• Anonym (Panik)

    Folk som äter och tuggar under digitala möten

    Jag får panik när folk sitter och äter, tuggar och smaskar under digitala möten! Varje morgon kl 09:30-10:00 så har vi på mitt jobb digitalt morgonmöte via Zoom och alltid sitter det någon som ska smaska och äta under tiden vi har möte och så ska hen prata samtidigt med munnen full och smaska igenom hela mötet. Helt ska det vara banan eller yoghurt också. Jag får rysningar och fullständig panik!

    Sluta äta på mötena!!

  • Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten
  • EnAnonumius
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 11:47:24 följande:
    Det handlar inte om ditt hem eller inte. Om du distansarbetar hemma upplåter du ditt hem som arbetsplats. Och då gäller arbetsgivarens regler.

    Om det inte skulle vara så hade det ju räckt med att man går ut på gatan utanför arbetsplatsen och röker vilket inte är tillåtet under arbetstid.

    Men jag kan ju säga att jag inte känner till någon som blivit avskedad för rökning på arbetstid. Därmed inte sagt att det aldrig inträffat.
    Du säger detta hela tiden..

    Kan du vara snäll och länka till lagen som tillåter arbetsgivaren att sätta sin policy i en arbetstagares privat hem under arbetstid, för att folk jobbar hemifrån?

    Kom inte med undanflykter om "googla själv" och "men det är ju självklart.. " etc andra försök att slippa bevisa att du har rätt med det du påstår.

    Du påstår, således ligger bevisbördan hos dig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnGladPingvin
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 14:19:27 följande:
    Risk för bråk när bägge jobbar hemma. Då ses man ju 24 timmar om dygnet. Lite som på semestern men längre tid.
    Vi bor stort och har var sitt hemmakontor. Jag ett på övervåningen och han har sin egen man cave i källaren. Jag kan verkligen förstå de som går varandra på nerverna när de sitter i en mindre lägenhet på var sin sida av köksbordet typ. Då hade nog även vi bråkat. Men vi hade förhoppningsvis stängt av kamera och ljud
  • nernu

    Då säger man högt och ljudligt kan den som äter stänga av sin mikrofon. Om någon pratar med mat i munnen säger man ursäkta jag hör inte vad du säger när du tuggar samtidigt.

  • Anonym (Usch)
    Anonym (Panik) skrev 2021-02-23 10:05:16 följande:

    Jag får panik när folk sitter och äter, tuggar och smaskar under digitala möten! Varje morgon kl 09:30-10:00 så har vi på mitt jobb digitalt morgonmöte via Zoom och alltid sitter det någon som ska smaska och äta under tiden vi har möte och så ska hen prata samtidigt med munnen full och smaska igenom hela mötet. Helt ska det vara banan eller yoghurt också. Jag får rysningar och fullständig panik!

    Sluta äta på mötena!!


    Usch! Jag får panik bara av att läsa detta. Tål bara inte folk som smaskar eller andas högt. Förstår heller inte hur man lyckas låta så mycket. Jag måste verkligen ta i för lyckas låta så mycket som en del gör när dom äter. Fy, att folk inte kan uppföra sig. Så slabbigt och ohyfsat att sitta och smaska i mikrofonen. Varför kan man inte visa hänsyn?! Vuxna människor liksom!
  • Jonnynilsson
    EnGladPingvin skrev 2021-02-24 15:22:54 följande:
    Vi bor stort och har var sitt hemmakontor. Jag ett på övervåningen och han har sin egen man cave i källaren. Jag kan verkligen förstå de som går varandra på nerverna när de sitter i en mindre lägenhet på var sin sida av köksbordet typ. Då hade nog även vi bråkat. Men vi hade förhoppningsvis stängt av kamera och ljud
    Ja vi bor också stort efter att barnen flyttat ut så det är absolut inget problem för oss.

