• KostasSonawj

    Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.

    Anonym (jaha) skrev 2021-01-28 00:41:32 följande:
    Det här är så typiskt troende människor, alla andra ska acceptera deras tro men de själva behöver inte acceptera att andra inte tror på deras fantasier. Det är alltid om världen som ska böja sig för deras tro, aldrig tvärtom.

    Inte undra på att troende människor är omöjliga att leva med om man inte delar samma tro. Det finns ju noll tolerans för något annat än deras tro samtidigt som de påstår att deras tro består av tolerans. Drömmer
    Nja, det är inte typiskt troende men absolut finns det många som är på det viset. Det finns olika varianter av religiösa människor, men många har bara fått höra talas om den mindre begåvade varianten. En person som är filosofiskt självsäker i sin religion, på det viset jag ser mig själv, har inte behov av att gå i diskussion med diverse barnsliga ateistiska argument. Jag känner inte behov av att få min tro bekräftad av andra och använder aldrig den som argument i diskussioner. Däremot delar jag gärna insikter som jag har fått via den utan att nödvändigtvis härleda dessa till min livsåskådning.

    När du talar om tolerans så bör du vara lite mer ödmjuk, du är ju inte direkt en lysande ledstjärna för toleransen som rörelse. För övrigt så är tolerans våldsamt överskattat och många som är helt insiktslösa om kristendomens budskap pikar gärna kristna om att deras tro kräver oändlig tolerans. Det är en förfulning av Jesus budskap, ingen vill längre minnas att han välte ockrarnas bord och piskade dem, utan vill hellre minnas och acceptera Snälla Jesus som en ryggradslös mes.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-01-28 10:55:17 följande:
    Istället för att snacka en massa irrelevant skit kan du väl visa på vilket sätt mitt resonemang är fel istället.
    "Om min fru på riktigt utvecklades och fick mer styrka och tillit i livet skulle jag bli jätteglad. Om det skedde p.g.a. att hon började tro på något utan bevis skulle jag bli orolig.
     
    Hennes man söker fortfarande sanningen och vill ha bevis innan han "tror". Ts har lämnat den vägen. Kallar du det att växa?"

    Ditt resonemang är direkt ignorant eftersom att du utgår ifrån att det handlar om att tro på spöken eller ej, eller att tro att jorden är platt eller rund, eller att tro att vatten fryser vid 0 grader vid havsytan eller 2500. Den här frågan handlar inte om vetenskapliga bevis eller fakta. Det är en fråga om livsåskådning. Det är direkt barnsligt, arrogant och framförallt fegt att sitta och tycka att kristna är dumma i huvudet eftersom att ingen har bevisat att det sitter en gubbe i ett moln. Den enda som säger emot det är som sagt förståndshandikappad.

    Det tar emot rejält men jag kan väl ge dig en minsta lilla början på din reflektion, vet du vad Hawking Radiation är? Om du sätter dig ner och funderar på hur det fenomenet går ihop med att Gud enligt kristendomen är allsvetande så har du en bra startpunkt. Vet du vad nihilism är? Förstår du varför den är förödande? Det här forumet har tusentals gnälltrådar om hur dåligt livet blev utan att knappt någon någonsin förstår hur det blev så, eftersom att insikten om att man är nihilist eller föll för nihilistiska tankar är så jävla skrämmande. 

    "Kallar du det att växa?", jag har aldrig i mitt liv träffat en kristen person som faktiskt har gjort några som helst insikter som inte har vuxit rejält som ett direkt resultat av sin tro.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-01-28 13:52:32 följande:
    Återigen skriver du bara massa irrelevant skit. Om du t.ex. vill göra en poäng angående Hawkings radiation och gud, gör det! Skriv inte flummiga antydningar.

    Och du har fortfarande inte berört vad som är felaktigt i mitt resonemang.
    Okej, jag får hålla det kort. Du förväntar dig externa bevis och jag försöker förklara att det inte finns några, utan att det handlar om livsåskådning och således blir klassiska naturvetenskapliga bevis meningslösa. Nu kan du testa att läsa igen.
  • KostasSonawj
    Anonym (Pastafarian) skrev 2021-01-30 16:41:11 följande:
    Vilket konstigt svar på min kommentar. Jag omformulerar mig: du tror alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Det är mycket okunnigt av dig att tro det.
    Bibeln är ju enligt alla kristna någonsin skriven av människor? Alltså en felbar tolkning? Haha inte ens kristna tror att det som står i bibeln reflekterar det som hände perfekt.

