Inlägg från: Anonym (Ditt ansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ditt ansvar)

Hur berätta om otrohet?

Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 20:34:53 följande:
    Tog bara några inlägg för att skriva till dig. Skrev inte om det ni skrev om. Vi hade skrivit tidigare om du har glömt det. Innan ni började skriva om det ni skrev om.
    Tyvärr måste jag erkänna att min förmåga inte räcker till för att förstå dig,
    jag förstår inte hur du väljer att citera,
    förstår inte vad du menar och vad du eventuellt vill?
    Om du har möjlighet får du väl försöka igen, men då måste du åtminstone försöka vara lite mera konkret och tydlig.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-23 20:36:50 följande:
    En sak till. Sluta fundera på vem som är vem. Vi har olika nick här. Då vet du vem det är som skriver.
    Men jag gör ju mitt bästa och jag försöker verkligen vara noga med vem som är vem och jag funderar t ex hur och varför du citerar något som jag och Molly skrev direkt till varandra?
    Det var bl a då jag blev förvirrad om du kanske väljer att vara anonym ena gången och väljer något annat en annan gång?
    Men jag har aldrig trott att Molly skulle skriva i samma tråd med flera olika nick däremot kanske du eller din kompis känner till någon som gör det och hur det hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"? Och jag undrade bara om du kanske då blandade ihop dina egna inlägg om du ena gången valde vara anonym och andra gånger väljer använda ditt officiella nick/profil?
    Jag erkänner att jag blev lite förvirrad och då tyckte jag att det var bäst att erkänna min förvirring så du fick en ärlig chans förklara och ställa tillrätta. Om du nu vill och om det går att förklara? Och förklara gärna så jag kan förstå hur dina resonemang hänger ihop med trådens ämne "Hur berätta om otrohet"?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-24 06:59:21 följande:
    Jag har varit abonym hela tiden och skrivit i samma nick. Vad pratar du om? Rullar du upp ser du våra inlägg. Vi har länge diskuterat om man ska berätta såant eller inte. Det kan du själv se om du kollar.
    förstår inte vad du menar och vad du eventuellt vill?

Om du har möjlighet får du väl försöka igen,
    men då måste du åtminstone försöka vara lite mera konkret och tydlig.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-24 08:35:14 följande:
    Ordet väldigt var kanske fel. Men om du läser igenom dina egna inlägg så ser du att du upprepade gånger har skrivit att sannolikheten för att otrohet aldrig kommer fram är stor.
    Då undrar jag vad du grundar det påståendet på?
    Det har du hittills inte svarat på vad jag har kunnat se.

Ja,visst kan man ställas inför situationer man man inte vet hur man ska hantera då man inte har pratat med varandra om sådana saker.
    Men därför tycker jag att en bra kommunikation är A och O i ett förhållande.
    Jag tycker att man ska försöka sträva efter att vara ärliga mot varandra i möjligaste mån.
    Det finns saker man kanske inte behöver vara helt ärlig om. Men dit hör inte otrohet.
    Varför tycker du att det är så viktigt att sopa otrohet under mattan?
    Det har du heller inte svarat på.
    Det handlar ju inte om respekt för sin partner och sina barn utan det handlar ju bara om att skydda sig själv.
    Och det är väl egoistiskt?

Ja,självklart finns de som klarar av att gå och hålla en livslögn för sig själva.
    Men alla gör inte det.
    Och det är sådant som barn kan märka.
    Om barnen är små så tycker jag inte att man behöver berätta några detaljer för dem som de nog ändå inte förstår.
    Men är barnen större så tycker jag att man kan berätta.

Hur vet du att det aldrig kommer att komma fram i TS fall? För att TS har skrivit det?
    Hur många otrogna tror du inte har varit säkra på att det aldrig skulle komma fram,men som ändå blivit avslöjade?

Att inte berätta för sin partner om sin otrohet är ju att låta sin partner leva i en lögn.
    Dvs att ljuga.

Tack för ditt inlägg. Jag tycker det är intressant att ta del av dina synpunkter och jag försöker sätta mig in i ditt sätt att se på saken. Du tillför intressanta, sakliga och konkreta frågor och synpunkter, vilket uppskattas.

Har du studerat undersökningar, och annat material som publicerats, gällande otrohet?
    Jag har studerat till och från under rätt många år. Det finns en mindre del på Svenska och väldigt mycket mer material publicerat på Engelska. Även Franska rapporter har jag studerat.

Efter studier råder ingen tvekan om att sett över tid så är otrohet ganska vanligt eller tom mycket vanligt att det förekommer åtminstone någon gång under årens lopp.
    En hel del otroheter kommer fram men alla sannolikhetsbedömningar som gjorts tyder utan tvekan på att många otroheter,
    sannolikt en klar majoritet, aldrig kommer fram.
    De flesta blir sannolikt vare sig erkända eller avslöjade om man ställer det i relation till hur vanligt otrohet faktiskt är enligt de allra flesta undersökningar.
    Allt detta och mer är det jag grundar mig på.
    Notera att det är inget som jag själv hittat på utan jag förmedlar bara de uppgifter som i de flesta fall finns att hitta på nätet. 

Om du klickar på mig och på "visa endast" så har jag flera gånger svarat på, utvecklat och visat hur och varför detta resonemang håller. Bl a i #71.

Dock lurar vi oss själva att tro att de flesta kommer fram, typ förr eller senare. Det grundar sig bara på den uppfattning och de känslor vi får då allt som det pratas om och allt som det skrivs om är just de otroheter som faktiskt kommer fram.

Men alla de otroheter som aldrig kommer fram, de hör vi självfallet aldrig talas om.
    De debatteras inte och de behandlas t ex inte i statistik hos t ex äktenskapsrådgivare, terapeuter eller krishantering.
    Om man tänker efter bara en liten sekund så är det självklart att alla otroheter som inte kommer fram, de förblir okända, diskuteras inte och de hamnar självfallet helt utanför allas våra medvetanden.
    Rätt så självklart, eller hur?

Utifrån detta bör du även kunna ta till dig åtminstone något gällande de rimliga sannolikhetsbedömningar som kommer ut av att man känner till det självklara  förhållandet att alla de otroheter som aldrig kommer fram de kan vi faktiskt inte känna till. Vare sig statistiskt eller i vårt eget medvetande.

Vi utgår alla från oss själva och från den kunskap och den information vi själva har.
    Du och andra i tråden utgår från era egna erfarenheter och att ni blivit utsatta för otrohet som kommit fram.
    (Jag vet och jag förstår, för jag har själv motsvarande erfarenhet.)
    Men trots detta, om du ska kunna diskutera någorlunda öppet, måste du åtminstone kunna reflektera över att det finns erfarenheter, kunskap och information som ligger utanför dina egna erfarenheter.

Otrohet är enligt undersökningar ganska vanligt, eller tom mycket vanligt sett över tid.
    Men de otroheter som blir kända är i relation relativt få.
    Alltså tyder allt på att det är mycket sannolikt att de flesta otroheter aldrig blir kända.

Jag har full förståelse att det känslomässigt är svårt att ta in och acceptera när man är präglad av egna mycket dåliga erfarenheter.
    Men om man ska kunna resonera frågan på ett öppet och ärligt sätt så måste man åtminstone försöka ta in även dessa rätt så självklara aspekter och belysa saken även från ett annat håll. 

I alla relationer där otrohet inte kommer fram,
    vilket sannolikt är en majoritet av alla fall,
    där allt i livet fortsätter oförändrat på samma sätt som innan otroheten,
    så fortsätter livet för alla inblandade på samma sätt som om otroheten aldrig hade inträffat. Inga svåra känslor uppstår, man misstänker inget, upplever inget svek, man upplever inga lögner, osv, osv...
    Det uppstår inga negativa känslor och inga negativa effekter eftersom man faktiskt inte vet något om att otrohet har förekommit.

Jag har aldrig sagt att det är viktig att sopa under mattan.
    Vi är helt överens om det mesta, t ex att det bästa är att undvika otrohet, kommunikation är bra, ärlighet är generellt bra och allt annat väsentligt.
    Notera att jag har aldrig sagt något annat!

Det enda som skiljer oss åt är att jag väljer att inte blunda för sanningen.
    Otrohet är mycket vanligare än vad de flesta av oss är bekväma med att erkänna och acceptera.
    Med allra största sannolikhet förblir de flesta otroheter okända.
    Vilket jag på ett sätt kan tycka är rätt så bra då livet kan fortgå oförändrat för alla inblandade.
    Jag kan inte acceptera att det alltid och med självklarhet skulle bli bättre av att alla otroheter alltid skulle bli kända, med de katastrofala följder det ofta (alltid?) medför för människor, för familjen, för barnen och för alla inblandade.
    Därför att "det man inte vet mår man inte ont av".

Ja alla människor ljuger.
    Du kan ge olika epitet på olika lögner, du kan känslomässigt förstärka en lögn genom att kalla den en "livslögn". Om man bortser från det känslomässiga så är det ändå bara en vanlig lögn. Att ljuga ligger bevisligen i människans natur. Det är något som alla människor regelmässigt ägnar sig åt utan att det särskilt påverkar människan, utan dåligt samvete och utan att man går och mår dåligt.
    I princip alla människor ljuger utan problem.
    Det är också en sanning som vi alla bara har att förhålla oss till.

Att sopa enkla sanningar under mattan, att låtsas att de inte är sanna, är bara att lura sig själv när man har svårt att hantera sanningen.
    De flesta av oss har ett behov av att lura oss själva, det ligger också i människans natur. Det är också bevisat.
    Men vissa av oss är lite mer klarsynta och objektiva, kanske med övning och med självinsikt?, och har ett mindre behov av att lura oss själva.

• Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-24 11:40:21 följande:
    Jag brukar inte läsa så mycket undersökningar,om jag ska vara ärlig.
    Men du får gärna länka till de källor du har så kanske jag kan göra det.
    Nej det fixar jag inte. Efter flera års studier till och från, och på olika språk, så kan jag inte presentera en lista med källor. Du måste själv fixa dina studier, precis som jag fick göra det själv.

Men ibland så får jag känslan av att personer som själva varit otrogna gärna bagatelliserar mina och andra bedragnas erfarenheter.
    Och det kan kännas lite störande.
    Jag vet och jag förstår, för jag har själv motsvarande erfarenhet, alltså att ha blivit utsatt för otrohet. Men trots det anstränger jag mig att inte präglas och begränsas enbart till mina egna känslor och erfarenheter.

Man kan ju även vända på det där.
    Även om otroheten kommer fram så är det inte säkert att andra får veta det.
    Man kanske löser det tillsammans utan andras inblandning.
    Ja, det är en av flera tänkbara möjligheter. Men absolut ingen självklarhet utan tvärtom, de exempel vi själva känner till gör nog sannolikt att fler personer får vetskap, blir inblandade och drabbade på ett eller annat sätt.
    Men om det inte kommer fram så påverkas ingen...

Ja,du fortsätter att upprepa att otrohet sällan kommer fram.
    Och jag vet att du inte köper det.
    Men påståendet "det man inte vet har man inte ont av" stämmer helt enkelt inte alltid.
    Ja.
    Förstår du att de flesta undersökningar visar att otrohet är relativt vanligt?
    I relation till hur vanligt det är så är det alltså relativt få som blir kända.
    Slutsatsen kan inte bli annan än att de flesta sannolikt förblir okända.

Det är alltså inte något jag hittar på utan det är vedertaget och allmänt accepterat i den mänskliga historien, och ingen har någonsin visat annat, än att "det jag inte vet mår jag inte ont av".
    Men om man misstänker eller känner något, då är man inte ovetande.
    Men notera återigen att i de flesta fall, sannolikt, så vet man inte (känner inte, misstänker inte...).
    Det handlar inte om att "nästan inte veta" eller "stämmer inte alltid". Utan sanningen stämmer helt och hållet, det handlar helt enkelt om att det man inte vet mår man inte ont av. Det finns inget utrymme att glida eller slira på det.

Men ofta så beter sig ju den otrogne (eller den h'n är otrogen med) på ett märkligt sätt.
    Och då fattar man lättare misstankar.
    Nej, den slutsatsen går inte att dra. Snarare tvärtom. 
    Alla människor ljuger. Att ljuga ligger bevisligen i människans natur. Det är något som alla människor regelmässigt ägnar sig åt utan att det särskilt påverkar människan, utan dåligt samvete och utan att man går och mår dåligt, utan att man beter sig på något särskilt sätt.
    I princip alla människor har förmåga att ljuga utan problem.

Du tänker bara att de exempel där man fattar misstankar, de exempel som blir avslöjade, är de enda lögnerna.
    Men om du bara funderar en liten sekund så inser du att om alla människor ljuger så blir de flesta lögnerna självfallet aldrig kända. Sant och självklart, eller hur?

Alla har inte lätt för att hålla en lögn för sig själv.
    Jag vet att i alla fall jag inte skulle klara det.
    Inte heller min man.
    Vi är båda urusla på att ljuga.
    Och båda föredrar vi sanningen framför en stor lögn.
    Jag är övertygad genom forskningen att alla människor, eller nästan alla, har lätt för att hålla en hel del lögner för sig själv.
    Jag tror att även du håller en del lögner för dig själv, eller att du väljer att hålla vissa sanningar för dig själv. Annars är du ett unikum..?
    Att uttala att man föredrar sanningen är självfallet bra och en god målsättning. Men lever du verkligen 100% som du lär?
    Vad är en stor lögn för dig? Är du helt säker på att din man har exakt samma definition vad "stor" är?
    Har ni diskuterat och kommit överens om i förväg var gränsen för "stor" exakt går?
    Är du säker på att alla människor har samma uppfattning som du exakt vad "stor" är?

Ärlighet är inte helt enkelt. Inte heller att i förväg komma överens om exakta gränser.
    Alla människor ljuger och klarar generellt av att hantera sina lögner. Jag, du och din man och alla andra människor ljuger och klarar av att hantera våra lögner.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (vissa vill veta) skrev 2021-03-24 12:03:43 följande:
    Tvärtom skulle jag säga, de som väljer att inte veta om otrohet bara för att slipa smärtan har ett större behov av att lura sig själva an att stå på sig.

Inte alla otroheter som kommer fram diskuteras i terapi eller når statistik. Själv har jag vuxit upp i östeuropa och bevittnat vid flera tillfällen förnekelse mekanismer i bredare familj. Kvinnan vet att mannen kommer hem sent, får mystiska telefonsamtal osv. Tydliga tecken, alla vet. Han förnekar och det finns ett ära i det (eller fanns då under min uppväxt) - lite som boys will be boys men familjen är helig och ska inte splittras upp. Kvinnan väljer att tro sin man, dels för att hon inte har tillräckligt stöd om hon ställer honom mot väggen, dels för att det är enklare att inte veta. Den kvinnan skulle säkert inte berätta för statistikern att mannen har varit otrogen. Fast hon visste, all gjorde det.

Att livet går vidare precis som vanligt är verkligen taget ur luften. Det inns misstankar, samvete. Klart att allt blir annorlunda. Man kan visst välja att blunda för signaler eller inbilla sig att man inte skickar ut några, om man tycker att det är värt det. Men då är det inte klarsynhet och självinsikt utan rädsla för smärtan alt egoism.
    Nu blandade du ihop saker och ting.
    Inget av det du skriver har ju något samband med inlägget jag skrev.

