• Anonym (Liv)

Stå med på lånet?

Kan någon här förklara.

Vi ska köpa hus, vår plan har hela tiden varit att bara ena ska stå på lånet då bara den har inkomst, men banken vill ändå att vi står båda två.

Varför? Huset ska vi äga 50/50.

Vad kan det ge för konsekvenser om något skulle hända den som står på lånet?

• Svar på tråden Stå med på lånet?
  • Anonym (Liv)
    Limeblad skrev 2021-01-28 16:27:14 följande:

Går den som inte har inkomst in med kontantinsats lika mycket som lånet är på? Annars blir det ju skillnad.

Om bostaden säljs för ex 2 000 000 kr och ni äger den 50/50 ska ju den ena få 1 000 000 kr kontant och den andre 1 000 000 som ska användas för att lösa 100% av lånet. Har ni över 50% belåning täcks ju inte lånet och den med lånet får kvar en skuld medan den andre har kvar en miljon.

Jag fattar att det inte är så ni tänkt. Men är ni inte överens vid försäljningen kan ju den som inte står på lånet kräva sin rätt. Eftersom banken har pant kommer ju lånet att lösas men då uppstår ju en skuld mellan ägarna.

Nej, den med inkomst står för allt. Allt som är över efter lånet är betalt delas 50/50 om vi skulle separera.
  • Anonym (.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 16:35:17 följande:
    De är ju gifta, då spelar det väl inte så stor rolll vem som äger vad.
    Jo, för lån är personliga. Så det blir ju skillnad om en äger halva huset och hela lånet...
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 16:42:32 följande:
    Jo, för lån är personliga. Så det blir ju skillnad om en äger halva huset och hela lånet...
    Ja, banken kan säkert säga hur man gör på bästa sätt .
    Båda kan väl stå på lånet och båda på huset, lika stor andel båda.  Den som har lön betalar alla räntor och amorteringar. 
  • Limeblad
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 16:35:17 följande:

De är ju gifta, då spelar det väl inte så stor rolll vem som äger vad.

Jo, i och med att det är varje persons netto som slås ihop och sen delas och nettot kan inte vara negativt kan det ha betydelse.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 16:42:32 följande:
    Är man gift delar man på allt vid en skilsmässa , både lån och tlllgångar. 
  • Anonym (.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 16:49:44 följande:
    Är man gift delar man på allt vid en skilsmässa , både lån och tlllgångar. 
    Lån är personliga, de delas inte, såvida inte båda står på dom.
  • Pilsner
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-28 15:55:00 följande:
    Har de rätt att neka lånet om bara ena vill stå på det?
    Givetvis. Banken bestämmer vilka lån som beviljas.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 17:01:13 följande:
    Lån är personliga, de delas inte, såvida inte båda står på dom.
    Jag googlade och kollade reglerna. Ni har rätt lånen är personliga, men de påverkar ändå giftorättsgodser, krångliga regler.
    Jag skulle rådgöra med min bankman, eller be banken att få hjälp av deras jurist, för att se till att det blir en bra lösning i denna situation. 
  • Anonym (.)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-28 17:14:35 följande:
    Jag googlade och kollade reglerna. Ni har rätt lånen är personliga, men de påverkar ändå giftorättsgodser, krångliga regler.
    Jag skulle rådgöra med min bankman, eller be banken att få hjälp av deras jurist, för att se till att det blir en bra lösning i denna situation. 
    Ja, de påverkar uppdelningen av tillgångarna, men den som står på lånet behåller lånet och måste betala det.

Om allt man har är ett hus som är värt 1 miljon så har man vars 500 000 kr var. Finns det ett lån som en av dom står på, som är 300 000, så har den ena 500 000 kr och den andre 200 000 kr. Detta är deras tillgångar. Då lägger man ihop detta, det blir 700 000 kr och sedan delar man på det. Vars 350 000.

Den ena får alltså 350 000 kr och den andre får 350 000 plus ett lån på 300 000 kr.
  • Anonym (J)

Ni är alltså inte gifta? Nä, jag hade inte stått ensam på lånet men bara ägt hälften...

Svar på tråden Stå med på lånet?