    Ni ateister borde gå in på facebook och ta den här diskussionen med muslimerna istället, muslimerna är faktiskt bokstavstroende som i att koranen är ders guds EXAKTA ord. Se så, gå in där och säg att det inte finns några bevis. Nej just det, ni är ju trots allt ynkryggar. Hahahaha.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-01-31 21:00:57 följande:
    1. Förutom de kristna som tror att allt i bibeln är exakt såsom det var.

    2. Du skriver anonymt till andra anonyma på ett nätforum och beskyller de för att vara ynkryggar. Det är fin ironi det!

    3. Jag säger inte att jag eller någon annan här debatterar koranen på Facebook. Jag undrar bara hur du vet att så inte fallet?

    Och innan du svarar med ett nytt "dräpande" svar så är jag bara intresserad om du levererar faktiska belägg för det du påstår. Du får såklart svara ändå. Jag undrar om du kan svara utan skriva "hahaha" eller något liknande.

    Belägg för vad? Att muslimerna tror att koranen är deras guds exakta ord? Behöver jag verkligen komma med belägg för det? Vill du ha belägg för mitt påstående om att ni är ganska fega som bara vågar hoppa på kristendomen? Du får nog vara lite tydligare.
  • KostasSonawj
    Anonym (jaha) skrev 2021-01-31 21:55:59 följande:
    Ehm, bokstavstroende eller vanliga troende, spelar väl ingen som helt roll, det man tror på är FORTFARANDE fantasier.
    Så varför inte upplysa muslimerna om det då? Är det lite läskigt kanske? Enklare att vara tuff mot kristna antar jag.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-02-01 10:51:47 följande:
    Jag tänkte att du kanske skulle låtsas att du inte förstod vad jag skrev och antyda att jag var otydlig. Och så gjorde du det! Kul!
    Haha, det var öppet mål, kunde inte stå emot. Men jag är fortfarande lite nyfiken på er, hur ni ser på saker och varför ni sitter här på sidan 17 i tråden och klankar ner på kristendomen? Vad är problemet så att säga? Fantasifoster hit och dit, som jag ser det så är det bara ignorant att sätta den stämpeln på en filosofisk infallsvinkel på universum. Nej, Gud är inte en varelse. Nej, prästerna som har missbrukat kristendomen som ett sätt att skaffa sig makt är inte representativa.

    Ställ mig en fråga istället för att tjata om bokstavstroende sektgalningar i USA eller Knutby, jag är långt bättre beskaffad att faktiskt föra en diskussion med. Jag kan till och med lova att jag ska hålla klart högre nivå än tidigare inlägg.
  • KostasSonawj
    Anonym (jaha) skrev 2021-02-01 12:44:03 följande:
    För att det inte dels inte går att upplysa människor som blandar ihop fantasier med verklighet oavsett religion. Hade de klarat av att skilja på dem två hade de inte trott på fantasier.

    Vad man däremot kan upplysa alla troende om oavsett religion är att de inte kan förvänta sig att resten av mänskligheten och samhällen inte kan anpassa sig efter var och ens tro. De kan tro på vad de vill så länge de inte kräver att andra ska tro som dem.

    Personligen gör jag ingen skillnad på muslimer och kritna, det är båda fantasier med olika namn.
    Jag skulle kunna fortsätta pressa dig men vi kan väl bli lite seriösa för en sekund. Du skriver att folk blandar ihop fantasier och verklighet och i tidigare inlägg har du talat om naturvetenskapliga bevis som en utgångspunkt för vad du tror på. Jag vill påpeka att du troligtvis inte kan bevisa i princip någonting om någonting alls. Du kan med säkerhet veta att du finns, eftersom att du tänker men det räcker ju inte ens till att bevisa att du är människa. All kunskap är i slutändan en fråga om tro.

