• Anonym (Liv)

Stå med på lånet?

Kan någon här förklara.

Vi ska köpa hus, vår plan har hela tiden varit att bara ena ska stå på lånet då bara den har inkomst, men banken vill ändå att vi står båda två.

Varför? Huset ska vi äga 50/50.

Vad kan det ge för konsekvenser om något skulle hända den som står på lånet?

• Svar på tråden Stå med på lånet?
  • Anonym (J)
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-28 16:07:20 följande:

Skulle det bli så att den med inkomst en dag inte kan betala så kommer ju huset säljas, så är ingen skillnad på den punkten.

Nja. Säg att låntagaren kör sin ekonomi i botten totalt. Banken kan väl inte sälja den del som låntagaren inte äger? Och då blir det genast knöligt för banken.
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 17:01:13 följande:

Lån är personliga, de delas inte, såvida inte båda står på dom.

Jodå, till och med mitt gamla studielån som jag tog långt innan vi träffades har räknats in.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (J) skrev 2021-01-28 17:36:49 följande:

Nja. Säg att låntagaren kör sin ekonomi i botten totalt. Banken kan väl inte sälja den del som låntagaren inte äger? Och då blir det genast knöligt för banken.

Eftersom vi inte har råd att bo där utan de pengarna och den utan inkomst inte kommer kunna köpa ut den andra så skulle huset isf säljas. Vi kommer dela 50/50 på det som är över efter lån är betalda och det ska vi skriva kontrakt på.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (J) skrev 2021-01-28 17:35:03 följande:

Ni är alltså inte gifta? Nä, jag hade inte stått ensam på lånet men bara ägt hälften...

Ja vi är gifta.
  • Wench85
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-28 15:32:53 följande:

Kan någon här förklara.

Vi ska köpa hus, vår plan har hela tiden varit att bara ena ska stå på lånet då bara den har inkomst, men banken vill ändå att vi står båda två.

Varför? Huset ska vi äga 50/50.

Vad kan det ge för konsekvenser om något skulle hända den som står på lånet?

Behöver ni belåna mer än 50% av husets värde?

Säg exempelvis att huset kostar 2 500 000 och behöver låna 2 000 000. 
    Om ni ska äga 50% var innebär det att respektive part skulle äga ett värde om häften av 2 500 000= 1 250 000. Det går inte att låna 2 000 000 för att äga 1 250 000. 

Jag antar att ni har två alternativ:
    - äga 50/50 och stå båda på hela lånen (även om det bara är den ena som i praktiken kommer betala räntor och amorteringar)
    - den ena äger 100% och står ensam på lånen

• Sven19

Äger ni 50% var av huset så kan ju inte än av er använda hela huset som säkerhet för lånet.

Varför ska ni båda inre stå med på lånet?

• Anonym (Liv)
    Wench85 skrev 2021-01-29 11:00:28 följande:

Behöver ni belåna mer än 50% av husets värde?

Säg exempelvis att huset kostar 2 500 000 och behöver låna 2 000 000. 

Om ni ska äga 50% var innebär det att respektive part skulle äga ett värde om häften av 2 500 000= 1 250 000. Det går inte att låna 2 000 000 för att äga 1 250 000. 

Jag antar att ni har två alternativ:

- äga 50/50 och stå båda på hela lånen (även om det bara är den ena som i praktiken kommer betala räntor och amorteringar)

- den ena äger 100% och står ensam på lånen

Huset kostar runt 5000000, vi har runt 1000000. Själva huset är det redan påskrivet för för länge sen eftersom det är nyproduktion.
  • Anonym (Liv)
    Sven19 skrev 2021-01-29 11:03:40 följande:

Äger ni 50% var av huset så kan ju inte än av er använda hela huset som säkerhet för lånet.

Varför ska ni båda inre stå med på lånet?

Vi försöker förstå vilken skillnad de olika alternativen gör i praktiken och framför allt vad som händer om något skulle hända den med inkomst.
  • Kjell2
    Anonym (Liv) skrev 2021-01-29 11:10:41 följande:
    Vi försöker förstå vilken skillnad de olika alternativen gör i praktiken och framför allt vad som händer om något skulle hända den med inkomst.
    Ta ett extremfall om endast den ena står på lånet.

Huset sjunker i värde och blir överbelånat
    Den som har inkomst och står på lånet dör, eller det blir skilsmässa, utan andra tillgångar
    Huset tvångsförsäljs av banken som bara får tillbaka en del av lånet
    Den andra ärver en massa pengar eller börjar tjäna pengar och kan gå vidare med sitt liv utan skuld

Om både hade stått på lånet hade banken kunnat kräva pengar för att få tillbaka resterande lånet av den andra.

• Ms H
    Anonym (J) skrev 2021-01-28 17:38:05 följande:

Jodå, till och med mitt gamla studielån som jag tog långt innan vi träffades har räknats in.

Räknas ja, delas nej. Ditt studielån kommer att sänka din nettotillgång, till lägst 0 kr. Din make kommer aldrig behöva ta över en del av ditt lån.
Svar på tråden Stå med på lånet?