• Anonym (lön)

Lön 25-35 år

Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Lön 25-35 år
  • Anonym (27)

27, laboratorieingengör ca 32000/mån.

• hammarhajen
    Anonym (s) skrev 2021-02-02 23:12:10 följande:

Undrar alltid när jag ser trådar om lön hur svenskar kan vara så skuldsatta. Med dom löner som dom flesta har borde dom ju inte ens behöva låna och ha minst en miljon på banken. Tror att det är därför vi har fått en sån högersväng i Sverige. Vi har fått en stor förmögen medelklass som inte fattar hur låginkomsttagare har det.

En miljon är mycket pengar. En bostad kostar i många fall flera miljoner. Det sparar man inte ihop på ett par år med en lön på 30 000 - 40 000, om man har ett normalt liv.

Även om löner på 35 000 kan se "höga" ut i dina ögon är det inte så väldigt mycket i förhållande till bostadspriser. Efter skatt har man kanske 25 000 kvar och då ska man också betala levnadsomkostnader. Lyckas man spara 10 000 kr i månaden så är det rätt mycket. Ändå tar det drygt åtta år att få ihop en miljon...

Ännu svårare blir det om tänker på att de som tjänar de summorna ofta:

* Har studielån
    * Har 3-5 år bakom sig utan inkomst (studietiden)
    * Inte får andra bidrag som bostadsbidrag 

• Anonym (F)

Undrar alltid när jag ser trådar om lön hur svenskar kan vara så skuldsatta. Med dom löner som dom flesta har borde dom ju inte ens behöva låna och ha minst en miljon på banken. Tror att det är därför vi har fått en sån högersväng i Sverige. Vi har fått en stor förmögen medelklass som inte fattar hur låginkomsttagare har det.

Medellönen för en heltid, alla åldersgrupper är ca 34.000kr. Hur menar du att man ska köpa en villa för säg 3 miljoner utan lån? Samtidigt som CSN ska betalas tillbaka och man lever ett normalt liv? Lägg till en miljon sparat på banken också som du menar är så lätt. Visa uträkningen istället för att vräks ut dig floskler om att ?folk borde? kunna göra det ena och det andra.
  • Anonym (Kvinna)

28 år, marknadsföring, 33 000 kr/mån.

• Anonym (Affärsjuristen)
    Anonym (F) skrev 2021-02-03 07:41:31 följande:

Medellönen för en heltid, alla åldersgrupper är ca 34.000kr. Hur menar du att man ska köpa en villa för säg 3 miljoner utan lån? Samtidigt som CSN ska betalas tillbaka och man lever ett normalt liv? Lägg till en miljon sparat på banken också som du menar är så lätt. Visa uträkningen istället för att vräks ut dig floskler om att ?folk borde? kunna göra det ena och det andra.

Håller med. Senaste åren har jag haft hög lön och utrymme för stort sparande. Men det var under ganska lång tid som mina tillgångar var lägre än mina skulder (som består av studielån, bolån, privatlån avseende kontantinsats, inget annat konstigt). Fick inte direkt nuvarande lön som nyexad. Alla i min närhet som har stort sparande fick hjälp av föräldrar att köpa bostad under studietiden och har gjort en bostadskarriär på ett par lägenheter under 2010-2017.
  • Anonym (35)

35 år, lärare lön 39,500. Ledigt alla lov.

• Anonym (Affärsjuristen)

Roade mig med att räkna ut vad min nettomånadslön varit de senaste 10 åren (Har jobbat 6/10 år och pluggat resten). Landade på lite drygt 20 000 kr, vilket motsvarar en bruttolön på ca 25 000 kr/månad. Under den tiden har jag fått studieskulder på ca 280 000 kr.

I längden kommer jag såklart tjäna på att ha utbildat mig till ett höginkomstyrke. Men att tro att relativt unga vuxna skulle ha ett enormt sparande är ju bara märkligt.
  • Shalke04

Månadslön på ca 80.000 kr. Har en liten del som varierar. Bonus på helårsbasis mellan 10-100% av årslönen.

Jobbar med risk på bank.

• Anonym (Administratör)

Receptionist via bemanningsföretag 2006-2016: 22000 när jag slutade.
    Administratör via bemanningsföretag, 2016-2018: 26000
    Administratör, Fast anställd på företaget jag senast hyrdes ut till, 2018-nutid: 32000

Svar på tråden Lön 25-35 år