    Men jag har en kollega som har barn som får distansundervisning. Två vuxna och två barn i en bostad som försöker koncentrera sig är verkligen en utmaning.
  • Jonnynilsson
    EnAnonumius skrev 2021-02-24 14:59:11 följande:
    Du säger detta hela tiden..

    Kan du vara snäll och länka till lagen som tillåter arbetsgivaren att sätta sin policy i en arbetstagares privat hem under arbetstid, för att folk jobbar hemifrån?

    Kom inte med undanflykter om "googla själv" och "men det är ju självklart.. " etc andra försök att slippa bevisa att du har rätt med det du påstår.

    Du påstår, således ligger bevisbördan hos dig.
    Sluta gnäll nu och googla lite. Det finns många organisationer men framför allt offentliga som har drogpolicys med klausuler om tobaksfria arbetsplatser.

    Det är inte en lag var har jag skrivit det?. Det är avtal. Och sist jag kollade så var meningen med avtal att man skall följa dem. Men du kanske är av en annan åsikt?

    Som jag skrev tidigare så vet jag ingen hittills som har blivit uppsagd på grund av rökning på arbetstid. Dock har varningar utdelats.

    Eftersom detta forum är totalt värdelöst att lägga in länkar i får du försöka googla själv. Sök på drogpolicy, tobakspolicy. 
  • EnAnonumius
    Jonnynilsson skrev 2021-02-26 10:13:55 följande:
    Sluta gnäll nu och googla lite. Det finns många organisationer men framför allt offentliga som har drogpolicys med klausuler om tobaksfria arbetsplatser.
    Nej,, Det är DU som har påstått en sak hela tiden i tråden så bevisbördan ligger hos dig. Så jag tänker inte googla ÅT dig. Antingen bevisar du att du har rätt i dina påståenden genom att länkhänvisa eller så lägger du ned och snackar skit.

    Så jag tänker inte sluta för än du begriper det enkla. Om du påstår något så ligger bevisbördan hos dig.

    Men efter som du säger att man skall "sluta" och "googla själv".
    Så överbevisar du ju enbart  att du helt och h¨ållet saknar stöd i dina påståenden om att arbetsgivaren får lov att sätta regler i folks privata hem när de jobbar hemifrån.
    Jonnynilsson skrev 2021-02-26 10:13:55 följande:
    Det är inte en lag var har jag skrivit det?. Det är avtal. Och sist jag kollade så var meningen med avtal att man skall följa dem. Men du kanske är av en annan åsikt?

    Nej jag hävdade INTE att det var någon lag. 
    Är det något mer du skall hitta på?

    Jag bad dig att hänvisa till den lag som gör att arbetsgivaren har rätt att sätta sina arbetsvillkor i folks privathem när de jobbar hemifrån.

    Åsikt har det aldrig handlat om från din sida. Du FORMULERAR dina meningar som att det är "fakta".

    Så kan du inte bevisa dina påståenden som du formulerar som fakta så kankse du skall lägga ned och formulera dem som fakta och formulera dem som åsikter i stället.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (A)
    nernu skrev 2021-02-24 16:41:11 följande:
    Då säger man högt och ljudligt kan den som äter stänga av sin mikrofon. Om någon pratar med mat i munnen säger man ursäkta jag hör inte vad du säger när du tuggar samtidigt.
    Just så
  • EnAnonumius
    Jonnynilsson skrev 2021-02-26 10:13:55 följande:
    Eftersom detta forum är totalt värdelöst att lägga in länkar i får du försöka googla själv. Sök på drogpolicy, tobakspolicy. 
    Inget forum kan lägga in länkar.
    Det är användaren som lägger in länkar i sina poster de gör på forumet.

    Men här får du en dummy guide på hur man kan lägga länkar i detta forum

    1 Markera länkadressen i webbläsaren och högerklicka och välj kopiera

    2 Gå till baka till editorn där du skriver din post klistra in länkadressen i din post.  Eller skriv ett eget ord.

    3 Markera länkadressen (eller ordet du valde) och klicka på kedjeikonen och du får en liten popup ruta, och klistra in länken i raden där det står Link URL..

