• HenneG­rek
    Wed 10 Feb 2021 21:33
    2971 visningar
    21 svar
    21
    2971

    Rädsla

    Hej! Jag är gravid i vecka 16 och är ganska förlossningsrädd. Jag bryr mig inte om jag spricker eller så, utan jag lider hellre isåfall mer efter förlossningen i min ensamhet än att förlossningen ska ta längre tid för att man måste "hålla emot"/"inte krysta" osv..

    Problemet är att jag har svårt med tillit, hur vet jag att främmande barnmorskor vill mig och min kropp väl? Hur ska jag lita på att de tar rätt beslut? Tänk om de till exempel "klipper" mig i underlivet i onödan? Tänk om de tar sugklocka i onödan? Eller gör så att jag plågas i onödan? Sedan känns det så hemskt att man ska behöva vara naken och utsatt inför främlingar, hade liksom hellre fött i ett mörkt rum ensam hemma om man kunnat välja. Skulle även föredra kejsarsnitt för då följer de en viss procedur och sedan är det klart men vaginalt känns så utsatt och läskigt och som att barnmorskorna kan styra så mycket över vad som ska hända min kropp och mina "privata delar". Någon som kan hjälpa mig med mina tankar?

  • Svar på tråden Rädsla
  • Thu 11 Feb 2021 21:49
    #11
    HenneGrek skrev 2021-02-11 18:11:55 följande:

    Åh okej beklagar missfallen och önskar dig lycka till!


    Tack! Och jag önskar detsamma till dig! :)
  • Thu 11 Feb 2021 23:28
    #12

    Att du tycker att barnmorskornas uppmaningar till att andas är att förminska den födandes smärtupplevelse är ett tydligt tecken på att du borde gå en profylaxkurs hos tex föda utan rädsla och även läsa på i allmänhet om smärthantering.

    Andningen ÄR otroligt viktig och det är bra att få stöd/uppmaning av någon för att hitta tillbaka om man börjar hyperventilera och spänna sig. Går utmärkt att använda vid brutna ben och vinterbad också!

    Barnmorskorna kommer inte tvinga dig till saker du inte vill och de gör bara ingrepp om det är fara för dig eller barnet. Det är deras jobb att hjälpa dig och barnet igenom förlossningen på bästa sätt och alla avdelningar har kontinuerligt förbättringsarbete med hur de ska undvika att saker blir fel.

    Min förlossning gick fort, ca 5 timmar, så jag han aldrig få någon riktig bedövning och att jag och min partner gått en profylaxkurs var guldvärt för vi visste hur jag skull hantera smärtan med andning och avslappning. Det hela slutade dock med ett klipp för att snabbt få ut dottern för att hennes värden började gå ner men det har läkt bra och vi mår alla bra :)

    Barnmorskorna gav mig flera olika förslag under förlossningen men jag sade nej till allt eftersom jag hittat en ställning som funkade bra. Behövde bara ligga på rygg i slutet och bara låta bli att krysta den korta stunden när de gjorde klippet.

  • Fri 12 Feb 2021 07:39
    #13
    HenneGrek skrev 2021-02-11 18:15:05 följande:
    Ja jag har sett lite varierande serier om förlossningar men jag upplever alla likadant, att ingen riktigt bryr sig om mamman och hennes smärta, att hon bara ska "andas" och göra som barnmorskorna vill. Tycker det bara är mamma-tortyr att se förlossningar faktiskt. Har dessutom aldrig sett någon "andas bort sin smärta" om den brutit benet eller har migrän/matförgiftning eller någon annan smärta. Tycker det är lite att förminska mamman och att hon har smärta på något sätt..
    Iofs är det fel att jämföra smärta vid brutna benet med smärta vid förlossning Att börja med är smärta vid förlossning inte konstant MEN helt naturlig (så som den är vid brutna benet eller migrän), så det går väldigt bra att andas bort väldigt mycket! Jag har inte gått en pofylax kurs, men tittat på en video från en sådan oh kan rekommendera den verkligen. Min kropp fattade själv hur den skulle andas under värkarna, och tro mig, jag hade värkar i 25 timmar som var också långdragna (den var BM på förlossning som frågade om jag kände att jag hade långdragna värkar - jag rykte på axlarna oberörd, då jag inte hade nåt att jämföra med, haha). Vi var på förlossning i 13 timmar totalt (första 12 timmar hemma, åkte in med taxi - föraren fattade inte ens att vi skulle dit för att föda, då jag var helt lugn och tyst under färden). Vi hann träffa 3 skift av personal och även med att få epidural. Det tog lång tid, men jag har endast positiva upplevelser av förlossning, fast jag blev panikslagen när jag vaknade av första värken på natten
  • Fri 12 Feb 2021 09:36
    #14
    HenneGrek skrev 2021-02-11 18:15:05 följande:

    Ja jag har sett lite varierande serier om förlossningar men jag upplever alla likadant, att ingen riktigt bryr sig om mamman och hennes smärta, att hon bara ska "andas" och göra som barnmorskorna vill. Tycker det bara är mamma-tortyr att se förlossningar faktiskt. Har dessutom aldrig sett någon "andas bort sin smärta" om den brutit benet eller har migrän/matförgiftning eller någon annan smärta. Tycker det är lite att förminska mamman och att hon har smärta på något sätt..


    Jag har fött fyra barn vaginalt, och jag har blivit väldigt väl omhändertagen av barnmorskorna som har hjälpt mig vid förlossningarna. De har varit omtänksamma och det mesta de har gjort under förlossningen har handlat om att jag ska må bra och inte ha för ont. Under krystfasen handlar en del såklart om att bebisen ska må bra, men tro mig, som födande mamma i det läget är det något man prioriterar högre än att inte ha ont själv.

    Att barnmorskorna uppmanar kvinnan att göra olika saker handlar om att de vill göra förlossningen så kort som möjligt. Man testar att byta ställning, andas på annat sätt osv. De gör ju inte det för att vara elaka.

    Jag menar inte att inte respektera din förlossningsrädsla, men jag har inte upplevt födandet på sjukhus så som du är rädd för att det är. Däremot behöver du såklart inte föda på sjukhus om du är rädd, fler och fler föder hemma, beroende på var du bor kan det gå att lösa. Och kejsarsnitt kan ju vara ett alternativ. Hoppas att du kan landa i hur du vill ha det och att det känns bra för dig.
  • HenneG­rek
    Sun 14 Feb 2021 10:35
    #15
    brallison skrev 2021-02-12 07:39:40 följande:

    Iofs är det fel att jämföra smärta vid brutna benet med smärta vid förlossning Att börja med är smärta vid förlossning inte konstant MEN helt naturlig (så som den är vid brutna benet eller migrän), så det går väldigt bra att andas bort väldigt mycket! Jag har inte gått en pofylax kurs, men tittat på en video från en sådan oh kan rekommendera den verkligen. Min kropp fattade själv hur den skulle andas under värkarna, och tro mig, jag hade värkar i 25 timmar som var också långdragna (den var BM på förlossning som frågade om jag kände att jag hade långdragna värkar - jag rykte på axlarna oberörd, då jag inte hade nåt att jämföra med, haha). Vi var på förlossning i 13 timmar totalt (första 12 timmar hemma, åkte in med taxi - föraren fattade inte ens att vi skulle dit för att föda, då jag var helt lugn och tyst under färden). Vi hann träffa 3 skift av personal och även med att få epidural. Det tog lång tid, men jag har endast positiva upplevelser av förlossning, fast jag blev panikslagen när jag vaknade av första värken på natten


    Vad skönt att det gick bra! Det jag har svårt med är hur man ska kunna vara bekväm med att visa sig naken och låta främlingar ta på ens privata delar :/
  • HenneG­rek
    Sun 14 Feb 2021 10:38
    #16
    Solblomma30 skrev 2021-02-12 09:36:43 följande:

    Jag har fött fyra barn vaginalt, och jag har blivit väldigt väl omhändertagen av barnmorskorna som har hjälpt mig vid förlossningarna. De har varit omtänksamma och det mesta de har gjort under förlossningen har handlat om att jag ska må bra och inte ha för ont. Under krystfasen handlar en del såklart om att bebisen ska må bra, men tro mig, som födande mamma i det läget är det något man prioriterar högre än att inte ha ont själv.

    Att barnmorskorna uppmanar kvinnan att göra olika saker handlar om att de vill göra förlossningen så kort som möjligt. Man testar att byta ställning, andas på annat sätt osv. De gör ju inte det för att vara elaka.

    Jag menar inte att inte respektera din förlossningsrädsla, men jag har inte upplevt födandet på sjukhus så som du är rädd för att det är. Däremot behöver du såklart inte föda på sjukhus om du är rädd, fler och fler föder hemma, beroende på var du bor kan det gå att lösa. Och kejsarsnitt kan ju vara ett alternativ. Hoppas att du kan landa i hur du vill ha det och att det känns bra för dig.


    Bra att allt gått bra och känt dig omhändertagen. Jag kollade dock på Vera Bergs förlossning på Youtube och blev lite förskräckt. Hon blev ju liksom torterad i 5 timmar med starka smärtor utan smärtstillande. De hade ju lätt kunnat göra ex kejsarsnitt efter max 2 timmar så hon slapp lida och bli traumatiserad. Hört flera som bönat och bett i flera timmar om till exempel kejsarsnitt men får ingen hjälp. Vad hemskt :O
  • Sun 14 Feb 2021 14:50
    #17
    HenneGrek skrev 2021-02-14 10:38:45 följande:

    Bra att allt gått bra och känt dig omhändertagen. Jag kollade dock på Vera Bergs förlossning på Youtube och blev lite förskräckt. Hon blev ju liksom torterad i 5 timmar med starka smärtor utan smärtstillande. De hade ju lätt kunnat göra ex kejsarsnitt efter max 2 timmar så hon slapp lida och bli traumatiserad. Hört flera som bönat och bett i flera timmar om till exempel kejsarsnitt men får ingen hjälp. Vad hemskt :O


    Jag har all förståelse för din förlossningsrädsla. Men när du tittar eller läser om människors förslossningsupplevelser så får du tänka på att det är just deras upplevelse. Jag har också tittat på Vera Bergs video och slutet av hennes förlossning blev ju inte så bra. Men det är flera saker som "hände henne" som påverkar utfallet av förlossningen, tex fokuserar hon redan från början på smärtan, hon får eda vilket verkar leda till att man måste använda värkstimulerande. Värkstimulerande kan göra att du inte har någon paus mellan värkarna och det blir olidligt.

    Vi är alla olika och om man bortser från rädslan så vet man aldrig hur man kommer uppfatta smärtan. Jag var hemma 14 timmar innan vi åkte in, sen efter 4 timmar på förlossningen kom vårt barn. Jag hade såklart svinont, men hade bara panik en enda gång under förlossningen och det var under bilresan dit då jag satt fastspänd och hade svårt att fokusera. Jag födde med lustgas efter 50 minuters krystvärkar. Jag har aldrig varit så bestämd eller fokuserad i hela mitt liv. Jag är i övrigt väldigt rädd för smärta pga upplevt hemsk mensvärk hela livet, men jag var inte rädd.

    Om du föder vaginalt behöver du känna att du litar på bm, men samtidigt ha kunskap om förlossningen och vad som kan hända så att du känner dig trygg i de beslut som fattas och också kan säga nej om det är nått du inte vill . Prata med din barnmorska, läs boken "Föda utan rädsla ". Titta inte på traumatiska förlossningar på Youtube!
  • Tue 23 Feb 2021 09:44
    #18

    Du behöver ej vara naken på överkroppen.. vill ej skrämma dig heller men jag kännde mig jätte trygg tills jag läste mina journaler och dom skrev elaka saker om mig som att jag tyckte att mitt barn va äckligt och sånt... denna gången hoppas jag nästan på att föda hemma... men som sagt man får iallefall ha kläder på överkroppen :)

  • HenneG­rek
    Wed 24 Feb 2021 11:03
    #19
    Lilant skrev 2021-02-23 09:44:19 följande:

    Du behöver ej vara naken på överkroppen.. vill ej skrämma dig heller men jag kännde mig jätte trygg tills jag läste mina journaler och dom skrev elaka saker om mig som att jag tyckte att mitt barn va äckligt och sånt... denna gången hoppas jag nästan på att föda hemma... men som sagt man får iallefall ha kläder på överkroppen :)


    Oj det låter konstigt att de skrev sådana saker. Kan du inte föda på något annat sjukhus, de kanske är bättre där isåfall? :/
  • Wed 24 Feb 2021 11:18
    #20
    HenneGrek skrev 2021-02-24 11:03:27 följande:

    Oj det låter konstigt att de skrev sådana saker. Kan du inte föda på något annat sjukhus, de kanske är bättre där isåfall? :/


    Blir tyvärr så om man är ung dom tror dom kan säga och göra vad dom vill emot en... Har jag varit 40 och inte 21 så hade behandlingen varit betydligt bättre även om jag har mer erfarenhet av barn är dom flesta 40 åringar så går dom tyvärr efter ålder :) så ju äldre man är desto mer vet man tydligen. Helt sjukt hur gravidvården i Sverige ser ut tyvärr :) hela historien va så här att jag skulle ställa mig upp och kissa och förlosningen började och en timme senare vart hon ute.. då i chock sa jag att dom va tvungna att klä på henne för hon va liten 2,9 kg och frös, enligt mig så är det en bra mamma som vill skydda sitt barn när hon själv inte har kontrollen ( har extremt lågt bodtryck så kunde ej stå utan stöd 3 dagar efter förlossningen) men enligt dom så tyckte jag att hon va äcklig, men antar att dom inte kan relatera då dom själva tvingat sig till kejsarsnitt eller fött med all smärtlindring det finns :) sen tar det ju ofta runt 1-2 dygn innan barnet kommer så dom hinner förbereda sig på hur dom ska ta emot sitt barn medan jag va i chock och trodde jag skulle dö då jag fick ta alla värkar på 1 timme utan lindring
  • HenneG­rek
    Thu 25 Feb 2021 15:34
    #21
    Lilant skrev 2021-02-24 11:18:55 följande:

    Blir tyvärr så om man är ung dom tror dom kan säga och göra vad dom vill emot en... Har jag varit 40 och inte 21 så hade behandlingen varit betydligt bättre även om jag har mer erfarenhet av barn är dom flesta 40 åringar så går dom tyvärr efter ålder :) så ju äldre man är desto mer vet man tydligen. Helt sjukt hur gravidvården i Sverige ser ut tyvärr :) hela historien va så här att jag skulle ställa mig upp och kissa och förlosningen började och en timme senare vart hon ute.. då i chock sa jag att dom va tvungna att klä på henne för hon va liten 2,9 kg och frös, enligt mig så är det en bra mamma som vill skydda sitt barn när hon själv inte har kontrollen ( har extremt lågt bodtryck så kunde ej stå utan stöd 3 dagar efter förlossningen) men enligt dom så tyckte jag att hon va äcklig, men antar att dom inte kan relatera då dom själva tvingat sig till kejsarsnitt eller fött med all smärtlindring det finns :) sen tar det ju ofta runt 1-2 dygn innan barnet kommer så dom hinner förbereda sig på hur dom ska ta emot sitt barn medan jag va i chock och trodde jag skulle dö då jag fick ta alla värkar på 1 timme utan lindring


    Oj jösses. Det minsta de kan göra när en mamma är chockad och nyförlöst är väl åtminstone att stötta henne och hjälpa liksom! Vad trist att de var som de var.
Svar på tråden Rädsla