• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-14 13:25:07 följande:
    Jag har aldrig påstått att man kan strunta i NT som kristen. 
    Eller rättare sagt - NT är ju en kristens primära skrift. 

Lika förhållanden mellan Hadith och NT? Vi säger så... det blir nog bra.

Förlåt mig... klumpigt uttryckt. Jag menar Sharia-lagen Reliance of the Traveller, sammanställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri
    Nej!
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 13:25:07 följande:
    Jag har aldrig påstått att man kan strunta i NT som kristen. 
    Eller rättare sagt - NT är ju en kristens primära skrift. 

Lika förhållanden mellan Hadith och NT? Vi säger så... det blir nog bra.

Förlåt mig... klumpigt uttryckt. Jag menar Sharia-lagen Reliance of the Traveller, sammanställd av Ahmad ibn Naqib al-Misri

Det jag menar:

GT beskriver lagarna
    NT beskriver Jesus liv och hur han förhöll sig till lagarna

Koranen beskriver lagarna
    Hadither beskriver Muhameds liv och hur han förhöll sig till lagarna

Rätt eller fel?

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-14 13:40:00 följande:

Det jag menar:

GT beskriver lagarna
    NT beskriver Jesus liv och hur han förhöll sig till lagarna

Koranen beskriver lagarna
    Hadither beskriver Muhameds liv och hur han förhöll sig till lagarna

Rätt eller fel?

Inte helt och hållet... men jag förstår vart du är på väg.
    Förenklat ja... bland annat. GT är ju så mycket mer än lagarna.
    Och NT är ju så mycket mer än så.

Judarna behöver inte NT. Kristna använder primärt NT även om mycket hänvisas till GT.

Haditherna är mycket mer problematiska än så. Det har i alla tider funnits muslimska uttolkare som menat att det endast är Koranen som gäller och att hadítherna inte är bindande på något sätt. Ja, att man t o m skall undvika dessa. Man har då bl a hänvisat till att Koranen säger om sig själv i vissa verser, att den är perfekt och fullständig (och alltså inte behöver kompletteras av ytterligare texter). Det finns också hadíths som varnar för att använda andra källor än Koranen. En hadith (Sahih Ahmed, Volume I, sid 171) säger t ex, "Skriv ingenting av mig [Muhammed] annat än Koranen. Den som skrivit något sådant, måste förstöra det." Samtidigt finns andra hadiths som tycks stödja den motsatta ståndpunkten. En hadith (Tirmidhi, ??Ilm,? 12.) berättar om en man som kom till Muhammed och sade, "Vi hör många ting från dig, men de flesta av dessa försvinner från minnet, eftersom vi inte kan komma ihåg dem". Muhammed uppmuntrade då honom att skriva ned det han hörde för att inte glömma det. Dessvärre finns av uppenbara skäl problem med att använda hadiths för att motbevisa eller bevisa giltigheten av hadítherna. 
  • Anonym (Louisa)
    Iarwain skrev 2021-03-14 13:08:51 följande:
    Det är absolut inte så jag menar med "akademisk".
    Det är snarare kritik mot mig själv och mitt ganska strikta förhållande till hur jag själv drar slutsatser och inte riktat till att trycka ner dig (eller någon annan).
    Vad bra!
    Tack för förklaringen.
  • Lark
    KillBill skrev 2021-03-14 13:15:50 följande:
    De flesta kristna lever lika lite efter bibeln som muslimer lever efter koranen.
    Det håller jag med om fullständigt och totalt!

Men då frågar jag mig faktiskt:

Kan de verkligen kalla sig själva för kristna resp muslimer?

Måste jag inte följa en lära för att kalla mig anhängare?
  • Lark
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 13:02:00 följande:
    Det får du fråga honom.

Men troligtvis inte då vi redan har nog problem med integrationen.
    Yes, vi har problem med integrationen.
    Men frågan är om invandrare överhuvudtaget ska integreras?

Ska de inte assimileras?
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-14 13:56:15 följande:
    Inte helt och hållet... men jag förstår vart du är på väg.
    Förenklat ja... bland annat. GT är ju så mycket mer än lagarna.
    Och NT är ju så mycket mer än så.

Judarna behöver inte NT. Kristna använder primärt NT även om mycket hänvisas till GT.

Haditherna är mycket mer problematiska än så. Det har i alla tider funnits muslimska uttolkare som menat att det endast är Koranen som gäller och att hadítherna inte är bindande på något sätt. Ja, att man t o m skall undvika dessa. Man har då bl a hänvisat till att Koranen säger om sig själv i vissa verser, att den är perfekt och fullständig (och alltså inte behöver kompletteras av ytterligare texter). Det finns också hadíths som varnar för att använda andra källor än Koranen. En hadith (Sahih Ahmed, Volume I, sid 171) säger t ex, "Skriv ingenting av mig [Muhammed] annat än Koranen. Den som skrivit något sådant, måste förstöra det." Samtidigt finns andra hadiths som tycks stödja den motsatta ståndpunkten. En hadith (Tirmidhi, Ilm, 12.) berättar om en man som kom till Muhammed och sade, "Vi hör många ting från dig, men de flesta av dessa försvinner från minnet, eftersom vi inte kan komma ihåg dem". Muhammed uppmuntrade då honom att skriva ned det han hörde för att inte glömma det. Dessvärre finns av uppenbara skäl problem med att använda hadiths för att motbevisa eller bevisa giltigheten av hadítherna. 
    Samtidigt så har de olika inriktningarna till islam olika hadither och det är där de stora stridigheterna finns.
    Det finns ingen stor inriktning av islam, som inte använder sig av hadither, mig veterligen.

Du verkar skriva om någon form av enhetliga hadither. Det är det inte.

På samma sätt som NT inte är enhetlig, utan en sammanställning av många olika texter, som motsäger varandra, liknande exemplet jag tog ovan.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Louisa)
    Lark skrev 2021-03-14 14:09:20 följande:
    Yes, vi har problem med integrationen.
    Men frågan är om invandrare överhuvudtaget ska integreras?

Ska de inte assimileras?
    Tror att det blir näst intill omöjligt att realisera.
    Vi får nöja oss den dagen integratioinen äntligen kommer ikapp. Om den dagen någonsin får se sitt ljus.
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-14 11:43:27 följande:
    SD är ett svenskt parti, var skulle det höra hemma om inte i Sverige?

Islam är inte importerad religion som går totalt i frontalkrock med allt vi ansett svenskt.

Jag kan inte gå in i detalj då jag vet att många älskar att anmäla allt som stör dem och jag tänker inte riskera något.

Som du nog ändå förstår så inser de flesta att det inte skulle bli ett bra land om islam fortsätter att växa. Vill du t ex bli väckt av en minaret innan tuppen ens vaknat? Varje dag?
    Vill du att kvinnor ska behöva täcka sig, har du sett bilder från Iran för 50 år sedan och jämfört med hur det ser ut idag? Vill du ha det här också?

Har du sett smygfilmerna där Imamer uttalar sin egenliga åsikt som inte yppas när de vet att de filmas? Har du sett skolbussarna där flickor och pojkar separeras?
    Vill du ha kvinno- och mansseparerade tider på badhuset?

Hur mycket mer ska jag skriva?
    Ska vi kanske stanna här eller vill du har fler exempel på varför islam inte hör hemma här?
    Bra skrivet, håller med om allt! Tack!  

Dessutom... Islam är emot abort och en läkare som utför en abort i Iran riskerar fängelse. Vad säger alla feminister/vänstermänniskor då? NI som äntligen skulle ha hit dom. Vi såg det inte komma...
  • Anonym (Louisa)
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-14 14:18:53 följande:
    Bra skrivet, håller med om allt! Tack!  

Dessutom... Islam är emot abort och en läkare som utför en abort i Iran riskerar fängelse. Vad säger alla feminister/vänstermänniskor då? NI som äntligen skulle ha hit dom. Vi såg det inte komma...
    De såg det inte komma.
    Som Löfvén.

Strålande exempel på den statsmannen.

Svar på tråden Jomshof