Lön 25-35 år
Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?
Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?
Såklart att man helst får vidareutbildning betald. Men hur många får det? Undrar om inte ssk tittar lite väl mycket på läkare ibland, som ju får betald ST. Men inom de flesta andra yrkesgrupper utanför vården får man väl bekosta sina studier själv?
Jag är lärare, de flesta jag känner inom mitt skrå har fått finansiera vidareutbildningar själv t.ex. Även för sådant som samhället bestämt ska finnas - om man vill läsa in behörighet för fler ämnen eller till specialpedagog t.ex.
Alltså, missunnar såklart inte ssk betald utbildning. Men att se det som självklar rättighet känns ändå lite främmande om man ser till andra yrkesgrupper tänker jag?
Jag vet inte hur andra regioner har det men många får idag betald vub iaf här pga den extrema brist det varit inom vården senaste åren. Det är en tjänst man får söka på respektive klinik så som vilken anställningsintervju som helst, plus att man ska bli antagen till programmet. Man får då full lön under studietiden. Varför det inte är så i ditt yrke kan jag tyvärr inte svara på.
Jag tittar inte på läkare iaf, vet inte ens vad de får betala för sin utbildning.
Att få full lön under en utbildning är som du själv begriper få förunnat. Men man ska inte luras att tro att arbetsgivaren bara har den anställdes bästa för ögonen - du får ju bara en vidareutbildning som gynnar arbetsgivaren, inte nödvändigtvis det som ger dig som individ optimala möjligheter till utveckling och lönesprång utanför din nuvarande arbetsgivare.
Får jag en betald vub kommer jag inte ha några som helst förpliktelser att stanna inom regionen. Här handlar det om min vilja och inte vad arbetsgivaren vill. Dock har jag som intresse mitt blivande yrke och kommer kanske stanna på arbetsplatsen i vilket fall, men det är vad jag vill och inte arbetsgivaren som styr mig. Får jag en vub som exempelvis iva ssk eller ännu bättre distriktssköterska så kan jag välja att jobba som vanlig ssk inom kommunen eller privat eller var jag vill ändå.
Jepp. Men du gnällde om lönen tidigare. Om du vill ha hög lön kan du glömma offentliga sektorn, vub eller ej.
Ja jag tycker definitivt regionen betalar för dåligt för ssk! De betalar oss sämst av alla arbetsgivare, så jag har all rätt att gnälla!!!
Jobbar som förskollärare sedan 2 år tillbaka. 32500:-. 31 år.
Sjuksköterska 27 år gammal. Grundlön 28100, med fasta tillägg 30600. Sen tillkommer ob-tillägg, övertid och annat. I snitt tjänade jag 33 500 kr/månad förra året.