• Anonym (Liv)

Stå med på lånet?

Kan någon här förklara.

Vi ska köpa hus, vår plan har hela tiden varit att bara ena ska stå på lånet då bara den har inkomst, men banken vill ändå att vi står båda två.

Varför? Huset ska vi äga 50/50.

Vad kan det ge för konsekvenser om något skulle hända den som står på lånet?

• Svar på tråden Stå med på lånet?
  • Sven19
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-29 11:10:41 följande:

Vi försöker förstå vilken skillnad de olika alternativen gör i praktiken och framför allt vad som händer om något skulle hända den med inkomst.

Men alternativet att han ska belåna en del av huset som han inte äger finns ju inte. Då behöver han ju ägs mer av fastigheten.

Och är ni gifta så spelar det ingen roll eftersom ni är försörjningsskyldiga för varandra.
  • Limeblad
    Sven19 skrev 2021-01-29 12:17:39 följande:

Men alternativet att han ska belåna en del av huset som han inte äger finns ju inte. Då behöver han ju ägs mer av fastigheten.

Och är ni gifta så spelar det ingen roll eftersom ni är försörjningsskyldiga för varandra.

Man kan inte belåna andel av fastigheten. Säkerheten gäller i pantbreven som omfattar hela fastigheten. Den andra ägaren (som inte ska stå på lånet). Måste därför samtycka till pantsättningen.
  • Anonym (Myran)

Om huset kostar 5 miljoner och ni lånat 4 milj till resten av huset. Ska han då pga bara halva huset som då har ett värde på 2.5 miljoner går det inte att låna 4 milj på den delen. Banken vill ha en säkerhet på huset dvs att han måste äga hela huset ifall att ni skulle förlora inkomst och inte betala vill de ha rätt att ta hela huset och inte bara halva eftersom de inte kan ta den halvan du äger och således inte har lån på. Om de då skulle lyckas sälja huset för 5 milj( om huset inte ändrat värde) skulle det innebära att banken bara får in 2.5 milj för försäljningen av huset men de får ju inte betalt för den 1.5 miljonerna som blir kvar på lånet då du äger andra halvan.

• Kjell2
    Anonym (Myran) skrev 2021-01-29 12:36:49 följande:

Om huset kostar 5 miljoner och ni lånat 4 milj till resten av huset. Ska han då pga bara halva huset som då har ett värde på 2.5 miljoner går det inte att låna 4 milj på den delen. Banken vill ha en säkerhet på huset dvs att han måste äga hela huset ifall att ni skulle förlora inkomst och inte betala vill de ha rätt att ta hela huset och inte bara halva eftersom de inte kan ta den halvan du äger och således inte har lån på. Om de då skulle lyckas sälja huset för 5 milj( om huset inte ändrat värde) skulle det innebära att banken bara får in 2.5 milj för försäljningen av huset men de får ju inte betalt för den 1.5 miljonerna som blir kvar på lånet då du äger andra halvan.

Nej, det är inte så det fungerar. Pantsättningen och ägandet behöver inte  med nödvändighet  vara lika. Däremot måste alla ägare godkänna pantsättningen.

Banken bästa rätt i panten och kan om så kräva in panten oavsett vem som äger.

Det som gäller är dock att banken bara har rätt att kräva återbetalning av lånet från den som står på lånet.

Så länge paret är gifta och lever harmonisk spelar det ingen större roll. Men vid en skilsmässa eller dödsfall kan det spela stor roll vem som står på lånet.
  • Jamesdio

Vilken bank är det?
    Kommer snart vilja köpa ett hus själv och stå på lånet själv trots att jag är gift. Kommer det också att bli ett problem (min man är inte kreditvärdig och kan inte stå på något lån och inte äga någon del av mitt hus).

• Kjell2
    Jamesdio skrev 2021-01-29 12:55:49 följande:

Vilken bank är det?
    Kommer snart vilja köpa ett hus själv och stå på lånet själv trots att jag är gift. Kommer det också att bli ett problem (min man är inte kreditvärdig och kan inte stå på något lån och inte äga någon del av mitt hus).

Oavsett, kolla runt lite. En del saker varierar mellan olika orter.

Om ni inte har gjort det redan, skriv äktenskapsförord innan ni köper hus.
  • Anonym (Love)
    Jamesdio skrev 2021-01-29 12:55:49 följande:

Vilken bank är det?

Det är ju inget problem om han varken ska äga eller stå på lånet.
  • Sven19
    Kjell2 skrev 2021-01-29 12:48:35 följande:

Så länge paret är gifta och lever harmonisk spelar det ingen större roll. Men vid en skilsmässa eller dödsfall kan det spela stor roll vem som står på lånet.

Yes och det är nog detta som banken har åsikter om. Kan bli problem den dagen något händer.

Men förstår fortfarande varför inte båda kan stå med på lånet.
  • Anonym (Liv)

För att se så jag förstår rätt nu, den som inte står på lånet kan ändå sätta sin halva av huset i pant? Så banken på så sätt ändå har rätt till hela?

• Kjell2
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-29 14:09:54 följande:

För att se så jag förstår rätt nu, den som inte står på lånet kan ändå sätta sin halva av huset i pant? Så banken på så sätt ändå har rätt till hela?

Huset pantsätts inte i halvor, det är alltid hela huset som ingår i en pantsättning. Detta oavsett ägandet. Däremot måste alla ägare godkänna en pantsättning.
Svar på tråden Stå med på lånet?