Hur berätta om otrohet?
Först och främst är du ingen hemsk människa. Du är just en människa och du har begått ett fel. Ett av de mest vanliga felen i världen faktiskt. Du är ångerfull, skamsen och lider kval vilket tyder på att du är en bra människa.
Jag tycker inte du ska berätta. Eller så ska jag inte säga för valet är ditt men jag tycker det är helt OK om du väljer att inte berätta. Detta säger jag ur erfarenheten att vara den bedragna vars man inte berättade men jag fick reda på det från annat håll.
Jag har aldrig förebrått min man för att han inte berättade utan förstår honom helt och fullt. Jag hade själv inte berättat om jag var otrogen om det inte var så att jag ansåg risken för avslöjande som överhängande. De flesta anser det vara fel att inte berätta men merparten av dessa skulle inte berätta om de själv var otrogna så dubbelmoralen är hög i denna fråga.
Min man mådde otroligt dåligt över att sin hemlighet och han övervägde att berätta för mig många gånger. Han vankade av och an med ångest hemma och med mitt nummer uppe på mobilen redo att trycka på "ring". Han gjorde det aldrig för han tänkte att så länge han inte berättade så hade det bara hänt honom. Han förtryckte det som hänt så gott han kunde men om han berättat hade det blivit verkligt och det kändes inte verkligt för honom. Han insåg vad vetskapen skulle göra med mig och han valde att bära tyngden själv.
Jag förstår som sagt hans resonerande. Överväg riskerna med att han får redo på det från annat håll med vad du tror konsekvenserna av ett berättande gör med honom samt försök avgöra om du klarar av att leva med bördan av hemligheten.
Det finns en sanning i uttrycket "Det man inte vet har man inte ont av". Jag ska tillägga att jag tycker att magnituden av otroheten är viktig i det hela. Din otrohet, liksom min mans, är inte av den allvarligaste karaktären. Jag önskar att jag fått fortsätta leva lyckligt med min man utan den här vetskapen som nu blev påtvingad mig av en person som inte känner mig och vår familjesituation överhuvudtaget utan tyckte sig ha rätten att inverka så djupt i våra liv för att hon själv mådde bättre av det.
Nedan är en länk till ett TED- talk jag varmt rekommenderar både dig i den situation du befinner dig nu samt dig och din man i den situation ni kommer hamna om du väljer att berätta. Kan säga att jag och min man älskar varandra djupt och har det otroligt bra tillsammans även om otroheten fortfarande är närvarande. Man får välja om det ska förgöra en eller stärka en.
Du beskriver problemen på ett bra sätt som verkligen kompletterar och sätter perspektiv på mycket annat som skrivits i tråden.
Dina erfarenheter från din egen utgångspunkt är värdefulla för TS och även för mig och andra.
Mycket i din beskrivning förmedlar och berättar du på ett mycket bättre sätt än vad jag förmår.
Tack Sagoflickan.
(Hoppas du inte blir kapad vid fotknölarna bara för att du inte lagt fram bevis och källförteckning, eller för att någon inte delar din uppfattning i alla detaljer...)