• Anonym (Panik)

Folk som äter och tuggar under digitala möten

Jag får panik när folk sitter och äter, tuggar och smaskar under digitala möten! Varje morgon kl 09:30-10:00 så har vi på mitt jobb digitalt morgonmöte via Zoom och alltid sitter det någon som ska smaska och äta under tiden vi har möte och så ska hen prata samtidigt med munnen full och smaska igenom hela mötet. Helt ska det vara banan eller yoghurt också. Jag får rysningar och fullständig panik!

Sluta äta på mötena!!

• Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten
  • Glinda från Oz
    Glinda från Oz skrev 2021-02-23 18:06:45 följande:

Be dem stänga av sin mikrogen, det kan du göra utan att vara oartig. 

Mikrofon 
  • Citronsaft
    Anonym (Panik) skrev 2021-02-23 12:43:44 följande:

Inte hos oss, mötestiden är för möte inte fika. Eftersom alla jobbar hemifrån så kan man fika när som.

Nej alla kan inte fina när som. Även om man jobbar har man ju rätt till sina raster. Så får ni väl lägga mötet mellan 9.30-12.00 istället och avsätta tid för lunch/fika/rast.
  • Anonym (Uh)

Varje möte!

Min chef tuggar tuggummi och klickar med en penna.

En kollega sörplar HÖGT på sitt j*vla te

• FuckGoggleAskMe

Sitter i flera digitala möten om dagen sedan lång tid tillbaka, och aldrig varit med om detta. På sin höjd att någon ibland tar en (ljudlös) klunk vatten-te-kaffe under ett möte. Själv äter jag ibland frukost eller lunch under ett möte, men då har jag aldrig mikrofon eller kamera på. Måste jag var superaktiv under ett möte, äter jag aldrig samtidigt. 
    Underliga människor! Men TS får väl prata med den som håller i mötet och be att denne utfärdar regler för mötet innan. Konstigt att det behövs, det borde väl alla förstå. 
    Däremot blir det ibland lite distraktioner i form av små barn som hoppar fram och säger hej, och vill att pappa ska sluta prata på datorn, eller katter som kommer och kikar på dataskärmen, eller hundar som skäller, eller folk som avslutar för att ta emot matleverans, men det är bara lite kul. 

• Anonym (Röka :))
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-23 21:52:29 följande:

Sitter i flera digitala möten om dagen sedan lång tid tillbaka, och aldrig varit med om detta. På sin höjd att någon ibland tar en (ljudlös) klunk vatten-te-kaffe under ett möte. Själv äter jag ibland frukost eller lunch under ett möte, men då har jag aldrig mikrofon eller kamera på. Måste jag var superaktiv under ett möte, äter jag aldrig samtidigt. 
    Underliga människor! Men TS får väl prata med den som håller i mötet och be att denne utfärdar regler för mötet innan. Konstigt att det behövs, det borde väl alla förstå. 
    Däremot blir det ibland lite distraktioner i form av små barn som hoppar fram och säger hej, och vill att pappa ska sluta prata på datorn, eller katter som kommer och kikar på dataskärmen, eller hundar som skäller, eller folk som avslutar för att ta emot matleverans, men det är bara lite kul. 

Min katt.....
  • cosinus

Jag äter ofta frukost på morgonmötena. Oavsett om jag är hemma eller åker in på jobbet.

Sen Corona började så är det ofta möten 8:30 till 9:30 konstant. På ett av dessa mötena är det kamera på som gäller och då bör man ju vara påklädd och inte käka. Men på övriga är kameran oftast av och vi går igenom saker i en viss ordning så man vet när man ska prata. Med andra ord hinner man tugga ur munnen tills det är ens egen tur.

• Anonym (Multitasking)

Jag både äter och tränar/stretchar under möten. Har i regel både kamera och mikrofon avstängd om jag inte själv har ordet. Väljer såklart mina tillfällen. Skulle aldrig tugga tuggummi eller liknande om jag själv leder mötet. Har möten i kloss mellan 9-16 i princip varje dag med en timmes lunchpaus.

• Anonym (Multitasking)

Promenadmöten är f.ö. det bästa om man är max 3 deltagare på mötet. Då kommer de bästa idéerna:)

• Jonnynilsson
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-23 16:58:52 följande:
    Nja, gränsfall.... arbetstid är arbetstid oavsett vistelseplats men alla vistelseplatser har inte rökförbud så det är tveksamt om arbetsgivaren har rätt att förbjuda någon att röka när de inte är i företagets lokaler. Företaget äger sina lokalerna och din tid under arbetstid men de äger inte ditt hem. 
    Det är inte platsen som har rökförbud. Det är förbjudet att röka under arbetstid enligt hälsopolicyn som strävar mot att medarbetarna skall leva sundare och må bättre med färre sjukdagar. Varför sponsra personal med hälsofrämjande aktiviteter så som gymkort och hälsotimmar om man sedan förstör allt med tobak?

Som anställd har man tagit del av och ingått i ett avtal som inbegriper företagets policy. Ni vet det där om sexuella trakasserier, droger, tobak, uppförande med mera. Nu för tiden kan dessa policys vara ganska omfattande.

Bryter man mot dessa kan det få konsekvenser.
Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten