• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Lark
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-14 11:28:29 följande:
    Läs din egen trådstart:
    Lark skrev 2021-03-14 10:53:32 följande:

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

För det första är alla religioner avskyvärda beroende på hur man ser det. För det andra är de allra flesta utövare, oavsett religion, helt harmlösa normala människor. Extremister finns inom alla religioner. I stort sett kan man säga att Jomshofs uttalande som du håller med om är fullständigt felaktigt på flera nivåer.

Om du har läst Koranen kan du gärna läsa Bibeln också när du ändå är igång. Då ska du få se på "sharia"!
    Jag har läst både Bibeln och Koranen och studerat Sharialagarna... det är därför jag kan göra dessa uttalanden.

Alla religioner avskyvärda?
    Vad är avskyvärt med Jesu lära? Du får väldigt gärna berätta vad i Nya Testamentet som är avskyvärt med Jesu lära?
    Är det hans uppmaningar till att Älska sina medmänniskor?

Absolut... du har helt rätt. De flesta muslimer är inte självmordsbombare.
    Och de flesta bekännande kristna jag känner är inte kristna för fem öre. De är extremt fördömande etc.

Men jag pratar inte om utövarna. Jag pratar om vad LÄRAN säger.

Gamla Testamentet i Bibeln innehåller våldsamheter som ingen kan förneka.
    Koranen uppmanar till så mycket våld och elände att det är svårt att veta vad man ska börja.

Nya Testamentet med Jesus i spetsen... tja, jag kan inte hitta något negativt eller våldsamt i Jesu lära. Tycker han verkar vara en ganska reko herre.
  • Anonym (A)
    Anonym (AfS) skrev 2021-03-14 11:25:38 följande:

Jag håller givetvis med. Islam hör inte hemma i Sverige.

Tänkte rätta till hela bilden men har inte tid så rättar till första bara.

Påstående: Dräp otrogna var du hittar dem.

Sanningen:

2:191:

"Och döda dem då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser _varifrån de har fördrivit er_; ja, förtryck är ett värre ont än döden. Kämpa inte mot dem i den heliga Moskéns närhet, _om de inte själva tar upp striden där_; men kämpar de mot er [där], så döda dem. Det är förnekarnas lön."

Versen efter, dvs 2:192:

"Men om de lägger ned vapnen [skall de se att] _Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig_"

Källkritik min vän, källkritik.
  • gfdfdfgfdgfdfggfdd
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 11:35:32 följande:
    Man får faktiskt säga "enligt mig är *valfri religion*  avskyvärd".
    Det är en åsikt som man har rätt att ha.

Läs på lite innan du svamlar nästa gång.
    Många 'sverjevänner' har tydligen också väldigt svårt med läsförståelse också

Var skrev jag om just Jomshof eller någon annan specifik persons uttalande?
    Jag skrev ', och jag citerar "Det många inte förstår är att ja man får tycka vad man vill men nej man får inte säga vad man vill offentligt"

Så vad är det du inte förstår?
  • Lark
    Anonym (suck) skrev 2021-03-14 11:37:12 följande:
    Nu vet jag inte om du spelar dum eller om du faktiskt inte förstår, jag väljer att tro på det sistnämnda och gör ett till försök att förklara

Här är ett par exempel

¤ Hur trovärdigt är det att påstå att man har nolltolerans mot rasism om partimedlemmar om och om igen blir avslöjade med rasistiska uttryck och/eller handlingar
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för jämlikhet men vill begränsa abort
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för gamla men röstar emot förbättringar inom äldreomsorgen
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger sig värna om Sverige när det samtidigt finns flertalet dömda för skattebrott dvs man lurar staten på pengar

Med andra ord hur mycket är ens ord värt om man inte lever upp till det
    Trovärdighet eller inte:

Fortfarande inte ett enda exempel från deras partiprogram som kan klassas som rasistiskt.

Kom igen - ETT exempel från deras partiprogram som är rasistiskt!
  • Lark
    Anonym (suck) skrev 2021-03-14 11:37:12 följande:
    Nu vet jag inte om du spelar dum eller om du faktiskt inte förstår, jag väljer att tro på det sistnämnda och gör ett till försök att förklara

Här är ett par exempel

¤ Hur trovärdigt är det att påstå att man har nolltolerans mot rasism om partimedlemmar om och om igen blir avslöjade med rasistiska uttryck och/eller handlingar
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för jämlikhet men vill begränsa abort
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger att man är för gamla men röstar emot förbättringar inom äldreomsorgen
    ¤ Hur trovärdigt är det att man säger sig värna om Sverige när det samtidigt finns flertalet dömda för skattebrott dvs man lurar staten på pengar

Med andra ord hur mycket är ens ord värt om man inte lever upp till det
    Trovärdighet eller inte:

Fortfarande inte ett enda exempel från deras partiprogram som kan klassas som rasistiskt.

• gfdfdfgfdgfdfggfdd
    Anonym (A) skrev 2021-03-14 11:40:17 följande:
    Källkritik min vän, källkritik.
    Ja det här med källkritik verkar inte så viktigt när man sprider hat, man kopierar bara och klistrar in vad någon annan skrivit utan att ens kolla om det stämmer.
  • Anonym (Anonym)
    Lark skrev 2021-03-14 11:39:09 följande:
    Jag har läst både Bibeln och Koranen och studerat Sharialagarna... det är därför jag kan göra dessa uttalanden.

Alla religioner avskyvärda?
    Vad är avskyvärt med Jesu lära? Du får väldigt gärna berätta vad i Nya Testamentet som är avskyvärt med Jesu lära?
    Är det hans uppmaningar till att Älska sina medmänniskor?

Absolut... du har helt rätt. De flesta muslimer är inte självmordsbombare.
    Och de flesta bekännande kristna jag känner är inte kristna för fem öre. De är extremt fördömande etc.

Men jag pratar inte om utövarna. Jag pratar om vad LÄRAN säger.

Gamla Testamentet i Bibeln innehåller våldsamheter som ingen kan förneka.
    Koranen uppmanar till så mycket våld och elände att det är svårt att veta vad man ska börja.

Nya Testamentet med Jesus i spetsen... tja, jag kan inte hitta något negativt eller våldsamt i Jesu lära. Tycker han verkar vara en ganska reko herre.
    Du kan inte å ena sidan lägga Koranen i en vågskål och säga att islam är fruktansvärd, men du väljer bara de fina delarna ur Bibeln. Framför allt GT så klart men även NT innehåller många fruktansvärda saker om hur man ska behandla människor, t ex stena dem till döds för helt normala saker. Lägg dem istället i varsin vågskål i sin helhet så blir det mer rättvist.

• Anonym (Louisa)
    Iarwain skrev 2021-03-14 11:28:22 följande:
    På vilket sätt är det ojämförbart?

Jag är okunnig om X.
    Jag tycker inte X hör hemma här.

Byt X mot SD eller islam.

Är inte det vad båda påståendena är?
    SD är ett svenskt parti, var skulle det höra hemma om inte i Sverige?

Islam är inte importerad religion som går totalt i frontalkrock med allt vi ansett svenskt.

Jag kan inte gå in i detalj då jag vet att många älskar att anmäla allt som stör dem och jag tänker inte riskera något.

Som du nog ändå förstår så inser de flesta att det inte skulle bli ett bra land om islam fortsätter att växa. Vill du t ex bli väckt av en minaret innan tuppen ens vaknat? Varje dag?
    Vill du att kvinnor ska behöva täcka sig, har du sett bilder från Iran för 50 år sedan och jämfört med hur det ser ut idag? Vill du ha det här också?

Har du sett smygfilmerna där Imamer uttalar sin egenliga åsikt som inte yppas när de vet att de filmas? Har du sett skolbussarna där flickor och pojkar separeras?
    Vill du ha kvinno- och mansseparerade tider på badhuset?

Hur mycket mer ska jag skriva?
    Ska vi kanske stanna här eller vill du har fler exempel på varför islam inte hör hemma här?
  • Anonym (suck)
    Lark skrev 2021-03-14 11:42:33 följande:
    Trovärdighet eller inte:

Hade du fortfarande inte förstått så hade jag bett dig be en vän hjälpa till att förklara men nu är det uppenbart för alla att du bara spelar dum

Återigen: Vad är ett partiprogram värt om de egna partimedlemmarna inte lever upp till det.

• KillBill
    Anonym (AfS) skrev 2021-03-14 11:35:04 följande:
    Det brukar låta så ja...

Du skriver t.ex. att Korenen 2:191 Uppmanar muslimer att  "Dräp otrogna var du hittar dem"

Om man läser stycket innan och 2:191 så står det något helt annat än vad du påstår.

Koranen 2:190 
    KÄMPA för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar sannerligen inte angripare.

Koranen 2:190
    Och döda dem då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er; ja, förtryck är ett värre ont än döden. Kämpa inte mot dem i den heliga Moskéns närhet, om de inte själva tar upp striden där; men kämpar de mot er [där], så döda dem. Det är förnekarnas lön.

Varför sprider du vilseledande propagande?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Jomshof