Anonym (vissa vill veta) skrev 2021-05-23 21:31:07 följande:
Nja, inte bara otrohet utan lögner och manipulation. Att få veta genom luskande eller av någon annan än partner själv gör det klart värre.
På vilket sätt blir det värre? Kan man verkligen gradera svek? Har man en skala för olika svek? Kanske andra har det men inte jag.
Om jag förlorar tilliten till min partner så är det över. Sedan kvittar det varför jag inte litar på min partner. Sådan är jag.
Jag har väldigt svårt att föreställa mig följande scen när den som blivit bedragen får vetskap:
-Att du har varit otrogen är ingen big deal men att du genom lögner och manipulation har hemlighållit det gör att jag vill göra slut.
Jag kan lova dig att jag hade gjort slut även om hon hade rusat hem och berättat för mig att hon varit otrogen.
Givetvis har jag mina gränser för vad svek är och det kanske inte är samma för andra. Vad som är rätt eller fel är en högst subjektiv uppfattning. Inte ens ett par är alltid överens om vad som är rätt eller fel, hur ska vi då här kunna säga vad TS och andra ska göra. Jag tycker det är en stor skillnad att här berätta vad man själv tycker mot att säga till andra vad man tycker att de ska göra. Big No!
Jag kan tänka mig att otrohet är något väldigt få tycker är okej, om nu någon tycker det, men var går gränsen.
Är det okej att stå och krama en kollega på firmafesten eller är det otrohet att bli påkommen att se på porr och onanera till det när man lever i en relation?
Jag kan inte säga vad andra ska tycka och göra. Jag kan bara berätta hur jag tycker och hur jag hade agerat. Om andra tycker att det är fel så får de tycka det.
I händelse av att ha blivit bedragen så är det för mig helt ointressant om det hände för en timme sedan eller för ett år sedan. Sveket är totalt och kan inte bli värre på något sätt.