    4 Klicka på knappen insert

    5 Viola du har skapat en länk.

    Seså bevisa nu att du har rätt för som sagt bevis bördan ligger hos dig då det är du som påstår, och formulerar dina påståenden som fakta..
     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • chrissepisse
    EnAnonumius skrev 2021-03-01 21:46:09 följande:
    Inget forum kan lägga in länkar.
    Det är användaren som lägger in länkar i sina poster de gör på forumet.

    Men här får du en dummy guide på hur man kan lägga länkar i detta forum

    1 Markera länkadressen i webbläsaren och högerklicka och välj kopiera

    2 Gå till baka till editorn där du skriver din post klistra in länkadressen i din post.  Eller skriv ett eget ord.

    3 Markera länkadressen (eller ordet du valde) och klicka på kedjeikonen och du får en liten popup ruta, och klistra in länken i raden där det står Link URL..

    4 Klicka på knappen insert

    5 Viola du har skapat en länk.

    Seså bevisa nu att du har rätt för som sagt bevis bördan ligger hos dig då det är du som påstår, och formulerar dina påståenden som fakta..
    Inte den du svarade, men du glömde att feta bokstaven i, vilket ger den första meningen du citerar en annan betydelse än den du vill ge sken av. En liten googling ger följande exempel på en arbetsplats som förbjuder rökning på arbetstid oavsett var arbetet utförs:

    https://tibro.se/globalassets/c.-inredan/03.-human-resources-hr/chefshandbok/regler-for-rokfri-arbetstid.pdf

    Rent principiellt har arbetsgivaren rätt att införa en policy om rökfri arbetstid som gäller även vid arbete i hemmet. Jag tror de flesta skulle göra undantag vid hemarbete, men att röka under ett videomöte skulle jag avråda från om man arbetar någonstans där det finns en policy om rökfri arbetstid.
  • Anonym (myosmin)
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-24 12:08:02 följande:
    Låter som en rätt sunkig arbetsplats

    Att likställa tobak med alkohol och droger är rätt hål i huvudet. Alkohol och droger påverkar en persons förmåga att tänka klart och jobba vilket är anledningen till att de är förbjudna på alla arbetsplatser. 

    Tobak påverkar inte folks förmåga att jobba, däremot påverkar röken andra vilket är anledningen till att man infört rökförbud i lokalerna.

    Vad är nästa steg i er arbetsplats? Förbud mot mediciner? De kan väl oxå klassas som droger?

    Som en kollega sa apropå idiotiska beslut från ledningen.

    - Det är svårt att hitta skickliga arbetare, det är därför idioter blir uppgraderade till chefer.
    Om du inte vet hur mycket sjukskrivningar påverkas av rökning över tid så är det nog dags att läsa på lite. Det finns inget positivt med rökning, rökare blir även kognitivt nedsatta fortare som äldre.

    Min förra arbetsplats hade också tobaksfri site som policy globalt, icke ens snus var tillåtet på arbetstid om det inte var nikotinfritt. Men visst, ville man stämpla ut och gå ut utanför företagets område (ca 400 m) för att röka eller snusa så fick man det.

    Och så borde det vara överallt år 2020, för att förgifta sig själv och andra medan man förstör odlingsbar mark och sponsrar barnarbete som förgiftar barn är ett oskick. 

    Folk bölade säkert när laudanum/atropin/cyanid/kvicksilversalt också togs bort från fri försäljning och vissa tyckte det var förfärligt när man inte längre fick spotta på golvet som man ville och sprida TBC, men de flesta fattade med tiden att det var vettiga regler. Detta borde bli århundradet när rökning avvecklas i alla civiliserade länder.
  • EnAnonumius
    chrissepisse skrev 2021-03-01 22:36:31 följande:
    Inte den du svarade, men du glömde att feta bokstaven i, vilket ger den första meningen du citerar en annan betydelse än den du vill ge sken av. En liten googling ger följande exempel på en arbetsplats som förbjuder rökning på arbetstid oavsett var arbetet utförs:

    https://tibro.se/globalassets/c.-inredan/03.-human-resources-hr/chefshandbok/regler-for-rokfri-arbetstid.pdf

