• KNAS2

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Hej!

Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

KNAS, 31 år, BF 7/12

Tjing!

• Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • bananmilkshake
    VirrePirre06 skrev 2021-12-29 07:55:14 följande:

Godmorgon, tycker natten ändå gått hyfsat bra :) På sjukhuset har vi lagt henne i en sån balja när hon ska sova så vi provade att ha henne i babynestet i mitten och hon har ändå sovit bra, Vaknat kanske 4-5gånger och amning 2 gånger då hon ska äta var 4e timme tills min mjölk runnit till :) Det jobbiga är när hon börjar skrika hysteriskt och ingenting funkar, men blir ju lagom frustrerad haha. VI provade faktiskt med napp första gången nu inatt med och den verkar hon gilla, och hon vet skillnad mellan bröst och napp då hon tar båda så det är super :)

Åh, låter som ni fått en nöjd tjej, vad härligt! :) Önskar så min ville sova i babynest utan att jag ska ligga ihopvikt som en kringla bredvid och klappa och gunga i en timme. xD
  • Bula2021

Av ren nyfikenhet - i vilken vecka och dag gick slemproppen för er som fått era barn? Eller om den aldrig gick/ni aldrig märkte det.

Jag funderar varje dag på om den snart ska släppa :) Sjukt beteende att vänta på en slempropp!! :D

• Storm01

Stort grattis VirrePirre!! Känner så igen beskrivningen "klättra på väggen" trots att jag stannade på BB enbart i 3 dygn xD. Skönt iaf att få komma hem!

Angående natten så hade vi bebben i famnen under BB vistelsen, det gick bra men nu när jag tänker tillbaka lite läskigt..

Just nu sover bebben mellan oss i ett näste. I början vakna han var 4e timme, sen har det gått till var 3e timme och nu varannan xD. Men är nöjd att han äter bra, då han hade gått ner en del första dagarna.

• neongirl

Ni som har bröstmjölkspump, vad har ni för sort? Och funkar det bra? Mina bröstvårtor gör så ont från amningen, vet inte hur mycket till jag klarar. :(

• VirrePirre06
    neongirl skrev 2021-12-30 12:36:10 följande:

Ni som har bröstmjölkspump, vad har ni för sort? Och funkar det bra? Mina bröstvårtor gör så ont från amningen, vet inte hur mycket till jag klarar. :(

Mina vårtor gör oxå ont, använder Purelan salva men hjälper inte mycket. Så ska införskaffa mig en medela manuell idag, bm sa att det räcker om man ändå helammar :) Får hoppas den är bra, behöver speciellt pumpa 1 bröst då hon valt den andra som favorit, tydligen vanligt fenomen haha xD
  • Sellerin
    Bula2021 skrev 2021-12-29 22:59:49 följande:

Av ren nyfikenhet - i vilken vecka och dag gick slemproppen för er som fått era barn? Eller om den aldrig gick/ni aldrig märkte det.

Jag funderar varje dag på om den snart ska släppa :) Sjukt beteende att vänta på en slempropp!! :D

För vissa så går slemproppen inte förrän under förlossningen! Har många vänner som inte verkar ha märkt av den alls!

Min gick typ 2-3 dgr innan förlossningen drog igång :)
  • Sellerin

Åhh I feel you!! Men har du testat amningsnapp? Det var min räddning! Tog fram det så fort det började göra ont, sen har jag sakta börjat vänja mig av med det.

Började dagarna med att amma som vanligt, men när det började göra ont fortsatte jag resten av dagen med amningsnapp. Har det fortfarande på natten då jag tycker det innebär att man kan vara mindre noggrann med hur bebisen ligger :)

Sen har jag förutom Purelankräm använt kompresser som varit väldigt skönt och kylande när det gjort ont i bröstvårtorna :)

Det kan verkligen göra ont, hoppas det snart blir bättre för dig!
  • Sellerin

Ni som har bröstmjölkspump, vad har ni för sort? Och funkar det bra?

Oj glömde svara på frågan :D

Har Medela Manuel pump. Tkr den fyller sin funktion. Dock inte pumpat så många ggr då jag tycker det är himla tråkigt och tar lite tid. Har nog inte överdrivet mycket mjölk, är väl därför bebisen får amma jämnt och ständigt.
  • KNAS2

Trodde inte att man kunde känna sig såhär värdelös och otillräcklig som förälder. Vår tjej har skrikit från 21 och håller på fortfarande. I N G E N T I N G hjälper. Vi har haft några sådana här kvällar nu och det tär på en.

Varje gång hon ligger själv, slutar amma, eller ja vad som egentligen så börjar hon gråta. Hon blir helt röd och varm och gråter tills hon inte orkar mer. Vi kör med magdroppar och miniformat men vet i katten om det hjälper.

Det är väl som alla säger att man ska bara ta sig igenom de tre första månaderna så blir det bättre sen, men just nu känns det övermäktigt.

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET