• Mon 22 Mar 2021 20:44
    3101 visningar
    8 svar
    8
    3101

    Jag har INGEN ANING om vad jag vill plugga. Hjälp???

    Det har snart gått 2 år sedan jag tog studenten och jag är precis lika vilsen nu som jag var då. I princip alla mina vänner pluggar, har bestämt vad de ska plugga eller håller på att välja mellan flera utbildningar. Släktingar frågar om jag bestämt mig ännu. Men jag har INGEN ANING.  

    Jag har försökt läsa på om varenda yrke som finns där ute och jag kan inte hitta något som jag skulle kunna tänka mig jobba 40 timmar i veckan med. Allt känns antingen för tråkigt eller svårt. 

    Jag började jobba ganska direkt efter studenten och har både haft jobb som var så tråkiga och monotona att det var outhärdligt och jobb som gav mig ångest varje dag. Detta har gjort mig ännu mer rädd att börja på en utbildning, för tänk om jag väljer "fel"  och inte märker det förrän efter jag har börjat jobba och är "fast" i ett yrke jag hatar och mår dåligt av!

    När jag pratar om detta med andra så är det alltid samma sak. "Vad är du bra på? Vad tycker du är kul?". Den tråkiga sanningen är att jag inte direkt har någon talang och mina intressen är ganska basic och inget som jag lyckas koppla till ett yrke på något sätt. 

    Ett till problem är att jag har en del problem med det sociala. Är nästan säker på att jag har social fobi och jag vet inte om detta är något jag skulle kunna "bota", har varit sån hela mitt liv". Tyvärr är de yrken jag tycker verkar någorlunda okej ofta sociala med mycket kontakt med andra människor, vilket jag kanske inte skulle kunna hantera. Under en period var jag lite smånyfiken på läraryrket (för äldre ungdomar/vuxna isåfall), men att stå framför en hel klass DAGLIGEN och dessutom behöva vara sträng och bestämd känns omöjligt för mig att klara av idag.  

    Hur ska man ens veta vad man vill bli? Hur bestämmer man sig när man inte ens har minsta lilla aning? Jag kan inte vara den enda som har varit i den här situationen. Jag vill bestämma mig så fort som möjligt så att jag kan söka in mig på en utbildning, flytta hemifrån och känna att jag kommer någon vart...

  • Svar på tråden Jag har INGEN ANING om vad jag vill plugga. Hjälp???
  • Mon 22 Mar 2021 20:59
    #1
    +1

    Vet du vad? Alla måste faktiskt inte plugga. Du vet inte vad du vill, tycker inget verkar roligt nog och annat verkar för svårt. Det är inte bästa läget för att ge sig in i universitetet. Fundera på att bara jobba istället. Det finns en hel del jobb även utan universitetsexamen och det finns ingen anledning att släga bort flera år och höga studielån på något som du kanske inte ens vill göra sen.

  • Anonym (Texas­)
    Mon 22 Mar 2021 22:28
    #2
    Aliona skrev 2021-03-22 20:59:49 följande:

    Vet du vad? Alla måste faktiskt inte plugga. Du vet inte vad du vill, tycker inget verkar roligt nog och annat verkar för svårt. Det är inte bästa läget för att ge sig in i universitetet. Fundera på att bara jobba istället. Det finns en hel del jobb även utan universitetsexamen och det finns ingen anledning att släga bort flera år och höga studielån på något som du kanske inte ens vill göra sen.


    Jag håller med, man måste inte plugga.
    Men känner man att man inte trivs, står och stampar, vill komma vidare eller vad det nu må vara så har man ett ansvar för att reda ut det och hitta på något annat.
    Det verkar du ha gjort, du har haft olika jobb och testat olika saker.
    Fortsätt med det! Sök jobb som verkar intressanta. Själva jobbet i sig kanske inte visar sig vara ditt drömjobb. Men kanske träffar du någon där som inspirerar dig att byta riktning. Eller så har du i varje fall ett till jobb att checka av från listan.

    Själv har jag aldrig haft något drömjobb. Men jag visste ganska tidigt vad jag tyckte var roligt och vad jag kunde ha viss fallenhet för. De utbildningar jag läst har varit relativt korta och inte har de känts helt hundra heller. Men då har jag tänkt att det inte är så farligt om jag inte trivs sen för det är bara ett halvår av mitt liv. Jag har fått jobb efter varje utbildning och sen har jag blivit kvar. Senaste svängen på yrkesbanan var efter min föräldraledighet, då gick jag en YH-utbildning på 1,5 år och det var 14 år sen. Så den ledde mig hyfsat rätt ändå. Nu tror jag att jag blir kvar inom området men kanske byter jag arbetsgivare x antal gånger under mitt arbetsliv skulle jag tro.

    För det handlar inte bara om vad man gör utan i vilken miljö. Gillar man butiksjobb så finns massor av olika butiker. På samma sätt finns många olika försäljningsjobb, många kock-jobb, många ekonomiassistent-jobb osv.
    Och jag har svårt att tro att man går en hel utbildning och sen tänker att oj det här vill jag INTE jobba med. Det känner man nog innan.

    Sök någon utbildning där det ingår praktik, så får du en chans att prova. Tex en sån här:
    Hitta utbildning - Yrkeshögskolan (yrkeshogskolan.se)
  • Anonym (Vänta­)
    Mon 22 Mar 2021 22:55
    #3

    Vänta helt enkelt !