    Rent principiellt har arbetsgivaren rätt att införa en policy om rökfri arbetstid som gäller även vid arbete i hemmet. Jag tror de flesta skulle göra undantag vid hemarbete, men att röka under ett videomöte skulle jag avråda från om man arbetar någonstans där det finns en policy om rökfri arbetstid.
    Du har fel.. Läste du inte ens texten du länkade till själv först? Arbetsgivaren har ingen rätt att bestämma i hemmiljön som du påstår i din text.

    Nu skall vi se här du hävdar, jag citera dina egna ord:

    "En liten googling ger följande exempel på en arbetsplats som förbjuder rökning på arbetstid oavsett var arbetet utförs:"
    (slut citat)

    Jag läste PDF filen noga som du länkade till. Står ingen stans i PDF filen att arbetsgivaren har rätt att förbjuda sin anställda att röka i sitt egna hem under arbetstid när de jobbar hemifrån. Denna tråden handlar om folk som jobbar hemifrån, då de inte kan jobba på SIN vanliga arbetsplats (för exempel på kontoret)  p.ga pandemin, och inte om folk som jobbar som "personliga assistenter" som skall jobba i ANDRAS hem.

    Du försöker hitta stöd för detta från en PDF fil som riktar sig till folk som jobbar som personlig assistent med en tråd som handlar om "att jobba hemifrån".  Det är inte riktigt samma sak
    "jobba hemifrån" och "personlig assistent".

    Så bevisningen kvarstår.. I och med att Jonnynilsson har hävdat att arbetsgivaren har rätt att neka sina anställda som "jobbar hemifrån" att röka i sitt EGNA hem under arbetstid så har han bevisbördan med.

    Och du kan börja plugga på skillnaden mellan "personlig assistent" (som måste jobba i ANDRAS hem)  och "att jobba hemifrån" (folk som inte kan åka till arbetet och då jobbar i sitt EGNA hem).


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • chrissepisse
    EnAnonumius skrev 2021-03-02 08:42:49 följande:
    Du har fel.. Läste du inte ens texten du länkade till själv först? Arbetsgivaren har ingen rätt att bestämma i hemmiljön som du påstår i din text.

    Nu skall vi se här du hävdar, jag citera dina egna ord:

    "En liten googling ger följande exempel på en arbetsplats som förbjuder rökning på arbetstid oavsett var arbetet utförs:"
    (slut citat)

    Jag läste PDF filen noga som du länkade till. Står ingen stans i PDF filen att arbetsgivaren har rätt att förbjuda sin anställda att röka i sitt egna hem under arbetstid när de jobbar hemifrån. Denna tråden handlar om folk som jobbar hemifrån, då de inte kan jobba på SIN vanliga arbetsplats (för exempel på kontoret)  p.ga pandemin, och inte om folk som jobbar som "personliga assistenter" som skall jobba i ANDRAS hem.

    Du försöker hitta stöd för detta från en PDF fil som riktar sig till folk som jobbar som personlig assistent med en tråd som handlar om "att jobba hemifrån".  Det är inte riktigt samma sak
    "jobba hemifrån" och "personlig assistent".

    Så bevisningen kvarstår.. I och med att Jonnynilsson har hävdat att arbetsgivaren har rätt att neka sina anställda som "jobbar hemifrån" att röka i sitt EGNA hem under arbetstid så har han bevisbördan med.

    Och du kan börja plugga på skillnaden mellan "personlig assistent" (som måste jobba i ANDRAS hem)  och "att jobba hemifrån" (folk som inte kan åka till arbetet och då jobbar i sitt EGNA hem).

