-
För att tråden handlar om att berätta eller inte berätta om en otrohet kanske?Blueskillen skrev 2021-03-16 09:22:57 följande:Varför tycker du att det är viktigt att jag också blanda mig in i frågeställningen? Tycker du inte att det räcker med allt goja jag har skrivit redan? -
Tja, allt det andra du skriver tillför ju inte så mycket heller, eller hur?Blueskillen skrev 2021-03-16 09:50:45 följande:Men ni har ju med råge berättat var ni tycker om just detta ämne, så vad skull jag kunna tillföra. -
Att leka moderator/drama queen ör inte ett ämne, det är att vara OTBlueskillen skrev 2021-03-16 10:12:54 följande:Jag märkte tidigt i denna tråd åt vilket håll det lutade döså jag har inte känt mig intresserad att vara delaktig.
Jag väger både ämnen och trådar där jag är aktiv i. -
Så TS sambo förtjänar ingen respekt mao?Blueskillen skrev 2021-03-16 10:24:41 följande:Det är helt upp till dig att anse att mina inlägg om att vi ska visa varandra mera respekt inte tillför något.
För det är ju annars vad majoriteten av oss i grunden sagt. Men det tycker ju du inte är respektfullt. -
Kanske på tiden att du tar del i den VERKLIGA diskussionen istället för att ägna dig åt meninslöst och väldigt OT pladder?Blueskillen skrev 2021-03-16 10:44:15 följande:Gör du dig inte lite löjlig nu? Kan du inte släppa?
Som du nog har sett tidigare så har jag inte tagit del av diskussionen som trådskaparen har ställt. Jag trodde att det hade framgått klart och tydligt redan. -
Du kämpar inte, du pladdrar och slingrar digBlueskillen skrev 2021-03-16 10:40:46 följande:Är du inte lite väl motsägelsefull nu när du säger att jag springer och gömmer mig, när jag sitter här och kämpar med att försöka svara på alla dina inlägg? -
Och framförallt, vara försiktig med att inte använda terapin och eventuella problem i relationen som en ursäkt för att inte berätta för din partner om otroheten.Anonym (jury) skrev 2021-03-17 14:05:17 följande:Var försiktig så att terapin inte sig självt blir en slags lösning på ditt dilemma. Att du slipper ta ett beslut för att du alltid skall bearbeta det lite mera med din terapeut. Och att veckor och månader går med det.
Du måste nog sätta en deadline snart där du måste ha bestämt dig. Antingen berättar du och fortsätter terapin, eventuellt också som parterapi (där ni också kunde addressera att du känner dig "osedd"). Eller så berättar du inte men så avbryter du också terapin. Att inte berätta och fortsätta med hemlig terapi månad efter månad bara för att må bättre vill vara en extra grad av oärlighet. Det vill också vara ett riskmoment. För vad gör du om din sambo upptäcker att du går till hemlig terapi? Ljuger och säger att den handlar om något annat? Eller erkänner utan att få den goodwill som du kunde ha fått om erkännandet hade kommit självmant.
Det är ju annars oerhört poppis att man lägger hela skulden för sin otrohet på förhållandet där man intalar sig själv att otroheten bara var ett "symptom" på problem i förhållandet som man givetvis blåser upp i det absurda för att rättfärdiga sin otrohet för sig själv (och andra).. typ... det var inte mitt fel, det var förhållandet (och då indirekt min partner) som fick mig att vara otrogen.
Och iom att man ansvarsbefriat sig själv från sitt agerande så anser man att berätta för sin partner om sin otrohet inte längre är relevant och det enda som behövs diskuteras är eventuella problem i relationen och utmynnar i en bisarr variant av familjeterapi där man sitter och diskuterar eventuella problem i förhållandet UTAN att ta upp otroheten vilket motsvarar att diskutera huvudverk med sin läkare men utelämna att man varit med om en trafikolycka och flugit ut genom framrutan med huvudet före
-
Jasså, men hur kommer det sig att du bara har problem med att folk säger att TS SKA berätta, men inga som helst problem med att folk säger att hon INTE SKA berätta?Blueskillen skrev 2021-03-17 13:04:52 följande:Jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt för vissa här att ihållande tjata på TS att berätta. Det räcker väll med en gång så tror jag att TS förstår. Nu har det pågått i dagar samma upprepande. Förstår inte heller varför TS ska rapportera hit då hon har berättat om sin otrohet för sin partner. Stackars er partner om ni kör samma taktik hemma.
Sedan tycker jag absolut inte att man per automatik ska berätta om otrohet. Jag fattar inte hur helt okända människor säger/kräver detta till en annan person som de inte vet något om. Vet inget om hur livet är för övrigt. Att det är människor som själva har råkat ut för otrohet och vill se andras liv raseras på grund av otrohet är skrämmande. Givetvis är den bedragna verkligen bedragen.
Det är ett svek av stora mått men jag skulle aldrig säga vad TS SKA göra och absolut inte upprepa detta i dagar. För mig är det från fall till fall. Den som är bedragen är lika mycket bedragen även om den som har bedragit väljer att inte säga något. Den som är bedragen kommer att bli lika sårad nu som sen. Att man känner ånger är mer viktigt för mig. Att man känner att det är fel och att man aldrig kommer att upprepa det.
Ingen är perfekt. Vi gör alla fel.
Den som blivit bedragen är inte alls lika bedragen vare sig man berättar eller ej eftersom att INTE berätta innebär att personen blir lurad att vara kvar i förhållandet utan att ha en chans att göra något åt det vilket för många är ett betydligt värre svek än otroheten i sig. Dvs man bedrar sin partner genom sin otrohet och sen sviker sin partner ytterligare varje dag, minut och sekund man lurar personen att leva i en lögn. Att inte berätta är ett dubbelt svek.
Vad man känner just för stunden är ingen som helst garanti för att man inte gör om sitt misstag. Bara för att TS känner att hon inte kommer göra om det just idag så betyder inte det att hon kommer hålla det om 5 år. Det är heller inte en bra ursäkt föra att undanhålla det för sin partner. Hennes känslor är på inget sätt mer värda än hans och det är i slutändan upp till honom att göra ett val efter vad HAN känner, inte efter vad TS känner.
Att prata om att alla gör fel och ingen är prefekt är total irrelevant. Visst alla gör fel ibland, men sen har vi ju frågan om hur man sen hanterar sitt misstag, om man fegar och smiter undan sitt ansvar eller står för det och tar sitt ansvar. -
Jag tror att det snarare är du som behöver acceptera det eftersom det är du som gnäller över inlägg som säger att TS borde berätta.Blueskillen skrev 2021-03-18 15:51:12 följande:Tufft men jag tror att du måste acceptera att inte alla har samma åsikt som du. -
Dessutom handlar det egentligen inte om vad du, jag , TS eller någon annan tycker. I grunden handlar det om vad TS sambo tycker eller hur?Blueskillen skrev 2021-03-18 15:51:12 följande:Tufft men jag tror att du måste acceptera att inte alla har samma åsikt som du.
För våran del handlar det främst om man tycker att han har rätt att veta för att kunna ta sina egna beslut eller ej.
Ska jag tolka dina inlägg som att du INTE tycker han har rätt att veta?