    Med det sagt så har du en något grund syn på kristendomen, och du avfärdar samtliga religioner inklusive den baserat på din grunda förståelse. Du tänker att eftersom att man gärna benämner Gud som "jag tror att HANS vägar är outgrundliga" eller "om min Herrre vill det" etc så är det den enda möjliga tolkningen. Det menar jag är en trött tolkning av det kristna budskapet. Man orkar eller kan inte tänka djupare än så man nöjer sig med den osynliga gubben i ett moln istället för att försöka förstå. Om Gud är universum och ett gott och uppbyggligt sätt att leva, helvetet är det negativa konsekvensmönstret av synd mot universell godhet och himmelriket motsatsen så är inte Guds existens längre en fråga om bevis eller motbevis. Det är helt enkelt en tolkning, en välrdsåskådning.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-01-28 16:32:04 följande:
    Varför skulle "klassiska naturvetenskapliga bevis" bli meningslösa bara för att det handlar om vad du påstår är livsåskådning?

    Definiera gud. Det skulle göra det hela enklare och du slipper skriva mer onödig skit.
    Nu är jag inte säker på om det är den här du menar och egentligen tar det emot rejält att hora ut min syn på saker såhär men samtidigt så är jag lite nyfiken på vad du har att säga.

    Gud är i min definition inte en varelse och det är högst tveksamt om det ens är vad vi skulle kalla ett medvetande. Gud är universum, och därmed allsvetande (som i att all data finns i universum), allomfattande, allsmäktig och evig. Guds lag är enkel; begå inte synd. Vad är synd? Det är lite knepigare, men som vissa kritiker menar så är inte kristendomens moralfilosofi unik för just kristendomen. Många religioner har den gyllene regeln som mest grundläggande dekret. Nästan alla moralfilosofiska frågor går att besvara utifrån universellt erkännbara goda handlingar, och det är dessa jag menar är Guds vilja. När jag refererar till hawking radiation så är det för att påminna om att inte ens svarta hål annihilerar data, utan den sparas (enligt hawking) på dess yta, och med tillräckligt starka sensorer och analysverktyg så skulle vi teoretiskt sett kunna återge samtliga händelseförlopp i universums historia korrekt. Du kanske inte personligen upplever ditt gudomliga straff som i att någon rödhudad galning med eldgaffel och horn sticker dig för all evighet, det är en enkel bild, typ ett säljargument för obildade bönder på 1400-talet som gick ut på att få dessa att sluta mörda och våldta varandra.

    Ordet Gud i sig är intressant, både svenskans Gud och engelskans God är bara en bokstav vardera ifrån god/good. Jag tror att det är vad som menas, om man läser mellan raderna och försöker förstå. Jag kan fortsätta men vill inte skriva en för stor wall of text.

    Varför spelar allt det här roll? Nihilism är motbjudande och vidrigt. Därför. Nihilism är ateismens bror och dessa går hand i hand. Du har säkert hört argument om att ingenting spelar någon roll, vad gör det för skillnad, solen dör ändå om 100 miljoner år och förintar jorden varpå allt jag någonsin har gjort och alla spår av det upphör att existera. Så varför inte begå den ena eller andra synden mot universums moral? Varför inte stjäla, mörda och ljuga? Vad spelar det för roll? Universum, that's why. Mänskligheten får leva med konsekvensmönstret av dina synder för evigt.