Jag skrev om att vi som är lite mer ärliga med oss själva och mera klarsynta inser att människor ljuger och att otrohet inte är särskilt ovanligt.

Det har ju inget samband med det du tar upp så jag avstår från att kommentera något om den situationen som en gång fanns i gamla Östeuropa o dyl.
    Du är självfallet fri att diskutera det, om du anser att det hör till ämnet, men var snäll citera inte mig när du tar upp sådana saker som helt saknar samband med det du citerar.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-24 14:31:48 följande:
    Kollar backloggen, hade över 80 svar att gå igenom. Verkar vara en sidodiskussion om det hela i tråden. 

Jag känner att den terapeut som jag går hos (KBT-certifierad) har gett mig några verktyg. 
    Jag har än inte fattat något beslut om att berätta, men meddelat min sambo att vi kanske borde prata med något när allt lugnat ned sig här hemmavid. Han verkade tycka att om jag ville det så hängde han med. 
    Tack för uppdatering, det uppskattas.
    Du har viktigare saker att tänka på och att lägga din energi på, såväl jag som alla måste förstå och acceptera om du måste prioritera annat än att delta aktivt i den här tråden.
    Du har självfallet all rätt att hantera tråden på det sätt som du själv väljer.

Det är viktigare och mera värdefullt att få yrkeskunnig hjälp i en svår situation än vad det är med råd från vissa typer på ett sådant här forum (ja, jag räknar in mig själv...).

Du har ingen skyldighet lyssna på belackarna här.
    Jag fattar inte ens vilken agenda vissa har... En del verkar ha svåra egna personliga problem och verkar inbilla sig att de skulle må bättre om de bara lyckas få någon enda person att må sämre.
    Jag fattar inte vilket syfte och mål de har satt upp för sig själva.

Du befinner dig i en mycket svår situation som kräver stort ansvarstagande från dig. Tro mig, jag vet.
    Hoppas det ordnar sig så bra som möjligt för dig och din familj.
    Lycka till 
    Skål
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-24 16:24:07 följande:
    Du pratar inte om att inse att människor ljuger, du pratar om att förminska, normalisera och acceptera att människor ljuger. Det är HELT skilda saker.
    Nej, du har fel. Jag har inte skrivit om det som du påstår.
    Läs gärna sakta och noga en gång till och försök gärna att förstå orden och innebörden i det som jag skriver.
    Ansträng dig att hålla dig saklig.
    Om vi ska kunna föra ett vettigt samtal om ämnet och utbyta erfarenheter och åsikter så behöver du försöka avstå från att låta dina känslor påverka dig att tolka in dina egna fantasier om vad du tror att jag har skrivit.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-24 17:25:12 följande:
    Då får du också ha förståelse för att det blir svårt att ha en vettig diskussion med dig om du inte kan visa källa på dina undersökningar.
    Då framstår det mer som din egna sanning och dina egna påståenden.

Det är klart att alla kan ljuga. Men vissa ljuger sämre än andra.
    Och jag själv tillhör den senare kategorin.
    Likaså min man.
    Jag inser självklart att det är så.
    Men sen så tror jag också att det beror på vad det är man ljuger om.
    Vissa kanske ljuger så mycket att de nästintill tror sig själva till slut och då bara fortsätter.
    Min man och jag har pratat om sådana saker med varandra.
    Vi är öppna och kan prata med varandra om allt.
    Så vi vet vad de andre är ok med osv.
    Det tycker jag är något man bör kunna göra för att ett förhållande ska kunna fungera bra.
    Jag vet därför också att han delar mina värderingar när det gäller otrohet och lögner.
    Ingen av oss skulle kunna ljuga utan att den andre märker det.
    Men vi har å andra sidan varit tillsammans så pass länge att vi känner varandra utan och innan vid det här laget.
    Du frågade vad jag grundade mig på och jag har svarat och beskrivit det för dig.

Om du då känner behov att avfärda mitt svar och min beskrivning för att jag inte kan presentera en lista med källor, om det skulle hindra dig från att ha en vettig diskussion, så är det upp till dig.
    Du väljer själv hur du ska förhålla dig till att jag efter flera års studier, på flera språk, inte kan presentera en länk-lista åt dig.
    Jag tycker inte din begäran är rimlig. Förmodligen minst 80% av allt det jag studerat under flera år, på flera språk, finns att finna genom Google, på samma sätt som jag själv fick anstränga mig för att få fram all information.

I övrigt kan jag förstå och hålla med om det mesta du skriver.
    Allt det där gäller ju för dig och för din man och det är bra för er. Det gäller åtminstone idag och under rådande omständigheter.

För mig och för andra kan det självfallet se annorlunda ut, vilket jag tror att du kan förstå?
    För de allra flesta kan också det som du beskriver ändras, t ex med tiden eller pga av att omständigheterna eller människorna förändras och utvecklas, med tiden eller på grund av oförutsedda förändringar i livet eller i omständigheter och andra förhållanden.

Det har pratats om det här på FL vid tidigare tillfällen; utbytande av löften eller ett avgivet löfte behöver alls inte ha samma innebörd för båda personerna och värdet och betydelsen av ett löfte förändras ofta väldigt mycket över tid eller pga av yttre omständigheter och oförutsedda händelser.
    Du och din man, likväl som de flest andra, menar givetvis bara väl när man avger ett löfte.
    Men i stort sett alla löften kan förändras över tid. Det gäller såväl personliga löften, löften till mig själv eller löften till en annan person, kärlekslöften som ekonomiska löften likväl som religiösa löften. Det gäller stora löften mellan nationer som små löften mellan grannar.
    De allra flesta löften förändras över tid och påverkas av alla yttre omständigheter och av livets alla förändringar. Kanske särskilt kärlekslöften.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    molly50 skrev 2021-03-24 17:58:23 följande:
    Ja,jag tycker att det blir svårt att föra en vettig diskussion när du inte kan bevisa dina påståenden.
    Om du lägger fram påståenden och förväntar dig att folk ska förstå dem och ta dem på allvar så ligger ju bevisbördan hos dig.

Ja,jag inser såklart att saker och ting kan förändras genom livets gång och att alla inte fungerar som vi,jag och min man.
    Men sen är det kanske också så att löften är viktigare för vissa än för andra.
    Så du tycker att jag är den enda skribenten i tråden som är skyldig att framlägga bevis?
    Men alla, inklusive du själv, som kommer med andra påståenden, som bättre passar dig, behöver inte framlägga bevis?

Hur som helst, du, jag och alla har rätt att lägga fram sin åsikt.

Alla har också rätt att argumentera för sina åsikter, det är väl en del av kärnan här på FL:s forum?
    Om man kan stödja sina påståenden eller tom framlägga bevis så är det givetvis tillåtet och en fördel men det är väl ändå inte ett krav och en förutsättning att alla måste framlägga bevis för sin åsikt, uppfattning och för sina påståenden här på FL?
    Återigen Molly, lever du verkligen som du lär?
    Finns det någon enda medlem här på FL som uppfyller ditt krav? Eller är det bara jag som har den skyldigheten?

Jag tror kanske att du blev frestad ta en liten genväg nu i din argumentation när du kräver källförteckning och bevis från mig?

Jag tänker inte presentera en källförteckning för dig för det är orimligt mot bakgrund av mina flera års studier på flera språk. Om du är intresserad får du som jag bedriva självstudier. Omfattande studier om du vill få samma info som jag. 
    Det är helt upp till dig att förhålla dig till mitt svar på ditt krav på bevis och källförteckning, och om ditt krav gäller enbart för mig eller om det gäller för alla, inklusive dig själv.
    Om du väljer att avstå från att resonera med mig så är det upp till dig och ditt eget beslut.

Jag vägrar inte att resonera med dig även om du inte kan lägga fram bevis och källförteckning, inte heller för att du försöker dig på en liten genväg.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?