• Anonym (lön)

Lön 25-35 år

Vad tjänar ni som är mellan 25-35 år? Och vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Lön 25-35 år
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-02-04 11:50:21 följande:

Kör du samma snack på jobbet med? ?Om inte jag får som jag vill så blaha blaha?.

Sorry men tyvärr är det inte en position man är i som ssk.

Ursäkta men har du den där attityden på ditt jobb? Glad jag inte jobbar med dig =) Hur vet du vilken position man är i som ssk??? Vilket skitsnack som tror du vet det haha.

Jo så fungerar det i vården, är man trogen regionen och vill vuba sig får man ofta den betald. Nu vet du det också, du som redan trodde du visste allt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-02-04 10:34:27 följande:

Det där är inkl bonus pga natt/helgjobb. Utan bonus, om jag vill jobba enbart dagtid inom min region, ynka 27400... så pinsamt dåligt betalt!!! När jag gick ut 18 var ingångslönen 25500...

Ja, det är ju annorlunda. Jag trodde att det var din månadslön och då hade jag i alla fall tyckt att den är bra.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-02-04 11:50:21 följande:

Kör du samma snack på jobbet med? ?Om inte jag får som jag vill så blaha blaha?.

Sorry men tyvärr är det inte en position man är i som ssk.

Det är ju faktiskt precis så det är inom vården. Varför tror du inte att man kan vara i den positionen som ssk?
  • Anonym (Fsk)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-02-04 11:15:56 följande:

Nyfiken.

Hur många timmar i veckan extra tar det dig att transportera dig dit?

Hur mycket högre transportkostnader?

Min svägerska försökte sig på samma sak som du men det var ju en rejäl tankevurpa eftersom hälften av lönehöjningen rök bara i transport, andra hälften i minskad tid med familj och att hinna laga mat etc.

Oj, vilken miss av din svägerska att inte räkna in restid och extrakostnader. För egen del (och kanske för de flesta?) var det en viktig punkt att ha i åttanke vad gällde mitt val av arbetsplats.

Sen kan man såklart tänka mer långsiktigt. Om man står ut med längre restid i några år, så kan man komma tillbaka till sin kommun med ett bättre förhandlingsläge.
  • Anonym (Projektingenjör)

Tjänar 34 500 kr som projektingenjör (maskiningenjör i grunden). Är 34 år gammal.

• Anonym (Kommunikatör)

Jag är 32 år, kandidatexamen i beteendevetenskap, magisterexamen i journalistik (så utbildad beteendevetare och journalist), men har för närvarade titel kommunikatör. 35 000 i lön. Jag började jobba sent och det är verkligen konkurrens om jobbet så det har tagit ett tag att både få ett stabilt jobb och lön, men nu känns det bra.

• Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (Ssk) skrev 2021-02-04 11:57:26 följande:

Ursäkta men har du den där attityden på ditt jobb? Glad jag inte jobbar med dig =) Hur vet du vilken position man är i som ssk??? Vilket skitsnack som tror du vet det haha.

Jo så fungerar det i vården, är man trogen regionen och vill vuba sig får man ofta den betald. Nu vet du det också, du som redan trodde du visste allt.

Jag begriper att man kan få vidareutbildningen betald. Det var inte det jag menade men min poäng flög över huvudet.

Tänk större - hur ska du rimligen kunna ta stora kliv i lön i ett yrke och med en arbetsgivare som inte värdesätter kompetens utan spelar ut alla ssk mot varandra? Tyvärr kommer det aldrig att gå. Lönespridningen mellan ?bästa? och ?sämsta? ssk är alldeles för låg för att motivera det slit ni får stå ut med.

Jag har fyrdubblat min lön sen examen. Men det var inte genom att sitta med armarna i kors och kräva saker. Först måste man leverera och stå ut från mängden.
  • Anonym (Civilingenjör)
    Anonym (Bm) skrev 2021-02-04 12:14:44 följande:

Det är ju faktiskt precis så det är inom vården. Varför tror du inte att man kan vara i den positionen som ssk?

Nej, som ssk har man sällan något större förhandlingsutrymme även om man självklart kan få en vidareutbildning betald. Anledningarna är bl a offentligfinansierad arbetsgivare, låg differentiering av specialiteer, hög tillgång och kollektivt organiserad arbetskraft med mer offerkofta än individtänk.

Jag tycker det är fantastiskt med alla vårdanställda som är villiga att dra ett svettigt och tungt lass i en stressig miljö, och deras arbete är bland de viktigaste som finns. Men blanda inte ihop det med lönesättning. Lön sätts baserat på tillgång och efterfrågan. Har man inget unikt får man inte hög lön.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-02-04 12:45:30 följande:

Jag begriper att man kan få vidareutbildningen betald. Det var inte det jag menade men min poäng flög över huvudet.

Tänk större - hur ska du rimligen kunna ta stora kliv i lön i ett yrke och med en arbetsgivare som inte värdesätter kompetens utan spelar ut alla ssk mot varandra? Tyvärr kommer det aldrig att gå. Lönespridningen mellan ?bästa? och ?sämsta? ssk är alldeles för låg för att motivera det slit ni får stå ut med.

Jag har fyrdubblat min lön sen examen. Men det var inte genom att sitta med armarna i kors och kräva saker. Först måste man leverera och stå ut från mängden.

Det var tokigt gjort!

Min dröm är just vidareutbildning, och eftersom de i flera år haft betalt vidareutbildning (har inte kommit in då trots att jag sökt då flera som redan har en vub sök som ju har högre poäng än jagt, men nu prioriterar de ssk utan vub) har gjort att de bara erbjuder detta numer en gång per år istället för två. Med det sagt tyder det på att det kanske inte går så många fler tåg till vidareutbildning?! Jag måste därför stanna där jag är för att få denna vub, sedan är det fritt fram att arbeta var jag vill, och det är precis den vägen jag kommer gå.

Jag sitter definitivt inte med armarna i kors och kräver en massa som du påstår, jag väntar på min tur. Jag har inga andra val om jag vill ha en vidareutbildning, och det vill man väl ha om man kan få den betald?!
  • Anonym (Fsk)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2021-02-04 12:45:30 följande:

Men hallå. Nu har du flera från samma yrkeskategori som säger att du har fel om deras bransch. Kanske dags att lyssna?
Svar på tråden Lön 25-35 år