    Så nu förstår du varför naturvetenskapliga bevis blir ovidkommande, det handlar inte om det. Om du vill att jag "bevisar" varför det är fel att begå synder så kan jag göra det men det får inte plats i det här inlägget. För övrigt, det här är inte direkt enkelt att skriva om och det tog mig fem minuter, så ha visst överseende med att jag kanske har uttryckt mig klumpigt och imprecist någonstans.
  • KostasSonawj
    Anonym (jaha) skrev 2021-02-01 15:45:06 följande:
    Nope, allt kunskap BÖRJAR med tro, dvs en teori, sen sätter man igång och prövar teorin för att se om den håller. Det är den stora skillnaden mellan vetenskap och religion. Vetenskap ställer höga krav på att teorier måste bevisas för att anses vara sanna. Religion nöjer sig med tro och struntar i om de kan bevisas eller ej.
    Du missförstår mig, hur kan du bevisa att du är människa och inte bara en extremt avancerad illusion? Att "veta" ställer extremt höga krav om man talar om det filosofiskt. Du vet precis lika lite som vi andra, det vill säga att du existerar (om du nu gör det, jag har faktiskt inte några slutgiltiga bevis för den saken). Däremot så måste vi ju leva i den här världen så som den ser ut. Vi måste tro på att gravitationen, kina, pengar och mat faktiskt existerar för att överhuvudtaget kunna leva. Men det är en rent filosofiskt detalj som sagt. Jag tror ju faktiskt på månlandningen även fast jag kallt erkänner att jag inte ens vet om vi andas en gas som till största delen består av syre och kväve.

    Jag är väl medveten om skillnaden mellan vetenskap och religion, men jag tror inte att du är det. Du vekrar hyfsat väl införstådd med vad som menas med den vetenskapliga metoden och hur vetenskapliga teorier fungerar, och därför  underkänner du religionens "tro" utifrån vetenskapens krav på "teori" och det menar jag blir helt fel.

    Läs mitt andra svar till Trent! Där utvecklar jag tänket lite mer.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-02-01 20:37:00 följande:
    Först tänkte jag bara skriva "gäsp" för det är så jag känner. Men du frågade ju så fint vad jag tycker och jag är snäll.

    Men jag ser det bara som en massa lösryckt dravel blandat med lögner. Jag ser inget att bemöta egentligen. Och att du påstår att ateism och nihilism går hand i hand visar bara hur off du är.

    Ateism är frånvaron av tro på gud. Det är allt det är. I mitt fall saknar jag bevis. Du påstår att universum är gud. Okej, visa att det är så. Det är det som räknas. Du kan tro att det är så men det kommer alltid bara vara tro till du kan bevisa det. Tro kan användas för att rättfärdiga vad som helst oavsett om det är sant eller falskt. Vi måste alltså använda någon annan metod för att avgöra vad som är sant. Om vi nu bryr oss om vad som är sant. Det gör jag.
    Tråkigt. Lögner? Lösryckt dravel? Men du kan inte peka på det någonstans annat än i att jag kopplar samman nihilism och ateism, vilket jag är långt ifrån ensam om. Jag påpekar dessutom bara att dessa går hand i hand. Du kan nog bättre än så. Jag reagerar lite på att du kallar mig lögnare, du får mer än gärna peka ut var någonstans jag ljuger.

    "Universum är gud, okej visa att det är så", du missar ju poängen helt, jag visade att det är så, så att säga. Jag bryr mig inte om vad du tror på, det är inte mitt problem utan ditt, jag har inget som helst av att konvertera dig.

    Sedan är du mer än lovligt hemmablind, "Tro kan användas för att rättfärdiga vad som helst oavsett om det är sant eller falskt", du är medveten om att Sovjet med miljontals döda hade ateism istället för en statsreligion, eller hur? Så frånvaron av gudstro kan rättfärdiga vad som helst det med.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-02-01 21:35:25 följande:
    Sluta med dina lögner nu. Ateism hade inget med de miljontals döda i Sovjet att göra. Det hade däremot tron på att det var rätt att döda dem.

    Att du eventuellt inte är ensam i dina lögner påverkar inte det faktum att det är lögner.

    Du har inte visat ett skit för övrigt. Du påstår väldigt mycket. Det kan vem som helst göra.

    Men du kan få en chans.

    Hur vet du att universum är gud?
    Nej, nu räcker det. Du känner inte ens till Descartes "cogito ergo sum", det är liksom gymnasienivå på den och att diskutera dessa frågor med någon som helt saknar bildning, filosofisk insikt och det minsta måttet ödmjukhet är meningslöst och förnedrande. Mitt svar står redan att finna, men eftersom att du inte har läsförståelsen som krävs och för att det verkar som att något har hänt dig i en kyrka så lämnar jag dig här.

    Jag rekommenderar heroin till dig, det är din livsåskådnings ultimata existens.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-02-02 12:18:59 följande:
    Det är som att du inte ser att allt du skrev i ditt långa inlägg bara en massa antaganden blandat med lite fakta och lögner. Antaganden är bra.
    KostasSonawj skrev 2021-02-02 08:11:21 följande:

    Nej, nu räcker det. Du känner inte ens till Descartes "cogito ergo sum", det är liksom gymnasienivå på den och att diskutera dessa frågor med någon som helt saknar bildning, filosofisk insikt och det minsta måttet ödmjukhet är meningslöst och förnedrande. Mitt svar står redan att finna, men eftersom att du inte har läsförståelsen som krävs och för att det verkar som att något har hänt dig i en kyrka så lämnar jag dig här.

    Jag rekommenderar heroin till dig, det är din livsåskådnings ultimata existens.


    En del av problemet är att du gång på gång bara påstår en massa saker utan något som helst belägg. Som att du påstår att jag inte känner till Descartes. Hur vet du det?

    Det blir den ständiga frågan: Hur vet du det?

    Exempel med citat från din långa text:

    "Gud är universum," Hur vet du det?

    "och därmed allsvetande" Hur vet du det?

    "(som i att all data finns i universum)," Hur vet du det?

    "allomfattande," Hur vet du det?

    "allsmäktig" Hur vet du det?

    "och evig." Hur vet du det?

    "Guds lag är enkel; begå inte synd." Hur vet du det?

    "Vad är synd? Det är lite knepigare," Hur vet du det? Och knepigare än vad? Och hur vet du det?

    Sen följer ett långt babbel som slutar med ett häpnadsväckande påstående:

    "men som vissa kritiker menar så är inte kristendomens moralfilosofi unik för just kristendomen. Många religioner har den gyllene regeln som mest grundläggande dekret. Nästan alla moralfilosofiska frågor går att besvara utifrån universellt erkännbara goda handlingar, och det är dessa jag menar är Guds vilja"

    Du menar att det är Guds vilja. Varför? Vad finns det för anledning för mig att tro på dig? Finns ingen anledning finns bara tron kvar och den är inte intressant.

    Du vet inget om mig men försöker gång på gång förminska mig samtidigt som du själv häver ur dig helt ogrundade påståenden och verkar förvänta dig att jag ska ta det på allvar.

    Jag skulle kunna argumentera mot dig genom att själv påstå något som står i motsättning till det du påstår om gud och säga att jag tror att det är så. Då har vi två modeller som inte är kompatibla. Kan vi använda tro för att ta reda på vilken som är sann?

    Jag är alltså inte intresserad av ditt dravel. Jag har hört det många gånger förut och eftersom det helt och hållet bygger på tro är det helt ointressant.

    Du kommer inte ifrån frågan: Hur vet du att universum gud?
    Gäsp. Lögner och svammel. Ställ en konkret fråga, så kanske jag bemödar dig med ett svar. Men du är ju förståndshandikappad så det lär inte fungera för dig. Typ som den här hur vet jag att all data finns i universum? Ja var annars? Haha du har liksom inte ens den mest grundläggande förståelsen för ditt eget så omhuldade område vetenskap. Vet du vad som menas med data? Jag tror fan inte det.

    Jag behöver inte förminska dig, du är redan ungefär så liten som man kan bli.
  • KostasSonawj
    Trent skrev 2021-02-02 17:08:09 följande:
    Exakt! Var annars? Nu börjar du förstå! Vad är universum? Finns det fler universum? Hur många? Hur vet vi det? Vad menar du med all data? Kan det finnas data utanför vårt universum? Kan det finnas data utanför alla universum som eventuellt finns? Hur vet vi att vi att vårt universum och alla andra eventuella universum är allt som finns? Nu börjar det hända grejor.

    När du fått besvarat ovanstående frågor är du närmare att besvara frågan om hur du vet att universum innehåller all data! Svaret kanske blir: Jag vet inte om universum innehåller all data. Men då är du iaf igång att undersöka saken.

    Nu bara hävdar du att det är så.
    Haha ta det här med dina gymnasievänner gullet.
Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.