Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-23 14:22:06 följande:
Jag vet att vissa brukar gilla prata om misstankar eller att det finns risk att det kan komma fram så småningom, eller några andra hypotetiska argument och resonemang, i stället för att acceptera hur det faktiskt förhåller sig i verkligheten.
Men om det i verkligheten faktiskt förhåller sig så att man överhuvudtaget inte vet något alls, vare sig TS sambo eller deras barn vet något, inte misstänker, inte känner något, det blir faktiskt aldrig avslöjat om inte TS själv väljer berätta, det finns inte några påhittade och försvårande omständigheter överhuvudtaget, utan att det faktiskt förhåller sig så att man inget vet,
ja då är man ju helt opåverkad!
Du/ni som tidigare berättat om din egen situation, erfarenheter och dina känslor. Inget av allt detta hade ju hänt, inga svåra känslor alls, överhuvudtaget inga följder alls, inte ens den allra lilla minsta gnutta påverkan,
om du/ni sluppit få reda på det.
Jag förstår att det är känslomässigt svårt att ta in.
Men om man ser till de faktiska omständigheterna så är det ju ändå sant.
Om man slipper veta, om du hade sluppit få reda på det, om du inte anat något, om kärleken och hela livet hade fortsatt precis lika som innan otroheten utan att du hade vetat något annat,
så hade det ju inte funnits några som helst svåra känslor att förhålla sig till.
De övriga problem ni hade i ert förhållande, eller er kärlek och er relation, allt det positiva och allt det negativa, hade fortsatt på exakt samma sätt som före otroheten, om du inte hade vetat något överhuvudtaget.
Du hade inte tvingats känna några svåra känslor, inte behövt förhålla dig till några lögner, inte känt något svek, inga brister i förtroendet hade uppstått, ingen påverkan alls på kärleksrelationen, inga följder. Ingenting!
Men om man i stället väljer att berätta så blir det ju alltid svåra följder,
och i många fall katastrofala följder för många av de inblandade och för all framtid. T ex för barnen.
Även jag förstår på mitt eget personliga plan att sanningen är känslomässigt svår att ta in och att acceptera.
Jag har frågat efter det vid upprepade tillfällen men hittills har inte någon enda person lyckats visa att det skulle finnas ens minsta lilla gnutta tvivel gällande den enkla sanningen.
Det är ju inte jag som hittat på denna sanning utan den har ju alltid gällt under hela den mänskliga evolutionen. Aldrig någonsin i världshistorien har någon på sakligt sätt kunnat visa att denna enkla sanning inte skulle gälla.
Jag har många gånger lovat att jag ska ändra mig om någon sakligt kan visa att sanningen inte skulle gälla. Mitt löfte finns skriftligt och jag står givetvis fortfarande fast vid mitt löfte.
Fram till dess gäller alltjämt den enkla och självklara sanningen att;
det man inte vet mår man inte ont av.
Jo det är mycket du tycker andra har svårt att förstå i dina sk "sanningar". Men det beror nog främst på dina skeva moraliska värderingar.