    Lika trevlig som alltid. I inledningen av PDF:en står tydligt att den omfattar alla anställda i den aktuella kommunen I punkterna med anvisningar står att rökfri arbetstid gäller oavsett var arbetet är förlagt. Det står inget om att undantag gäller för de som arbetar hemma. Man specificerar sedan ytterligare i "speciell tillämpning ..." vad som gäller för de som arbetar i andras hem, till exempel personliga assistenter.

    Medan jag pluggar på mitt håll kanske du kan logga ut och fundera över vad det är som gör att du har så stort behov av att vara otrevlig mot främmande människor på nätet. 
  • sextiotalist
    chrissepisse skrev 2021-03-02 11:15:49 följande:
    Lika trevlig som alltid. I inledningen av PDF:en står tydligt att den omfattar alla anställda i den aktuella kommunen I punkterna med anvisningar står att rökfri arbetstid gäller oavsett var arbetet är förlagt. Det står inget om att undantag gäller för de som arbetar hemma. Man specificerar sedan ytterligare i "speciell tillämpning ..." vad som gäller för de som arbetar i andras hem, till exempel personliga assistenter.

    Medan jag pluggar på mitt håll kanske du kan logga ut och fundera över vad det är som gör att du har så stort behov av att vara otrevlig mot främmande människor på nätet. 

    Fast den springande punkten är om de, även om de skriver så, kan förbjuda en person att röka i sitt eget hem. Och hur ska de kontrollera detta?
    För arbetsgivaren har inte rätt att ta sig in i hemmet. 


    För övrigt så är det inte alls ovanligt, att de som arbetar på en arbetsplats där de är förbjudna att röka, gör det ändå, speciellt när de träffar folk på andra arbetsplatser. 

  • EnAnonumius
    chrissepisse skrev 2021-03-02 11:15:49 följande:
    Lika trevlig som alltid.
    Japp, och som vanligt så när du inte får svar som du förväntar dig, d.vs skrivet med extra supermjuka silkesvante svar, och skrivet på det sättet du anser är det "rätta sättet" att skriva på, så skall du komma med lågvattenmärke och inleda med ett direkt personpåhopp för den saken skull, som alltid.
    chrissepisse skrev 2021-03-02 11:15:49 följande:
    I inledningen av PDF:en står tydligt att den omfattar alla anställda i den aktuella kommunen I punkterna med anvisningar står att rökfri arbetstid gäller oavsett var arbetet är förlagt. Det står inget om att undantag gäller för de som arbetar hemma. Man specificerar sedan ytterligare i "speciell tillämpning ..." vad som gäller för de som arbetar i andras hem, till exempel personliga assistenter.

    Medan jag pluggar på mitt håll kanske du kan logga ut och fundera över vad det är som gör att du har så stort behov av att vara otrevlig mot främmande människor på nätet. 

    Ja läste inledningen, och den handlar enbart om Tibro kommun. Missade du det själv när du läste inledningen? 

    Men nu handlar inte tråden enbart om "Tibro kommun". Det framgår ingenstans i TrådStarten eller i TS övriga inlägg om det är kommunalanställda det handlar om eller inte. Det framgår inte heller vilken kommun det handlar om.
    Om nu Tibro kommun har valt att kommunalanställda inte får röka på arbetstid, så vad har det med denna tråden att göra?
    Det enda som framgått är att det handlar om "digitala jobbmöten då folk jobbar hemifrån" i tråden, och att TS stör sig på folk som äter under digitala jobbmöten.

    Så frågan kvarstår.
    Jonnynilson har hävdat att arbetsgivarens har rätt att diktera villkoren i det privata hemmet under arbetstid för sina anställda som jobbar hemifrån.
    Har arbetsgivaren laglig stöd att diktera arbetsvillkoren i det privata hemmet för dem som "jobbar hemifrån"?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jonnynilsson
    EnAnonumius skrev 2021-03-01 21:46:09 följande:
    Inget forum kan lägga in länkar.
    Det är användaren som lägger in länkar i sina poster de gör på forumet.

    Men här får du en dummy guide på hur man kan lägga länkar i detta forum

    1 Markera länkadressen i webbläsaren och högerklicka och välj kopiera

    2 Gå till baka till editorn där du skriver din post klistra in länkadressen i din post.  Eller skriv ett eget ord.

    3 Markera länkadressen (eller ordet du valde) och klicka på kedjeikonen och du får en liten popup ruta, och klistra in länken i raden där det står Link URL..

    4 Klicka på knappen insert

    5 Viola du har skapat en länk.

    Seså bevisa nu att du har rätt för som sagt bevis bördan ligger hos dig då det är du som påstår, och formulerar dina påståenden som fakta..
     
    Du är ju fan dummare än tåget. Försök och läsa vad jag skrev ditt jävla miffo!
  • EnAnonumius
    Jonnynilsson skrev 2021-03-03 11:30:17 följande:
    Du är ju fan dummare än tåget. Försök och läsa vad jag skrev ditt jävla miffo!
    Så i stället för att bevisa din dina påståenden rätt om att du har rätt i det du hävdar så skall du ägna dig åt personangrepp i stället?  Att du kallar mig för miffo gör inte dina påstående mer "trovärdiga". 

    Men det var DU som skrev detta.:
    Jonnynilsson skrev 2021-02-26 10:13:55 följande:
     
    Eftersom detta forum är totalt värdelöst att lägga in länkar i får du försöka googla själv. Sök på drogpolicy, tobakspolicy. 
    (slut citat)

    Som sagt bara för att DU inte vill fattar hur man gör länkar i detta forum så är det fortfarnde inte forumet som är värdelös på att lägga länkar..

    Men men... Då vet jag att du inte kan bevisa dina påståenden, eller rättare sagt saknar intresse att styrka dina påståenden med fakta,  utan väljer att ägna dig åt personangrepp i stället. Ytterligare bevis på att när dina argument tryter så tar du till personangrepp istället.

    Vad skall du komma med för personangrepp med denna gången när du svarar?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jonnynilsson
    EnAnonumius skrev 2021-03-03 17:06:53 följande:
    Så i stället för att bevisa din dina påståenden rätt om att du har rätt i det du hävdar så skall du ägna dig åt personangrepp i stället?  Att du kallar mig för miffo gör inte dina påstående mer "trovärdiga". 

    Men det var DU som skrev detta.:
    Jonnynilsson skrev 2021-02-26 10:13:55 följande:
     
    Eftersom detta forum är totalt värdelöst att lägga in länkar i får du försöka googla själv. Sök på drogpolicy, tobakspolicy. 
    (slut citat)

    Som sagt bara för att DU inte vill fattar hur man gör länkar i detta forum så är det fortfarnde inte forumet som är värdelös på att lägga länkar..

    Men men... Då vet jag att du inte kan bevisa dina påståenden, eller rättare sagt saknar intresse att styrka dina påståenden med fakta,  utan väljer att ägna dig åt personangrepp i stället. Ytterligare bevis på att när dina argument tryter så tar du till personangrepp istället.

    Vad skall du komma med för personangrepp med denna gången när du svarar?
    Ja du är ett Miffo och inget annat! Som man behandlar andra blir man själv behandlad. Och du verkar ha ett IQ klart under mitt Handicap i golf.

    Jag har vid flertalet tillfällen lagt in länkar som har blivit brutna. Forumet kan inte hantera specialtecken i länkar och förvanskar dem. Och jag har aldrig påstått att forumet lägger in länkar. Återigen verkar du ha en IQ strax under en fiskmås baserat på din läsförståelse.

    Jag har inte sagt att det finns någon lag för mitt påstående. Det handlar om avtal. Och fine, tycker inte du att man behöver följa avtal så varsågod gör som du vill.

    Och nej, det finns ingen möjlighet att kontrollera om folk röker på arbetstid vid distansarbete.

    Så ta och rök allt  vad du orkar så slipper vi dig i pensionssystemet.
Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten