Lön 25-35 år
Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?
Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?
Såklart att man helst får vidareutbildning betald. Men hur många får det? Undrar om inte ssk tittar lite väl mycket på läkare ibland, som ju får betald ST. Men inom de flesta andra yrkesgrupper utanför vården får man väl bekosta sina studier själv?
Jag är lärare, de flesta jag känner inom mitt skrå har fått finansiera vidareutbildningar själv t.ex. Även för sådant som samhället bestämt ska finnas - om man vill läsa in behörighet för fler ämnen eller till specialpedagog t.ex.
Alltså, missunnar såklart inte ssk betald utbildning. Men att se det som självklar rättighet känns ändå lite främmande om man ser till andra yrkesgrupper tänker jag?
Jag vet inte hur andra regioner har det men många får idag betald vub iaf här pga den extrema brist det varit inom vården senaste åren. Det är en tjänst man får söka på respektive klinik så som vilken anställningsintervju som helst, plus att man ska bli antagen till programmet. Man får då full lön under studietiden. Varför det inte är så i ditt yrke kan jag tyvärr inte svara på.
Jag tittar inte på läkare iaf, vet inte ens vad de får betala för sin utbildning.
Att få full lön under en utbildning är som du själv begriper få förunnat. Men man ska inte luras att tro att arbetsgivaren bara har den anställdes bästa för ögonen - du får ju bara en vidareutbildning som gynnar arbetsgivaren, inte nödvändigtvis det som ger dig som individ optimala möjligheter till utveckling och lönesprång utanför din nuvarande arbetsgivare.