    Har flera personer i min omgivning som börjat plugga när de varit runt 35, och det har gått jättebra för allihopa. De har pluggat något de verkligen brinner för, nåt de aldrig skulle kommit på när de var 20... det verkar så bra att plugga när barnen är små också.

    Jag skulle läst nåt helt annat om jag hade väntat med att plugga. Det hade varit bättre för mitt välmående helt klart.

  • Anonym (K)
    Mon 22 Mar 2021 23:01
    #4

    Ett tips kan vara att sålla bort de yrken du verkligen INTE kan tänka dig.

  • Anonym (Malin­a)
    Mon 22 Mar 2021 23:30
    #5

    Man får ju inte mycket hjälp av dig, bara att det gått två år sedan din gymnasieexamen. Vilket program? Hurdana betyg? Är du kille eller tjej? Praktiskt eller teoretiskt lagd? 

  • Anonym (Nnn)
    Tue 23 Mar 2021 08:44
    #6

    Bor du i Stockholm eller nån annan större stad så jo då måste du plugga om du vill ha en vettig inkomst så att det går att få en vettig bostad och liv alternativt bo långt ut eller i ett socioekonomiskt utsatt område. Alla håller inte med om detta men det är så jag har resonerat. Men du låter lite som mig, visste inte exakt vad jag vill jobba med heller men utbildning öppnar fler dörrar man inte ens vet finns annars.

    Tipset till dig är min egen plan B, företagsekonomi, brett, man gör lite vad som efter, det är ingen jättesvår utbildning utan den är rätt trevlig, du kan arbeta vid sidan av eller ägna dig åt mkt roliga studentaktiviteter om du väljer en skola med sånt. Det finns olika inriktningar utefter intresse på sånna linjer också, du kanske hittar nått lite extra intressant där. Och vet du, du kan börja på nått och sen om du känner att det inte passar så slutar du bara, det är helt okej. Många av mina vänner är ekonomer och har trevliga kontorsjobb.

    En annan bred utbildning är civilingenjör, min plan A, men det kräver mer men lägger man ner tiden så fixar man det!

    En annan bred utbildning är jurist!

    Satsa brett så du inte fastnar i en silo där du inte kommer någonstans, typ lärare, sjuksköterska, tandläkare. Där måste man vara mer säker, tycker jag, på vad man vill.

  • Anonym (K)
    Tue 23 Mar 2021 08:50
    #7

    Du behöver fundera på var du vill bo. Om du t.ex. vill bo på en liten ort där det är svårt med jobb så kanske det inte är smart att plugga till biomedicinsk analytiker...

  • Anonym (Japp)
    Tue 23 Mar 2021 11:37
    #8

    Jag förstår dig. Är du teoretiskt eller praktiskt lagd? Det är en fråga du kan ställa dig. Jag själv är teoretiskt lagd och har alltid vetat att jag absolut inte ska jobba med något praktiskt.

    Måste du verkligen plugga? Kan du inte försöka leta jobb som verkar intressanta och så testar du dig fram? Att du inte hittar ditt drömjobb med detsamma får du faktiskt räkna med. Alla jobb kan inte vara jätteroliga, men då får man härda ut och göra allt man kan för att hitta ett nytt jobb som verkar bättre.

    Jag tycker inte att du ska börja plugga fören du har hittat en utbildning som du känner att du är någorlunda intresserad av och som inte är för svår. Det måste ju passa dig på något sätt, för det är inte kul att börja universitetet och dra på sig skulder om det är en utbildning du egentligen inte ens vill gå. Dessutom blir det ju tungt och svårt att klara av en utbildning och hålla motivationen uppe om du inte ens är intresserad.

    Försök läsa på om alla möjliga utbildningar, allt från universitetsutbildningar till utbildningar på yrkeshögskola.

    När jag valde utbildning så gick jag efter vad jag är bra på och vad jag tycker verkar intressant. Jag är teoretiskt lagd, bra på att skriva och vill gärna ha någon form av kontorsjobb. Jag sökte både journalist och sociologi men det blev sociologiprogrammet. Nu vet jag inte alls om du är intresserad av sådant men det är ett väldigt brett program där det finns möjlighet att få många olika slags jobb, inte bara just ett specifikt jobb som man hade fått om man gick journalist, lärare, tandläkare eller liknande.

    Du behöver nog ställa dig frågan: vad gör du HELST? Pluggar eller jobbar? Beroende på vad du svarar så får du försöka hitta det som verkar bäst. Du kanske inte kommer hitta något som känns perfekt men det gör man sällan. Man får välja det som verkar minst tråkigt.

    Hur känner du angående vårdjobb? Undersköterska, sjuksköterska? Läkare? Eller jobb som har med ekonomi att göra - till exempel civilekonom? Jurist? Det är ju dock en tuff och lång utbildning så då behöver man vara motiverad.

    Polis? Något inom matlagning? Teknik? Målare? Lokförare? Busschaufför? Lastbilschaufför? Taxichaufför? Frisör? Det finns hur mycket som helst.

    Min bästa vän grubblade länge över samma sak. Hon visste ej vad hon ville göra och hon påbörjade olika saker men det blev aldrig något. Till slut bestämde hon sig för att bli lastbilschaufför och det passar henne som handen i handsken! Hon valde detta på grund av att hon älskar att köra bil och hon älskar att köra långa sträckor och bara lyssna på musik.

    Hoppas att mitt inlägg var till någon hjälp. I slutändan är det ändå bara du själv som har svaret.

Svar på tråden Jag har INGEN ANING om vad jag vill plugga. Hjälp???