• Tjejmedpanik

Jag blir tvingad till abort

Hej! Jag är en tjej som är född 2003 och fyller 18 år i höst, jag blev oplanerat gravid med min kille som är 19 år o vi båda var väldigt glada med självklart nervösa, men vi visste att detta klarar vi. Vi berättade för min familj som var jätte stöttande men nu till problemet, vi berättade för hans familj o hans pappa blev rasande, han sa att om jag behåller så kmr jag inte vara välkommen till dem något mer och jag o min kille fr inte träffas mer, och följer min kille med mig så är han inte deras son längre. Hans familj säger även att jag är egoistisk som vill behålla och att jag kommer vara anledningen till att hans familj kmr splittras och att hans mamma o pappa kommer skilja sig? Dem säger även att jag kommer vara anledningen till att min killes farmor kommer dö. (Dem är syrianer med en stark kultur och vi är inte gifta). Hans äldre bror skrek så mkt på mig o sa att om jag inte genomför en abort så är jag en vidrig och egoistisk människa som kommer förlora alla på det, jag vill så Järna behålla mitt barn och min kille vågar ej gå emot hans familj, vad ska jag göra??? Snälla hjälp!! Har bokat tid till abort nästa onsdag ????????

• Svar på tråden Jag blir tvingad till abort
  • Juney

Det är så många saker i den här tråden som oroar mig, och jag känner inte ens TS o.O

Jag tänker bara på mig själv, jag är gravid i v. 17, och är skitnervös!

Har trots det färdig universitetsutbildning, fast anställning, en sambo jag varit tillsammans med i 10,5 år som också har fast arbete. Eget boende, har jobbat med barn hela livet och har många bebisar i min närhet. Trots allt det känner jag mig osäker inför att gå in i den nya delen av livet.

Att bara kasta sig in i det, utan att ha någon plan (låter inte som TS har det?), låter för mig otroligt naivt. Speciellt i den situation du är i..

Hur kul kommer det vara att lämna ditt barn till pappan och hans familj varannan vecka? De som redan nu inte vill ha barnet? Bara tanken på det är fruktansvärd..

Vill du gå in i ett "familje-liv" på de premisserna? Att lämna ditt första barn varannan vecka hos pappan och så småningom hans nya fru? Skaffa familj med en man du har en framtid med,hårt men sant.

Allt kan skita sig även då, men här vet du ju att det är kört redan innan. Har han inte valt dig och barnet över sin familj nu så lär han inte vara stark nog att göra det sen.

• Anonym (J)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-17 18:03:38 följande:

TS måste inte svara på sådana frågor, som egentligen bara är påtryckningar om att hon borde göra abort. Och abort vill hon inte göra, det har hon uttryckt flera gånger och i väldigt tydliga ordalag.

Varför är det okej att försöka övertala/pressa någon till att göra abort, men helt oacceptabelt att säga till någon som bestämt sig för abort att hon borde låta bli?

Det rör mig inte ryggen om hon behåller eller inte. Men med all sannolikhet så har TS inte tänkt efter ordentligt utan svävar på sina rosa moln. Så för icke-barnets skull vore det ju smart om någon påpekar hur förhastat detta är. Hennes egna föräldrar verkar ju inte göra det...
  • Anonym (qwerty)

1. Du bör göra abort för det verkar vara det mest lämpliga överlag i din situation.

Men säg såhär, fråga pappan om han vill gifta sig med dig. Du är snart 18, det borde vara lätt att planera. Säger han ja så planerar ni bröllop, säger han nej så bevisar det att han egentligen inte vill ha dig, då gör du abort och glömmer honom.

• Anonym (Usch lågt)

Vilket vidrigt beteende av denna familj!Folk som inte ens har med saken att göra .Umgås inte med dom,du bestämmer över dig själv.

• Anonym (Leila)

Förlåt men det ger inte positiva vibbar det du skrivit. Du kommer få det hemskt jobbigt om du behåller (tror jag) Snälla för din egen skull, gör abort och gå vidare

• korngryn
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-17 21:47:50 följande:

1. Du bör göra abort för det verkar vara det mest lämpliga överlag i din situation.

Men säg såhär, fråga pappan om han vill gifta sig med dig. Du är snart 18, det borde vara lätt att planera. Säger han ja så planerar ni bröllop, säger han nej så bevisar det att han egentligen inte vill ha dig, då gör du abort och glömmer honom.

Att han säger ja innebär inte att han kommer finnas kvar på ett positivt sätt. Giftermål kan mycket väl göra det hela mycket värre. Då är ts fast med denna familj för alltid. Det är NU hon har sin chans att rädda sin framtid.
  • Stårschan2
    Embla twopointoh skrev 2021-03-17 18:03:38 följande:
    TS måste inte svara på sådana frågor, som egentligen bara är påtryckningar om att hon borde göra abort. Och abort vill hon inte göra, det har hon uttryckt flera gånger och i väldigt tydliga ordalag.

Varför är det okej att försöka övertala/pressa någon till att göra abort, men helt oacceptabelt att säga till någon som bestämt sig för abort att hon borde låta bli?
    Det är mycket enkelt, och handlar om omtanke i första hand för ett eventuellt barn, som förtjänar bättre, men också om TS som är värd bättre än att bli en outbildad arbetslös singelmamma på soc innan hon blivit myndig. Hon är fortfarande ett barn själv.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Embla twopointoh
    Stårschan2 skrev 2021-03-18 08:05:07 följande:
    Det är mycket enkelt, och handlar om omtanke i första hand för ett eventuellt barn, som förtjänar bättre, men också om TS som är värd bättre än att bli en outbildad arbetslös singelmamma på soc innan hon blivit myndig. Hon är fortfarande ett barn själv.
    Jag förstår omtanken, men samtidigt har TS uttryckt i mycket tydliga ordalag att hon inte vill göra abort. Det där med att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp gäller visst bara när kvinnan tar "rätt" beslut.
  • Anonym (J)
    Embla twopointoh skrev 2021-03-18 08:37:22 följande:

Jag förstår omtanken, men samtidigt har TS uttryckt i mycket tydliga ordalag att hon inte vill göra abort. Det där med att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp gäller visst bara när kvinnan tar "rätt" beslut.

Barnens välmående bör absolut tas i beakting!
  • Anonym (Fru till Syrier)
    Tjejmedpanik skrev 2021-03-17 15:13:38 följande:
    Jag vet hur våra kulturer funkar, men min kille och jag trodde aldrig dem skulle reagera såhär då vi har varit tsm i 2 år och nästintill bort hos varandra och sovit med varandra i samma säng alla dessa dagar, så nej jag tycker inte man kan komma nu o säga att en graviditet inte är okej o att sen hota på detta sättet. Jag kan inte heller gifta mig då jag e 17 år så ensligt lagen kommer det inte funka, det handlar inte om respekt i mina ögon om dem totalt skiter i vad jag o min kille vill och bara trampar på oss!!
    Behåll ungen då, det verkar vara det svaret du vill ha. Tydligen vet du inte alls hur deras kultur funkar med tanke på din situation.
Svar på tråden Jag blir tvingad till abort