• Anonym (Undrar)

    Skrivit på skilsmässa-”kräver” ändå sex

    Hon och Han har varit gifta många år. De har barn tillsammans, hem, bil.. ja hela köret.

    Efter många motgångar har de beslutat sig gör att gå skilda vägar. Inte för att kärleken tagit slut utan för att omständigheter gjort att de tagit detta beslutet. Omständigheterna är till hennes nackdel.

    Till problemet.. Han tjatar om sex... tjat tjat tjat...

    hon jobbar till sena kvällar och är ibland inte hemma förrens närmre midnatt. Hon vill inte komma hem för att hon inte vill höra tjatet. Även om de sover i separata sovrum så är plinget från ett sms alltid i luften. Stress, press.. våldtäkt.

    Han säger att hon inte får komma in i ?hans? hus om hon inte har sex med honom. Får inte träffa sina barn osv. Hon blir känslomässigt utpressad.

    Hon har inga nära vänner, ingen familj.. ingen att finna stöd hos. Är dessutom invandrad och dålig på språket och vilka rättigheter hon har.

    Vad har ni för råd till den här kvinnan? Hon har inga pengar till ny bostad förens skilsmässan gått genom. Hon måste alltså bo kvar med honom tills vidare.

  • Svar på tråden Skrivit på skilsmässa-”kräver” ändå sex
  • Anonym (Undrar)

    Så vida jag vet så går hon med på att ha sex med honom för att hon inte kan (?) säga nej. Eller känner sig tvingad att säga ja (?).

    Hon är rädd att mista sina barn. Därför vägrar hon att blanda in myndigheter. Kanske kan jag få henne att ringa en kvinnojour dock.

  • Anonym (Peter)
    Anonym (Z) skrev 2021-02-23 17:28:38 följande:

    Framgår inte att han våldtar henne. TS skrev att hon är känslomässigt utpressad. Att tjata är inte kriminellt. Däremot att ha sex med henne mot hennes vilja.


    Även tjatsex är numera olagligt. Har du missat det?
  • Jemp
    Anonym (Peter) skrev 2021-02-23 17:28:04 följande:

    Du skriver våldtäkt, men påstår ändå att mannen har kärlekskänslor för henne?


    Vad har kärlek med saken att göra? Våldtäkter kan ske även i relationer och är lika olagligt då.
  • Jemp
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-23 17:33:31 följande:

    Så vida jag vet så går hon med på att ha sex med honom för att hon inte kan (?) säga nej. Eller känner sig tvingad att säga ja (?).

    Hon är rädd att mista sina barn. Därför vägrar hon att blanda in myndigheter. Kanske kan jag få henne att ringa en kvinnojour dock.


    Man har inga skyldigheter att ha sex med sin exman (eller man) och det är inget man förlorar vårdnaden för.

    Vem är du i sammanhanget? Kan du hjälpa?
  • Anonym (Peter)
    Jemp skrev 2021-02-23 17:36:12 följande:

    Vad har kärlek med saken att göra? Våldtäkter kan ske även i relationer och är lika olagligt då.


    Självklart är det lika olagligt, men jag undrar hur nån kan ha mage att påstå att kärleken finns kvar (läs TS) när man utsätter den andra för det här.
  • Jemp
    Anonym (Peter) skrev 2021-02-23 17:37:40 följande:

    Självklart är det lika olagligt, men jag undrar hur nån kan ha mage att påstå att kärleken finns kvar (läs TS) när man utsätter den andra för det här.


    Aha. Ja då håller jag med. Misstolkade ditt inlägg.
  • LisaA94
    Anonym (Z) skrev 2021-02-23 17:28:38 följande:

    Framgår inte att han våldtar henne. TS skrev att hon är känslomässigt utpressad. Att tjata är inte kriminellt. Däremot att ha sex med henne mot hennes vilja.


    Du får nog vässa till din läsförståelse för det är helt uppenbart att du har svårigheter att läsa och förstå text.
  • Mimosa86
    Anonym (Z) skrev 2021-02-23 17:16:26 följande:

    För vilket brott?


    Tre saker:

    Utpressning

    Hot om våldtäkt, sexuellt ofredande

    egenmäktigt förfarande av gemensam fastighet (8 kap. 8 § Brottsbalken).

    Sparat hon sms så kan hon göra en polisanmälan och ha mycket goda grunder att bli kvitt fanskapet
  • Anonym (Undrar)
    Jemp skrev 2021-02-23 17:37:30 följande:

    Man har inga skyldigheter att ha sex med sin exman (eller man) och det är inget man förlorar vårdnaden för.

    Vem är du i sammanhanget? Kan du hjälpa?


    Vi arbetar ihop ibland. Och ibland, när det är sent, så kör jag henne hem eller en bit hem. Det har jag gjort i många år och har träffat mannen flera gånger. Han verkar utåt sett en vanlig person. Trevlig och snäll till första anblicken. Han har nog behandlat henne väl i övrigt förutom nu. Det är nästan som att han vill göra henne illa för att hon gjort honom illa.

    jag är som sagt en utomstående men jag vill såklart hjälpa dom båda.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-02-23 17:00:43 följande:

    Hon och Han har varit gifta många år. De har barn tillsammans, hem, bil.. ja hela köret.

    Efter många motgångar har de beslutat sig gör att gå skilda vägar. Inte för att kärleken tagit slut utan för att omständigheter gjort att de tagit detta beslutet. Omständigheterna är till hennes nackdel.

    Till problemet.. Han tjatar om sex... tjat tjat tjat...

    hon jobbar till sena kvällar och är ibland inte hemma förrens närmre midnatt. Hon vill inte komma hem för att hon inte vill höra tjatet. Även om de sover i separata sovrum så är plinget från ett sms alltid i luften. Stress, press.. våldtäkt.

    Han säger att hon inte får komma in i ?hans? hus om hon inte har sex med honom. Får inte träffa sina barn osv. Hon blir känslomässigt utpressad.

    Hon har inga nära vänner, ingen familj.. ingen att finna stöd hos. Är dessutom invandrad och dålig på språket och vilka rättigheter hon har.

    Vad har ni för råd till den här kvinnan? Hon har inga pengar till ny bostad förens skilsmässan gått genom. Hon måste alltså bo kvar med honom tills vidare.


    Du fattar själv att han bara gör detta för att han lyckas! 
    Hon måste ta all hjälp hon kan utifrån. 

    Hon måste kanske ha juristhjälp vid skilsmässan så han inte blåser henne på allt han kan. Hon bör ringa till en advokatbyrå och boka in en rådgivningstid. Kostnader behöver inte bli så stora om man har hemförsäkring. Fråga om det när man ringer, så får man veta. Oavsett vad det kan kosta är det värt att få den hjälpen. Man brukar inte betala förrän hela processen är färdig så hon hinner få ut sina pengar och betala på slutet. 
Svar på tråden Skrivit på skilsmässa-”kräver” ändå sex