..

Vet hur frusterande det är när man väl är i det men det blir bättre så fort barnet blir äldre och fått ha alla "smittor"och byggt sitt immunförsvar. Stå på dig och skit i din knäppa arbetarsgivare!
  • Litorina

Jag har också en chef som varit totalt oförstående vad gäller vab och hög sjukfrånvaro när man har småbarn. Han själv koketterar med att han aldrig vabbat eller tagit ut föräldrapenning... Du gör rätt som tar det via facket.

• Anonym (Mo)

Ts det stora problemet är inte att du vabbar, utan din attityd till ditt arbete som lyser igenom här och som chefen säkert märker.

-du tycker inte ditt jobb är så viktigt, ingen blir lidande om du inte är där???? Om det tar två månader istället för en spelar ingen roll. Du har ju kunder, som mår dåligt, alltså ett socialt arbete?

-du har inga ambitioner

-du vill bara gå till jobbet och ha din lön för dina timmar

-du tycker det är jobbigt att chefen börjat ställa krav och tycker de får slappna av?

- du har läst på alla dina rättigheter och förstår inte att du har ett eget ansvar också.

-ingen har berättat för dig att man ansvarar för sin egen situation, arbete osv och att arbetsgivare inte kommer acceptera hur mycket frånvaro som helst? Eller att man själv ansvarar för sin privata situation som påverkar arbetet negativt i längden.

Tyvärr känns igen alltför mycket hos vissa medarbetare när man jobbat några år. Mina rättigheter först, resten får väl någon annan lösa. Och ja det normala är att det ställs krav på arbetet. Tråkigt uppvaknande men så är det.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-22 08:14:45 följande:

Ts det stora problemet är inte att du vabbar, utan din attityd till ditt arbete som lyser igenom här och som chefen säkert märker.

-du tycker inte ditt jobb är så viktigt, ingen blir lidande om du inte är där???? Om det tar två månader istället för en spelar ingen roll. Du har ju kunder, som mår dåligt, alltså ett socialt arbete?

-du har inga ambitioner

-du tycker det är jobbigt att chefen börjat ställa krav och tycker de får slappna av?

- du har läst på alla dina rättigheter och förstår inte att du har ett eget ansvar också.

-ingen har berättat för dig att man ansvarar för sin egen situation, arbete osv och att arbetsgivare inte kommer acceptera hur mycket frånvaro som helst? Eller att man själv ansvarar för sin privata situation som påverkar arbetet negativt i längden.

Tyvärr känns igen alltför mycket hos vissa medarbetare när man jobbat några år. Mina rättigheter först, resten får väl någon annan lösa. Och ja det normala är att det ställs krav på arbetet. Tråkigt uppvaknande men så är det.

-du har inga ambitioner

Och varför måste hon ha ambitioner? Vad är det för fel att gå till sitt jobb, göra det och få betalt för det?

Ursäkta men vem faen har ork och tid att karriärsatsa när man har småbarn?! Den tiden kommer SEN.

TS ska göra sitt jobb på den tid hon är anställd för, varken mer eller mindre. Men man har rätt att vabba sjuka barn. Det är inget man kan välja, det ingår första tiden i livet med barn.

Om TS däremot schappar och inte på sitt jobb när hon är på plats, då behöver arbetsgivaren lägga upp en plan att hon antingen får jobba deltid eller omfördelas arbetsuppgifter eller utelämnad löneökning. Men detta uppfattar inte jag är problemet, utan problemet är att arbetsgivaren stressar på henne över en situation hon inte kan styra.
  • Anonym (Liv)

-du har inga ambitioner

Så vad tycker DU att jag ska göra? Förutom det jag redan gjort: tog initiativ till mötet med facket och HR och förklarat hur det ligger till. Tar inget semester eller ledig och jobbar ikapp på jul och nyår och så mycket som möjligt när jag är på jobbet. Svarar på mejl när jag är sjuk. Ska utnyttja företagshälsovård. Så vad mer kan jag göra enligt DIG?
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem