Hur berätta om otrohet?
molly50 skrev 2021-03-23 14:30:34 följande:
Jag tänker att risken finns alltid att det kommer fram.Om inte från TS så kanske på annat sätt.
Och jag har sett i flera otrohetstrådar,personer som skrivit att de haft väldigt svårt att förlåta den förälder som varit otrogen och dessutom ljugit om det. Kanske under många år.
TS har ju skrivit att hon överväger att berätta.
Varför inte försöka uppmuntra henne att göra det då?
Varför ska otrohet till varje pris sopas under mattan?
Vad är bra med att låta sin partner leva i en lögn?
Den kärleken skulle ju då bara kännas falsk.
I TS fall så rr det sig dessutom bara om en engångsgrej som hon ångrar.
Det kan vara lättare att förlåta än en systematisk otrohet som pågått under en längre tid.
Nej, absolut inte alltid!
Med en mycket enkel sannolikhetsbedömning vet du, jag och i princip alla, att de flesta otroheter sannolikt aldrig kommer fram.
De förutsättningar och fakta vi känner till och det vi har att förhålla oss till är att barnen vet absolut ingenting om TS inte berättar.
(Sedan finns det självfallet massor av olika risker och möjligheter för både det ena och det andra, men inget sådant finns med i trådstarten och inte i något som TS har berättat.
Utan tvärtom, om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till så kommer vare sig barnen eller sambon få reda på något.
Om jag och du börjar räkna upp alla dessa olika risker och möjligheter, som inte har med TS att göra, så kan vi ju aldrig föra ett vettigt resonemang om något.)
Om vi håller oss till de förutsättningar vi känner till kommer barnen aldrig i livet bli påtvingade att förhålla sig till det här problemet överhuvudtaget.
Om TS väljer att inte berätta slipper de få reda på det och deras liv fortsätter helt utan påverkan.
Men om TS väljer att berätta så vet vi alla att det blir någon typ av kris, sannolikt mycket allvarlig kris som troligen får en livslång påverkan på barnen.
Så om du håller dig till de förutsättningar som faktiskt finns i trådstarten, och i det som TS har berättat, och du försöker tänka objektivt och faktabaserat strikt bara ur barnens egen synvinkel (utan att alltför mycket blanda in dina egna personliga känslor),
tycker du fortfarande som en självklarhet att det bästa för barnen är att TS berättar?
Varför?