• RetiloB

    Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Lurkis skrev 2021-02-26 11:20:38 följande:

    Kolla på videon jag länkade. Följ det han säger. Ifall de ifrågasätter det så ifrågasätter de metoderna hos en låneförmedlare som gjorde 13 miljoner i försäljning enskilt i månaden. Låter som att dina chefer, som många sälj företag - har 0 koll. När var det senast dina team chefer hoppade in i dailen? Aldrig? Tänkte väl det. Ja, men att ha en standardiserad kass pitch är idiotiskt. Inte konstigt att ingen av er säljer 10 sälj om dagen med den typen av trångsynta chefer. Det handlar om att bryta språkmönater. Om mam kör en företagspitch kommer man alltid skjuta sig själv i foten & bli en av de tusentals försäljare som alla hatar.


    Men håller med dig i frågan. När hoppade chefen själv in och ringde, det skulle ju vara bra om chefen visade "hur det ska gå till" om dessa pitchar och argument verkligen är så bra som de själva tror. Så kan hon ju försöka få in kund från den nivå vi är på
  • RetiloB
    Tage Tyrann skrev 2021-02-26 12:31:36 följande:

    Respekterar inte såna som arbetar med det jobbet. Utnyttja gamla människor som inte kan säga nej. Fy fan. Säg upp dig. Äckligt.


    Det är ju en annan diskussion iofs. Tycker ofta äldre har koll på vad de vill och att verkligen kunna säga nej. De är försiktiga med personuppgifter osv
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-02-26 13:05:25 följande:

    Jag föraktar alla chefer som inte kan hoppa in och sätta en kall, ifall det är deras jobb att se till att du presterar. Min bror är som sagt säljchef där & han hoppar återkommande in & säljer tillsammans med de "vanliga" säljarna. Det gör ett under för arbetsmoralen & viljan. Man känner sig inte ensam. När jag jobbade där blev jag teamchef tillslut & mitt arbete gick ut på att coacha säljarna. Jag gjorde detta genom att vara bland de första som satte en kall "ans" för att sedan lyssna på folks samtal & coacha varje säljare individuellt eftersom varje människa är unik med sina egna utmaningar. Jobbar du på Advisa?


    Ja mina chefer snackar bara om hur lätt allting är om "du bara pluggar det manus du fått eller vilka invändningar du kan få och hur du tacklar dessa". Sen sitter chefen på andra sidan bordet hela dagen och bara gör annat än att visa hur det fungerar. Sjukt stressande också att ha chefen på andra sidan bordet.

    Nej, på Zmarta
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-02-26 13:35:50 följande:

    OH herregud. Okej. Alltså säg upp dig. Jag förstår att 20k kan kännas skönt & tryggt men en sådan arbetsplats är bara pretentiös. Haft sådana chefer & har alltid ifrågasatt dem. Ledde oftast till deras egna förödmjukelse då jag visade för alla att de var inkompetenta. Säg inte upp dig direkt utan arbeta på en exit-strategi. Vad för jobb skulle du kunna tänka dig att göra? Arbetar tidvis som frilansande rekryterare så ifall du ger mig chansen kan vi säkert hitta något tillsammans


    Jag ville verkligen tro gott om arbetet när jag började och ville försöka att bara se det positivt samt att det var så skönt att få komma ur arbetslösheten. Men ju mer jag jobbar ju mer märker jag ju att dels detta inte är något för mig, men också dels att det är rätt mkt dubbelmoral här.

    Chefen ger oss nya säljpitchar som hon präntar in i huvudet på oss att detta måste du säga varje gång, trots att det inte alltid passar och man är rädd för att säga fel medan hon sitter där och lyssnar på en. Sen att alla säljare ändå inte kör samma. Har fått lyssna på andra säljare och där freestylas det lite beroende på vem de pratar med, vilket för mig är betydligt mer naturligt än att göra det från ett manus. Fattar inte varför de tror att en eller två pitchar skulle funka bättre till alla kunder än om man har möjlighet att freestyla, inom rimliga gränser såklart.

    Min uppfattning är att om en kund vill köpa eller använda den tjänst du erbjuder så gör han det mer eller mindre klart redan när man presenterar sig, och vill han inte så spelar det (oftast) ingen roll vad och hur du säger. Framförallt inte om man rabblar på enligt manus och inte ger kunden något utrymme. Sant?

    Jag jobbade ju tidigare inom hotell/restaurang men servicejobb oavsett är vad jag letar efter.
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-02-26 15:03:35 följande:

    Nej, när det kommer till lån är folk fruktansvärt oärliga av naturliga anledningar (de har blivit brända förut, försämrad kreditvärdighet) jag skulle dock säga att ett manus inte kommer hjälpa dig sälja. Till viss del ja, men det handlar om hur du bemöter deras invändningar som skapar förtroende inte misstänksamhet. Att rabbla från ett manus är ett säkert kort för kunden att avgöra att hen ej vill göra affärer med dig. Du har delvis rätt. Ah, segt ja de kan ju vara svårt att få jobb inom det i dagsläget. Kundtjänst då?


    Ja vi har ju fått ett helt häfte med invändningar och argument. Det kan jag köpa är en viktig del, och det har jag inget att anmärka på. Men det är just de där manuset som bara blir och känns så fel. Man kan ju inte approcha en 70åring på samma sätt som en 25åring t.ex. inte i mitt tycke iaf
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-02-26 16:32:50 följande:

    Nä, du har rätt. Man måste ju anpassa sitt språk till viss del för att det ska kunna passa mottagaren. Jag ändrar alltid mitt språkbruk så om jag pratar med en 50+are så lägger jag till va emellanåt i meningarna t ex.

    Ja, Lars nu är det såhär va att vi satte dig på räntebevakning. Eftersom du inte vill ta kreditupplysningar i onödan, det gäller ju att bara ta det en gång så det blir rätt, va?

    När jag pratar med yngre kvinnor så skämtar jag alltid till det & låtsats ringa från paradiset hotel för att i nästa mening skämta om det faktumet & förklara varför jag egentligen ringer.

    När jag pratat med killar är jag extremt kortfattad & berättar mitt syfte & varför det är värt för dem att prata med mig i två minuter eftersom de fortfarande inte tagit hand om sin lånesituation.

    Osv osv


    En annan sak som jag inte förstår riktigt är varför ens chans till fortsatt arbete baseras på hur högt du kommit i "level" när provanställningen är över.

    Vi gör ju verkligen så gott vi kan just nu, men med tanke på hur 2020 var så är väl folk mer försiktiga med lån osv. Att då basera enbart på hur många intresserade man haft känns lite fel.

    Hur kostnadseffektivt är det dessutom för företaget att köra nyrekrytering och utbildning hela tiden istället för att ge folk en chans
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-01 12:50:49 följande:

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.


    Nej jag sökte jobbet själv faktiskt.

    Så därför tycker jag det är ännu märkligare. För det där med AF har jag också hört.
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-01 12:50:49 följande:

    Fick du jobbet via arbetsförmedlingen eller sökte du själv? Sälj företag utnyttjar AF till max då de kan ha en deal med AF som gör att AF betalar 80% av din lön de första 6 månaderna. Det är därför de har 6 månaders provanställning. Innan dessa 6 månader kostar du ingenting för företaget jämfört med fast anställning.


    Skulle du säga att 6 intresserade om dagen är ett rimligt antal? Även på den nivån av kunder man befinner sig på som ny. Vi har det "kravet" för att man ska klättra och på så sätt vara aktuell för fast anställning. Men både jag och mina nya kollegor känner inte särskilt stor tilltro på att det skulle funka. Vi ringer ca 200-300 samtal om dagen, vissa mer vissa mindre och får in kanske 1 intresserad om man har tur. Och det har inget med vårt driv att göra, vi ringer, argumenterar och försöker allt vi kan. Men vill kudnen inte så finns d ju inte mkt att göra liksom
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-01 15:14:30 följande:

    Alltså först & främst behöver jag lite mer information så jag ställer lite frågor

    Hur många timmar utbildning har ni fått?

    Har ni medlyssnat?

    Har ni "hängt efter" de duktigaste säljarna - vad säger dom?

    Vad för call system använder ni? Är det callmaker? Kan ni sätta återkomster? Kan ni använda er av fria Leads eller är det enbart deras?

    Alltså det är ju skillnad på kvantitet & kvalité

    T ex det är bättre med att sätta två av god kvalité (över 150k 7+ ränta. 28k i lön. Omkostnader på 3k.

    Än 6 st med medioker inkomst, små belopp. Jag brukade förmedla runt 4,6 - 6,7 i månaden. Totalt typ 14 utbetalda lån i månaden. Hur mycket % provision ligger ni på?

    Jag satsade alltid på kvalitet & när jag började så snittade jag väl en 2-3 om dagen. Med en acceptrate på 75%. Det är betydligt bättre än 6 stycken mediokra då accen på små belopp oftast är väldigt låg. Är du handläggare & sen har ni rådgivare som closar kunden eller hur ser er modell ut?

    6 är ett rimligt mål om man fått tillräcklig utbildning & kontinuerlig coachning(alltså att team chefen lyssnar på säljsamtal för nya & inprincip säger vad den nya säljaren ska säga för att kunna closa kunden) - görs detta ens?


    Utbildning har vi haft i 4 veckor à ca 6-8 timmar om dagen. Men en renodlad utbildning vill jag inte kalla det precis, redan dag 4 började vi ringa våra första samtal. Sen har vi bara matats med information allt eftersom och de första 2-3 dagarna var det utbildning i Teams med PowerPoint typ. Medlyssnat en del, de första dagarna fick vi sitta mellan 11-15 och bara lyssna både på de som hämtar kunder från den översta nivån och de mittemellan.

    Telefonsystemet slumpar fram ett nummer från gällande kategori av kunder och vi har ingen möjlighet till kontroll över vem som blir nästa kund. Svarar inte kunden så kan vi få samma kund igen någon timme senare.

    Vår provisionsmodell håller just nu på att ändras, från att ge mindre summor för olika delar, till en lite högre summa där det endast ger provision vid utbetalt lån. Vi har inte riktigt fått alla detaljer än. Vet inte om det är en fördel eller nackdel faktiskt. Men i det avseendet är det väl isåfall verkligen kvalitet man vill ha in. Jag är väl någonstans mellan säljare och handläggare, för när vi tagit in en intresserad kund så sköter sen handläggare kontakt med kund gällande beviljande, avslag och utbetalning etc.
  • RetiloB
    Noname00 skrev 2021-03-02 19:40:06 följande:

    Retilob, ligger företaget du arbetar på i sthlm?

    I dessa tider , är detta ett arbete som man ens behöver utföra från en arbetsplats eller något som man skulle kunna utföra hemifrån, teammöten och sådant kan man ju ha via Skype/ Teams.

    Jag har ett företag som ringer mig flera ggr i veckan nästan varje dan.

    Sambla du råkar inte arbeta där?

    Du får gärna svara via PM.


    Ja i Sthlm.

    De envisas med att vi som är nya inkl cheferna, ska jobba på kontoret. Alla andra jobbar hemifrån.

    Det är väl förståeligt, men samtidigt så är chefen knappt tillgänglig under dagen så ser inte varför det spelar så stor roll om vi jobbar hemma eller där. Nu börjar de prata om att sakta gå tillbaka till kontoret, vilket för mig låter helt idiotiskt.

    Nej det är inte Sambla, men vi gör likadant till folk. Flera gånger i veckan tills dess att någon aktivt ber om att bli borttagen från systemet. Det är det felet många gör, de tror att den här typen av företag slutar ring om man inte svarar eller om man bara klickar. Så om man inte blockar numret så kommer det fortsätta ringa med jämna mellanrum
  • RetiloB

    Idag fick vi veta att alla ska börja återgå till kontoret fr.om Måndag. Varannan dag ska vi vara på plats, och varannan hemma. Helt jävla idiotiskt.

    Deras argument för detta är att siffrorna är dåliga och tror att det beror på att folk arbetar hemifrån. Inget om hur 2020 såg ut och vad som händer i världen. Man får väl anpassa budget efter omständigheterna. Orimligt.

    Ytterligare ett argument var att så många vill tillbaka och saknar gemenskapen. Ändå kommer de olika teamen inte få träffas eller på andra sätt få vara interaktiva med varandra som det var förut. Så vad är då poängen med det. Om det nu är så många som vill tillbaka, som de påstår så kan man ju göra det frivilligt om man vill gå tillbaka, mitt i pågående pandemi.

    Profit over Health. Nice syn på sina anställda.

  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    Sen försöker de argumentera för att FHMs direktiv enbart är rekommendationer och att de följt dessa sedan Mars förra året. Jaha, så då är det legitimt att gå emot rekommendationerna nu liksom. Helt obegripligt. Nu är jag ju rätt ny inom sälj generellt men jag har ändå svårt att se, hur våra siffror skulle bli bättre med kollegor runtomkring och som de säger "peppar varandra" och har kul mellan samtalen.

    Att folk vill ha tillbaka gemenskapen man hade innan, fine. Det kan jag väl förstå. Men nu kommer det ju ändå inte bli så, på länge. Så att vi ska hatta hit varannan dag och låtsas som att allt är som förut är helt sjukt.
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    En annan sak jag tänkte på.

    Är det rimligt att förutsättningarna för att få in en kund är olika? Alltså att de nya får de "sämre" kunderna och de erfarna får de "bättre?. Så mycket fattar jag att det i den normala säljvärlden är de duktiga säljarna som får storkunderna. Men här handlar det ju inte riktigt om samma sak.

    Jag och min kollega som också är ny, pratar dagligen om hur vi ska nå upp till den nivå som krävs, när det alltid känns som att man tar ett steg fram och två bakåt. 250+ samtal och vi får in 2-3 intresserade, samtidigt som varje gång någon svarar men inte är intresserad, så är det negativt för oss i vår "utvecklingsnivå". Vi har försökt få ett klargörande av chefen men varenda gång så viftas det bort och vi får rådet att bara ringa ringa ringa ännu mer och jobba på argumenten och få in foten. De verkar leva lite i förnekelse. Skulle t.ex vilja se de duktiga säljarna försöka i den kategori vi är i nu, eftersom det inte var uppdelat på samma sätt förut.

    Känns faktiskt mest som att de försöker göra det omöjligt för oss att klättra och därmed inte behöver erbjuda fast tjänst. Men vi är bra för att få in några nya och ringa mycket nu när det går lite sämre för företaget
  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-03-03 16:10:27 följande:

    Som med alla sälj företag så har ni ett ledarskapsproblem. Om ni hade chefer som faktiskt kunde sälja kallt skulle ni kunna arbeta hemifrån utan problem. Tråkigt mannen.


    Hur stor chans skulle du säga att det är att man lyckas få in kalla kunder, som t.ex sökte 5000kr 2017 och som fick avslag eller hoppade av. Det är sånt jag inte ser grejen med.

    De fåtal jag ändå lyckats få in, är de kunder som tagit lån genom oss max 2 år tillbaka i tiden på belopp över 100.000kr. Alla andra som vi ringer är inte intresserade nu, naturligtvis. Oavsett vad man säger
  • RetiloB

    Har nu sagt upp mig från det här vidriga stället.

    Det blev ohållbart och jag insåg att mitt välmående är bra mycket viktigare än att göda ett företag utan verklighetsuppfattning. Orimliga krav och en faktaresistent organisation gör inte någon glad.

    De fick mig att tvivla på mig själv, på min personlighet. Och i mångt och mycket var det lite av en sektkänsla. De försökte forma mig till någon jag inte är, och det går säkert med unga tjejer och killar som tror att detta arbete är givande. Men för oss som varit i arbetslivet ett tag, vet när saker inte är riktigt rätt.

    Allt man sa var fel och allt teamledarna sa var rätt, och kom man med realistiska förklaringar till varför så få svarar eller inte är intresserade, så var man negativ och arbetade dåligt.

    Många som pratar om att sluta, och bara på den korta tid jag varit där har ett halvt dussin slutat.

    Usch

  • RetiloB
    Lurkis skrev 2021-04-03 21:37:51 följande:

    Skönt! Har nyss sökt jobb på Lidl kundtjänst - vi kanske ses där?


    Ja vem vet
Svar på tråden Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!